Gå til innhold

Fett hår. Hårkur?


Nerdemamma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med fett hår, og har hatt det så lenge jeg kan huske.

Har planer om å være snillere med håret mitt fremover, og ikke vaske det hver dag, selv om annenhver dag kommer til å bli grusomme! Jeg får skryt av frisøren at håret mitt er veldig sunt og sterkt. Så det er nok bare det at jeg har ødelagt hodebunnen min, uten å slite ut håret.

Så kommer da spørsmålet, bør jeg Kure håret mitt? Har aldri gjort det før, og vil isåfall kjøpe kur hos frisøren. Men er det bare bortkastet siden håret mitt er sunt og sterkt?

Hvilke andre måter kan jeg redde hodebunnen min?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det akkurat som deg!! Jeg har har fett hår siden 12-års alderen. Jeg må dusje håret hver dag hvis jeg skal på jobb/skole ellers så føler jeg meg så skitten og ustelt, eller så bruker jeg masse tørrsjampo. Når det er helg/ferie prøver jeg å dusje annenhver/tredjehver dag for å se om det blir bedre. Nå sitter jeg på andre dagen, men håret i hestehale og føler meg generelt ufresh (håret ser og føles fett ut).

Til spørsmålet ditt: Jeg tror ikke du trenger å kure håret hvis frisøren sier du har sunt og fint hår. Jeg har også fått høre av frisører at jeg har sunt og fint hår. Hvis du skal kure må du kure bare i tuppene, hvis du har det i hodebunnen er jeg redd det vil bli verre (fettete). Jeg fikk råd av frisør om å ikke bruke balsam eller hårkur nær hodebunnen). Jeg FØLGER tråden! Jeg vil se om noen har noen kunnskap om hva man kan gjøre med fet hodebunn.

Men har du fet hud i ansiktet i tillegg? Jeg har helt sykt fet ansiktshud :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig at du bare får fetere hår av det (hvis du tar det i hele håret, da). Kur og balsam er lurt å kun ta i lengdene hvis du får fett hår fort.

Har du prøvd å vaske det to ganger i uka og bruke tørrshampoo i mellomtida?

Noen små triks: ikke massér hodebunnen supergodt når du vasker det, vask det alltid to ganger, og ikke klø/pell mye i hodebunnen, da produserer du bare mer talg.

Endret av frk.saltpastill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat som deg!! Jeg har har fett hår siden 12-års alderen. Jeg må dusje håret hver dag hvis jeg skal på jobb/skole ellers så føler jeg meg så skitten og ustelt, eller så bruker jeg masse tørrsjampo. Når det er helg/ferie prøver jeg å dusje annenhver/tredjehver dag for å se om det blir bedre. Nå sitter jeg på andre dagen, men håret i hestehale og føler meg generelt ufresh (håret ser og føles fett ut).

Til spørsmålet ditt: Jeg tror ikke du trenger å kure håret hvis frisøren sier du har sunt og fint hår. Jeg har også fått høre av frisører at jeg har sunt og fint hår. Hvis du skal kure må du kure bare i tuppene, hvis du har det i hodebunnen er jeg redd det vil bli verre (fettete). Jeg fikk råd av frisør om å ikke bruke balsam eller hårkur nær hodebunnen). Jeg FØLGER tråden! Jeg vil se om noen har noen kunnskap om hva man kan gjøre med fet hodebunn.

Men har du fet hud i ansiktet i tillegg? Jeg har helt sykt fet ansiktshud :(

Ja! Fet hud i ansiktet og! Helt forferdelig. Hjalp etter at jeg så godt som sluttet med sminke da, men fortsatt ille. Kan ikke bruke krem av noe type i ansiktet.

I det siste så har hodebunnen min blitt sår og øm, derfor jeg har blitt ganske opptatt av dette. Vil gjerne tilføre huden fuktighet, uten å gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har langt hår kan det være lurt å sette håret opp i hestehale og ta kuren eller balsamen bare utenfor strikken.

Mitt hår blir også veldig fort fett, men det er gjerne fordi jeg "diller" for mye med det. Jeg prøver å være flink til å sette det opp i en topp eller lage en enkel flette når jeg ikke skal noe spesielt. Samem når det blåser og det er temperaturforandringer. Bruk en lue som puster og sørg for at den er ren.

