Gå til innhold

I form!


Skogstjernen

Anbefalte innlegg

Innser at formen er katastrofalt dårlig, og at det rett og slett er på tide å gjøre noe med det! Starter med å opprette treningsdagbok, så får vi se hvor det bærer.. :vekt::scorpis::trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, M1A! Det trengs! :blomst:

Helga går med til mental forberedelse, men det er selskapeligheter både i kveld og i morgen, så det blir ikke så mye praksis enda.. Men det er jo en start å begynne å endre på tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er planen for neste uke:

  • Drikke vann. 2 liter om dagen. (Jeg elsker vann så dette er fint. Utfordringen er å huske det, men det hjelper denne dagboka med, forhåpentlig.)
  • Kutte ut sukker (cold turkey! Det funker best for meg å kutte helt etter en periode med sukker-spising, som feks jul og påske)
  • Kutte ut hvit ris, hvit pasta, og hvetemel.
  • Middagsplan - det skal jeg lage i kveld, så kan jeg handle i morgen.
  • Ut i frisk luft og bevege meg på en eller annen måte tre ganger. Plukke hvitveis. Finne nytt favorittsted ved sjøen. Skravletur med venninne. Ugrass-økt i hagen. Eller liknende.

Wish me luck!! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sekken på ryggen og gikk til butikken i dag, dermed fikk jeg både handlet og en tur i frisk luft i samme slengen. Fantastisk ute i dag!! :briller2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er planen for neste uke:

  • Drikke vann. 2 liter om dagen. (Jeg elsker vann så dette er fint. Utfordringen er å huske det, men det hjelper denne dagboka med, forhåpentlig.)
  • Kutte ut sukker (cold turkey! Det funker best for meg å kutte helt etter en periode med sukker-spising, som feks jul og påske)
  • Kutte ut hvit ris, hvit pasta, og hvetemel.
  • Middagsplan - det skal jeg lage i kveld, så kan jeg handle i morgen.
  • Ut i frisk luft og bevege meg på en eller annen måte tre ganger. Plukke hvitveis. Finne nytt favorittsted ved sjøen. Skravletur med venninne. Ugrass-økt i hagen. Eller liknende.

Wish me luck!! :D

Hvordan har det gått denne uka?

  • Vann: Ganske bra, men har ikke fått i meg helt nok. Ligger kanskje på 1,5 l i snitt per dag og det er jo bra det, men har erfart at rundt 2 l per dag er ideelt særlig for å kutte ned på småspising/ snoking i skapet.. :rolleyes: Men bra start da! Enda bedre neste uke, går jeg for! :)
  • Sukker: Dette har gått veldig bra! Hadde en softis her i uka, men bortsett fra det har jeg klart å holde meg helt borte fra sukker. Det har gått veldig greit også, faktisk. Til gjengjeld så storkoste jeg meg med soft isen og kastet ikke bort et snev av dårlig samvittighet!! Livsnytelse må til i blant! :biggrin:
  • Ris, pasta og hvetemel: Dette har også gått ganske bra! Squash spaghetti er en ny favoritt. Får vurdere et julienne jern etterhvert hvis det blir noe jeg lager mye. Enn så lenge så blir det håndskjært spaghetti. Funker fint det! Men et par glipper ble det jo. Spiste Veggen spelt til lunsj to ganger (de er bare så syyykt gode), og i går hadde vi risgrøt til middag. I dag har vi hjemmelaget hamburger og hjemmelaget burgerbrød. Jeg bakte burgerbrød og mannen lager resten. Lagde burgerbrødene med 50/50 fullkorn speltmel og hvetemel. Sånn alt i alt, så var det en bra innførings uke. Gode lunsjalternativer får stå på finne-ut-lista for neste uke!
  • Middagsplan og ukehandling funket utmerket, og det fortsetter jeg med. (Bortsett fra risgrøten - det stod rømmegrøt på planen, men mannen hadde så veldig lyst på risgrøt, så da fikk han det. Men neste gang blir det rømmegrøt!
  • Jeg klarte 3 av 3 utendørsaktiviteter! :blomst: Hurra for meg. Det ble to økter i hagen og en super oppdagelsesferd (gåtur). Det ble både klatring og bakker, og masse frisk luft og natur og fuglesang og sol, så det var digg! Satser på flere turer i neste uke. Neste uke setter jeg også 3 utendørsaktiviteter som mål, og da må får bare 1 hageøkt lov å telle med.

Så alt i alt er jeg godt fornøyd med uka!! :danse:

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plan for neste uke:

  • 2 liter vann om dagen.
  • Unngå sukker.
  • Unngå hvetemel, hvit ris og pasta.
  • Unngå småspising.
  • Lage en måltidsplan - 5 måltider om dagen - spise hver tredje time ca, samt ukehandle.
  • Lage en frokost, lunsj og mellommåltid oversikt over ulike muligheter.
  • Få sykkelen opp av kjelleren og gi den en vårrengjøring, og få den klargjort til bruk.
  • 3 utendørsaktiviteter.
  • Mindfullness hver dag
Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en liten hilsen!

