Gå til innhold

Tvillingguttene ble født 4. juni


Caramba

Anbefalte innlegg

Nå er fødselen vel overstått og etter en uke på barsel er vi kommet hjem. Guttene kom i rekordfart i uke 36+5. Vannet gikk klokken 21.00, riene startet klokken 21.30 (da vi vandret inn døren på Ullevpål). Tvilling 1 var ute klokken 22.50 og tvilling 2 klokken 23.37. Guttene veide 2666 gram og 2313 gram. De er 45 og 46 cm lange. Ingen tungvektere, men utrolig perfekte alikevel. Nå skal vi veie ofte på helsestasjonen fordi det er viktig å følge med på at de øker vekten greitl. Første gang på mandag.

Fødselen var en helt sinnsyk opplevelse og det gikk så fort at jeg ikke husker mye av den. Jeg hadde omtrent en stor åpningsrie uten noen pauser. Epidural kunne jeg bare glemme, men hadde grei nytte av lystgassen. Selve fødselen til nummer 1 tok 10 min..... Da nummer 2 skulle komme ble det en pause i riene, noe som er vanlig med tvillinger. Meningen var å vente til det startet igjen, men så dalte pulsen hans litt. Dermed ble jeg trillet på operasjonsstuen og lagt i narkose. Legene snudde barnet med rumpa først og dro ham ut etter bena. Heldigvis slapp jeg keisersnitt.

Greit å få det raskt overstått, hvertfal. De to jordmødrene som var med har pratet meg gjennom hele opplevelsen så nå vet jeg hvertfal forløpet under fødselen..... Det var mange mennesker innvolvert og jeg hadde også en meget dyktig lege som tok i mot begge barna. Godt å føde tvillinger på et så bra sykehus som Ullevål, jeg følte meg aldri særlig utrygg.

Nå er det utrolig godt å være ferdig og å være i gang med livet hjemme. Vi skal driste oss ut med vogna i morgen, hvis det blir ok vær. Spennende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye! :)

Høres ut som en rask og intensiv fødsel, men med et flott resultat. Kos deg med gutta dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :) Moro at første i terminklubben har fått nå. Håper dere får noen fine dager hjemme nå :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer!

Har vært spent på hvordan det har gått med deg mens jeg har vært uten nett. Man blir jo litt engasjert i de andre her ;)

Vet dere om guttene er en- eller to-eggede?

Lykke til med hverdagen videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tørker en tåre*

Jeg blir så rørt av å høre at guttene nå har kommet og at alt gikk bra. Jeg stiller meg i rekken av gratulanter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med babyene:)

Gøy at det skjer ting (fødsler) i terminklubben vår, og for alle oss andre så begynner ventetiden å blir kort :jepp:

Har dere funnet navn på tvillingene da, Caramba??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gratulasjoner. Nå begynner vi å bli vant til hverdagen som tvillingforeldre og det går forbausende bra så langt. Guttene er veldig rolige så langt, selv om det sikkert kan endre seg etterhvert som de vokser til. De har også lagt godt på seg, vi veide dem på mandag på helsestasjonen og de hadde lagt på seg nesten 200 gram på 4 dager. Vi skal veie igjen på mandag. Helsestasjonen driver vektoppfølging siden barna er små, men det blir nok ikke nødvendig å veie så mye mer fremover, de spiser bare bedre og bedre for hver dag.

Disse guttene er helt sikkert to-eggede. De er kun søskenlike og har veldig forskjellige trekk. Ikke noe problem å skille dem. Vi har vel delvis bestemt oss for navn nå, men ikke 100%. Tar litt tid å se om navnene passer :)

Ellers er det artig å være ute med tvillingvogna. Vi får utrolig mye oppmerksomhet, særlig fra de litt voksne damene, he he.... Alle må ned i vogna og se....

Nå er det kanskje like før dere andre i denne terminklubben føder? Det blir spennende å følge med....

