Gå til innhold

Erica trener :D


Gjest Gjest_Erica

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erica

I denne dagboken vil jeg føre opp treningsøktene jeg foretar meg - stort og smått.

I tiden 1.-19. juli var jeg på et treningsopphold på Beitostølen Helsesportssenter. Der fikk jeg en ny erfaring - trening gikk fra å være kjedelig og slitsomt til å bli gøy og energigivende. Mer om oppholdet kan du lese i dagboken min "Ericas lille verden" under "Generelle dagnøker" under E-H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Erica

Litt styrketrening

Det har vært uutholdelig varmt de siste dagene og trening har rett og slett ikke vært fristende... Men i dag hadde jeg litt styrketrening for meg selv. 10x3 sit-ups, 20x3 "hoftebøy" på begge sider (vet ikke hva det heter), 20x3 seteløft og 10x3 armhevinger og 20x3 de skrå magemusklene på hver side. Ingen tung økt med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Førerhund på treningsstudio

Ingen trening i dag. Det har vært mer enn 30 gr. inne og 28 gr. ute - puh... Dessuten er jeg litt stiv og støl i magemusklene.

Jeg avventer svar fra treningssenteret om jeg kan få lov til å ta med meg min førerhund. Jeg får enten ja eller nei om én uke. Jeg krysser fingre. Om jeg ikke kan ta med meg førerhunden, kan jeg ikke trene der... Håper de har vett nok til å skille førerhund og "vanlig" hund... Jeg krever ikke å få hunden med meg inn i treningsrommet, men at den kan ligge på handikaptoalettet mens jeg trener.

Endret av Erica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har, etter treningsoppholdet på Beitostølen Helsesportssenter forsøkt å finne et treningsstudio i nærheten hvor jeg bor. Min kjære trener på EVO Fitness og er fornøyd der. Jeg ønsket også å trene der, men de sa bastant nei til meg pga. at jeg er avhengig av førerhunden min. De begrunnet sin avgjørelse ved at de ikke ønsket hund i sine lokaler i fall allergiske medlemmer. Jeg foreslo at den kunne ligge på handikaptoalettet hvor den er minst mulig til sjenanse for medlemmer med og uten allergi. De sto på sitt. Jeg vurderte å ringe Likestillings- og Diskrimineringsombudet (LDO) og høre om dette var en aktuell sak. Men uansett, om LDO hadde påpekt for EVO Fitness at jeg kunne ha med meg min førerhund, ville jeg ikke føle meg velkommen. Takk og farvel.

Jeg kontaktet Moment, og de var svært villige til å finne en løsning; hunden kunne ligge i inngangspartiet hvor han kunne bli sett av de ansatte hele tiden. Jeg skal ha min første treningsrunde der med personlig trener 8. september. Det er noe dyrere der, men jeg betaler gjerne mer hos noen jeg er velkommen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Erica

Jeg har nå vært på jobb i tre uker. De har treningssro der, men jeg har ikke orket å trene. Jobben har tatt alle mine krefter. På mandag skal jeg ha min første PT-time kl. 17.00. Gleder meg. Det skal bli godt å få brukt kroppen igjen. Og når jeg drar tilbake på jobb for 4 uker, kommer jeg også da til å ha med meg treningsutstyr. Jeg gir meg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

