Gå til innhold

Vekta har stått stille i nesten ett år


mijaa

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg begynte å legge om kostholdet mitt og å trene i oktober 2012. Frem til november i fjor gikk vekta ganske radig nedover, ca 0,5-1kg i uka, men så sa det stopp. Siden da har jeg ligget og sluret rundt 80kg, noen uker litt mer, andre litt mindre, og det har såklart tært voldsomt på motivasjonen min. Jeg føler at uansett hva jeg gjør, så kommer jeg meg ikke nevneverdig nedover! Jeg har prøvd å kutte ned på kalorier til ca 1000 om dagen, jeg har prøvd å gå opp i kalorier til ca 1600 om dagen, jeg har trent masse og jeg har trent moderat. Samme hva jeg finner på, går det opp i opp. Den ene uken kan jeg gå ned 1,1 kg, men den neste har jeg gått opp 0,8kg.

I begynnelsen av september bestemte jeg meg for å ta tak i det her og gjøre det ordentlig igjen, så jeg har ligget på 1200-1300kcal om dagen og trent bort ca 1500kcal i uka, på ren trening. Småturer og sånt regner jeg ikke med, også trener jeg en blanding av kondisjon, for det meste aerobic og step, og styrke. Og det er det jeg har gjort før også, da jeg gikk ned ca 0,5-1kg i uka, men siden jeg begynte og til nå har jeg gått ned puslete 2kg! Jeg går heller ikke ned i centimeter.
Jeg skjønner rett og slett ingenting, og er virkelig helt på nippet til å gi opp. Jeg er også livredd for å gå nevneverdig opp i vekt igjen, så jeg vegrer meg en del for å hoppe voldsomt mye opp i kalorier, og jeg vet at jeg bare ligger ca 100 under det man skal når man skal ned i vekt, så føler ikke det er det som er utslagsgivende heller.

Noen som har opplevd det samme og/eller har noen tips eller triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg begynte å legge om kostholdet mitt og å trene i oktober 2012. Frem til november i fjor gikk vekta ganske radig nedover, ca 0,5-1kg i uka, men så sa det stopp. Siden da har jeg ligget og sluret rundt 80kg, noen uker litt mer, andre litt mindre, og det har såklart tært voldsomt på motivasjonen min. Jeg føler at uansett hva jeg gjør, så kommer jeg meg ikke nevneverdig nedover! Jeg har prøvd å kutte ned på kalorier til ca 1000 om dagen, jeg har prøvd å gå opp i kalorier til ca 1600 om dagen, jeg har trent masse og jeg har trent moderat. Samme hva jeg finner på, går det opp i opp. Den ene uken kan jeg gå ned 1,1 kg, men den neste har jeg gått opp 0,8kg.

I begynnelsen av september bestemte jeg meg for å ta tak i det her og gjøre det ordentlig igjen, så jeg har ligget på 1200-1300kcal om dagen og trent bort ca 1500kcal i uka, på ren trening. Småturer og sånt regner jeg ikke med, også trener jeg en blanding av kondisjon, for det meste aerobic og step, og styrke. Og det er det jeg har gjort før også, da jeg gikk ned ca 0,5-1kg i uka, men siden jeg begynte og til nå har jeg gått ned puslete 2kg! Jeg går heller ikke ned i centimeter.

Jeg skjønner rett og slett ingenting, og er virkelig helt på nippet til å gi opp. Jeg er også livredd for å gå nevneverdig opp i vekt igjen, så jeg vegrer meg en del for å hoppe voldsomt mye opp i kalorier, og jeg vet at jeg bare ligger ca 100 under det man skal når man skal ned i vekt, så føler ikke det er det som er utslagsgivende heller.

Noen som har opplevd det samme og/eller har noen tips eller triks?

Jeg har ingen råd til deg, men har det på samme måte.

Sluttet å drikke cola og spise godterier ( drakk 1, 5 liter hver dag) for over et år siden. Gikk over til vann.

Alle sa jeg kom til å ned. Men det har jeg ikke gjort, veier det samme som for et år siden.

Trener det samme som jeg alltid har gjort, to ganger i uken.

Eneste som får meg litt ned i vekt, er å sulte meg. Men det orker jeg ikke i lengden og går da opp igjen til vekten som ser ut til å sitte som limt på meg.

Anonymous poster hash: 545bf...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan ha noe å gjøre med sammensetningen av kostholdet ditt, altså, ikke bare kaloriene? I teorien skal man jo kunne gå ned i vekt om en så bare spiser sjokolade, så lenge en er i kaloriuderskudd(at det er usunt er nå en anna sak). Men jeg merker i alle fall at karbohydrater er den store synderen hos meg, uten at jeg kjører lavkarbo, bare begrenser inntaket litt.



