Gå til innhold

Hva synes du om hull i ørene på små barn egentlig..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virkelig? Ikke pent? Virkelig?!

baby-with-earrings.jpg

Anonymous poster hash: 711a4...4c8

Virkelig. Iallefall med slike hengende øredobber som på bildet. Så bare dumt ut

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virkelig? Ikke pent? Virkelig?!

baby-with-earrings.jpg

Anonymous poster hash: 711a4...4c8

Uff, ikke fint i det hele tatt..

Anonymous poster hash: 27784...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Totalt unødvendig, og det ser veldig feil ut. Jeg synes ikke det er søtt med ørepynt på babyen over her.

Barn burde, etter min mening, ikke få hull i ørene før de er store nok til å ta vare på hullene selv med tanke på rensing og hygiene. Tenker også på faren for at de skal hekte seg fast med ørepynten og rive i stykker øreflippene sine. Dette kan f.eks tenkes ved av- og påkledning av luer, halser, gensere og annet som skal over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% nøytral til det. Opp til foreldrene. Det er mange ting som er mye verre, mer smertefullt og risikabelt enn noen små hull i øreflippene.



Anonymous poster hash: f9b2e...203
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Ikke pent? Virkelig?!

baby-with-earrings.jpg

Anonymous poster hash: 711a4...4c8

Uavhengig av om det er pent eller ikke, så er det faktisk veldig upraktisk.

Ett så lite barn kan fort henge seg fast i noe, rive tak i øredubben og dermed skade seg.

Jeg vet om ett lite barn som hadde øreringer når det var lite, tok tak i den og dro, dermed

dro hun ut og fikk ett kutt tvers gjennom øreflippen der øreringen hadde hengt, virkelig ikke

nødvendig eller praktisk før barna spør om det selv. Og det er til og med uten å nevne

infeksjonsfaren ved å ta hull i ørene på så små barn som lett kan få møkk, bakterier o.l

i ett hull.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 8års grense på dette?

Uansett, jeg synes det er unødvendig.

Det er aldersgrense på dette. Alle frisørsalonger jeg har vært innom har sagt det er

12-års grense på å ta hull i ørene. Min datter var 8 når hun ønsket seg dette, og fikk

da lov, men tidligere hadde hun absolutt ikke fått lov, og da hadde hun ønsket seg

hull i ørene i 2 år først. Så virkelig ikke nødvendigheten av det før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke at noen velger å gjøre dette på sine små barn. Man skulle tro det var en selvfølge at det er opp til hvert enkelt individ om det skulle pierces eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke aldersgrense på dette, men å lage hull i ørene på unger som ikke engang kan snakke rent, er unødvendig og tøvete. Det må være en absolutt forutsetning at barnet selv har uttrykt et vedvarende ønske om det. På den andre siden - det er jo ikke akkurat snakk om omskjæring heller. Og da datteren min på seks med dådyrblikk og backup fra mor spurte om lov, følte jeg ikke akkurat at jeg hadde så veldig mye jeg skulle sagt.

De aller fleste steder har faktisk aldersgrense på dette. Min datter var 8 år når hun

fikk hull i ørene, og da hadde hun ønsket seg det i 2 år først. Og alle steder vi var

innom sa konstant at det var 12-års grense. Var en venninne som er frisør som tok

det på henne da hun var 8 år, og selv da var jeg skeptisk, men ga etter ettersom

hun hadde ønsket det såpass lenge og var såpass stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% nøytral til det. Opp til foreldrene. Det er mange ting som er mye verre, mer smertefullt og risikabelt enn noen små hull i øreflippene.

Anonymous poster hash: f9b2e...203

Hva da? Hvilke frivillige og unødvenge ting er det vi utsetter barna for som er mye verre, mer smertefullt og risikabelt enn hull i ørene? Jeg utsetter ikke ungen min for slik smerte ihvertfall, så nå er jeg ganske spent på å høre hva du mener.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor man skal ta hull i ørene på unger som ikke kan si at de ønsker det selv. Vent til de er fire-fem år, da klarer de å forstå at det gjør vondt og hvis de vil må de tåle vondt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste steder har faktisk aldersgrense på dette. Min datter var 8 år når hun

fikk hull i ørene, og da hadde hun ønsket seg det i 2 år først. Og alle steder vi var

innom sa konstant at det var 12-års grense. Var en venninne som er frisør som tok

det på henne da hun var 8 år, og selv da var jeg skeptisk, men ga etter ettersom

hun hadde ønsket det såpass lenge og var såpass stor.

