Gå til innhold

Change nothing, and nothing will change


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Heihei.

(NY START: DESEMBER 2017! FØLG MEG FRA SIDE 10!)

Grethe her. 22 år fra Oslo. Sluttet å røyke for 52 dager siden, begynte å løpe for to uker siden.

Skal bli strammere i fisken. Mer utholden. God form. Nå har jeg kastet bort nærmere 100.000 kr på sigaretter og ikke minst seks år av livet mitt, og nå skal kroppen brukes.

Følger nybegynneropplegget til Løplabbet (her), men har stokket det litt om. Fordi der hvor man skal gå langt blir bare kjedelig for meg da jeg går til jobb (6km) støtt og stadig, trenger ikke flere sånne distanser, for jeg bare kjeder meg. Så løper ca annenhver dag.

Startet med intervaller på gå 2 minutter, jogg 1 x5. Nå jogger jeg 2 minutter og går 1 x4. Skal utvide snart igjen, for merker at dette går bra. Jeg har alltid vært sterk i bena og vet at utgangspunktet mitt ikke er helt som andre "ferskinger". Var tidligere enn jogger også, men mye rart kan visst skje på 5 år... Har startet rolig og er bare gira på å komme videre så fort som mulig, men holder meg til opplegget (sånn ca... :fnise:)

Har de siste ukene investert i nytt treningstøy, både sko, topper, jakker osv.

Tidligere har jeg altså prøvd å trene igjen, men pga røykingen var alt tungt og slitsomt og bare dritt, men nå føles alt bra, riktig og jeg føler på meg at vendepunktet er her. Jeg har lyst til å løpe hver dag nå, men som sagt: holder meg i skinnet.

Håper dere vil følge meg. Jeg føler på meg at jeg har noe stort på gang.

Endret av Sugar&Spice
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil gjerne følge deg!

Jeg føler også at jeg er litt på bedringens vei, men når det gjelder skolefronten.

Treningen har jeg til gode. Vurderer å starte så smått med yoga, for å få en sunnere livsstil og mer energi.

Men først og fremst skal jeg fokusere alt fokus jeg har på skolen.

Vil ikke opprette dagbok, føler det blir for mye.

Tittelen på tråden din er forresten veldig gjeldende, jeg har blitt introdusert for den type tankegang de siste dagene og jeg må si at det hjelper sinnet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne følge deg!

Jeg føler også at jeg er litt på bedringens vei, men når det gjelder skolefronten.

Treningen har jeg til gode. Vurderer å starte så smått med yoga, for å få en sunnere livsstil og mer energi.

Men først og fremst skal jeg fokusere alt fokus jeg har på skolen.

Vil ikke opprette dagbok, føler det blir for mye.

Tittelen på tråden din er forresten veldig gjeldende, jeg har blitt introdusert for den type tankegang de siste dagene og jeg må si at det hjelper sinnet litt.

Velkommen! :D Så gøy at du vil følge meg - da blir det litt mer spennende for meg å skrive også... Så fint å høre at du også er på rett vei - du kan jo oppdatere meg via denne dagboken da... ;)

Og ja: tittelen min! Den setningen inspirerte meg veldig til å slutte å røyke - og den følger meg fremdeles. Jeg prøver å motivere meg med den. Har flere sitater også som kommer ramlende inn etter hvert vil jeg tro. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! I dag løp jeg 3 minutter og gikk i 1 min og 30 sekunder. Det gikk så bra! Opprinnelig hadde jeg lagt inn 6 repetisjoner på det, men jeg stoppet etter 4. Litt fordi jeg kjenner at leggene mine klager litt og litt fordi jeg er redd for å presse meg for hardt i starten. Er livredd for å gå på en smell og ødelegge det fine jeg har startet...

Det eneste problemet mitt er at jeg ønsker å løpe hele tiden. Til alle døgnets tider :fnise: Det går jo ikke?! Snakk om luksusproblem, I know...! Hva kan jeg gjøre i hviledagene? Hviledagene jeg har nå er ren tortur, jeg prøver å trene litt pilates og andre styrkeøvelser de dagene jeg ikke løper, men det kribler i tærne...

