Gå til innhold

Litchis prøverdagbok


Litchi

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen :)

Etter å ha fulgt litt med på andres dagbøker her inne, har jeg funnet ut at det kan være greit med et eget sted å skrive litt. Håper å kunne bruke denne dagboken for å få svar på ting jeg lurer på og generelt bare få skrevet ut alt av tanker og ting og tang som surrer rundt i hodet om dagen.

For de som lurer, så er jeg i midten av tyveårene, gift og har ingen barn fra før.

Siste pille med cerazette ble tatt 30. april, men foreløpig har jeg ikke hatt noen menstruasjon.

Har ingen planer om å være en skikkelig aktiv prøver med el-tester og temping - ihvertfall ikke nå til å begynne med. Normalt sett blir det uansett sengeaktiviteter minst annenhver dag, så da treffer vi forhåpentligvis likevel :)

Edit: Må legge til at jeg begynte med folat og omega-3 16. mai, greit å få med her :)

Endret av Litchi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ser det ut til at syklusen min allerede er i gjenge etter pilleslutt :)

Våknet opp og merket at TR var på plass, så da håper jeg at eggløsning også kommer som den skal. Var overbevist om at jeg hadde EL en ukes tid etter pilleslutt, men mindre enn en uke etter det igjen (søndag kveld/natt til mandag for to uker siden) fikk jeg bittelitt blod på papiret da jeg tørket meg. Det var kanskje det som var EL?

Har gått på p-piller, p-sprøyte og mini-pille med bare korte opphold i over 10 år, så nå skal det bli godt å bli kjent med kroppen sin igjen! Foreløpig er ikke mensen heelt slik den har vært når jeg tidligere har vært uten hormonprevensjon - blør mindre og har ikke så voldsomme smerter, i tillegg til at jeg har slitt en del med kvalme på dag- og kveldstid. Kan vel kanskje ikke klage på mindre blødning og moderate smerter, men det føles liksom ikke ordentlig uten så voldsomme smerter at jeg må kaste opp. Får vel nyte det så lenge det varer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :hallo:

Jeg er også midt i tjueåra (kan man si det når man er 27?), gift og ingen barn. Er på slutten av min andre syklus etter noe som føles ut som hundre år på p-piller. Elleve år ble det vel :) Kan jeg spørre om du jobber eller studerer? Hvor lenge har dere vært gift? Hvor gammel er mannen din? Hehe, mange spørsmål altså, men koselig å bli litt kjent :)

Blir spennende å følge deg fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :hallo:

Jeg er også midt i tjueåra (kan man si det når man er 27?), gift og ingen barn. Er på slutten av min andre syklus etter noe som føles ut som hundre år på p-piller. Elleve år ble det vel :) Kan jeg spørre om du jobber eller studerer? Hvor lenge har dere vært gift? Hvor gammel er mannen din? Hehe, mange spørsmål altså, men koselig å bli litt kjent :)

Blir spennende å følge deg fremover :)

Hei hei :goodbye:

Så koselig med besøk!

Visst kan du si at du er i midten av tjueårene - i mitt hode er man ihvertfall ikke i slutten av tjueårene før man har bikket 28 ;) Føles som hundre år på hormonprevensjon her også, selv om jeg hadde et par små pauser. Godt å være uten og la kroppen normalisere seg :)

Nå for tiden er det verken jobbing eller studier på meg. Driver med opptrening etter sykdom og operasjon. Hadde egentlig tenkt å vente til jeg ble helt frisk og i jobb igjen før vi begynte å prøve på barn, men fikk nylig vite at det mest sannsynlig er 3 år til. Har allerede hatt livet litt på vent i 2,5 år, så nå ville vi ikke vente lengre :) Fikk også nylig vite at jeg mest sannsynlig kan få nettstudier dekket av nav om jeg ønsker det, så da satser jeg på å bli student igjen før året er omme :)

Vi er ganske så nygifte, ble gift i april :yvonne: Mannen er 29 år, så han kan ikke si at han er i midten av tjueårene ;)

