Gå til innhold

Tror dere vi kommer til å bevitne noe vitenskapelig revolusjonerende i vår levetid?


sauen87

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kur for skallethet = Håp for menneskeheten

:)

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern: Du er nå en søt en, men jeg tar en skallet Bruce Willis foran Legolas anyday!

Forøvrig tror jeg ikke vi får svar på de filosofiske spørsmål, iallall ikke på et bevisst nivå. Vi får jo alle "vite" hva som skjer når vi dør når det skjer, men jeg tviler på at det vil være så bevisst at vi kan sette det i en kontekst og tenke "Hey, dette er hva som skjer når vi dør!"

Men det blir nok mye interessant innen forskning fremover, ja. Alt nå er de jo på vei til å klone mammuter og andre forhistoriske dyr! Personlig er jeg skeptisk til å tukle for mye med naturen, men spennende er det jo.



Anonymous poster hash: 85543...2e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåter ja. Men ikke "kreftgåten". Man kommer heller ikke til å finne en egen kur for kreft. Som du sier er ikke ulike kreftformer lik hverandre.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Ei heller samme kreftformen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåter ja. Men ikke "kreftgåten". Man kommer heller ikke til å finne en egen kur for kreft. Som du sier er ikke ulike kreftformer lik hverandre.

Anonymous poster hash: 47d2b...4f4

Når det kommer til akkurat denne sykdommen tror jeg vi vil se mer individuell behandling i tiden fremover. En ting er at de ulike kreftformene er ulike, en annen ting at individets egne gener vil påvirke hvordan vedkommende reagerer på de ulike behandlingsformene som finnes pr idag. Det som kanskje er en veldig god behandling og som kurerer Hr. Hansen vil kanskje være verre enn sykdommen selv for Fr. Nilsen.

I tillegg kommer det nok fler, mer presise, behandlingsformer på plass etterhvert. Kjemoterapi - som er den mest kjente pr idag - er jo ikke spesielt presis og i svært liten grad individtilpasset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Teorien big bang vet man allerede og har vært simulert. Vi har masse vitenskap som ikke har blitt satt ut i praksis i f.eks teknologi, biologi etc. Mye pga av at det ikke er penger å hente og etikk. Jeg er mest interressert i hva som skjer i fysikkens verden, men også biologien. Det som trengs er mer fakta på bordet og realisme. Internett har åpnet mange muligheter for at man lengre ikke kan legge lokk på virkeligheten og debatten slik det har vært gjort før. Det tror jeg blir den største endringen for oss, selv om det ikke har noe med vitenskapelig revolusjon. En ting er hva man finner ut i vitenskapen, en annen ting er hvor vidt det endrer noe for oss annet enn større forståelse av hvordan ting fungerer? Og jeg kan ikke påstå at folk flest er interressert i å vite hvordan ting fungerer, så lenge dette ikke angår dem selv.

Endret av glidemiddel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen grunn til å anta at en fremmed rase vil være interessert i noe annet enn sine egne behov, og risikoen for at de vil utnytte oss, er ganske stor.

Høres på et vis kjent ut.

Anonymous poster hash: bf6bd...d21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern: Du er nå en søt en, men jeg tar en skallet Bruce Willis foran Legolas anyday!

Hva med en skallet Legolas?

Anonymous poster hash: b4874...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kom over denne linken idag. Det virker spennende.

Den sagnomsuste (dog litt reodorfelgenish) kvantedatamaskinen som NASA/Google roter med.

..æsj, liker ikke at de skal bruke denne til "traffic control systems". Minner litt for mye om ARTIE fra en viss fremtidsdystopisk sci-fi serie. :overrasket:

...Interestingly, quantum computers could also be used to develop learning algorithms — so they may play an important role in the development of artificial intelligence. :overrasket: :overrasket:

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da på å få svar på de store spørsmålene(livet, døden, universet), kontakt med intelligent liv i universet, banebrytende oppdagelser/oppfinnelser osv. Og hva kunne dere helst ønske at vi fikk oppleve? Jeg kunne tenkt meg kontakt med utenomjordiske, og å få vite hva som skjer når vi dør... :)

Og jeg som trodde dette alt var avklart for over to tusen år siden :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne linken idag. Det virker spennende.

Den sagnomsuste (dog litt reodorfelgenish) kvantedatamaskinen som NASA/Google roter med.

