Gå til innhold

dere som har gått ned 20-30 kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor raskt gikk dere ned, og når begynte dere å se resultater?

Jeg trener hver andre dag, holder meg under 1700 kcal (rundt 2000) i helgene), men jeg går altså ikke ned.

Er så lei av å ikke se resultater. Så lei av blikk som kun ser vekta. Lei av at alle automatisk tror at når man er tjukk, så trener man ikke og propper i seg dritt.

Klageinnlegg... men når jeg ser alt dritet tynnere folk hiver i seg, blir jeg bare bitter.

Anonymous poster hash: ca4be...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malanthor

Fikk beinhinnebetennelse for lenge siden og det gikk utover treninga mi. Ble daffere og daffere inntil jeg veide 105 kilo! Det var FORFERDELIG. Følte meg som en diger dissende pudding. Hadde trent mye tidligere så trengte bare å sette igang på egen hånd når jeg endelig hadde fått nok av å være porky. Gikk ned cirka 5-6 kilo i måneden med et meget aktivt spise og treningsprogram.

Ikke gi opp. Jeg vet at det kan ta tid til å begynne med. Du må tross alt få kroppen til å endre holdning, noe som ofte ikke er gjort over natten. :)

Husk også at den passive biten er minst like viktig som den aktive. Gå opp trapper istedefor å ta heisen, gå til butikken. Sykle til jobben. Gå aktivt turer istedefor å se på tv. Osv osv. Du kommer til å klare det, no stress, det kan ta litt tid men hvis du ikke gir opp vet jeg at du kommer i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slanket meg i mange år uten resultat. Mye prøv og feil før jeg fant ut av hva som fungerte for meg. Og ja, veldig demotiverende når ikke resultatet står til innsatsen.

De siste 20 kiloene vistes nødvendigvis mye bedre enn de første 30 kiloene...

Jeg gikk ned relativt raskt når jeg knekte koden, med oppfølging fra lege. Vektstabil i flere år nå.

Jeg vil legge til at det er nå som overvekta er borte at den virkelige innsatsen for å holde seg stabil må tres i kraft. Det er lett for gamle synder å snike seg tilbake... 😒

Endret av Adenin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått ned riktig så mye, men svarer likevel.

Jeg gikk ned alt mellom 0 og 1 kg i uken. Snittet lå vel på litt under 500 g pr uke, tenker jeg. Noen uker sto jeg dønn stille eller jeg gikk til og med opp litt. Kaloriinntaket var rett under 1500 pr dag, tror det var 1480. Dette regnet jeg ut i forhold til et inaktivt liv. I begynnelsen trente jeg 2 ganger i uka. En gang apparattrening, en gang basisball pr. uke. Etter apparattreningen begynte jeg etterhvert å løpe litt på mølle. Startet med 500 meter og økte gradvis til 2 km. Etterhvert som jeg økte treningsdosene tillot jeg meg selv å spise mer, men sørget for å ikke spise opp riktig alle treningskaloriene. På den måten fikk jeg banket inn i hodet at "skal man spise mye, må man sørge for å bevege seg også".

Etterhvert som jeg ble sterkere (og lettere) droppet jeg løpingen etter styrketreningen, men tok en ekstra økt pr uke med vekslende gå og jogge i en halv time.

Da sommeren kom, bet jeg meg fast på to treningsøkter i uka, men i tillegg syklet jeg til jobb hver dag, og tok av og til en joggetur utendørs hvis jeg hadde tid.

Effekt så jeg etter 5-6 uker. Da strammet klærne tydelig mindre (noen var begynt å bli temmelig slaskete, faktisk) og jeg merket at knærne hadde det lettere. Hadde aldri tenkt over at beina mine slet med vekten av meg, men merket de fikk en lettere jobb etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at jeg gikk ned 0-3kg uka. Og nødvendigvis de første kiloene som røyk gikk raskere enn de siste. Jeg kjente det på klærne etter en drøy mnd jeg og.

Vekta gikk i rykk og napp. Hadde flere platå.

Var drittlei vann og fun light, ja... Rikelig med væskeinntak er vel det jeg "sliter" mest med akkurat nå. Nesten fått styggen på det vann.

Som Melanthor har nevnt over her; den daglige aktiviteten er viktig. Ikke velge "lettvinte" løsninger som heis ol.