Hihi, bare koselig med spørsmål! Må innrømme at jeg allerede har snoket litt i dagboken din og blitt fristet av all matlaginga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så kjedelig med sykdom og hele den pakka. Skjønner godt at dere ikke ønsker å vente, man kan ikke sette livet på vent så lenge nei. Er mannen gira på barn da? Eller har han ja-jeg-kan-vel-bli-med-på-babylaging-da-holdning? Min ville ikke ha barn før han var 30, men nå vil han ha. Ikke den store entusiasmen helt ennå, men det erdet jo ikke fra min kant heller. Den dagen man blir gravid og begynner å kjenne spark og sånn kommer nok entusiasmen for begge :)

Er lite inspirert i matveien om dagen da, men i morgen skal vi har hvit pizza igjen. Det er bare noe av det beste vi veit, om du ikke har prøvd det ennå må du bare prøve det en gang :) Vi bruker ikke pizzastein heller, bare en vanlig stekeplate. Sett på ovnen på 250-300 grader, så er den ferdig på ti minutter. :spise: Må snart prøve noen nye oppskrifter. Sommeren er en god tid for det tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så kjedelig med sykdom og hele den pakka. Skjønner godt at dere ikke ønsker å vente, man kan ikke sette livet på vent så lenge nei. Er mannen gira på barn da? Eller har han ja-jeg-kan-vel-bli-med-på-babylaging-da-holdning? Min ville ikke ha barn før han var 30, men nå vil han ha. Ikke den store entusiasmen helt ennå, men det erdet jo ikke fra min kant heller. Den dagen man blir gravid og begynner å kjenne spark og sånn kommer nok entusiasmen for begge :)

Er lite inspirert i matveien om dagen da, men i morgen skal vi har hvit pizza igjen. Det er bare noe av det beste vi veit, om du ikke har prøvd det ennå må du bare prøve det en gang :) Vi bruker ikke pizzastein heller, bare en vanlig stekeplate. Sett på ovnen på 250-300 grader, så er den ferdig på ti minutter. :spise: Må snart prøve noen nye oppskrifter. Sommeren er en god tid for det tror jeg :)

Ja, mannen er veldig gira på barn! Her er det jeg som har holdt igjen og sagt at det ikke blir noe barnelaging før vi er gift. Noe av det første han sa etter å ha fridd og jeg svarte ja, var: "Såeh... Da kan vi bare begynne å lage unger, da?" :jepp:

Må si jeg mistenker at grunnen til at han ikke ville ha så lang forlovelse var for å få fortgang i barnelaginga :fnise:

Mannen hadde også sagt for noen år siden at han ikke ville ha barn før han ble 30, men det glemte han visst helt da kollegaer osv. begynte å få små. Jeg tror også at mannen din plutselig blir mer entusiastisk den dagen du faktisk er gravid og han skjønner at det snart kommer en liten baby. Er visst ikke så uvanlig at den entusiasmen lar vente på seg til det er virkelig :)

Jeg har fryktelig lyst på barn og har gått og gledet meg til å bli gravid så lenge jeg kan huske :fnise: Likevel tør jeg ikke å være fullt så gira som mannen før det er virkelig - er så redd for å bli skuffet om det tar for lang tid, om vi kanskje ikke kan få barn osv. Da får jeg heller bli veldig gledelig overrasket om det går fort og greit :)

Fryktelig lite inspirert i matveien selv om dagen! Har stort sett gjort det enkelt med grilling i det siste, siden jeg ikke kommer på noe annet.

Ja, det som er så deilig med sommeren er at man kan eksperimentere med forskjellige krydder på grillkjøtt, salater og dressinger. Må bare ha den lysta til å være kreativ på kjøkkenet. Ja, denne hvite pizzaen har jeg skjønt er en favoritt - det skal absolutt prøves! Da tenker jeg mannen her i huset blir fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må være en av de merkeligste menstruasjonene jeg har hatt... Var altså lite smerte og blod på mandag (dag 1), men på tirsdag var det ekstreme mengder, onsdag begynte det å avta litt og i dag har det nesten ikke kommet noe. Puppene er heller ikke vonde lenger i dag, så det tyder vel på at det er ferdig for denne gang. Før varte det i 6-7 dager, mener jeg å huske, så litt uvant med bare 4 dager.

Mener å huske at syklusen min var på 30-31 dager før, så nå blir det spennende å se hvor lenge denne syklusen varer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende dager framover nå da :) Kommer du til å bruke noen form for tester for å finne ut når du har eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende dager framover nå da :) Kommer du til å bruke noen form for tester for å finne ut når du har eggløsning?