I går hadde jeg min første treningstime med personlig trener (PT). Jeg ser absolutt nødvendigheten av å ha en trener. Ikke bare for å bli korrigert slik at jeg gjør øvelsene riktig, men også for å bli ledsaget rundt. Som blind må man i blant svelge noen kameler, og denne gangen var det å finne frem alene på treningsstudioet. Hvis jeg f.eks. vil ro på romaskin, vet jeg nå hvor den er, men jeg ser jo ikke om/at den er ledig før jeg er ganske nærme den. PT-en min er utrolig flink til å forklare meg og han gir positive tilbakemeldinger. Det tyngste var nok for armene - det er der jeg er svakest. Trente hele kroppen, dvs. bein, armer, rygg, mage og bryst med ulike øvelser og apparater. Gøy, men slitsomt. Det vil nok ordne seg. Har time igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg er i gang med trening. Jeg har hatt 4 PT-timer, men dessverre blir det en del avbrudd fordi jeg jobber på Østlandet. De har treningsstudio på kurssenteret hvor jeg jobber og bor, men jeg har ikke energi nok til å trene når arbeidsdagen er over, det er to timer til middag, og etter middag er det en time til kveldskaffen. Dagene går i ett. Men jeg og treneren min vil forsøke å få til og trene i de helgene jeg er hjemme. Jeg trente på torsdag og jeg skal trene i morgen. Gleder meg. Det er godt å kjenne at jeg bruker kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kl. 13.00 hadde jeg treningstime. Jeg startet som vanlig med å ro på romaskin. Det synes jeg er litt gøy. Deretter øvde vi på at jeg skulle reise meg fra huk og opp i stående stilling. Det høres sikkert enkelt ut, men for meg er det vanskelig pga. lite kraft i høyre bein etter et 12 operasjoner i leggen. Jeg hadde trent litt på øvelsen hjemme, og det kunne merkes. Jeg hadde mer kontroll og var mer utholden, 20x3. Treneren ba meg hoppe. Hehe, jeg hoppet, fjerdet ikke og falt på rompa bakover. Jeg fikk det til når jeg hadde fjerding i knærne. Videre 50 kg beinpress 20x3. Jeg trente armene litt i et apparat, men sliter der.

I dag viste treneren meg noen få øvelser jeg kan gjøre på egenhånd mens jeg er på jobb på Østlandet. Det eme er å reise seg fra sittende på huk og det andre er ved bruk av manualer. Det skal jeg få til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Så flink du er! Og så 12 operasjoner da! :hakeslepp: Bare stå på videre så kommer nok styrken snikende. :)

Takk for kommentar ;) Ja, 12 operasjoner var en sjau, men nå er det bare opptrening som gjelder :) Jeg gjør så godt jeg kan, og bedre kan ingen gjærast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

I går trente jeg igjen. Nå kjenner jeg ikke at jeg blir stiv og støl i kroppen. Positivt. Det betyr at jeg trener jevnlig. Varmet opp med romaskin, som vanlig, og PT-en sier det er bra. Da får jeg brukt hele kroppen. Vi trente mye rygg i går og litt armer. Jeg syklet i 3 min. på spinningsykkel. PT-en sa at neste gang syklet jeg 5 min. Vel... Vi får se på det. Kondisen min er elendig. Det går bra å gå i slake oppoverbakker og jeg henter meg inn igjen med en gang det er slak mark.

Endret av Erica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

I dag var det tid for trening igjen. Jeg varmet opp med 10 min. på romaskin. Deretter 20x3 "armbøy i apparat". Det som er litt frustrerende med mitt hode, er at jeg ikke husker hva de ulike øvelsene heter :P Deretter skulle jeg dra til meg et apparat og trene ryggen og skuldrene. Vi gikk på mattene og løftet arm/bein diagonalt. Jeg fikk en utfordring, å la albue og kne møtes. Det var jo gøy! Vi avsluttet med 10 min. sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

I kveld var det til med trening igjen. Oppvarming med romaskin i 10 minn. Vi startet forsiktig med 60 kg 10x4 i beinpress. Etterpå fulgte han meg til et apparat hvor jeg sitter og skal løfte leggene oppover, og det trigget smerten i kneet. Det hadde han egentlig forventet, og vi gikk til neste apparat hvor jeg ligger på magen og løfter leggene opp og ned med belastning, 10x3. Fikk litt krampe i venstre legg. Bort på mattene og tok diagonalt arm/bein der albue og kne møtes. Først 8x2 og siste gang 15 repitisjoner. Til sist øvde vi på knebøy-øvelsen. Jeg skulle fokusere på å ha vekten på hælene mens jeg ble støttet av treneren. Hele tiden knærne ut. Vi avsluttet med 7,5 min. sykling for å "smøre" kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Gratulerer med avissaken! Forhåpentligvis tenker treningssentrene seg om to ganger neste gang noen spør om å få ta med førerhund. :) Stå på videre med treningen! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...