Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke øke dosen idag :( pga av at jeg veier 60 kg så ville han ikke øke dosen høyere enn 40. Prøvene var fine. Har ikke spist 100 tabletter engang. Lang kur. Ferdig i april??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen svare på om fastleger har lov til å skrive ut roaccutane?

En venninne av meg som sliter mye med huden fikk i dag beskjed hos fastlege om at hun måtte til hudlege for å få skrevet ut dette, fastleger gjorde ikke det. Jeg fikk min siste kur skrevet ut hos fastlege, men dette var i begynnelsen av 2012....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke øke dosen idag :( pga av at jeg veier 60 kg så ville han ikke øke dosen høyere enn 40. Prøvene var fine. Har ikke spist 100 tabletter engang. Lang kur. Ferdig i april??

Jeg gikk på 60mg dagen når jeg veide 60 kg, en kur på 6 mnd.. Min siste kur veide jeg ca 50kg og gikk på 40mg i 11 mnd.. :)

Hvor lenge vil din kur være totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen svare på om fastleger har lov til å skrive ut roaccutane?

En venninne av meg som sliter mye med huden fikk i dag beskjed hos fastlege om at hun måtte til hudlege for å få skrevet ut dette, fastleger gjorde ikke det. Jeg fikk min siste kur skrevet ut hos fastlege, men dette var i begynnelsen av 2012....

Fastleger har da lov til å skrive ut alt av medisiner? Jeg fikk i hvert fall min resept av fastlegen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger har da lov til å skrive ut alt av medisiner? Jeg fikk i hvert fall min resept av fastlegen. :)

Det er div. medisiner som må skrives ut av spesialister, men er ganske sikker på at roaccutane ikke må det lenger..

hun fikk resept på sterk antibiotika isteden stakars....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er div. medisiner som må skrives ut av spesialister, men er ganske sikker på at roaccutane ikke må det lenger..

hun fikk resept på sterk antibiotika isteden stakars....

Jeg trodde det kun var hudleger som kunne skrive ut, men jeg vet faktisk ikke sikkert. Men man må hvert fall fremdeles gjennom minst to andre behandlinger før man får teste iso, det kan jo være derfor venninnen din fikk antibiotika? På meg fungerte ikke antibiotika etter endt (lang) kur, men har to venninner som har hatt suksess med det, og resultatet har vart i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det kun var hudleger som kunne skrive ut, men jeg vet faktisk ikke sikkert. Men man må hvert fall fremdeles gjennom minst to andre behandlinger før man får teste iso, det kan jo være derfor venninnen din fikk antibiotika? På meg fungerte ikke antibiotika etter endt (lang) kur, men har to venninner som har hatt suksess med det, og resultatet har vart i flere år.

Hun har også prøvd "alt annet", silk om jeg hadde....

Tenker bare at jeg fikk siste kur skrevet ut av fastlege, og mange andre i denne tråden har fått det... Men i følge henne er det sterkeste fastlegen kan skrive ut antibiotika, noe hun har fått før også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var litt kjipt.. Menmen. Håper dette blir min siste kur, men for å være ærlig så har jeg ikke troen på det.

Det går helt fint å trene for tiden!😃 har begynt å trene som normalt igjen, og det føles deilig. Kom nettopp hjem fra en styrkeøkt👍

Det som plager meg mest nå for tiden er øynene. De er rød hele tiden og føles ganske såre. Veldig vondt og vanskelig å åpne de om morgenen, svir veldig. Helt tørr..

Jeg fryser som deg, veldig mye for tiden, men det har jeg alltid gjort så aner ikke om iso har noe innvirkning her. Sitter foran peisen nå as we speak. Haha🙆

Så utrolig deilig med treningen! :) Keep up the good work! Og 1 mnd igjen må føles fantastisk :)

I utlandet får man kjøpt clear eyes som gjør øynene hvitere, men mener jeg har hørt noe om at dette er tilgjengelig i Norge på resept? Fastlegen din bør jo kunne ha noe som fungerer litt på øynene, for det der høres vondt ut :/

Ullundertøy fikk en ny mening i vinter :) jeg er frossen til vanlig, men dette tar liksom litt kaken. Fryser jo med ull og dunjakke på, og vi har knapt vært under 0 grader i år. Glemte selvsagt å høre med legen om det...har dog lest at hetetokter kan forekomme :) stikk motsatt altså..