Det føles utrolig deilig å ha så stor fremgang på joggingen etter så kort tid! Da jeg startet løpingen jogget jeg i 1 minutter og gikk i 2 (x5) og var DØDSLITEN. I dag merket jeg at å jogge 3 minutter var befriende og deilig og jeg ville jogge lenger, til og med! For en deilig følelse, den skal jeg ta med meg videre.

PS: Her i Oslo er det meldt strålende sol hele neste uke - det vil si: tur i parken(jogging eller gåtur...) HVER dag! Så deilig! Det eneste jeg mangler er en å gå/jogge med... Sukk. Er lei av å være ensom!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hola!

Må bare stikke innom og fortelle om komplimentet jeg fikk i går! Han sa jeg hadde fått TYDELIG mer markerte magemuskler siden sist vi så hverandre(4 mnd). Forrige gang jeg møtte han drakk jeg alkohol tre-fire ganger i uken, røyket 15 om dagen, spiste junk hver dag (via jobben). Det var så SYKT deilig å høre det, og spesielt fra han fordi det kom HELT uoppfordret og ærlig frem; han aner egentlig ikke at jeg har forandret livet mitt såpass mye som jeg har. (sa jo at jeg hadde sluttet å røyke da, hehe)

Ting er mye bedre.

Men jeg er fortsatt ensom. men det får bare være. Nå skal jeg prøve å lese litt mer pensum, også må jeg snart finne på noe middagsmat... Blir vel å tråle pinterest for inspirasjon, ja. Er så lei av å lage det samme gang på gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Artig med treningsdagbok, føler jeg er litt på samme sted som deg. Jeg er egentlig ganske slank, men føler at nå er det på tide å stramme opp litt igjen! Kanskje vi kan motivere hverandre? :)

Hvordan følger man en dagbok, og hvor får man "varsler" evt hvor kan man enkelt trykke seg inn på emnene man følger? Aldri skjønt dette her helt, og det at jeg får varsler på mail hjelper lite, da jeg har sendt de til en mail jeg ikke bruker :fnise: (syns sånt er så slitsomt å få på samme mail som brukes til andre ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, hurra for røykeslutt! :danse: Prøver selv å slutte å snuse, men enn så lenge er ikke motivasjonen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Ingenting er mer motiverende enn å få sånt kompliment :laugh: høres ut som om du er på god vei til en skikkelig livstilsendring :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Artig med treningsdagbok, føler jeg er litt på samme sted som deg. Jeg er egentlig ganske slank, men føler at nå er det på tide å stramme opp litt igjen! Kanskje vi kan motivere hverandre? :)

Hvordan følger man en dagbok, og hvor får man "varsler" evt hvor kan man enkelt trykke seg inn på emnene man følger? Aldri skjønt dette her helt, og det at jeg får varsler på mail hjelper lite, da jeg har sendt de til en mail jeg ikke bruker :fnise: (syns sånt er så slitsomt å få på samme mail som brukes til andre ting).

Nå som du har skrevet i dagboken her kommer den til å ligge i "Mine innlegg" så du får beskjed om når det postes noe nytt her :) Men da må du jo huske å gå innom KG da?

Jeg kaster litt motivasjon over på deg!

--------------------------------------------------

De siste dagene har vært litt traurige. Har vært bortreist, men fikk allikevel opptil flere flotte gåturer, blant annet en i skogen på 3 timer, pluss at jeg ikke spiste noe særlig usunt heller. Men jeg merker at leggen går litt varm, og jeg er livredd for benhinnebetennelse. Jeg tror jeg venter meg joggingen hvert fall frem til ondag(da drar jeg på hytta i Grimstad) og heller kun kjører leggøvelser for å stabilisere og trene opp. Det er høyreleggen som er vond. Jeg har sikkert godt av litt styrketrening uansett, og leggen må få hvile seg litt. Selv om jeg varmer opp godt og kjøler ned + tøyer etterpå har jeg allikevel fått vondt. Pokker. Og jeg som hadde så fine fremskritt. Men men, dette er jo bare en liten fartshump. Jeg føler meg fortsatt bra og frisk, og løpegleden er jo der. Og det er det viktigste.

