Gå til innhold

For oss som tar tempen


Frøkenanonym

Anbefalte innlegg

Du må tempe til samme tid hver morgen i en syklus om det skal ha noe for seg. Jeg jobber også turnus, og tempet kl 05 hver dag uansett om jeg skulle stå opp eller ikke. Det er jo bare å legge seg til å sove igjen etter at du har tempet om du ikke må opp.

Jeg sliter litt med å sove, men får prøve dette ut da :) Merket du stor forskjell når du startet å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så forresten at det er en artikkel om temping og skiftarbeid i FF -appen. Sett på den? :)

Nei, kan du sende link? :) Den hadde vært interessant å lese ;)

Endret av Frøkenanonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud dere er sprø.... Man kan leve uten barn og..



Anonymous poster hash: 62cd5...512
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud dere er sprø.... Man kan leve uten barn og..

Anonymous poster hash: 62cd5...512

Selvsagt kan man det. Det er et personlig valg hvorvidt man vil ha barn, og det er så klart helt kurant å ikke ville det. Likeledes er det fullstendig lov å ville ha barn. Ingen grunn til å misjonere for verken det ene eller det andre valget. Tror ikke du treffer målgruppa helt her inne dersom du ønsker å overtale folk til å gå for barnløshet.

Det er etter min mening relativt langt fra å være helt sprø å gidde å si fra seg 15 s søvn på å ta temperaturen for å bli kjent med sin egen kropp og syklus. Det er et ekstremt lite offer.

Endret av miore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud dere er sprø.... Man kan leve uten barn og..

Anonymous poster hash: 62cd5...512

Klart man kan leve uten barn, men dette er en tråd for personer som ønsker seg barn. Ingenting uvanlig hverken med å ønske seg barn eller måle temperatur for å lære seg syklusen sin. Ærlig talt, foreslår du finner deg en annen tråd dersom du synes vi er så sprø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat falt inn på tanken om at kanskje dette med temping kan være noe for meg, da jeg rett og slett ikke fatter når jeg har EL, får ikke noen så kalte el-smerter eller el-slim. :(

Jeg kommer til å lese meg opp på dette i løpet av de neste dagene, men håper allikevel på et kjapt svar på et muligens tåpelig spm:

Må man ta tempen om morgenen?

Eller holder det så lenge man gjør det til samme tid hver dag i.e. lunch eller før sengetid?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å sove, men får prøve dette ut da :) Merket du stor forskjell når du startet å gjøre det?

Det skjønner jeg, for jeg kan slite med det samme selv. Men for at tempingen skal ha noen misjon, må basaltemp måles til samme tid (+/- en halvtime) hver dag med én gang du våkner. Først da kan du stole på grafen du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ta tempen om morgenen?

Eller holder det så lenge man gjør det til samme tid hver dag i.e. lunch eller før sengetid?

:)

Ja, tempen må måles til samme tid hver dag, med én gang du våkner, og du må ha sovet minst fire timer sammenhengende før dette. Kroppen begynner å "varme opp" når du våkner og blir sensitiv for ulik aktivitet, temperatur mm. Du er ute etter kroppens basale temperatur fordi denne i utgangspunktet skal være lik på gitt tidspunkt på natt/morgen. Når eggløsning skjer, kan man derfor registrere en liten, varig (frem til ev ny mens) økning i basal kroppstemp pga hormoner som frigis.

Lykke til :) Jeg likte tempingen som metode for å finne EL godt - jeg klarte ikke å finne den ved EL-tester. Og med ustabile sykluser var det veldig greit å kunne vite sikkert når IKM var. Jeg begynte å tempe etter ca 3-4mnd prøving, og fortsatte til det klaffet ca 1 år senere (var også gravid ytterligere to ganger i løpet av det året, men hadde SA og MA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tempen må måles til samme tid hver dag, med én gang du våkner, og du må ha sovet minst fire timer sammenhengende før dette. Kroppen begynner å "varme opp" når du våkner og blir sensitiv for ulik aktivitet, temperatur mm. Du er ute etter kroppens basale temperatur fordi denne i utgangspunktet skal være lik på gitt tidspunkt på natt/morgen. Når eggløsning skjer, kan man derfor registrere en liten, varig (frem til ev ny mens) økning i basal kroppstemp pga hormoner som frigis.

