Gå til innhold

Barnefordeling, advokat, mekling, rettsak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da ser det ut til å gå mot rettssak for me og barnefar, og det gjør meg ille nervøs.

Jeg ønsker absolutt ikke å havne i retten, men når ingenting fungerer så ser jeg ingen annen utvei.

Barnefar følger ikke opp sitt samvær, ringer og trakasserer meg stadig vekk, tar ikke hensyn til barnets helse som han burde...og mener selvfølgelig at alt er min feil her.

Jeg har bestilt ny time på fvk og håper det kan løse noe, slik at samarbeidet kan bli noe lettere.

Til dere som har vært gjennom dette, eller vet endel om det... Hvordan forbereder jeg meg best til en mulig rettsak?

Vil de at jeg skriver ned alle episodene telle som noen form for bevis? Om ikke, hva er best å gjøre?

Jeg har tatt komtakt med advokat, men er ferie og de er ikke tilbake før neste uke. Derfor spør jeg her.

Hvor langt tilbake i tid leter en etter oppførsel/handlinger ved en eventuell rettsak?

Anonymous poster hash: 04cac...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i en rettsak tidligere. Der ble tiltalte nektet å ha med seg et ark husker jeg. Alt skal komme frem, men du har ikke mulighet til å lese opp. Dette er for å hindre at folk lyver. Men skriv gjerne ned for din egen del! :) når det er så mange episoder skal det noe til at Du husker alle under en rettsak. Når det kommer til tid vil jeg tro alt er relevant, men det han har gjort nylig vil naturligvis veie tyngst. Om han feks gjorde noe helt grusomt for 8 år siden, kan det være en adferd han har jobbet med og ikke kunne tenke seg og gjenta.

Anonymous poster hash: 38634...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rettssak handler mer om en persons troverdige måte å fremstille seg og sin sak på enn å "fremskaffe bevis".

Advokaten er den som veileder deg i prosessen, ber deg notere, og gjøre det adv mener er nødvendig.

Underhovedforhandlinger er det ikke lov å avgimpartsforklaring ved å lese opp. Advokaten spør deg ut, og du må svare sant. Du kan ha notater med deg som støttedokumenter men ikke en ferdigskrvet tekst. I tvilstilfeller kan dommerne be om å få se dokumentene eller be deg legge dem bort.

Prosessen frem til rettssak er lang.

Råder deg til å skrive dagbok om dagligdagse hendelser som kan ha betydning. Råder deg og til å senke konfliktnivået, i en rettssak finnes ingen vinnere, begge parter blir på alle måter tapere, både økonomisk og menneskelig. Barn har heller ikke godt av opprivende rettssaker/konflikter mellom foreldrene.

Anonymous poster hash: 4b2e0...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er hensikten med rettsak og hva vil du bevise?

Det hjelper ikke å gå til rettsak for å få far til å følge opp samvær, da man ikke kan tvinge noen til dette.

Er trakasseringen alvorlig anmelder man til politiet..så langt det ikke er til skade for barnet, så må vel far få ha sin mening og gjøre som han synes er best for barnet når han har ansvaret .

 


 



Anonymous poster hash: 13e46...685
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hva er hensikten med rettsak og hva vil du bevise?

Det hjelper ikke å gå til rettsak for å få far til å følge opp samvær, da man ikke kan tvinge noen til dette.

Er trakasseringen alvorlig anmelder man til politiet..så langt det ikke er til skade for barnet, så må vel far få ha sin mening og gjøre som han synes er best for barnet når han har ansvaret .

 

 

Anonymous poster hash: 13e46...685

 

 

...tar ikke hensyn til barnets helse...

 

ser ut som det har med andre ting enn "bare" trakassering av far mot mor...

Anonymous poster hash: 805df...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...