I mellomtiden prøver jeg ut nye oppskrifter, matvarer og så jobber jeg en del. Oppgaven til universitetet leveres i dag så da slipper jeg å stresse mer med det, og jeg kan kose meg med en DEILIG pensumbok istedenfor. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Ingenting er mer motiverende enn å få sånt kompliment :laugh: høres ut som om du er på god vei til en skikkelig livstilsendring :tommel:

Takk, Hvitløk! Jeg husker du hadde en treningsdagbok for et års tid siden... Lever den fortsatt og hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hurra for røykeslutt! :danse: Prøver selv å slutte å snuse, men enn så lenge er ikke motivasjonen der.

Om du prøver å slutte så er jo det litt motivasjon?

Jeg gjorde det på denne måten:

Jeg sa utallige ganger høyt at jeg ville slutte. Jeg ønsket å slutte. Jeg følte meg crap da jeg røyket, jeg brukte masse penger og gikk konstant med redsel for sykdommer og dårlig samvittighet pga pengene blant annet. For hver nye røyk jeg tok hatet jeg meg selv, virkelig! Jeg ble veldig destruktiv og ødelagt innvendig. Så en dag så innså jeg at sigaretter, de gjorde meg ikke noe godt i det hele tatt. Røyken var ikke min venn, som jeg trodde i 6 år. Den fikk meg KUN til å føle meg crap. Og da var saken lett. Hvorfor fortsette med noe som gjør at jeg føler meg så dårlig?

Så jeg røyket ut pakken, selv om jeg hadde bestemt meg for å slutte. De siste sigarettene smakte PYTON og jeg skjønte ikke hvorfor jeg gadd dette. Så jeg tror jeg kastet et par røyk, faktisk? Jeg orket ikke mer. Så lot jeg være å kjøpe en ny pakke. Det kom tider hvor jeg tenkte "det hadde vært digg med en røyk.." men så tvang jeg meg selv til å tenke "NEI! Du VILLE slutte, du FØLTE deg dritt da du røyket, det er IKKE noe vits å starte igjen". Jeg brukte appen Slutta, den ga meg litt hjelpe i starten men etter hvert så trengte jeg den ikke lenger. Nå går jeg kun inn en gang i blant for å se hvor mange dager det er, hvor mye penger jeg har spart (JIIIIIIIIHAAAAAA!) og "dette skjer i kroppen når du slutter å røyke"-fanen (veldig motiverende).

For meg føles det ut som om at da jeg røyket gikk jeg i en slags transe. En transe hvor jeg trodde at sigaretter var bra og deilig for meg og siggen var min venn. Da jeg sluttet kom jeg meg ut av den transen og innså at sigarettene var min FIENDE. De fikk meg til å føle meg dritt, lukte vondt, bli fattig og øke risikoen for alvorlig sykdom. Det var altså INGEN positive sider ved sigarettene. Jeg trodde det var deilig å trekke tjære og andre ekle stoffer ned i lungene. Det var selvfølgelig ikke riktig.

Da transen ble brutt var det å slutte veldig enkelt. Folk stiller meg spørsmålet "har du sprukket enda?". Jeg blir sinna. Fordi NEI jeg kommer ALDRI til å røyke, NOEN SINNE igjen i HELE MITT LIV, fordi jeg nå syns sigarettene lukter VONDT. Jeg brekker meg om noen ved siden av meg røyker.

Det er kanskje litt annerledes med snus, jeg vet ikke, for jeg har aldri snust i hele mitt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Hvitløk! Jeg husker du hadde en treningsdagbok for et års tid siden... Lever den fortsatt og hvordan går det med deg?

