Gå til innhold

Opplevd at familiemedlemmer er ute etter å "ta" dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen erfaringer med familiemedlemmer du føler er ubehagelige? Som stadig er ute etter å "ta" dere for noe, henge seg opp i ting du har sagt eller på annen måte prøve å lage dårlig stemning for deg?



Anonymous poster hash: b676a...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øhm JA! Der beskrev du tanten min!

Hun et forsåvidt grei nok, men hun og hennes familie MÅ liksom være best i alt, og det kan virke som hun prøver å trykke andre ned for å fremstille seg og sine bedre.

Har vi beiset verandaen så er fargen for mørk. Har barnet mitt lært å gå tidlig så kommer det en kommentar på at det ikke er sunnt å gå så tidlig men veldig viktig å kunne snakke rent -og gjett hva? Hennes barnebarn snakker altså sååå rent!!

Har jeg lang sommerferie så må hun understreke at hennes sønn skal jobbe hele sommeren stakkar, han står altså sånn på den gutten!!

Har lært meg å bare sone ut og svare ja og ha når hun begynner med det vaset sitt, for hun hører ikke etter når andre forteller noe hun ikke engasjerer seg i!

Anonymous poster hash: 26b4f...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du noen erfaringer med familiemedlemmer du føler er ubehagelige? Som stadig er ute etter å "ta" dere for noe, henge seg opp i ting du har sagt eller på annen måte prøve å lage dårlig stemning for deg?

Anonymous poster hash: b676a...f37

 

Dette er vanlig verden over.

 

Du er klar over at den største maktarenaen utspilles i familien/hjemmet?

Anonymous poster hash: 1a97a...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes!

 

Tante Pose, eller Tante Posé som jeg liker å kalle henne, hun er et slik menneske. Når jeg fikk meg lærlingeplass i en alder av 18 år så var jeg dum som ikke satset på høyere utdannelse som hennes sønn, han surret seg gjennom lærerskolen, han ble ferdig grunnskolelærer i en alder av 32 år han - flink gutt! Når jeg fant meg kjæreste så måtte det påpekes at hennes svigerdatter var tynnere enn min kjæreste. Når jeg ble Norgesmester i en motorsportgren så dro hun frem albumene (maaange) med bilder av hennes fantastisk dyktige fotballsparkersønns fotballkarriere (fra 6-12 år). Når jeg begynte å jobbe verden rundt så brøt du inn for å informere om at din lille øyensten var på studietur i Australia, selv om alle visste at han var på 2 måneders backpacking uten ei krone i lommene og måtte få moder`n til å se penger så han fikk kjøpt seg hasj.

 

Nå kan du angre deg nå tante, nå som den ubrukelige sønnen din sliter med å finne seg jobb (pussig, han som er sååå dyktig som brukte 12 år på lærerskolen) og til og med har nedverdiget seg til å søke jobb i MITT firma. Den drittungen får ikke jobbe for meg, EVER!



Anonymous poster hash: 9f20d...bb6
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tante som var veldig snar til å rakke ned på datainteressen jeg hadde i ungdomstiden. Det var så usosialt og unyttig, andre jenter drev med sunnere aktiviteter osv osv osv. Hadde hun vært min mor hadde jeg aaaaaldri fått lov til å holde på sånn. Vi arrangerte dataparty, og der var det jo bare dop og pizza i følge henne. Det snudde ikke før hun trengte datahjelp og ringte meg. Jeg stilte opp, fikset problemet. Gav en syrlig kommentar om at jeg forventet at hun fremover ville omtale interessen min med beundring og takknemlighet i stedet for sarkasme og himling med øynene. Det har hun gjort siden. ;)

 

"Supra er altså sååååååååååååååå flink, dere!!" ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alltid når vi besøker eller får besøk av søs til mannen min så leter hun etter noe å ta meg på. Feks at jeg ikke kjører bilen er en gjenganger. Om jeg er jobbsøkende maser hun alltid om det. Stirrer på kroppen min opp og ned, søker etter skavanker. :P Stressende og lite trivelig..og hun ser ikke sine egne feil, eller at hun er urimelig. Jeg får helt hetta av å være rundt henne, og gruer meg til å treffe det mennesket hver gang.

Anonymous poster hash: 9d055...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at tante er en gjenganger i denne tråden.

 

Jeg er selv tante til to herlige gutter og kunne aldri tenkt å si eller behandle nevøene mine på slike måter som er blitt beskrevet overfor her. 

 

Disse som behandler tantebarna sine som annenrangs familiemedlemmer, fortjener ikke å kalle seg tante, såpass mener jeg!



Anonymous poster hash: ca6a6...03c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn fortalte i familieselskapet stolt at han hadde fått seg lærlingplass. Da lyder det tørt fra filleonkelen hans; "anleggsarbeider, det skal hvertfall ikke min sønn (dengang 1 år gammel) bli!

Anonymous poster hash: 09417...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at noen er sånn! Har heldigvis ingen av de i min familie, men har støtt på de ellers i livet. Ubehagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn fortalte i familieselskapet stolt at han hadde fått seg lærlingplass. Da lyder det tørt fra filleonkelen hans; "anleggsarbeider, det skal hvertfall ikke min sønn (dengang 1 år gammel) bli!

Anonymous poster hash: 09417...ece

En filleonkel (og filletante) er jo en person man ikke er i slekt med, hva i all verden gjorde han i familieselskap?

