Gå til innhold

Biltur fra Oslo til Kr. Sand - hva kan vi gjøre på veien? Fine stopp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Vi skal kjøre fra Oslo til Kristiansand med en 8-åring. Jeg vet at dette kommer til å bli veldig lenge for henne, så jeg lurer på om det er fine steder å stoppe? Vi har hele dagen på oss :-) 

 

 



Anonymous poster hash: 956f1...3e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lære ungen å kjede seg.

Anonymous poster hash: 33f09...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Det er ikke så veldig langt, altså... Musikk, mobil(spill) og bok bør holde i massevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Men det finnes en liten dyrepark og "Norges største regnskog" langs veien. Husker ikke hva det heter. Vegårshei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dyreparken er på brokelandsheia (og er ikke så bra syntes jeg, få dyr, man er ferdig der etter en time..)😊 men strekningen Oslo- Kristiansand er ikke en så lang biltur for en normal 8 åring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dyreparken er på brokelandsheia (og er ikke så bra syntes jeg, få dyr, man er ferdig der etter en time..) men strekningen Oslo- Kristiansand er ikke en så lang biltur for en normal 8 åring.

Nettopp. Tar vel under 4 timer, om jeg ikke husker helt feil.

Kjør tidlig. Tre timer uten annet enn tissepause®. Ta så en god, lang lunsjpause hvor ungen får løpt fra seg litt. Så tilbake i bilen, under en time til dere er fremme.

Anonymous poster hash: a41bf...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dyreparken er på brokelandsheia (og er ikke så bra syntes jeg, få dyr, man er ferdig der etter en time..)😊 men strekningen Oslo- Kristiansand er ikke en så lang biltur for en normal 8 åring.

Enig i at det ikke er så langt for en normal åtteåring. Det tar ikke mange timene (godt under fire under normale omstendigheter), og med en liten matbit på veien ser jeg ikke at man trenger å gjøre noe spesielt. Kjør gjerne innom en av sørlandsbyene (om dere vil vekk fra hovedveien) og spis noe et ålreit sted mens jenta får rast fra seg om hun vil, så er det vel greit.

 

Med mindre dere ønsker å gjøre noe spesielt av dette, som en slags feriegreie, hadde jeg bare tatt det som en transportetappe med mat på veien. Det må en usedvanlig rastløs og utålmodig åtteåring til for at dette blir trøblete :)

Anonymous poster hash: c6b2c...825

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig langt fra Oslo til Kristiansand, og ikke skjer det så mye spennende på veien heller. Jeg hadde heller kjørt strake veien og fått mer ut av dagen når dere er framme :)

Om du starter kl ni på morgenen er du framme ca kl to dersom du legger inn en liten tissestopp på veien.

Da har dere jo hele dagen på å gå i byen, sørlandssenteret, museum, dyrepark, hamresanden eller hva det måtte være ;)

Anonymous poster hash: c885f...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjstopp ved Telemarksporten (?) ved Berby (?)! Der er det et sånt kjempemorsomt uteklatretårn/"vulkan" og plasser til å spise niste. Også ei slags burgersjappe med inneklatrerom som er morsom og fin beinstrekk. Også tror jeg det er en matbutikk der også.

Endret av kokkos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte nylig denne strekningen, og stoppet på Den lille dyrehage. Kombinert opplevelse/beinstrekk/lunsjpause. Brukte 1 time på å se alt sammen, og 1 time på spising og diverse.

Fint for de minste (under 5 år), men ikke et sted jeg ville ha dratt igjen. Hyggelig plass, been there done that.

 

For en 8-åring er strekningen helt overkommelig, med en normal stopp på en vanlig rasteplass, vil jeg si. Hør på lydbok i bilen, det er fin underholdning for alle og får tiden til å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo evt. Sjekke ut Geocaching? Det kan jo ligge noen enkle og greie poster langs veien som gir en 5-minutters stopp og let i ny og ne?

Anonymous poster hash: 821ed...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...