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å høre at ting går så bra for dere, kan tenke meg det er mye stress, men mye kos også :)

Kan tenke meg det er mye oppmerksomhet med tvillingvog ja, det er 3 stykker som nylig har fått tvillinger her i bygda, og selvom jeg ikke vil innrømme det, så vil en liksom bare ta en liiten titt når en går forbi :fnise:

Håper ikke de/dere synes det er altfor plangomt, prøver jo å være litt diskret iallefall.

Hvordan er det med amming og slikt, er de våkne på likt og får du noe søvn? Skulle jeg ha hatt tvillinger hadde jeg hatt tusen spørsmål altså, så er glad vi "bare" ska ha en :fnise:

:opplyser:

Vil du forresten være vennlig å spre litt fødestøv her inne, hehe :pls::pls::pls:

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg synes ikke titting er plagsomt, så fremt titterne holder "stakkars deg"-kommentarene for seg selv. Noen damer må bare insistere på å fortelle meg hvor slitsomt jeg har det, særlig de i bestemoralder... :eeeh: Alikevel, de aller fleste er veldig hyggelige.

Vi samkjører spisingen som bare det med disse to her. Vi fikk god opplæring på barsel i dobbelamming og samkjøring av måltid, så her er det ikke noe slinger i valsen. Alle sier at den eneste måten å overleve med babytvillinger er at de spiser og sover samtidig (stort sett) og det har vi klart greit så langt. Nå går vi på 3-4 timers intervaller i ammingen. Barna blir fullammet, pluss at jeg pumper og gir litt ekstra på flaske om kvelden. Har utrolig mye melk og kan sikkert amme 4 babyer for øyeblikket.... He he.

Det går også helt greit med nattesøvnen. De sovner for natta ca 23, og spiser da ca 02-03 og 05-06. Etter det sover vi til rundt klokken 9. Prøver også å få meg en blund på dagtid når eldstemann er i bhg.

Fødestøv spredes herved av meg.... Lykke til alle mann. Nå er det spsetid igjen :kgbaby::kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, skal si du har ting på stell ja. Når du forteller hvordan det er høres det ut som om det er verdens letteste ting vettu :)

Det er vel hva man gjør det til selv og hvordan instillingen er, godt dere fikk god hjelp på sykehuset!

Jeg mente å huske du skrev at du hadde fra før av også ja, det er vel stas tenker jeg :)

Nei, jeg må virkelig si det høres ut som dere takler det helt supert altså, blir helt imponert jeg, hehe!

Takk for fødestøv, la oss krysse fingrene for at det hjelper og at det snart er en gutt til her i klubben :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som om dere allerede har en fin rutine på ting :tommelopp: Og så gode netter hadde ikke vi før ungen var minst 4 mnd... :sjenert: Denne gangen blir det garantert mer rutiner fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hjelper veldig å ha barn fra før. Jeg kavet meg veldig opp med nummer en og lagde mye jobb for meg selv fordi jeg var usikker. Nå føler jeg at jeg er mye flinkere til å holde på rutiner, samt stole på min egen magefølelse. Imli, jeg er sikker på du kommer til å kjenne forskjell på nummer en og to, ja :)

Selvsagt er det ingen dans på roser med tvillingene hele tiden, men det går forbausende bra så langt, mye bedre en ventet. Siden de er litt premature så sover de mye, men dette kan jo endre seg i månedene fremover....

Det verste nå er alle barseltårene som strømmer fritt hver eneste kveld. Jeg er nok en liten hormonbombe for tiden :grine::grine:

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med samkjøring av mat prøvde vi med nevøene mine, men det fungerte dårlig da de ble rundt to måneder gamle (de vokste veldig ulikt til tross for at de er eneggede). Bra at dere har stell på sakene, i hvert fall! Er nok lettere når de er nummer to (og tre) enn om de var første (som er tilfellet med min bror og hans kjære).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, først nå fant jeg denne tråden!!

Gratulerer så utrolig masse, Caramba!! Håper og tror at du koser deg masse, selv om det unektelig høres litt slitsomt ut med to stykker ;) Du har jo hatt litt tid å forberede deg på :)

Gleder meg til å følge med deg videre - dette kan jo være dagboka di nå :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...