Gå til innhold

Farlig å leve slik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiser ca 800 kcal i hverdagene (mandag-torsdag), ca 1500 kcal på fredag, og ca 2000 kcal på lørdag og søndag. Jeg har levd slik i fire uker, og trives kjempe godt med det. Er ikke verken sulten, svimmel, har hodepine eller føler meg uvel de dagene jeg spiser lite. Er det farlig å leve slik i lengden? Jeg er 164 cm og veier 58 (veide 60,5 til å begynne med), ønsker å gå ned til ca 52-53 da jeg føler meg best i den vekten.

Hva tror du?



Anonymous poster hash: 2bf5f...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I lengden er det ikke bra. For en kort periode fungerer det nok, om du prioriterer matvarer med næring og ikke "tomme kcal".

Får du i deg for lite, over lengre tid, risikerer du mye rart: hårtap, benskjørhet, myke flisete negler, alltid trøtt, lite energi osv. Anbefaler å lese om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er enkelt å leve sånn når man er ung og har mye energi?



Anonymous poster hash: 16138...0fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lengden er det ikke bra. For en kort periode fungerer det nok, om du prioriterer matvarer med næring og ikke "tomme kcal".

Får du i deg for lite, over lengre tid, risikerer du mye rart: hårtap, benskjørhet, myke flisete negler, alltid trøtt, lite energi osv. Anbefaler å lese om emnet.

Jeg spiser mye grønnsaker, bønner, linser, frukt, knekkebrød med diverse kjøttpålegg, kylling, rent kjøtt, og har kuttet ut alt av sukker, snacks, pasta og brød i ukedagene (tillater meg dette i helgene). Så jeg får i meg langt mer av de næringsstoffene jeg trenger nå som jeg er bevisst på det enn før da jeg gikk rundt og spiste hva jeg ville fra dag til dag. Har masse energi og trener 3-4 ganger i uken.

Anonymous poster hash: 2bf5f...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye grønnsaker, bønner, linser, frukt, knekkebrød med diverse kjøttpålegg, kylling, rent kjøtt, og har kuttet ut alt av sukker, snacks, pasta og brød i ukedagene (tillater meg dette i helgene). Så jeg får i meg langt mer av de næringsstoffene jeg trenger nå som jeg er bevisst på det enn før da jeg gikk rundt og spiste hva jeg ville fra dag til dag. Har masse energi og trener 3-4 ganger i uken. Anonymous poster hash: 2bf5f...fdd

Mesteparten av energien vi får i oss går til å opprettholde funksjonene i kroppen. 800 kcal er mindre enn hvileforbrenningen din, det vil si mindre enn energien du bruker om du ligger helt i ro i 24 timer. Over kort tid vil det i de fleste tilfeller ikke være noe problem, men over lengre tid blir kroppen nødt til å hente energien et sted, selv om du teroetisk sett får i deg nødvendige mineraler og vitaminer. Kroppen må da begynne "å spise seg selv" for å kunne opprettholde livsnødvendige funksjoner.

Med andre ord: i lengden vil kroppen din slutte å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Joda. I starten har du greit med energi. Så starter kroppen å tære på musklene og gradvis så forsvinner energien og overskuddet. Selv om du ikke føler deg sulten, så betyr det ikke at kroppen har det bra.

Å leve på 800 kcal er veien til en spiseforstyrrelse: du leker med ilden. Enten så sprekker du så det jomer og blir en jojoslanker eller så er du på vei til å få anoreksia/bulimi. Begge deler suger og er ikke veien til en sunn og frisk kropp.

Hva er greien med at et tall på en vekt er så fordømt viktig? Er det ikke bedre å fokusere på en kropp som er trent, stram, fit, veltrent og frisk? Hvorfor dette higet etter en utsultet, underernært og mager kropp? Og hvorfor har folk så "dårlig" tid til å få "drømmekroppen"?!?

Du får en flott kropp fordi du tar vare på den. Du får en veltrent kropp når du gir kroppen jevnt med trening. Du får en bedre forbrenning fordi kroppen får nok næring til å opprettholde muskelmassen(som brenner fett).

Folk spør meg om hvordan jeg holder meg så veltrent, slank og fit i en alder av 32. Svaret er enkelt: Jeg lever en livsstil HVER dag som holder kroppen min i "bikiniform" året rundt. Det er ingen snarveier, piller, kræsjdietter eller annet piss som gir meg en velfungerende og fit kropp.

Har du brukt år på å la form og kropp forfalle så må du betale prisen ved å spise og trene den i form igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest earlgrey

Er vel ikke anbefalt å gå mye under 1200 kalorier om dagen. Men avhenger jo litt av alder, vekt og hvor aktiv du er. Ville absolutt ikke levd mange måneder på 800 kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det. Over 2 1/2 år, mindre kcal det siste året, mellom 0 og 500.

Nå er jeg langtidsinnlagt for alvorlig anoreksi med både benskjørhet, svak kropp og en rekke andre kroppslige tegn på underernæring :( Mitt råd er, ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 83a6c...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg spiser ca 800 kcal i hverdagene (mandag-torsdag), ca 1500 kcal på fredag, og ca 2000 kcal på lørdag og søndag. Jeg har levd slik i fire uker, og trives kjempe godt med det. Er ikke verken sulten, svimmel, har hodepine eller føler meg uvel de dagene jeg spiser lite. Er det farlig å leve slik i lengden? Jeg er 164 cm og veier 58 (veide 60,5 til å begynne med), ønsker å gå ned til ca 52-53 da jeg føler meg best i den vekten.

Hva tror du?

Anonymous poster hash: 2bf5f...fdd

Man ser jo at dette er for lite med tanke på anbefalinger. Men mye har også å si på hvor kaloriene kommer fra. Spiser du fra alle næringsgruppene? (proteiner, karbohydrater og sunt fett). Tar du ekstra multivitaminer? 5 grønnsaker og frukter hver dag? Potetgull, sjokolade, ferdigpizza, mr. lee nudler, osv er ikke noe som bør telles med i kaloriinntaket ditt.

Dette med høyde og vekt er vanskelig å sammenligne. Vekt sier ingenting om muskelmasse, fettmasse (både det du ser og ikke ser) eller vitaminmangler. Derfor skla jeg se bort ifra dine ønsker om vekt, og heller håpe at når du skriver 52-53kg at du mener sånn du SER UT når du er rundt den vekten. For et tall i seg selv er et idiotisk mål.

Hvor mye trener du? Jeg spør fordi målet ditt mest sannsynlig kan nåes ved å trene, ikke ved å spise mindre. Du kan se tynnere ut ved å trene, uten å faktisk gå ned i vekt eller spise mindre.

Men om du er sunn og spiser sunn og riktig mat, så vil jeg si at du muligens kan leve sånn. Det er utrolig individuelt. Jeg ser nesten aldri vekt og kroppsammensetning henge sammen annet enn i de to ekstreme sidene (enten farlig tynn eller overvektig).

Men et kontrollspørsmål vil kunne hjelpe deg om dette faktisk er for lite eller ikke. Vi er veldig intelligente, og vet ofte svaret selv. Så jeg sier ofte dette til vgs-studenter som spør om dietter. For om du ikke spiser nok, tærer det på hjernen. Vil du spise deg dum? Er det du spiser bra nok og mye nok til å bevare og utvikle hjernen din? -> det setter ofte en støkk i dem :)

Endret av msrnk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...