Eh... den har gått i dvale :sjenert:

Veldig bra måte å slutte å røyke på, det høres virkelig ut som om du aldri kommer til å ta en sigarett igjen! Kjenner folk som har hatt tilbakefall etter tilbakefall, som gjerne kunne hatt til av den tankegangen du har :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... den har gått i dvale :sjenert:

Veldig bra måte å slutte å røyke på, det høres virkelig ut som om du aldri kommer til å ta en sigarett igjen! Kjenner folk som har hatt tilbakefall etter tilbakefall, som gjerne kunne hatt til av den tankegangen du har :klappe:

Du får vise dem innlegget mitt her? ;)

-------

Jeg har pådratt meg beinhinnebetennelse! FAEN I HELVETE!!!! Så jeg får ikke lov til å løpe noe særlig. Jeg håpet jo på at jeg startet rolig nok slik at jeg skulle unngå slike belastningsskader, men tydeligvis ikke. Lurer på om senene mine er veldig dårlig, har jo kronisk senebetennelse i håndleddet også... Jeg var prematur, så kan det ha en sammenheng der? Har aldri hatt noe særlig muskler, selv da jeg red aktivt. Mamma røyket også da hun gikk gravid med meg.

De neste ukene blir det fokus på styrke og kjernemuskulatur, men dette kan jeg absolutt ingenting om. Heldigvis har jeg verdens beste søster som kan hjelpe meg, og da hjelper det jo at vi drar på ferie sammen i morgen. Om noen har noen tips om styrketrening hadde jeg satt pris på det. Går ikke på studio, men har tid hjemme. Vurderer etter hvert å kjøpe noen lette vekter på XXL men har enda ikke gjort det.

Nå har jeg nettopp gomlet i meg en deilig salat med bacon. Hjertesalat, paprika, agurk, avokado og bacon. Litt pepper og balsamico på toppen: :trene: . Bensin for kroppen! Det var skikkelig godt, namnam. :sikle: :sikle: :sikle:

Håper dere får en fin dag, jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tamdutum....... Får fortsatt ikke lov til å løpe, jeg holder på å gå på veggen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Får ikke lov til å gå noe særlig tur heller, da leggen blusser opp veldig fort igjen. Jeg velger å ta det helt piano nå fordi jeg er livredd for at den skal sette seg for godt.

Så i mangel på annet å gjøre har jeg altså da begynt med SQUAT-challenge! Herregud, hadde lovet meg selv å ikke bli en sånn en, men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre. Startet på 20, var ødelagt. Nå er jeg oppe i 60, er enda mer ødelagt, men får det jo til. Den opp slutter på 200, så det blir spennende og se hvordan jeg er da! Jeg merker fremgang, så jeg har trua. Jeg prøver litt pilates også, men uff, jeg går innmari fort lei av alle øvelsene, samt det å ligge på gulvet alene og se ut som en dust. Men jeg får bare tvinge meg gjennom, så kommer sikkert gleden igjen. Jeg skal jo bli fit til sommeren, så kan jo ikke ligge på latsiden da! :jolie::plystre::trene:

Jeg har innmari mye å gjøre med skole nå, det er snart eksamen, pluss at jeg jobber jo alt for mye. Føler at jeg ikke har noe fri, og når jeg tar meg fri gjør jeg det alltid med ekstremt dårlig samvittighet. Uff, studentlivet er ikke noe gøy, jeg føler meg alltid utilstrekkelig. Jeg er ganske lei av det! Føler at jeg bruker altfor lang tid på å lese pensum blant annet... En pensumbok burde jeg lese på en dag (av de skjønnlitterære pensumbøkene, altså), de er jo sjeldent på mer enn 200 sider. Det klarer jeg fint lese på en dag. Men ikke nå, jeg bruker nesten en uke... Jeg skjønner ikke hvorfor?!

Jeg tror den utilstrekkeligheten slår ut over treningen også, jeg føler at jeg ikke er fit nok, ikke er bra nok, ikke trener hardt nok. Veldig frustrerende og fører bare til at jeg graver meg enda lenger ned. Og det er IKKE bra. Jeg prøver å fortelle hjernen at jeg gjør så godt jeg kan og det er godt nok, men den vil ikke høre på.

Så nå skal jeg rydde i kaoset i leiligheten og se om hjernen henger mer sammen etter den har blitt shinet litt opp.

Så kanskje jeg kommer over på den andre siden igjen senere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Her må jeg følge med!

