Gå til innhold

Kommer aldri til å få lappen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta oppkjøring på bygda, der er det jo nesten umulig å stryke! :)

Anonymous poster hash: e6e2f...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje litt alternativt, men du er i praksis. Er det noen der du kan øve med?

Jeg har vært barnevakt i bytte mot kjøretimer, det er utrolig hva man kan få til hvis man er litt kreativ :)

Det har jeg ikke tenk på, faktisk. Kan jo høre litt rundt :) Hadde jo vært veldig greit om jeg kunne fått øvelseskjørt før/etter vakt i praksis :) Takk for tipset ^^

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) har dessverre bare latt teoriboka støve ned etter jeg bestod teorien, men nå skal jeg virkelig ta den frem igjen :) På kjøretimene er det jo litt det med lover og regler jeg blir usikker på. Så da skal jeg virkelig pugge teorien, og se om det hjelper! Takk igjen :)

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

Jeg bruker alltid å spørre kjørelæreren "hva burde jeg lese litt mer om". Dersom jeg gjør en bitteliten feil i en rundkjøring så leser jeg meg opp på det etter kjøretimen.

Før så ble jeg overveldet av rundkjøringer, bor i Trondheim, så mye trafikk. Men nå så går det som en lek, for jeg vet eksakt hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal gjøre det. Så nå kaster jeg ikke bort tid på å få panikk over teorien. "ligger jeg i rett fil?", "skal jeg blinke meg ut nå.. eller nå.. oh shit jeg var for sen". "han kom kjørende ganske fort inn, skal han komme inn før meg? skal jeg slakke ned *bråbrems*?".. tusen tanker på en gang.

og da går jeg glipp av han fyren som holder på å kjøre inni siden på meg, og fotgjengeren som var halvveis over veien og jeg bare suste forbi i alt for stor fart.

Nå så tenker jeg ikke over slikt. Jeg er rolig og fokusert på det som skjer rundt meg (og ikke hva jeg bør gjøre, clutche, gire, fart, plassering, alt går automatisk)

"han slakker ned, han skal ut på andre siden, min tur. (inne i rundkjøringen) Fotgjengeren er på vei over veien, slakk ned. sving litt inn, han som kommer inn i rundkjøringen på min høyreside følger ikke med på meg, han ser meg ikke, sving litt unna. Fotgjengeren er over veien, kjør videre".

Null panikk, jeg er klar over han som ikke følger med, jeg så fotgjengeren tidlig og slakket ned farten i stedet for å bråbremse. Ingen ulykke, alt gikk som smurt.

Den situasjonen opplevde jeg, og kjørelæreren ba meg om å stoppe bilen. Hun hadde tårer i øynene og sa "du fikk ikke panikk! Hva er det som skjer med deg idag? Du gjorde alt rett, og du så ting før jeg gjorde det, så fort jeg så det så hadde du allerede planlagt hva du skulle gjøre!"

Identisk situasjon (den første jeg beskrev) skjedde noen dager før det, og da måtte jeg stoppe bilen og sto ute å hyperventilerte.

Det var 3 rundkjøringer rett etter hverandre, med fotgjengere på alle kanter og sykkellister. Jeg følte meg så utrygg og ville bare komme meg ut av rundkjøringen og bort fra situasjonen. Som kunne ha ført til ulykker om de andre ikke hadde fulgt med.

Men så leste jeg om rundkjøringer, og gikk igjennom forskjellige scenarioer i hodet. Og neste gang, da gikk det som smurt og etter det så har jeg ikke hatt noen problemer med rundkjøringer.

Anonymous poster hash: 494d7...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta oppkjøring på bygda, der er det jo nesten umulig å stryke! :)

Anonymous poster hash: e6e2f...a93

Hehe, har hørt det samme selv :) Hørt at på f.eks. Dokka så er det bare 1 rundkjøring og veldig lite variasjon. Men her jeg bor nå, så er det en haug med rundkjøringer, på- og avkjøringer til høyhastighetsvei, og inni byen er det mye å huske på mtp på vikeplikt, enveiskjørte gater osv. Kjørelærern min sa jo til og med at det er vanskeligere å ta oppkjøring her jeg bor nå, enn der jeg tok oppkjøring sist xD

ts

edit: og der var jeg ikke anonym lengre :laugh: jaja

Endret av mushroom1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid å spørre kjørelæreren "hva burde jeg lese litt mer om". Dersom jeg gjør en bitteliten feil i en rundkjøring så leser jeg meg opp på det etter kjøretimen.

Før så ble jeg overveldet av rundkjøringer, bor i Trondheim, så mye trafikk. Men nå så går det som en lek, for jeg vet eksakt hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal gjøre det. Så nå kaster jeg ikke bort tid på å få panikk over teorien. "ligger jeg i rett fil?", "skal jeg blinke meg ut nå.. eller nå.. oh shit jeg var for sen". "han kom kjørende ganske fort inn, skal han komme inn før meg? skal jeg slakke ned *bråbrems*?".. tusen tanker på en gang.

og da går jeg glipp av han fyren som holder på å kjøre inni siden på meg, og fotgjengeren som var halvveis over veien og jeg bare suste forbi i alt for stor fart.

