Gå til innhold

Hvor kommer vi fra?


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Så vi skapte oss?

Ja og nei. Det er en evig interaksjon mellom Gud/menneske. Det er her fri vilje kommer inn. Bevissthet skaper det materielle. Jeg er så og si overbevist. Forøvrig er jeg ganske enig med Solskinnsbolla.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og nei. Det er en evig interaksjon mellom Gud/menneske.

:)

Hm... en evig interaksjon mellom Gud/menneske? Men samtidig er gud oss og vi er gud? Så da blir det en evig interaksjon mellom gud og eh... gud? Det høres mer ut som en stagnasjon enn en interaksjon.

Og hvis Gud er oss, hvorfor er vi HAN.

Hvis gud er meg, så er jeg HENNE, ikke han, for jeg er kvinne. Og hvis gud har kjønn på den måten, hvorfor er vi ikke to-kjønnet allet som en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis gud er meg, så er jeg HENNE, ikke han, for jeg er kvinne. Og hvis gud har kjønn på den måten, hvorfor er vi ikke to-kjønnet allet som en?

Du må klare å se litt lenger enn hva du ser i speilet for å forstå en slik tankegang. Her prater man mer om sjeler som er del av en verdenssjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Gud "sto bak" The Big Bang... jeg tror ikke på at Jesus er den eneste veien til Gud' date=' men jeg tror på at det er Gud som skapte denne verden og oss... Gud er oss og vi er han, gjennom menneskene får han erfare seg selv... he's learning by doing, so to speak...[/quote']

Og hvorfor tror du dette? Har du noen indikasjoner, eller er dette bare en morsom tanke som du har valg å tro på, uten noen form for logisk resonnering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Gud "sto bak" The Big Bang... jeg tror ikke på at Jesus er den eneste veien til Gud' date=' men jeg tror på at det er Gud som skapte denne verden og oss... Gud er oss og vi er han, gjennom menneskene får han erfare seg selv... he's learning by doing, so to speak...[/quote']

Jeg tror det samme som deg... har du lest Himmelske Samtaler? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ække Solskinnsbolla, men siden jeg tror det samme, så svarer jeg allikevel...

Og det jeg mest lurer på da, er om det finnes noen form for logisk resonnering på dette spørsmålet? Og hvorfor mener du at noe er mer logisk enn noe annet?

Og for å svar i stedet for å bare komme med nytt spørsmål:

Jeg tror på dette for det virker logisk for meg... jeg har lest Himmelske Samtaler og jeg tror på at Gud snakker gjennom forfatteren, så jeg tror det er Gud som har fortalt at slik er det, sånn som det står i de bøkene...

Og det blir en tro på samme måte som andre mennesker tror på Bibelen; dvs. at noen avfeier det som tøv, noen vil til og med si at det er blasfemi og djevelens verk, og noen vil være enig fordi de også syns det virker logisk.

Og Gud har selvfølgelig ikke noe kjønn. Gud er verken mann eller kvinne, men begge deler. Gud er alt som finnes - han/hun/den/det er ikke menneske med menneskes form...

Og Jesus er ikke biologisk sønn som døde på korset for våre synder - han er like biologisk som vi er - vi er alle en del av Gud, vi er alle døtre og sønner av Gud. Og jeg tror det var det Jesus skjønte og også prøvde å formidle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det jeg mest lurer på da, er om det finnes noen form for logisk resonnering på dette spørsmålet? Og hvorfor mener du at noe er mer logisk enn noe annet?

Det eneste logiske er at det ikke finnes noen gud. Ingen religioner er logiske, men absolutt alt mennesker vet idag er basert på logikk. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det eneste logiske er at det ikke finnes noen gud.

Hvis du logisk kan slutte at det ikke finnes en gud, tror jeg du vil bli sett på som en gud i filosofiske kretser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du logisk kan slutte at det ikke finnes en gud, tror jeg du vil bli sett på som en gud i filosofiske kretser.

Gjerne for meg... Mange gjør nok det allerede :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kristendommen eller en annen religion mer logisk, eller mer morsom? tro har ikke med logikk å gjøre, men med intuisjon og det ikke- materielle, som er en like stor del av menneske som evnen til å tenke logisk. jeg var kristen og trodde "som alle andre" men hjertet mitt motstridde seg

at jesus er den eneste veien til gud, og

jeg mener religion og kirkesamfunn er menneskeskapt og tar ikke hensyn til at folk er forskjellige - 90% av det som foregår i kirkesamfunn rundt omkring har IKKE noe med Gud å gjøre.

denne frigjøringen fra den tradisjonelle troen startet da jeg var ca 16 og jeg har funnet mine tanker igjen i både forskjellige filosofer og også himmelske samtaler :wink:

så mener jeg at Gud "kom først" deretter skapte han jorden(Big Bang teorien) og deretter skapte han oss - og gjennom å skape oss har han legemliggjort seg og erfarer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å spekulere på det' date=' for uansett blir det aldri noe annet enn spekulasjoner. Å ikke ha svar på begynnelsen på livet eller hva som skjer når vi slutter å leve plager meg ikke i mitt daglige liv, derfor bruker jeg tid og energi på andre ting jeg bryr meg mer om.[/quote']

Det er jeg også helt enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho:

Når man ser hvordan vi steller oss på denne fine lille planeten vå, skulle man tro at vi kommer fra et interplanetarisk galehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...