Lykke til :) Jeg likte tempingen som metode for å finne EL godt - jeg klarte ikke å finne den ved EL-tester. Og med ustabile sykluser var det veldig greit å kunne vite sikkert når IKM var. Jeg begynte å tempe etter ca 3-4mnd prøving, og fortsatte til det klaffet ca 1 år senere (var også gravid ytterligere to ganger i løpet av det året, men hadde SA og MA).

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg, for jeg kan slite med det samme selv. Men for at tempingen skal ha noen misjon, må basaltemp måles til samme tid (+/- en halvtime) hver dag med én gang du våkner. Først da kan du stole på grafen du får.

Bare skyter inn kjapt,

det er grunnen til at du skal sjekke brystene dine for kreft til samme tid hver måned også. Hvor du er i syklus påvirker brystvev.

Der, ferdig.

Anonymous poster hash: dd89e...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mornings!

Hvordan går det med tempingen, jenter?Og hvordan ligger dere an i syklusen? Jeg fikk en liten stigning i dag, håper der er EL som har vært;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings :-) jeg er på dag 10 i syklusen og venter EL i neste uke, rett før helgen. Ser ut for å holde seg ganske stabilt temperaturmessig til nå, og det er veldig bra fordi jeg håper at kroppen skal komme på plass etter MA for 5 uker siden.

Der da, hvordan ligger tempen an? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mornings :-) jeg er på dag 10 i syklusen og venter EL i neste uke, rett før helgen. Ser ut for å holde seg ganske stabilt temperaturmessig til nå, og det er veldig bra fordi jeg håper at kroppen skal komme på plass etter MA for 5 uker siden.

Der da, hvordan ligger tempen an? :-)

Jeg er litt usikker på hva tempen vanligvis er etter EL. Hadde en MA for litt over 5 uker siden selv. Begynte å tempe da, men da var den mildt sagt ustabil. Nå synes den å ha stabilisert seg på 36,20 ish:) Håper også kroppen har kommet seg tilbake til normalen igjen:)I dag gikk den opp til 36,4. Er på CD 14 selv og har fått positiv el-test:) håper å få bekreftet el snart, siste bekreftelse på at kroppen er i gjenge igjen etter MA :) Tanta må gjerne holde seg unna;) Hvor lang syklus pleier du å ha? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp til tolkning igjen: NÅ ser det vel ut til at jeg har hatt EL? :) jeg er etter FF 6 dpo. Jeg mistenker at 7 november ikke skal telle: den dagen dro jeg på jobb og sov på et iskaldt rom og står opp 2 timer tidligere enn dagene før. Har lagt med trend hvor jeg discarder 7 nov. Om mine antakelser er riktige, kan jeg da være 10 dpo og hadde sjans i ludospillingen :) (ja vet, kjempeoptimist).

post-86233-0-98968800-1416027005_thumb.j

post-86233-0-26676400-1416027020_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp til tolkning igjen: NÅ ser det vel ut til at jeg har hatt EL? :) jeg er etter FF 6 dpo. Jeg mistenker at 7 november ikke skal telle: den dagen dro jeg på jobb og sov på et iskaldt rom og står opp 2 timer tidligere enn dagene før. Har lagt med trend hvor jeg discarder 7 nov. Om mine antakelser er riktige, kan jeg da være 10 dpo og hadde sjans i ludospillingen :) (ja vet, kjempeoptimist).

Synes det ser ut som du har hatt EL ja:) Selv om charten svinger en del, er det absolutt en økning:) Og klart du skal være positiv - ikke noe poeng å ta sorger på forskudd.

Våknet av meg selv, halv syv på en fridag - ivrig på tempern når tom vekkerklokka blir unødvendig ;) Men, FF har omsider gått med på at jeg har hatt EL - 3dpo:) hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...