For meg fungerer det også godt å vente minst 2 dager, helst 3 mellom hårvaskene, selv om den siste dagen da er skikkelig ekkel (tørrshampoo om det kniper). Bruker en veldig mild barneshampoo og det ser ut som hodebunnen min liker det. Pass på å skyll godt ut og ikke bruk kaldt vann i siste skylling. Håret blir kanskje blankt av det, men det er ikke bra for hodebunnen din med slike temperaturforandringer.



Anonymous poster hash: 5d87f...413
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langt hår nei. En cm under ørene kanskje. Så ikke mulig å flette eller hestehale. Lue har jeg ikke tenkt på engang! Sikkert ikke dumt.

Men jeg bør droppe balsam altså? Vasker det så sjelden som mulig, og har i det siste brukt balsam i hodebunnen for å prøve å tilføre den litt fuktighet, og heller leve med det dette håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fukt er ikke det sammen som fett. Faktisk kan hodebunnen bli fet av for lite funktighet fordi den prøver å kompensere med å produsere mer fett. Prøv med en milk barneshampoo og se om det fungerer. Noe som er PH-nøytralt og ikke så parfymert som mye av det humbuget du betaler mange hunderlapper for hos frisøren.

Men ikke overdriv balsamen. Bare ta så vidt i tuppene. Det blr ikke gjøre noe utslag på hvor fort håret blir fett.



Anonymous poster hash: 5d87f...413
Lenke til kommentar
Del på andre sider

funktighet høres fint ut, men jeg mente fuktighet :)

(Og være obs på temperaturer. Ikke skold eller frys hodebunnen din på noen måte.)



Anonymous poster hash: 5d87f...413
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle si det samme som ab over her. I perioder får jeg også fett hår, frisøren sier da at hodebunnen er veldig tørr og irritert og kompenserer. Jeg pleier å kjøpe spesiell shampo for dette, som

Frisøren anbefaler. Du bør nesten snakke med frisøren og få riktig produkt til håret ditt.

Anonymous poster hash: 49213...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at fingrene mine ikke henger helt med i tastesvingene her... det skulle selvsagt være MILD barneshampoo. Melk hjelper kanskje ikke :)



Anonymous poster hash: 5d87f...413
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du allikevel skal bruke hårkur. Men du skal selvfølgelig ikke bruke den

i hodebunnen, håret generelt trenger allikevel fort litt påfyll av fukt i vintermånedene,

uavhengig av om du har sunt og sterkt hår. Hodebunnen blir fort fett når du vasker

håret alt for ofte, og hver dag er altfor ofte, dette er en vond sirkel. Det er utrolig

kjipt å gå rundt i dagevis med fett hår, men eneste måten å få kommet i en rutine

med å vaske håret 1-2 ganger pr uke, er å gå gjennom den kjipe perioden med

veldig fett hår i lang tid. Selv hadde jeg hår som ble utrolig fort fett og måtte vaske

det hver eneste dag. Så gikk jeg gjennom en prosess hvor jeg så helt for jævlig

ut på håret, og det var ikke gøy, men nå kan jeg vaske håret 2 ganger pr uke uten

at det ser fett ut i mellomtiden. Hodebunnen min har også mye bedre av dette.

Hvilken Shampo og generelt hva slags hårprodukter du bruker ellers kan også ha

mye å si for om håret ser fett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig at du bare får fetere hår av det (hvis du tar det i hele håret, da). Kur og balsam er lurt å kun ta i lengdene hvis du får fett hår fort.

Har du prøvd å vaske det to ganger i uka og bruke tørrshampoo i mellomtida?

Noen små triks: ikke massér hodebunnen supergodt når du vasker det, vask det alltid to ganger, og ikke klø/pell mye i hodebunnen, da produserer du bare mer talg.

Har samme type hår (vasket hver eneste dag og det ble fett på ettermiddagen når jeg vasket på morgenen), og fulgte det "trikset" lenge - fungerte aldri for meg. :(

Mitt hår kunne endelig gå en dag uten å vaske det når jeg begynte å vaske håret skikkelig rent. Skikkelig runde i hårbunnen, og å skylle det skikkelig rent for shampoo. Og selvfølgelig bruke gode produkt (bruker nå Joico Moisture, liker den veldig godt). Jeg tenkte at siden en grunn til at huden i ansiktet blir oljete kan være mangel på fukt, prøvde jeg det samme på håret (tilføre nok fukt), og ikke vet jeg om det stemmer kjemisk eller ikke, men det fungerte ihvertfall for meg.