Fikk forresten en prøve på aquaphor fra legen. Lest at alle i USA bruker den på kuren. Og den virker veldig god!! Var selvsagt dum nok til å velge en leppepomadevariant apotek-damen mente var "minst like god", så må tilbake. Men tips til andre her som trenger nytt tilskudd til leppomadesamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er div. medisiner som må skrives ut av spesialister, men er ganske sikker på at roaccutane ikke må det lenger..

hun fikk resept på sterk antibiotika isteden stakars....

Åja. Uff, det er jo nesten ikke noe vits da det ikke hjelper hvis hun har veldig mye problemer. Jeg gikk på det først, og det funket ikke i det hele tatt. Det kan hjelpe mot overfladiske kviser, men har hun dype og store kviser så tviler jeg på at det funker. Hvis hun ikke har begynt på antibiotikaen, kan hun ikke dra til en hudlege og få resept på noe ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Uff, det er jo nesten ikke noe vits da det ikke hjelper hvis hun har veldig mye problemer. Jeg gikk på det først, og det funket ikke i det hele tatt. Det kan hjelpe mot overfladiske kviser, men har hun dype og store kviser så tviler jeg på at det funker. Hvis hun ikke har begynt på antibiotikaen, kan hun ikke dra til en hudlege og få resept på noe ordentlig?

Jeg gikk også på antibiotika lenge uten at det hjalp.... Hovedproblemet hennes er dype vonde kuler som etterlater store arr, ikke nødvendigvis MENGDEN kviser...

Hun skulle gå på denne antibiotikaen til januar, og hvis det ikke hjalp skulle hun få henvisning til hudlege.. men vi vet jo alle hvor lang tid dette tar.

Føler meg så slem mot henne som er litt sånn "nei for noe tull, legen din HAR lov til å gi ut roa, antibiotika er bare tull", men når man har gått på roa selv så blir det jo litt sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også på antibiotika lenge uten at det hjalp.... Hovedproblemet hennes er dype vonde kuler som etterlater store arr, ikke nødvendigvis MENGDEN kviser...

Hun skulle gå på denne antibiotikaen til januar, og hvis det ikke hjalp skulle hun få henvisning til hudlege.. men vi vet jo alle hvor lang tid dette tar.

Føler meg så slem mot henne som er litt sånn "nei for noe tull, legen din HAR lov til å gi ut roa, antibiotika er bare tull", men når man har gått på roa selv så blir det jo litt sånn

Ta det privat. Koster rundt 1600kr men da trenger hun ikke å vente!

Min kur skal bare vare i tre måneder. Er det vanlig?

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også på antibiotika lenge uten at det hjalp.... Hovedproblemet hennes er dype vonde kuler som etterlater store arr, ikke nødvendigvis MENGDEN kviser...

Hun skulle gå på denne antibiotikaen til januar, og hvis det ikke hjalp skulle hun få henvisning til hudlege.. men vi vet jo alle hvor lang tid dette tar.

Føler meg så slem mot henne som er litt sånn "nei for noe tull, legen din HAR lov til å gi ut roa, antibiotika er bare tull", men når man har gått på roa selv så blir det jo litt sånn

Ja, antibiotika tar nok ikke knekken på de store og vonde. Høres litt bortkastet ut spør du meg, spesielt når jeg har vært igjennom det selv. Hadde jo vært mye bedre å bare begynt med iso med en gang, så hun slapp å gå med problemet enda lenger. Men synes det er rart at legen ikke gir ut resept på det, legen ser vel at hun har dype kuler som som regel ikke går bort om man ikke tar noen sterke medisiner. Merkelig.. Men håper det ordner seg for henne og at hun ikke må vente altfor lenge da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, antibiotika tar nok ikke knekken på de store og vonde. Høres litt bortkastet ut spør du meg, spesielt når jeg har vært igjennom det selv. Hadde jo vært mye bedre å bare begynt med iso med en gang, så hun slapp å gå med problemet enda lenger. Men synes det er rart at legen ikke gir ut resept på det, legen ser vel at hun har dype kuler som som regel ikke går bort om man ikke tar noen sterke medisiner. Merkelig.. Men håper det ordner seg for henne og at hun ikke må vente altfor lenge da!