Anonymous poster hash: 810fa...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg aldri blir en sånn tante som beskrevet i flere innlegg her. Nå har jeg ikke egne barn å sammenligne med da, men likevel

Skjønner ikke hvorfor man ikke kan glede seg over andre, men i stedenfor må de tråkke ned på andre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En filleonkel (og filletante) er jo en person man ikke er i slekt med, hva i all verden gjorde han i familieselskap?

Anonymous poster hash: 810fa...839

De er jo vanligvis gift med foreldres søsken, så litt dårlig folkeskikk å la dem stå igjen på trappa...?  :fnise:

Jeg har en søster som er mester i spydigheter, alt har fått gjennomgå, fra venner til valg av kjæreste. I tillegg har baksnakking vært en kjær hobby. Det falt henne skikkelig tungt for brystet da jeg (omsider) tok høyere utdanning og suste forbi i lønn. Skikkelig hurpe, altså.

Anonymous poster hash: 09e90...317

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå kan du angre deg nå tante, nå som den ubrukelige sønnen din sliter med å finne seg jobb (pussig, han som er sååå dyktig som brukte 12 år på lærerskolen) og til og med har nedverdiget seg til å søke jobb i MITT firma. Den drittungen får ikke jobbe for meg, EVER!

Anonymous poster hash: 9f20d...bb6

 

 

Gi sønnen litt slack, da, han måtte vokse opp med henne og se henne hver dag. Hun skryter kanskje av han for fasaden, men tenker hun behandler han annerledes bak gardinene

Anonymous poster hash: 79258...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også noen familie-medlemmer som oppførte seg på denne måten. I sommerferiene på ungdomsskolen og videregående hadde jeg sommerjobber nesten hver eneste  sommer. Dette var vissnok å kaste bort fritiden min. De mente at jeg heller burde bruke ferien på å spille dataspill heile natten, og bare ligge og late meg / ikke gjøre en j*vla dritt akkurat som dem. Dessuten sparte jeg det aller meste av pengene jeg hadde tjent opp, og fikk til bursdag og julaften + konfirmasjonen. Dette gjorde at når jeg var ferdig med videregående, så hadde en del mer penger enn dem hadde da dem var ferdig med videregående. Så det var nok litt misunnelse inne i bildet....



Anonymous poster hash: 7a7f7...2c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svigers kan til tider prøve å downplaye (sorry, mangel på bedre begrep på en søndag) meg og mannen min litt. Mest meg egentlig. Også er de til tider veldig tydelig sjalu på oss. Jeg tror egentlig det skyldes en slags Midtlivskrise. Siste ungen har nettopp forlatt redet, de er blitt noe behagelige i livsstilen og da er det kanskje naturlig at de sammenligner sitt liv så langt med oss andre?

Vanskelig å forklare det, men det er som en slags hersketeknikk, nok så subtilt, men likevel så lett å gjennomskue.

Eksempel: Jeg studerer mye, bruker i snitt 50 timer i uka på det. Mye kvelder og helger. I tillegg jobber jeg 25 prosent og i ferier. Svigermor jobber 50% Har jeg fri en formiddag, en lørdag eller hjemmestudier så er de veldig opptatt av å påpeke at jeg har fri og slapper av legger ut om hvor travle de selv er. "Så på snapchat at du var tidlig hjemme Igår, det må være deilig å ha så mye fritid midt i ukene, hos oss har det gått slag i slag hele uken" (dette gjelder mest Svigermor). Kan også komme kommentarer som "dere har det vel stilt og rolig som vanlig" eller "du som er så mye hjemme". Hun vet egentlig såå godt hvor mye jeg sitter å leser!

veldig rart at hun ikke hører seg selv syns jeg !

Annet eksempel er at de kan bli sjalu på alderen vår rett og slett. Livssituasjon og fysisk form Feks.

Svigers er mer enn 30 år eldre enn oss. De reiser på storbyferier og er glad i vin og hotellfrokoster, museer, kirker osv. Vi er glad i klatring, padling osv og reiser helst på camping. Dette er aktiviteter jeg vet særlig Svigerfar savner fra sine yngre år. Jeg merker de prøver å konkurrere med å fortelle i det vide og det breie om hvor mange km de gikk på en sti i Toscana og hvor travle deres "aktivitetsferier" er. De kaller våre fjellturer for "koseturer" på en slags nedverdigende måte selv om jeg (og de selv) vet at de aldri kunne fullført en slik tur lenger.

Likevel er de verdens herligste! Ofte etter en sjalu ettermiddag så snur de helt om og er interesserte, positive og glade. Plutselig er de stolte over mannen min sine prestasjoner i sykkelrittet og over hvor hardt jeg jobber med studiene igjen. Jeg tror de tar seg selv i sin egen oppførsel i etterkant. Jeg vet de unner oss alt godt.

Kan ikke være så lett å bli eldre alltid!

Anonymous poster hash: c39ff...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En filleonkel (og filletante) er jo en person man ikke er i slekt med, hva i all verden gjorde han i familieselskap?

Anonymous poster hash: 810fa...839

Øh... Filleonkel/tante er da gift eller samboer med "ekte" tante/onkel. Skal man la være å invitere alle inngiftede i slekta når noe skal feires?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo vanligvis gift med foreldres søsken, så litt dårlig folkeskikk å la dem stå igjen på trappa...? :fnise:

Anonymous poster hash: 09e90...317

Det er ikke DET som er en filletante eller filleonkel nei. Det er personer utenfor familien som har et nært forhold til barna.

Anonymous poster hash: 810fa...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...