Gå til innhold

Har ikke fått betalt pauser når vi har krav på det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dere!

Kom over noe interessant da jeg surfet litt på nett, og fant dette:

Hvis du ikke kan gå fra arbeidsstedet i spisepausen, skal spisepausen regnes som en del av arbeidstida. Det betyr at du skal ha betalt for pausen også.

Jeg jobber som ansvarlig i butikk på kveldstid, og har fått streng beskjed om å ikke forlate butikken i tilfelle ved brann, ran eller at jeg kan trenges til å følge opp kasserere/kunder. Men jeg har aldri, i det året jeg har jobbet i butikken, fått lønn for pausen, og det har heller ingen av de andre ansvarlige.

Vi har nå bestemt oss for å ta opp dette med sjefen, men jeg lurer da på hva vi har rett på. En ting er hvis det forandres for fremtiden, slik at pausene blir betalt. Men hva med de mange timene som har glippet?

Dette er både et kontraktsbrudd og brudd på arbeidsmiljøloven (paragraf 10-9).

Det er ikke for å være vanskelig, men jeg mener jo selvsagt at alt skal foregå ordentlig og være på stell.



Anonymous poster hash: 73e47...a96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er om du må stå i kassa og spise, om du kan sette rompa ned på en stol i 30 minutter, får du ikke betalt.

Anonymous poster hash: 9f552...244

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere/noe av dere organiserte? Da anbefaler jeg å kontakte fagforeningen, så kan de hjelpe dere helt konkret. Selv mener jeg at dere har rett på etterbetaling for pausene dere ikke har fått betalt for.



Anonymous poster hash: fb487...da0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er om du må stå i kassa og spise, om du kan sette rompa ned på en stol i 30 minutter, får du ikke betalt.

Anonymous poster hash: 9f552...244

Vi som ansvarlige står som regel ikke i kassen. Poenget er at vi ikke kan forlate arbeidsplassen (butikken). Vi har pauserom, men risikerer å bli tilkalt i pausene våre, og må i så tilfelle gjøre det vi er nødt til.