Gå til innhold

Svimmel og hodepine etter intervaller = Løsning?


Treningsglad

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter 6 minutters intervaller på tredemølla så hender det at jeg bli svimmel.

Også 1 time etter treninga så får jeg hodepine. Hva kan være årsaken til svimmelheten og hodepinen?

Jeg passer på å spise karbohydrater både før og etter treninga. I tillegg til å få i meg nok veske og natrium.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du i deg nok kcal alt i alt?

Det kan være så mangt, for hard trening på alt for kort tid, ukontrollert pust, muskelknute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du i deg nok kcal alt i alt?

Det kan være så mangt, for hard trening på alt for kort tid, ukontrollert pust, muskelknute..

Tja, passer på å spise ekstra mye kalorier på en treningsdag, da spiser jeg et sted mellom 2500-3000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du i deg nok mat før trening? Jeg er sånn som aldri kan trene på morgenen feks, må ha spist 3 måltider minst hvis jeg skal orke en hard økt, hvis ikke blir jeg svimmel og får hodepine, så setter alltid treningen på kvelden. Kan hende det er sånn med deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg før i meg nok mat.

Vanskelig å si hva det kan være da. Kanskje du burde ta en tur til legen og se om du mangler noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Blir du svimmel når du stopper etter intervallene, eller mens du løper?

Om det er etter, kan det være fordi du bråstopper og får blodtrykksfall.

Drikker du nok vann før, under, og etter økten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Puster du nok under treninga? Å ikke puste nok (og f.eks. holde pusten) under treninga kan også føre til svimmelhet. For intens trening på kort tid kan også føre til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magdalene: Blir svimmel f.eks rett før jeg starter på en ny intervall. Ja, jeg drikkere nok vann.

lillelarve: ja jeg puster nok.

Vanskelig å si hva det kan være da. Kanskje du burde ta en tur til legen og se om du mangler noe?

Mangler noe via blodprøver? Det har jeg gjort og blodeprøvene var fine og normale.

Har naturlig lave natriumnivåer, derfor passe jeg på å få i meg ekstra mye natrium på treningsdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg drikker aldri bare vann når jeg trener, jeg drikker Bris/Farris for å fylle på elektrolytter. Blander det gjerne ut i litt vann og rister ut kullsyren før jeg løper så det ikke bruser over når jeg drikker.

Har litt lavt blodtrykk og har alltid slitt med treningshodepine. Etter at jeg startet med Farris/Bris har jeg knapt merket det. Hender jeg tar en halv Paracet hvis jeg likevel kjenner litt press i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet tips er å ikke bøye seg ned/sette seg ned med høy puls, det gir økt trykk i hodet og risiko for hodepine. En annen tipset om pusting; jeg kan anbefale å holde pusten litt innimellom for å hindre hyperventilering slik at man får for lite CO2 i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange opplever dette i forbindelse med trening, og ofte sliter man med å finne en spesifikk grunn annet enn trening.

Du kan ha underliggende sykdom; kyssesyke, influensa, etc, som du ikke kjenner til vanlig med som sliter når du trener.

Gjennom dagen (alle dager, selv når du ikke trener) kan du få i deg for lite væske.

Treningene kan være for harde.

Kan hende du løper med en dårlig holdning (ikke strak rygg og nakke kan hindre blodstrømning til hjernen)

For strak rygg og nakke (at du spenner deg)

Høyt blodtrykk fordi du bøyer deg ned (som står over her også)

Drikk sportsdrikk OG vann under trening (f.eks gatorade, inneholder mineraler som kan hjelpe, og smaker bedre og er sunnere enn farris/bris)

Håper du blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange opplever dette i forbindelse med trening, og ofte sliter man med å finne en spesifikk grunn annet enn trening.

Du kan ha underliggende sykdom; kyssesyke, influensa, etc, som du ikke kjenner til vanlig med som sliter når du trener.

Gjennom dagen (alle dager, selv når du ikke trener) kan du få i deg for lite væske.

Treningene kan være for harde.