Jeg og trener, men er så heldig å ha fjellet i umiddelbar nærhet -så det føles ikke ut som trening. Skal i gang med styrketrening nå, for jeg begynner å se hengslene ut, og har litt som bør strammes her og der. Så å gå ned i vekt /være slank er ikke det samme som fit & fin...

Tror jeg ligger på ca 17-1800kcal/døgnet nå siste par årene, stabilisering. Men er heller ikke store dama lenger, hverken i høyde eller vekt. Lå lenge på ca 1200kcal i vektnedgangsfasen. (Merket veldig godt på humøret å konstant være i underskudd).

Endret av Adenin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå gått ned over 40 kg og har for lengst slutta og fokusere på vekt.

Begynte med å bytte ut matvarer og så vidt trene uten resultat. Nå trener jeg styrke med intervaller på slutten av økta 4 dager i uken. Teller ikke lenger kalorier, men spiser sunt. Da jeg fokuserte på kalorier lå jeg på 1500-2000 daglig.

Tok vel ca 2 år. I begynnelsen gikk det sakte, følte ikke jeg kom noen vei. Veldig frustrerende, gjorde alt riktig og følte meg feitere enn noen gang. Plutselig løsnet det, uten at jeg forandret noe.

Jeg har fulgt fat attack programmene til Silje Mariela. Det går selvsagt ann å gjøre det alene, men jeg trengte hjelp til å vite hvordan jeg burde trene og spise. Trener fortsatt etter hennes programmer og er superfornøyd med de. Litt dyrt, men helt verdt det for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen!

Godt å høre, Inwe, at du opplevde at det gikk sakte først. Har lest om det på flere plasser, og håper vel egentlig at det løsner for meg også plutselig :P

Må vel kanskje ta litt intervaller etter hver styrkeøkt også, i tillegg til rene kardiotreningsøkter.

Men så lenge kostholdet er under kontroll, så er det det viktigste..

Var det noen av dere som var på lavkarbo? Eller spiste dere vanlig? Spiser vanlig, egentlig, men holder meg unna ris og pasta.. Litt mel blir det, men skal prøve å kutte det også ut. :)

Og unnet dere dere noe ekstra i helgene(lørdager)?



Anonymous poster hash: ca4be...840
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg sliter fortsatt med vektnedgangen, og har ligget i kraftig underskudd (1200 kcal dagen) i en måneds tid nå. Den siste uken har jeg vært i ketose og plutselig slapp 1,5 kg og jeg har gått ned 2,5 kg siden 1. okt.

Trener 30 min hver dag - det er det som fungerer for meg, men optimalt ville jeg trent litt mer (1 time 4-5 ganger i uken) så jeg prøver å komme meg dit. Jeg har vært hos lege for å teste blodtrykk, stoffskifte osv. og tatt InBody scan og veiledning hos treningssenteret mitt.

Alt dette hjalp meg å forstå litt mer hva jeg må gjøre for å lettere gå ned i vekt :) Jeg har gått ned litt over 20 kg de siste to årene, men skal ned 30 til.

Lavkarbo i mer eller mindre moderat form har fungert fint for meg. Jeg er ikke superduper fan av LCHF da jeg ikke har så veldig godt inntrykk av at høyt fettinnhold egentlig er superbra, men jeg prøver dette nå for å se effekten. Det tar tid å komme inn i ting, og ja, for noen av oss tar det lang tid å miste.

Husk bare å drikke masse vann, unngå mat som trigger deg (jeg har aldri greid å kjøpe en eske med kokosboller for så å spise bare 1, lol) og vær tålmodig med deg selv:)

Mange som påstår at det er dumt å veie seg hver dag f.eks, for meg fungerer dette fint som en måte å se hva slags effekt ulik mat, vannmengde o.l. har på kroppen og fluktuerende vekt hos meg. Jeg bruker keto-stix også, og en fitbit for å måle aktivitetsnivå. Det er sikkert noen som synes det er mye å ta i å gjøre alle disse tingene, men det hjelper på motivasjonen og holder meg fokusert på det jeg driver med!