Squash-pasta hørtes spennende ut, hvor får du kjøpt det? Jeg tåler egentlig ikke gluten (har ikke cøliaki), så det har jeg lyst til å prøve! Mindfulness høres også interessant ut!! :hoppe:

Lykke til med prosjektene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig i det du skrev om softisen. En sjelden gang må man kunne unne seg noe, ellers tror jeg det er langt lettere å gi opp. Trikset er jo å ikke unne seg noe for ofte, hehe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, største feilen mange gjør er når endringen blir for brutal. Da kan man være kjempemotivert i to uker, og så blir det plutselig for mye.. Og da er veien tilbake til gamle vaner kort.

Viktig med små og kontinuerlige forbedringer, og det virker som om TS tar det gradvis(utenom cold turkey på sukkeret da :P)

Lykke til videre :)

Jeg er så enig i det du skrev om softisen. En sjelden gang må man kunne unne seg noe, ellers tror jeg det er langt lettere å gi opp. Trikset er jo å ikke unne seg noe for ofte, hehe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så hyggelig å lese fra dere, nå ble jeg glad!! :) :) :)

Legger inn en liten hilsen!

Squash-pasta hørtes spennende ut, hvor får du kjøpt det? Jeg tåler egentlig ikke gluten (har ikke cøliaki), så det har jeg lyst til å prøve! Mindfulness høres også interessant ut!! :hoppe:

Lykke til med prosjektene dine!

Hei Rainbow! Takk for hyggelig hilsen! :) Jeg lager det bare av squash: Bruker en ostehøvel og skreller først av skallet på squashen, og så skjærer jeg den i skiver på langs akkurat som en gulost. Og så snitter jeg hver skive i strimler på et par mm. Tar litt tid, så derfor jeg tenker på å kjøpe et julienne jern, har lest det kan brukes og forenkler prosessen.

Ha en fin dag! :)

:vinke:

Vil følge med!

Hei KaDust! Så hyggelig - velkommen!! :)

Jeg er så enig i det du skrev om softisen. En sjelden gang må man kunne unne seg noe, ellers tror jeg det er langt lettere å gi opp. Trikset er jo å ikke unne seg noe for ofte, hehe:-)

Hehe, ja ikke sant!! :) :)

Enig, største feilen mange gjør er når endringen blir for brutal. Da kan man være kjempemotivert i to uker, og så blir det plutselig for mye.. Og da er veien tilbake til gamle vaner kort.

Viktig med små og kontinuerlige forbedringer, og det virker som om TS tar det gradvis(utenom cold turkey på sukkeret da :P)

Lykke til videre :)

Takk King of the North! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good news and bad news, for å si det sånn! Har vært syk og bortreist og i flere selskaper, så de siste par ukene har ikke vært de helt store! Så vi setter strek over de ukene som har vært og ser fremover igjen!! Men noe skal jeg ta med, og det er når jeg var bortreist så gikk jeg en tur hver dag etter frokost, og det har jeg fortsatt med. Bare for å komme ut og i gang. Minst 10 min, men det blir gjerne lengre turer når jeg først er i gang. Men det viktige er å bare komme ut, få litt frisk luft og litt bevegelse, få kroppen i gang.

Men altså, ny plan for uka må lages, kan jo ikke legge meg ned bare fordi det har vært litt motbakke!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plan for denne uken:

  • 2 liter vann om dagen.
  • Unngå sukker.
  • Unngå hvetemel, hvit ris og pasta.
  • Spise 5 måltider om dagen - hver tredje time.
  • Ukehandle.
  • Unngå småspising.
  • 3 utendørsaktiviteter.
  • Mindfullness hver dag

Disse punktene trengs også, men det må nok skyves til uka etter - full uke denne uka:

  • Lage en frokost, lunsj og mellommåltid oversikt over ulike muligheter.
  • Lage en måltidsplan - 5 måltider om dagen - spise hver tredje time ca, samt ukehandle.
  • Få sykkelen opp av kjelleren og gi den en vårrengjøring, og få den klargjort til bruk.

Det blir litt "rykk tilbake til start", men sånn er det. Litt seig i starten nå, kjenner jeg, men snart er det frokost, og snart opp og ut på tur - joggeskoa står klare!

Ny uke - nye muligheter!! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med turer etter frokosten! Helt enig at du bare skal sette en strek over ukene som har vært og se fremover, det gjør hverdagen mye mer positiv. :Nikke:

Bra plan for uka. Og forresten ja, squash-pasta er kjempegodt. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk KaDust! Ja det gjør godt med en luftetur! Både squash-pasta og blomkålris er alternativer som jeg syns erstatter originalene helt ypperlig, faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Å jah - det er nydelig!! :D

Det går ganske bra her, orker bare ikke sitte på pc og oppdatere når det er så pent vær.

I'll be back!! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du, skulle gjerne ha klart å gjøre noe ute i det fine været, men vet liksom ikke hva. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jadajada, skal få oppdatert.. ;) Men først må jeg bare lime inn dette som jeg sakset hos Kadust:

Frokost og lunsjer:

- Smoothie

- Knekkebrød med pålegg og frukt

- Granola

- Havregryn

- Havregrøt

- Protein pannekaker

- Bananpannekaker

- Proteinvafler

- Chiapudding

- Sandwich

- Salat

- Toast

Alt med forskjellige smaksvrier, mange muligheter her.

Mellommåltider:

- Fruktsalat

- Greskyoghurt/kesam med bær

- Søtpotetcrisps

- Eple med kanel

- Banan med peanøttsmør

Osv..

Kommmer sterkere tilbake - snart!! (Takk for tips, Kadust!! :-* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...