Nei, vi har tenkt å bare fortsette som før uten noe testing. Ihvertfall i første omgang. Så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde meg før jeg blir testoman, hehe ;)

Blir veldig spennende å se hvor lang tid det tar før det klaffer. Mannen er overbevist om at det skjer iløpet av 3 måneder, mens jeg er noe mer skeptisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen min har visst ikke kommet seg så fort som jeg håpet. Begynte plutselig å blø litt igjen i kveld. Ser ut til at det har sluttet nå, men ingen tvil om at ting ikke er 100% etter pilleslutt enda. Var vel kanskje litt for mye å håpe på også, bare en drøy måned etter siste pille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var dagboken din ja! :)

Nå er jeg 5 dpo og har absolutt ingen symptomer eller tegn, så det er litt kjedelig :P hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var dagboken din ja! :)

Nå er jeg 5 dpo og har absolutt ingen symptomer eller tegn, så det er litt kjedelig :P hvordan går det med deg?

Hihi, du er vel ikke på symptomjakt, vel? ;)

Er vel ikke så rart om du ikke merker noe så tidlig, men fryktelig kjedelig å måtte vente for å finne ut! Blir veldig spennende dager fremover nå, krysser fingrene for at det har klaffet for deg :)

Hos meg er det jo egentlig ikke så veldig spennende nå. Er vel enda sikkert en ukes tid til jeg kan forvente EL, så det mest spennende nå blir å se om jeg i det hele tatt merker noe til at jeg har det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld fikk jeg meg litt av en støkk! Mannen var ute til sent og jobbet på taket, da jeg plutselig hørte et voldsomt rabalder. Erfaringsmessig betyr sånt bråk bare at han har vært litt voldsom når han f.eks. har slengt fra seg materialer, så jeg tenkte ikke så mye over det.

Først da han stod foran vinduet der jeg satt og så ut som om noen hadde kastet en bøtte med blod over hodet på ham, skjønte jeg at han måtte ha falt ned fra taket.

Han bruker egentlig ordentlig sikringsutstyr, men nå "skulle han bare" en kjapp siste tur opp på taket før han var ferdig, så han gadd ikke å koble selen til sikkerhetstauet. Stigen gled og han kjente at det smalt i hodet. Det neste han husker er at han ligger på bakken, oppå stigen, og har dratt med seg hele rekkverket til verandaen vår.

Det var blod overalt! I dammer på bakken, over hele hodet hans, nedover ansiktet, over klærne osv. I tillegg følte han seg ør og ble følsom for lys, noe som kan være tegn på hjernerystelse. Jeg vet jo at hodeskader ofte ser verre ut enn de er, så jeg forholdt meg ganske rolig (utenpå, ihvertfall), men ville likevel at vi skulle ringe legevakten for sikkerhets skyld. Det var vanskelig for meg å vite om det såret jeg så i hodet var så ille som jeg fikk inntrykk av, så heldigvis ville legen at vi skulle komme inn.

Resultatet av å ikke ta seg 2 sekunder til å sikre seg, ble så dypt kutt at han måtte sy 5-6 sting, måne før fylte 30 og hjernerystelse. Tror og håper han har lært nå! Er jo ikke for moro skyld at jeg har sagt han ikke får lov til å jobbe i høyden uten å sikre seg... Burde vel egentlig vært sint på ham, men er bare så uendelig lettet over at det gikk så bra som det gjorde. Bare tanken på hvordan det fort kunne ha gått mye verre er så skremmende!

På toppen av det hele er helsen min sånn at jeg har lite energi, stort søvnbehov kombinert med at jeg sliter med å klare å sove. Natt til i dag (nå er det vel i går) fikk jeg ikke sove så mye som et minutt, så har vært helt vrak i hele dag. Enda er det en stund til jeg kan sove,for mannen må overvåkes den første tiden pga hjernerystelsen. Så nå sitter jeg og venter på at han skal ha sovet 2 timer, så jeg kan vekke ham og sjekke at han er i orden, før han skal sove nye 2 timer før jeg vekker ham igjen. Etter det kan jeg heldigvis prøve å sove litt :)

