Gå til innhold

Ungdom på 1960-70-tallet


Gjest halfmoonwitch

Anbefalte innlegg

Gjest halfmoonwitch

Hei! :danse: Jeg skal holde et foredrag, og jeg trenger i den sammenheng tanker om hvordan det var å være ungdom i 1960- og 1970-tallet. Var liiiitt usikker på hvor jeg skulle plassere dette emne, så om dette emnet er plassert feil så beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ungdom på slutten av 70-tallet, men det jeg kommer på først var at ingen hadde betenkeligheter med å haike seg rundt. Trusslene var altså færre, hvertfall ble det oppfattet sånn.



Anonymous poster hash: ceda6...f23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tøfft å røyke og guttene kjørte uten førerkort,og en del i fylla også.I min by var det 3 gjenger.De "vanlige","sossene" og "hippiene".



Anonymous poster hash: e1fee...409
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi hadde ikke mobil, internett eller video. Vi hadde platespillr, kasettspiller

Skulle vi på noe, så gikk vi. Buss var for dyrt. Foreldrene jobbet sent, og ikke alle hadde bil. Dessuten plaget man ikke foreldre med å spørre om å bli kjørt.

På vinteren brukte vi spark eller rattkjelke. Det skulle være ekstraordinært om vi tok buss.

Selv i storm og regn gikk vi

Vi satt aldri hjemme. Alltid noe ute å finne på. Det var ikke så mye gjenger der jeg bodde. Middels by.

Noen spilte fotball, svømte, turn. Noen gjorde ikke på noe i en periode.

På ettermiddag-kveldstid gikk vi å satte oss på en kafe. Vi hadde ikke penger, så vi spleiset på en cola. Gjerne fire stk på en cola. På lørdager var det dans på lokalet.

Vi gikk ikke i butikker for å se og prøve klær som de gjør n¨. Det var ikke kjøpesentre. Klær fikk vi sjeldent

Jeg jobbet som mange andre hver sommer. Glad for å tjene penger. Alt gikk til klær og fornøyelser

Høstferien jobbet vi også. Det var få av oss som reiste på ferie. Syden hadde vi vel hørt om,men hadde ikke anelse hva det var. Vi ble sendt til slekninger på "ferie". Hjalp til på gården, passet barn osv. Vi kalte det ferie. Vi hadde vært ut og reist....ferie. Noe å fortelle da skolen begynte igjen

Skolen var dårlig. mange lærere hadde kun gymnaset. Noen hadde et år på lærerskolen.

Pedagogisk riktig var ikke oppfunnet på den tiden. Mange udigelige lærere. Sklking ble populørt på u-skolen-

Vi var i alle fall lykkelige, ikke fritidsproblemer.

Kan jo nevne at vi hadde en tvkanal, og det var nrk. Underholdning var på lørdagen. tv stengte kl 23, av og til ved midnatt på lørdager. Vi hadde en radiokanal og den stengte ved midnatt.

Vi hørte på Ti i skuddet, norsktoppen, og radio luxenburg.



Anonymous poster hash: 130af...440
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig stor forskjell mellom 60- og 70-tallet. Det skjedde ganske store endringer rundt 1968-1970.



Anonymous poster hash: 6b06d...6a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var tenåring på midten og slutten av 70-tallet. Men det er vanskelig å svare deg, siden jeg ikke helt vet hvilken info du er ute etter?

Forøvrig har AB#5 rett. Det var nok meget stor forskjell på å være ung i f.eks. 1962 og i 1978. 60-tallet og 70-tallet var to veldig forskjellige tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure på om omtrent alle røykte på ungdomsskulen, da har det i alle fall ikkje gått så mykje ned her.

Der jeg vokste opp (i en forholdsvis stor by) var det helt nødvendig å røyke for å bli "godkjent". De som ikke røykte på ungdomsskolen min, ble sett på som "kristne". Og det var ikke en hedersbetegnelse. Det var i "røykekroken" på skolen at alt som var moro skjedde, og det var der absolutt alle de populære elevene holdt til. Og der ble man invitert på fester og turer. Var man ikke i "røykekroken", ja da var man ikke "med".

Heldigvis har de fleste av oss som begynte å røyke den gang klart å slutte....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn på 70-tallet og husker at mange av ungdommene hadde ekstremt kvisete hud i ansiktet.

Jeg har ikke sett noen være i nærheten så angrepet på i hvertfall 20 år, det har nok kommet mange hjelpemidler og medisiner i løpet av de årene.



Anonymous poster hash: 5315b...122
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...