Heia deg, TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 40 kg, har ikke trent noenting. Spiste først streng lavkarbo, og nå vedlikeholder jeg ved å leve uten tilsatt sukker. Altså jeg spiser frukt og naturlige ting, men absolutt ikke snop, desserter, syletøy med sukker osv. Ikke lørdager heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde streng lavkarbo, ja. Gikk ned 13kg. Så var det bom stopp i 7mnd. Det var demotiverende.

Nå spiser jeg "normal husmannskost", med fokus på små men mange måltider for stabilt blodsukker. Er dog påpasselig på med å ikke spise for mye mat som gir raske blodsukkersvingninger. Så en slags lavkarbo blir det. Men er ikke i ketose. Totalen på kcal/døgn er heller ikke så stor.

Gått fra bmi 43 til 23. Så det er jeg jo fornøyd med. Der har jeg vært stabil i snart 3 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Var det noen av dere som var på lavkarbo? Eller spiste dere vanlig? Spiser vanlig, egentlig, men holder meg unna ris og pasta.. Litt mel blir det, men skal prøve å kutte det også ut. :)

Og unnet dere dere noe ekstra i helgene(lørdager)?

Anonymous poster hash: ca4be...840

Jeg har holdt meg unna lavkarbo. Jeg tåler ikke fett (orker ikke smaken og blir uvel av det) så jeg må få energien et sted fra. Men selvsagt har jeg kuttet en god del unødvendige sukkerholdige ting. Poteter har gått ned i vanlige mengder, men har redusert litt på brød og ris i forhold til før.

Har unnet meg en litt større middag på fredag og litt snop eller brus på lørdager, men sistnevnte alltid innenfor kaloribudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 35kg på nøyaktig 1år. Det har gått i rykk og napp, de første 6 ukene gikk jeg ned 10kg og følte meg full av energi og merka resultatene kjapt. Gikk på lav karbo så telte ikke kalorier heller og var aldri sulten. Nå prøver jeg og kun spise små posjoner, men spiser hva jeg vil. Feks hvis jeg vil ha sjokolade så spiser jeg litt og kutter heller ut litt av middagen. Også har jeg lært at det er ikke farlig og være sulten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det, Prinsessepusen! Jeg trenger å lære at det ikke er farlig å være sulten. Har i det siste innsett at jeg aldri lar meg selv bli sulten. Er livredd for å bli sulten, så jrg spiser hele tiden. Er jo helt sykt...:/

Anonymous poster hash: c3a30...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gått ned ca. 34 kg på ca. 2 år og 3 måneder. Har da holdt et jevnt kosthold på ca. 2400 kcal/dag i gjennomsnitt (dvs. mer i helgene, mindre på hverdagene).

Nedgangen er i det lange løp ganske jevn, men over "korte" perioder på bare noen måneder så er det for mye varians i dataene til at jeg kan si noe om det går opp eller ned egentlig. Med mindre man følger noen ekstremdietter så er det ikke mye poeng i å stresse over forskjeller i vekten før det har gått flere måneder, iallfall i min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Godt å høre, Inwe, at du opplevde at det gikk sakte først. Har lest om det på flere plasser, og håper vel egentlig at det løsner for meg også plutselig :P

Må vel kanskje ta litt intervaller etter hver styrkeøkt også, i tillegg til rene kardiotreningsøkter.

Men så lenge kostholdet er under kontroll, så er det det viktigste..

Var det noen av dere som var på lavkarbo? Eller spiste dere vanlig? Spiser vanlig, egentlig, men holder meg unna ris og pasta.. Litt mel blir det, men skal prøve å kutte det også ut. :)

Og unnet dere dere noe ekstra i helgene(lørdager)?

Anonymous poster hash: ca4be...840

Intervaller etter økta er kjedelig, men effektivt. Toppen 15 min kardio (gjerne mindre) etter økta er all kardiotreningen jeg har :)

Lavkarbo er noe du må kjenne på selv. Prøvde en mnd, men ble bare slappere og slappere så konkluderte med at kroppen min fungerer svært dårlig uten karbohydrater. Spiser selv mye protein, karbohydrater og fett, men velger de sunneste alternativene :)

Skeier ut når jeg føler for det, om det er mandag eller lørdag er et fett, så lenge det ikke blir alt for mange dager på en uke :) det er jo en livsstil og hvis jeg skulle nekta meg selv alt mulig hadde jeg gitt opp for lenge siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...