Blæh, dette ble bare klaging og syting, men måtte få det ut et sted! Mannen har ihvertfall så dårlig samvittighet nå, i tillegg til at han nok ble litt skremt selv, så det var vel forhåpentligvis siste gangen han slurvet med sikkerheten :) For å se enda mer positivt på det, med mannens ord: "Det blir nok dessverre ikke noe på deg i kveld, kjenner meg ikke helt i form til det. Enda godt at du ikke har eggløsning nå, så jeg ikke i tillegg har ødelagt prøvingen denne måneden!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger igjen et lite spor etter å ha vært smugleser en stund :blomst:

Huff, så ekkelt. Jeg er helt enig med deg, skal man i høyden skal man sikre seg uansett om man bare skal en kjapptur opp. Satser på at han har lært leksen sin. Jeg er ikke helt sikker på om min hadde gjort det selv om han hadde fått den opplevelsen nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det 14 dager siden TR, så forhåpentligvis er det snart tid for EL. Har vært oppblåst i magen på fredag og lørdag, men er jo selvfølgelig mulig at det bare er tilfeldig, da. Mannen har ihvertfall kommet seg såpass at det har blitt :sengekos: hver dag nå, selv om han fremdeles er ganske forslått, så da skal vi være sikret :)

Har blitt litt fristet til å skaffe meg en sånn fertilitetsmonitor nå, så jeg kan bli kjent med syklusen min og finne ut om jeg i det hele tatt har EL. Så lenge varte innstillingen om at vi ikke skal bruke noen hjelpemidler :fnise: Får se om det blir noe av, da. De koster jo en del, både i innkjøp og bruk.

Ellers har vi bare slappet av og kost oss i helgen. I dag tok vi med hundene og satt ute i sola og så på at de lekte og koste seg. Herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger igjen et lite spor etter å ha vært smugleser en stund :blomst:

Huff, så ekkelt. Jeg er helt enig med deg, skal man i høyden skal man sikre seg uansett om man bare skal en kjapptur opp. Satser på at han har lært leksen sin. Jeg er ikke helt sikker på om min hadde gjort det selv om han hadde fått den opplevelsen nemlig.

Hei på deg :)

Typisk mannfolk å ikke lære, spesielt om de ikke har gjort feilen selv. Viktig å begå feil selv, har jeg skjønt :klaske: Skal anse meg som heldig om man faktisk har lært etter denne gangen, så vi slipper noe sånt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom på en ting til: Jeg var litt kvalm i går. Kan det være tegn på EL? Hm, kan ikke huske å ha opplevd det før... Mulig det bare var tilfeldig, men vil likevel ha det med her i tilfelle det er noe jeg kommer til å merke hver måned når det er tid for EL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var fertilitetsmonitor bestilt! Sånn kan det gå når man bare skal titte litt innom ebay og finner en til latterlig lav pris :fnise:

Jeg forsvarer det ovenfor mannen med at jeg vil finne ut om begge eggstokkene mine fungerer. Da jeg var liten baby fikk jeg nemlig brokk, og den ene eggstokken min ble da liggende i klem. Legen som opererte meg da sa til mamma at den mest sannsynlig var ødelagt, så jeg er i grunnen litt nysgjerrig på om det kommer egg hver måned :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var en god unnskyldning, Litchi :) Tror jeg skal bruke noen av EL-testene mine denne måneden selv. Nå har jeg hatt to stabile sykluser så da kan jeg jo like gjerne få en oversikt. Selv om jeg fortsatt godt kan tenke meg å ikke bli gravid før om et par måneder. Jeg er en dårlig prøver :fnise:

Godt å høre at det gikk bra med mannen forresten! Trodde jeg hadde skrevet her inne etter at han skada seg, men har nok bare vært innom og lest. Må være utrolig ekkelt. Mannen min falt ned trappa (les: stupte kråke ned trappa) hos søstern en gang vi var der alene. Den som ble livredd og begynte å grine var meg. Fy så ekkelt det var :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Legger igjen et lite spor jeg også.

Hørtes dramatisk ut med mannen og så bra at det gikk bra, er utrolig ekkelt når sånn skjer, og skynde seg kan av og til få litt for voldsomme konsekvenser.

Og kan jeg spørre om link til fertilitetsmonitoren, hadde egentlig tenkt å la de gå naturens gang her også, men er jo litt nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...