Ikke sant... min teori er enten A) at legen ikke vet hun kan skrive det ut ettersom det er relativt nytt, eller B) at hun ikke føler hun har nok kunnskap om det til å skrive det ut...

men for meg blir det så teit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det privat. Koster rundt 1600kr men da trenger hun ikke å vente!

Min kur skal bare vare i tre måneder. Er det vanlig?

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Ja, det er vanlig :) Mine varte i 6 mnd og 11 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant... min teori er enten A) at legen ikke vet hun kan skrive det ut ettersom det er relativt nytt, eller B) at hun ikke føler hun har nok kunnskap om det til å skrive det ut...

men for meg blir det så teit...

Hvis hun ikke har nok kunnskap om det så kan hun vel bare sette seg litt inn i det, når hun har en pasient som behøver det. Jeg fikk jo resept på det av fastlegen min i 2011, så de fleste burde jo vite at de kan skrive ut det nå. Synes det er litt dårlig av legen, hun kompliserer jo bare det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke har nok kunnskap om det så kan hun vel bare sette seg litt inn i det, når hun har en pasient som behøver det. Jeg fikk jo resept på det av fastlegen min i 2011, så de fleste burde jo vite at de kan skrive ut det nå. Synes det er litt dårlig av legen, hun kompliserer jo bare det hele.

Og jeg fikk det i 2012.... Men fikk av hudlege i 2009

Syntes bare det var dumt for henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg fikk det i 2012.... Men fikk av hudlege i 2009

Syntes bare det var dumt for henne..

Hvis vennen din er en jente så står det jo Bl.a i pakningsvedlegget at du MÅ ha forsøkt antibiotika først.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg hos hudlegen for å ta den måndtlige blodprøven, og fikk vite at jeg ikke skal hente ut flere piller! Jeg har faktisk hentet ut 20 tbl mer enn jeg egentlig skulle ta. Jeg har 70tbl til her hjemme som jeg skal ta, og så er jeg ferdig. Så ferdig om altså ca 1 mnd. Deilig!!

Jeg spurte om dette med blå resept, og hudlegen sa at dette var noe som hadde kommet nå helt nylig, og ikke hadde tilbakevirkende effekt. (Noen som har hørt noe om dette?). Så da gjelder det ikke det som allerede er betalt for.. Da får jeg bare søke om refusjon fra HELFO og håpe jeg får tilbake i hvert fall rundt 500 kr..Selv om det er surt.

Jeg tror du bør ta deg en telefon til HELFO og få dette oppklart. Høres ut som om alle leger har egne teorier om hvordan ting fynker. Du skal nok ha mer penger igjen enn 500kr. Kan det være at du blander med frikort? Du skal bare betale 38% ( eller no) av toalsummen. Refusjonen skal vel være tilbakebetaling av penger som overstiger egenandel. Blå resept kom i 2013 i følge et Google søk. Du vil jo ikke ha noe nytte av et vedtak på blå resept etter at du har hentet ut alle medisiner. Du skal ikke betale mer enn meg, som har fått dette vedtaket. Eneste forskjell er vel at du må drive å ettersende kvitteringer. Er ihvertfall det min hudlege sier. 😏

Jeg håper alle andre her også maser litt på hudlegen sin og får et vedtak på blå resept. Jeg har fått det og det er suverent! Sist betalte jeg en ganske mye lavere sum enn vanlig. Det var deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke øke dosen idag :( pga av at jeg veier 60 kg så ville han ikke øke dosen høyere enn 40. Prøvene var fine. Har ikke spist 100 tabletter engang. Lang kur. Ferdig i april??

Samme her :/ men vi får trøste oss med at bivrikningene ikke blir så tunge og april er før sommeren i det minste. Håper å få ta Anna hver 40 og 60 mg senere. Er litt lei..

Vi har jo gått omtrent like lenge. Ser du noe særlig bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her :/ men vi får trøste oss med at bivrikningene ikke blir så tunge og april er før sommeren i det minste. Håper å få ta Anna hver 40 og 60 mg senere. Er litt lei..

Vi har jo gått omtrent like lenge. Ser du noe særlig bedring?

Hvor lenge har dere gått på dem?

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...