Er det beinhinnebetennelse du har? Det er kjipt det. Jeg har det mer eller mindre kronisk. Kan jogge 4-5 ganger, så pause i 3-4 mnd, og så jogge litt igjen... Møkk :ler: Jeg har begynt å sykle da, og det gjør ikke vondt å gå når du bare får roet beina litt.

Anbefaler naprapat for å få løst opp i beina litt, men det gjør sinnsykt vondt, bare så du vet det. Men, det hjelper virkelig. Husker ikke om du bor, men om det er i Oslo har jeg en å anbefale :)

Og du, husk at en treningsøkt er bra gjennomført. Ikke sammenlign deg med andre, så lenge du holder på med trening er det faktisk bra gjort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her må jeg følge med!

Er det beinhinnebetennelse du har? Det er kjipt det. Jeg har det mer eller mindre kronisk. Kan jogge 4-5 ganger, så pause i 3-4 mnd, og så jogge litt igjen... Møkk :ler: Jeg har begynt å sykle da, og det gjør ikke vondt å gå når du bare får roet beina litt.

Anbefaler naprapat for å få løst opp i beina litt, men det gjør sinnsykt vondt, bare så du vet det. Men, det hjelper virkelig. Husker ikke om du bor, men om det er i Oslo har jeg en å anbefale :)

Og du, husk at en treningsøkt er bra gjennomført. Ikke sammenlign deg med andre, så lenge du holder på med trening er det faktisk bra gjort! :)

Hei! Jeg tror det var en begynnende beinhinnebetennelse ja. Fikk streng beskjed av min søster å legge joggingen på pause, samt også ikke gå mye på asfalt(noe jeg gjør mye av!) for en periode. Har ikke løpt siden midten av april. (hvilket er derfor det har vært stille her....!)

I dag våget jeg meg ut på en løpetur på grus/sand/jordbunn - og det gikk kjempefint! Merker det ikke i leggen en gang! Men skal vurderer en tur til noe naprapat eller likendene og få myket opp litt..... Jeg bor i Oslo ja, så anbefalinger setter jeg pris på!

Det var veldig deilig å løpe litt igjen, jeg merker at formen er stigende. Jeg trodde å slutte å røyke kjentes kun i starten, men jeg føler jeg trekker pusten bedre og bedre for hver dag - og i dag jogget jeg lenger enn tidligere, samt tyngre (jogget i skianlegget i Kollen og ikke i Frognerparken som jeg pleier).

Nå gleder jeg meg bare til eksamenskjøret er ferdig så jeg kan fokusere enda mer på sunnhet, velvære, trening og aktivitet!

Oh, angående squatchallengen så har jeg falt helt ut. Men jeg gjør en dag her og en dag der. Jeg kommer meg jo gjennom, det tar bare litt lenger tid, men jeg merker at rompa er litt mer "i veien" enn tidligere, så tror det har en effekt? Er oppe i 130 nå.... Får i gang pulsen på morgenen, hvert fall.

Minn meg på å bli flinkere til å oppdatere her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil følge med her :vinke:

Squatchallenge er hardt arbeid om du husker det hver dag, guuuud jeg holdt på å dø når jeg gjorde det :ler: Var konstant støl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil følge med her :vinke:

Squatchallenge er hardt arbeid om du husker det hver dag, guuuud jeg holdt på å dø når jeg gjorde det :ler: Var konstant støl!

Velkommen skal du være! :vinke:

Squats er slitsomme ja, men merker det mer på kondisen og pulsen enn i benmusklene, egentlig! Men merker jo at runpa er litt mer i veien så da må de jo hjelpe noe?

Nå har jeg kjempevondt i leggen igjen. Lukter legetur nå, dessverre... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squats er kjempebra for struttende rumpe, så er nok det du merker :fnise:

Uff. Du burde sjekke det i tilfelle det er betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squats er kjempebra for struttende rumpe, så er nok det du merker :fnise:

Uff. Du burde sjekke det i tilfelle det er betennelse.

Det er nok senebetennelse/benhinnebetennelse, så skal en tur til legen. Skal prøve å få en time til neste uke! Uff, jeg har kronisk senebetennelse i håndleddet fra før av, så orker ikke mer betennelser..! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...