Gå til innhold

Islam- kan ikke kritiseres?


Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Vis meg gjerne sammenligninger med link fra hovr du har funnet det, for jeg gidder ikke lese koranen for å finne det ut selv;)

Men les gjerne hva "Vår Herre" sier om behandling av homofile bl.a. :wink: Veldig snillt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Vel - skal du samanlikna, sjå på kva Muhammed gjorde og lærte, og på kva Jesus gjorde og lærte.

Vis meg gjerne sammenligninger med link fra hovr du har funnet det, for jeg gidder ikke lese koranen for å finne det ut selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar eg har funne kva?

Vel - skal du samanlikna, sjå på kva Muhammed gjorde og lærte, og på kva Jesus gjorde og lærte.

Forklaring god nok?

Jeg nevnte "Vår Herre", ikke Jesus. Jeg forstår at du ser på det som en og samma kar, men du burde vite hva som står i GT ang bl.a. behandling av homofile.

Det ville jo vera dumt om du seier du samaliknar med kristne skrifter, og så dreg fram ting som - om enn viktig for å forstå desse skriftene - faktisk ikkje gjeld, i og med at Jesus døydde på krossen for oss? Men det er du så klart klar over.

Så det du sier er at mye av det som står i Bibelen ikke gjelder?

Når det er sagt, fortel meg gjerne kva Jesus har sagt om behandling av t.d. homofile, eller kor det står slik at eg kan lesa det ein gong til.

Budskapet hans er vel noe av det samme som Muhammed sitt etter hva jeg har skjønt.. Ble sett på som profeter begge to, men Jesus fikk en litt annen rolle av de kristne etter noen år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er alle som prøver å prakke på meg ett bestemt syn fritt vilt (les misjonerende religioner). De som lar være å kritisere mitt syn, eller diktere hvordan jeg skal leve, skal ikke jeg heller kritisere :wink:.

(Buddhister, hinduister, satanister, humanister, wicca osv.)

Fundamentalisme, uavhenig av trosmessig eller politisk tilhørighet synes jeg er skremmende. Religion kan ikke brukes som unnskyldning for adferd som skader enkeltindivid eller samfunn. Sammenblanding av stat, kirke og skole, provoserer meg også noe. Tro er et personlig spørsmål og den enkelte må ha frihet til å finne sin vei, uten at en bestemt retning favoriseres fra statlig hold, eller at man blir druknet i religion på skolen i en alder av 6 år....

Og så en liten avsporing: Jeg vet av to land som blir styrt av en prest. Norge ved Bondevik, og Iran ved Allah Tolla'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Det er vanskelig å argumentere at kristendommen er en "god" religion basert på bibelen ja...

I tredje mosebok står f.eks. dette med øye for øye tann for tann, selv om Jesus sier at man skal vende det andre kinn....

Og hvordan forklarer man at alle mennesker er født med arvesynd - hva har en nyfødt baby gjort galt? Bibelen predikerer også at de som ikke følger guds ord vil komme til helvete - samtidig som Jesus sier at man skal tilgi - ikke bare en gang, men flerfoldige ganger... Det er ikke helt sammenheng i sakene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rimfrost
Kristendommen i Norge kan i dag kritiseres og latterliggjøres og den muligheten blir flittig brukt. Når det gjelder Islam blir ofte de samme som latterligjør kristendommen illsinte hvis man peker på kritikkverdige forhold i denne religionen eller latterligjør den.I ett tilfelle misten en person jobben for muslimhets. Ikke bare det. Vi har sett hvordan mennesker som har kritisert religionen har blitt drapstruet og også drept. Jeg synes det er et tilbakesteg' date=' ingen religion skal være unntatt fra kritikk eller latterliggjøring.[/quote']

Synes både islam og kristendommen har (mange)negative og positive sider jeg . I mine øyne er kristendommen og islam likeverdige, og jeg anser ingen av religionene mere troverdig eller mere "god" enn den andre.

Personlig tåler jeg ikke trynet på fanatikere ! Verken av den ene eller andre sorten.

Så lenge man fremdeles klarer å tenke fornuftig, ikke er "hjernevasket" og ikke er fordømmende mot andre religioner tenker jeg ikke så mye over hvilken tro vedkommede dyrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvordan forklarer man at alle mennesker er født med arvesynd - hva har en nyfødt baby gjort galt?

Tja, Jesus vart spurt om akkurat det der (siterer frå engelsk):

""Teacher," his disciples asked him, "why was this man born blind? Was it a result of his own sins or those of his parents?" "It was not because of his sins or his parents' sins," Jesus answered."

John 9:1-3 NLT

Sometimes the suffering that comes to us is not our fault. It just happens. In this case, how we react to the suffering is the key.

Ikkje akkurat noko arvesynd det er snakk om, er det vel? Kva menneske har funne på å seia i ettertid er ein annan ting; menneske er ikkje ufeilbarlege. Mange - inkludert kristne - har sagt og gjort ting som slett ikkje stemmer overeins med det Jesus har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Kan ikke si jeg synes det eksempelet der handler om det samme jeg Crazee... Men religion er definitivt til veldig store grad snakk om personlige tolkninger - f.eks. av prester - men husk også at bibelen er skrevet og satt sammen av mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Folk som har truet kristendommen har også blitt drapstruet og drept for dette opp gjennom historien og idag -vi bare hører ikke om det!

Ja, men det er det stort sett slutt på.

Jeg mener det er jævlig tragisk hvis vi har klart å sette kristendommen såpass i sjakk at den bare er til en viss irritasjon - og så skal vi slippe til islamfanatikerne uten å stille noen spørsmål.

Vi skal ikke måtte gå tilbake på det det sekulære samfunn har tilkjempet seg fra opplysningstiden og frem til i dag, bare fordi noen politisk korrekte tullinger ikke kan ha to tanker i hodet samtidig.

Håper at folk på venstresiden som tross alt har gjort mye for å fjerne kirkens makt nå skjønner at islam bør være nestemann ut, og ikke rote seg opp i at de fleste muslimer er brune i huden og at de derfor må være spesielt varsomme med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Håper at folk på venstresiden som tross alt har gjort mye for å fjerne kirkens makt nå skjønner at islam bør være nestemann ut, og ikke rote seg opp i at de fleste muslimer er brune i huden og at de derfor må være spesielt varsomme med dem.

Islam er autoritært og kontrollerende akkurat som venstresiden, de passer sammen. Det som er ironisk er at de gruppene som forsvarer religionen er de samme som først går under om islamister kommer til makten.

Den homofile Pim Fortuyn forstod det og ville derfor ha slutt på den voldsomme innvandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som er ironisk er at de gruppene som forsvarer religionen er de samme som først går under om islamister kommer til makten.

Ja, det er et tankekors. Men stadig flere begynner nå å se hvor sterk makt religionen har over muslimer, uansett om de regner seg som troende eller ikke. Dette har nok blitt undervurdert av sosialistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...