..æsj, liker ikke at de skal bruke denne til "traffic control systems". Minner litt for mye om ARTIE fra en viss fremtidsdystopisk sci-fi serie. :overrasket:

...Interestingly, quantum computers could also be used to develop learning algorithms — so they may play an important role in the development of artificial intelligence. :overrasket: :overrasket:

Nå er jeg ikke helt med. ARTIE? Hvilken serie snakker vi om her?

Men jeg syns heller ikke at man skal utstyre computere med for mye læringsalgoritmer og gi dem grunnlaget for kunstig intelligens.

HVIS man gjør det, så burde man få et "Turing-politi" på plass FØR man gir babyen for mye vekstpotensiale. Det hadde sikkert vært en fordel for alle om man kunne trekke ut pluggen på Skynet uten at den var i stand til å gjøre noe substantielt for å hindre det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis Rituximab virkelig kan gjøre folk med ME friske er det revolusjonerende. Det er en sykdom man har visst lite om i århundrer, og så helt tilfeldig har to leger kanskje funnet svaret på mysteriet. Det har ihvertfall vist meget gode resultatet så langt så gjenstår det bare å se hvilke resultater som kommer ut av fase tre.

Anonymous poster hash: f3943...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt med. ARTIE? Hvilken serie snakker vi om her?

http://terminator.wikia.com/wiki/ARTIE

Men jeg syns heller ikke at man skal utstyre computere med for mye læringsalgoritmer og gi dem grunnlaget for kunstig intelligens.

HVIS man gjør det, så burde man få et "Turing-politi" på plass FØR man gir babyen for mye vekstpotensiale. Det hadde sikkert vært en fordel for alle om man kunne trekke ut pluggen på Skynet uten at den var i stand til å gjøre noe substantielt for å hindre det.....

:Nikke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er de veldig nær en mulig løsning på kreft"gåten". Kreft inneholder visstnok noen veldig særegne stoffer, som de drive å utvikler en viruslignene "ting" som fortærer dette stoffet (mener det var en spesiell form av proteiner) som kreft ikke klarer seg uten.



Anonymous poster hash: 16178...0b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de veldig nær en mulig løsning på kreft"gåten". Kreft inneholder visstnok noen veldig særegne stoffer, som de drive å utvikler en viruslignene "ting" som fortærer dette stoffet (mener det var en spesiell form av proteiner) som kreft ikke klarer seg uten.

Anonymous poster hash: 16178...0b5

Å, jeg vet ikke. de har vært "veldig nær en mulig løsning" siden jeg var guttunge. Jeg kan enda huske ståheien da de oppdaget interferon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest FuturePrimitive

Å løse kreftgåten vil jeg ikke si er "revolusjonerende" på samme måte som hjulet, elektrisitet eller internett var. Jeg har opplevd at Internett dukket opp, så sånn sett har jeg jo allerede opplevd en teknologisk revolusjon. Jeg tror det mest spektakulære vi vil oppleve i dette århundret er maktbalansen i verden. Nye valutaer og redistribusjon av rikdom, samt kanskje USA`s fall som stormakt. Jeg tror dette århundret vil bli preget av økt forskjell på fattig og rik, massiv propaganda, krig, revolusjoner og til slutt kanskje en ny balanse hvor vi lærer oss begreper som "begrensing", "bærekraft" , "fornuft" og et nytt syn på naturen og dyreliv. Teknologi og vitenskap vil være viktige hjelpemidler, men de vil nok gradvis utvikle seg fra det vi allerede har og vet, og ikke komme like "spontant" og overraskende på folk som strøm eller hjul. Vi vet jo allerede at man kan styre ting ved hjelp av tankekraft, dra til månen eller sprenge hele kloden. Derfor vil det ikke bli like ufattelig om noen dro til Mars, leste tanker ved telepati eller klarer sprenge Jupiter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Kom over denne linken idag. Det virker spennende.

Den sagnomsuste (dog litt reodorfelgenish) kvantedatamaskinen som NASA/Google roter med.

..æsj, liker ikke at de skal bruke denne til "traffic control systems". Minner litt for mye om ARTIE fra en viss fremtidsdystopisk sci-fi serie. :overrasket:

...Interestingly, quantum computers could also be used to develop learning algorithms — so they may play an important role in the development of artificial intelligence. :overrasket: :overrasket:

Dystopisk 1984 revolusjon? Ja, det tror jeg nok. Teknologi-interesserte som jeg antar du er, er alt for ofte alt for positive til teknologi, og ser alltid for seg en fantastisk framtid med høye energiproduserende skyskrapere med egen ufo-flyplass på taket og økologisk hage på terassen. Selv tror jeg det kommer til å bli en litt mer skitten versjon av Blade Runner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...