Kan hende du løper med en dårlig holdning (ikke strak rygg og nakke kan hindre blodstrømning til hjernen)

For strak rygg og nakke (at du spenner deg)

Høyt blodtrykk fordi du bøyer deg ned (som står over her også)

Drikk sportsdrikk OG vann under trening (f.eks gatorade, inneholder mineraler som kan hjelpe, og smaker bedre og er sunnere enn farris/bris)

Håper du blir bedre!

Kommentar ang sportsdrikker; disse er generelt sett ikke sunne i det hele tatt. De er fulle av kalorier, og de har ofte lav pH som betyr syrepåvirkning på tennene. Ingen god kombinasjon når munnen i tillegg produserer mindre spytt ved trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommentar ang sportsdrikker; disse er generelt sett ikke sunne i det hele tatt. De er fulle av kalorier, og de har ofte lav pH som betyr syrepåvirkning på tennene. Ingen god kombinasjon når munnen i tillegg produserer mindre spytt ved trening.

Hei, sportsdrikker kommer med forskjellig innhold. I henhold til trening er det absolutt ikke noe "farlig" ved å få i seg kalorier mens man trener, så lenge man ikke sliter med fedme eller sykelig overvekt. Med tanke på at personen som startet tråden får hodepine etter 1 times trening vil jeg råde at han/hun prøver sportsdrikk.

Syreskader får man også av juice, men det betyr ikke at man skal slutte å drikke det, eller gå rundt å småsippe det dagen lang.

En sportsdrikk supplerer med elektrolytter og kalium som er viktig for at kroppens celler skal fungere. Har man en økt over 1 time bør man drikke 2-3 slurker sportsdrikk for å kunne yte lengre. Det betyr ikke at man skal bytte ut vann, men heller ha med seg en flaske man drikker litt av når man kjenner det blir tungt. Sportsdrikker inneholder også andre mineraler som gjør at kroppen tar opp væske bedre.

Endret av msrnk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sportsdrikker kommer med forskjellig innhold. I henhold til trening er det absolutt ikke noe "farlig" ved å få i seg kalorier mens man trener, så lenge man ikke sliter med fedme eller sykelig overvekt. Med tanke på at personen som startet tråden får hodepine etter 1 times trening vil jeg råde at han/hun prøver sportsdrikk.

Syreskader får man også av juice, men det betyr ikke at man skal slutte å drikke det, eller gå rundt å småsippe det dagen lang.

En sportsdrikk supplerer med elektrolytter og kalium som er viktig for at kroppens celler skal fungere. Har man en økt over 1 time bør man drikke 2-3 slurker sportsdrikk for å kunne yte lengre. Det betyr ikke at man skal bytte ut vann, men heller ha med seg en flaske man drikker litt av når man kjenner det blir tungt. Sportsdrikker inneholder også andre mineraler som gjør at kroppen tar opp væske bedre.

Jeg har ikke sagt at de er "farlige", men kommenterte påstanden om at de er _sunne_. Det er et visst spekter imellom. Jeg har heller ikke sagt noe om å slutte å drikke juice, men kommentert ang uheldigheten ved å innta sukker/syredrikke akkurat ved trening. Det er forskjell der også.

Men at økter over en time kan suppleres med sportsdrikk ja, der er jeg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de er "farlige", men kommenterte påstanden om at de er _sunne_. Det er et visst spekter imellom. Jeg har heller ikke sagt noe om å slutte å drikke juice, men kommentert ang uheldigheten ved å innta sukker/syredrikke akkurat ved trening. Det er forskjell der også.

Men at økter over en time kan suppleres med sportsdrikk ja, der er jeg enig.

Nå har det blitt vridd og vendt mye her. I utgangspunktet anbefalte jeg sportsdrikk til akkurat den personen som startet tråden da det kan hjelpe på problemene hennes, og at det er bedre med sportsdrikk og vann, enn å drikke farris eller bris til trening. Men at man ikke burde drikke sportsdrikker til vanlig.

Kan vi være enig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...