Joda enkeltsteder står fritt til å sette aldersgrense på dette, akkurat som alle som tilbyr en tjeneste kan det. Jeg mente juridisk aldersgrense, og der er det ingen så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bare tull. HVORFOR skal de ha hull i ørene? Ikke for sin egen del, iallefall. Stakkars barn, tenker jeg alltid, synes ikke det er søtt. Det øker risikoen for å utvikle allergier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? Hvilke frivillige og unødvenge ting er det vi utsetter barna for som er mye verre, mer smertefullt og risikabelt enn hull i ørene? Jeg utsetter ikke ungen min for slik smerte ihvertfall, så nå er jeg ganske spent på å høre hva du mener.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor man skal ta hull i ørene på unger som ikke kan si at de ønsker det selv. Vent til de er fire-fem år, da klarer de å forstå at det gjør vondt og hvis de vil må de tåle vondt.

For min del var det disse fantastiske søndagsturene på bakglatte ski, med lue som klødde, skisko som gnagde og fingre som frøs. I tillegg ble dette gjentatt nesten hver søndag hele vinteren.

I tillegg kan man jo ta med inntak av alkohol, kjefting og smelling og kanskje også puter under armene.

Som sagt er jeg nøytral. Å kalle det mishandling er vel å overreagere kraftig. Jeg hadde nok ikke vurdert å ta hull i ørene på barnet mitt selv, men jeg bryr meg lite med hva andre velger å gjøre. Det er stort sett snakk om noen minutters svie og deretter gjelder det samme som for et skrubbsår for å unngå betennelser.

Anonymous poster hash: f9b2e...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Ikke pent? Virkelig?!

baby-with-earrings.jpg

Anonymous poster hash: 711a4...4c8

I mine øyne ser dette helt feil ut. Barn skal få lov til å være barn! Vent hvertfall til ungen selv ber om å få det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns barna kan få det når de selv ber om det. Et barn på ett år VIL jo ikke ha hull i ørene.. De må kunne be om det selv, og ville det selv. Helt unødvendig å påføre et barn den smerten og skrekken bare fordi man selv ynes det er søtt. I tilleg er det svært upraktisk og ofte ubehagelig å sove med, så forstår ikke hva foreldre til så små barn med hull i ørene har tenkt..

Jeg tenker derimot at småjenter på 3-4 år som vil det selv, kan få lov. Man ser jo fort om de sitter med stjerner i øynene eller om de gråter og slår seg vrang i frisørstolen... Jeg var selv 5 da jeg fikk, etter eget ønske, men jeg synes det var kjempevondt :P Så jeg nektet å ta hull nr 2, og gikk vel rundt med ett hull frem til 2.-3. klasse :fnise: Men jeg husker likevel hvor stolt jeg var!! Det var utrolig stas å ha hull i ett øre også :)



Anonymous poster hash: f9988...cf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ingenting om det, verken pent, søtt eller nyttig på noen måte. Det er dessverre ingen juridisk aldersgrense. Men min kommer ikke til å få før hun kan få ta det hos en skikkelig piercer (ikke sjans i havet at noen får skyte hull med "pistol" på henne), og der har de seriøse minst 8-årsgrense. Ikke bare har man risiko for infeksjoner og for at øredobber rives ut, men også for nikkelallergi og reaksjoner på forskjellige legeringer og at hullene blir skjeve når ørene vokser.



Anonymous poster hash: 5d118...cd7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnemishandling synes jeg det er. Spesielt fordi de blir tatt med til en frisør som ikke er faglært. Barn er for små til å bli tatt med til en profesjonell (piercer), altså for små til å få hull i ørene. Selv var jeg 10- nesten 11 år når jeg fikk lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen fornuftig funksjon, og burde vært straffbart. I enkelte tilfeller må barn beskyttes mot sine egne foreldre, dessverre.



Anonymous poster hash: 481fb...748
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det :) Og kommer til å gjøre det om jeg får en datter en dag.



Anonymous poster hash: e6785...7cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...