Jeg bruker extra virgin kokosolje i håret som hårkur. Høres sprøtt ut for noen, men det funker for meg, håret blir fantastisk. Kanskje best å bare bruke i tuppene, men jeg slår til og har i hele håret... har ikke hatt særlig problem med det.

Endret av Scherbatsky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scherbatsky: Jo, jeg tror du har rett i det du sier - det med at oljete ansikt/fet hodebunn - egentlig trenger fukt, jeg tror også at det kan være noe i det :) Rent kjemisk også. I noen tilfeller i all fall. Brukte derfor maroccan oil moisture shampoo en god stund, i begynnelsen blei det ganske bra, men etter en stund var det teit igjen. Kjøpt renseshampoo nå, spent på å se hvordan det blir! :)

Kokosolje som hårkur må testes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret mitt blir fort fett, hvis jeg vasker det på morgenen er det fett igjen til kvelden. Har fått hjelp av frisør de siste månedene, og har brukt shampoo og balsam fra Kerastase. Har hjulpet en del, men har faktisk begynt å flasse i tillegg til at håret blir fort fett. Var hos frisøren i dag, og da tok jeg med meg en Kerastase-shampoo som er både for fet hodebunn og flass, så får jeg se om det hjelper.

Uansett, fikk også noen tips fra frisøren. Vasker håret tredjehver dag, og bruker tørrshampoo i mellomtiden. Kan være litt fælt til tider, men jeg holder ut. Jeg føner håret minst mulig, for varmen kan tydeligvis gjøre hodebunnen fetere. I tillegg masserer jeg hodebunnen når jeg vasker det, så at det ble frarådet lenger opp her, men frisøren min sa at det kunne hjelpe. Noen tips som er verdt å prøve ut kanskje?

Angående hårkur, påfør det bare i lengdene, om det i det hele tatt er nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å pøse på med kur, olje og balsam til håret selv om du har fett hår, men dette skal IKKE i hodebunnen.

Prøv også å ikke ta så mye i håret ditt ila dagen, bytt putetrekk ofte og vask luene ofte. Og såklart kutte litt ned på vaskingen :-) Fett er somregel hodebunnens reaksjon på for lite fuktighet. Du kan også prøve å dusje med litt kaldere vann, siden varmt vann tørker ut hår, hud og hodebunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke langt hår nei. En cm under ørene kanskje. Så ikke mulig å flette eller hestehale. Lue har jeg ikke tenkt på engang! Sikkert ikke dumt.

Men jeg bør droppe balsam altså? Vasker det så sjelden som mulig, og har i det siste brukt balsam i hodebunnen for å prøve å tilføre den litt fuktighet, og heller leve med det dette håret.

Balsam i hodebunnen...? Blir ikke mindre fett av det dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scherbatsky: Jo, jeg tror du har rett i det du sier - det med at oljete ansikt/fet hodebunn - egentlig trenger fukt, jeg tror også at det kan være noe i det :) Rent kjemisk også. I noen tilfeller i all fall. Brukte derfor maroccan oil moisture shampoo en god stund, i begynnelsen blei det ganske bra, men etter en stund var det teit igjen. Kjøpt renseshampoo nå, spent på å se hvordan det blir! :)

Kokosolje som hårkur må testes!

Så godt vi er to som syns det virker litt logisk :D

Jeg blir alltid sittende og ta i mitt eget hår fordi det føles helt fantastisk - ser HELT idiotisk ut, men det føles så deilig etter kokosolje-kur. Jeg tar det i håret dagen før jeg skal vaske sengetøy, sover med det og vasker ut på morgenen, ellers holder det med 20 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv denne: http://www.feelunique.com/p/Shu-Uemura-Art-of-Hair-Cleansing-Oil-Shampoo-400ml

Bruk kur og balsam kun i lengdene.

Vask håret to ganger og skyll godt. Ikke bruk for varmt vann, heller litt kaldere. Bytt putetrekk ofte. Ikke bruk særlig med hårprodukter. Tørrsjampo er din venn.

Jeg sliter med det samme :(



Anonymous poster hash: be821...5b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Uff, jeg har også dette problemet. For meg har det IKKE hjulpet å vaske håret sjeldnere, så aner ikke helt hva jeg skal prøve... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...