Anonymous poster hash: fb31d...6c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan ha noe å gjøre med sammensetningen av kostholdet ditt, altså, ikke bare kaloriene? I teorien skal man jo kunne gå ned i vekt om en så bare spiser sjokolade, så lenge en er i kaloriuderskudd(at det er usunt er nå en anna sak). Men jeg merker i alle fall at karbohydrater er den store synderen hos meg, uten at jeg kjører lavkarbo, bare begrenser inntaket litt.

Anonymous poster hash: fb31d...6c2

Hehe, ja, det er sant! Men jeg føler jo at jeg spiser ganske sunt også. Spiser så og si aldri poteter, ris og pasta (bare 40g i salaten), og brød spiser jeg i snitt bare 2 skiver av om dagen. Til lunsj spiser jeg en porsjon havregrøt og middagen blir ofte indrefilet med kun masse grønnsaker til.

Det som kan være utslagsgivende er at det kanskje blir mat litt for sjeldent, men når dagen min begynner klokka 10 og jeg er i seng klokka 23 trenger jeg liksom ikke mer enn 3-4 måltider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd til deg, men har det på samme måte.

Sluttet å drikke cola og spise godterier ( drakk 1, 5 liter hver dag) for over et år siden. Gikk over til vann.

Alle sa jeg kom til å ned. Men det har jeg ikke gjort, veier det samme som for et år siden.

Trener det samme som jeg alltid har gjort, to ganger i uken.

Eneste som får meg litt ned i vekt, er å sulte meg. Men det orker jeg ikke i lengden og går da opp igjen til vekten som ser ut til å sitte som limt på meg.

Anonymous poster hash: 545bf...389

Huff.. Holdt på å si at det er bra det er flere av oss, hehe. Det er jo ikke det, men fint å høre at det ikke bare er min kropp som ikke gjør som den skal, hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg ville vurdert å kutte ut brød og havregrøt med cottage cheese/proteinpannekaker/gresk yoghurt-måltider, og sett om det hjalp å kutte karbene litt. Ikke øke fettet nevneverdig, men gi kroppen noe annet å jobbe med. Spiser du fisk? Og kutt pastaen i salaten også, bare for et par uker. Du vil nok også ha nytte av tung styrke. Altså mindre kardio, og mer styrke.

Anonymous poster hash: 7ad27...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg ville vurdert å kutte ut brød og havregrøt med cottage cheese/proteinpannekaker/gresk yoghurt-måltider, og sett om det hjalp å kutte karbene litt. Ikke øke fettet nevneverdig, men gi kroppen noe annet å jobbe med. Spiser du fisk? Og kutt pastaen i salaten også, bare for et par uker. Du vil nok også ha nytte av tung styrke. Altså mindre kardio, og mer styrke.

Anonymous poster hash: 7ad27...966

Jo, kanskje. Kan være jeg har en vrangforestilling her da, men ser for meg at cottage cheese/proteinpannekaker/gresk yoghurt er en del dyrere enn f.eks. brød? Er student skjønner du, så økonomi spiller også fort en rolle i valg av mat!

Spiser ikke fisk, nei. Har vurdert å prøve, men det byr meg så veldig imot, hehe. Tar Omega-3 hver dag da!

Har lekt litt med tanken på å trene mer styrke, men mener du da mer styrke enn cardio eller bare mer styrke? Nå trener jeg, og har trent, ca 50/50, men det har ikke gjort noe utslag på verken vekt eller cm det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par tips

-spis minst 1600kalorier på treningsfrie dager

-spis 2000 på dager med trening

- gå tur på 60min hver dag

-øk hverdagsaktiviteten

-spis mettende næringsrike varer, men hold kaloribudsjettet (man kan gå ned i vekt med kaloririk mat, det metter lengre og man trenger mindre av det enn ett lettprodukt)

-gå en lengre tur/tren styrke 1-3ganger i uka i tillegg til gåinga.

-kutt godterier og ferdigmat

-slutt å vei deg hver uke. Fokuser på speilet og en varig livsstilendring.

Anonymous poster hash: 7198c...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par tips

-spis minst 1600kalorier på treningsfrie dager

-spis 2000 på dager med trening

- gå tur på 60min hver dag

-øk hverdagsaktiviteten

-spis mettende næringsrike varer, men hold kaloribudsjettet (man kan gå ned i vekt med kaloririk mat, det metter lengre og man trenger mindre av det enn ett lettprodukt)

-gå en lengre tur/tren styrke 1-3ganger i uka i tillegg til gåinga.

-kutt godterier og ferdigmat

-slutt å vei deg hver uke. Fokuser på speilet og en varig livsstilendring.

Anonymous poster hash: 7198c...6a1

Takk for tips! Jeg er ikke nødvendigvis helt enig, men skal ta det til etterretning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...