Nå så tenker jeg ikke over slikt. Jeg er rolig og fokusert på det som skjer rundt meg (og ikke hva jeg bør gjøre, clutche, gire, fart, plassering, alt går automatisk)

"han slakker ned, han skal ut på andre siden, min tur. (inne i rundkjøringen) Fotgjengeren er på vei over veien, slakk ned. sving litt inn, han som kommer inn i rundkjøringen på min høyreside følger ikke med på meg, han ser meg ikke, sving litt unna. Fotgjengeren er over veien, kjør videre".

Null panikk, jeg er klar over han som ikke følger med, jeg så fotgjengeren tidlig og slakket ned farten i stedet for å bråbremse. Ingen ulykke, alt gikk som smurt.

Den situasjonen opplevde jeg, og kjørelæreren ba meg om å stoppe bilen. Hun hadde tårer i øynene og sa "du fikk ikke panikk! Hva er det som skjer med deg idag? Du gjorde alt rett, og du så ting før jeg gjorde det, så fort jeg så det så hadde du allerede planlagt hva du skulle gjøre!"

Identisk situasjon (den første jeg beskrev) skjedde noen dager før det, og da måtte jeg stoppe bilen og sto ute å hyperventilerte.

Det var 3 rundkjøringer rett etter hverandre, med fotgjengere på alle kanter og sykkellister. Jeg følte meg så utrygg og ville bare komme meg ut av rundkjøringen og bort fra situasjonen. Som kunne ha ført til ulykker om de andre ikke hadde fulgt med.

Men så leste jeg om rundkjøringer, og gikk igjennom forskjellige scenarioer i hodet. Og neste gang, da gikk det som smurt og etter det så har jeg ikke hatt noen problemer med rundkjøringer.

Anonymous poster hash: 494d7...557

Håper jeg kommer dit du er! Føler selv på kjøretimene at det er så altfor mange tanker i hodet, og hvis jeg prøver å holde fokus på å ha riktig fart til forholdene, og å bruke pedalene riktig så det ikke blir så humpete kjøring, så glemmer jeg plutselig noe annet. Det er vel fordi jeg ikke er trygg nok, så så snart jeg blir det vil det vel gå greiere :) Skal gjøre som deg, og lese teorien :) Neste kjøretime (om ca 1 uke) skal jeg overraske kjørelærer ^^ føles så mye bedre etter kjøretimen når han sier at jeg har blitt bedre, enn når jeg føler jeg bare har blitt verre. Så takk for tips ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte på et tidspunkt også at "dette kommer aldri til å gå" og "jeg kommer aldri til å få lappen."

Jeg trengte bare litt tid på meg til å bli trygg i trafikken, bare en liten feil kunne liksom ødelegge resten av kjøretimen. Jeg fikk stryk på første oppkjøring- men bestod på nummer to.

Nå, etter å ha hatt lappen en stund kan jeg ikke forstå helt hva jeg sleit sånn med, for det er jo egentlig ganske lett når man kommer inni det :)

Jeg klarte det tilslutt, og derfor føler jeg at alle kan klare det. Ville på flere tidspunkt gi opp, men er idag utrolig glad for at jeg fortsatte selvom motivasjonen flere ganger var på null.

Lykke til!! :) jeg føler veldig med deg, men er HELT sikker på at det vil ordne seg for deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følte på et tidspunkt også at "dette kommer aldri til å gå" og "jeg kommer aldri til å få lappen."

Jeg trengte bare litt tid på meg til å bli trygg i trafikken, bare en liten feil kunne liksom ødelegge resten av kjøretimen. Jeg fikk stryk på første oppkjøring- men bestod på nummer to.

Nå, etter å ha hatt lappen en stund kan jeg ikke forstå helt hva jeg sleit sånn med, for det er jo egentlig ganske lett når man kommer inni det :)

Jeg klarte det tilslutt, og derfor føler jeg at alle kan klare det. Ville på flere tidspunkt gi opp, men er idag utrolig glad for at jeg fortsatte selvom motivasjonen flere ganger var på null.

Lykke til!! :) jeg føler veldig med deg, men er HELT sikker på at det vil ordne seg for deg også!

Akkurat slik jeg føler det også. Har tenkt tanken på om jeg i det hele tatt egner meg til å ha lappen. Men etter alle tilbakemeldingene her inne forstår jeg at det er fullt mulig for meg også :) Må bare slutte å ødelegge sånn for meg selv og må bli tryggere! :) Takk! ^^ :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenk på, faktisk. Kan jo høre litt rundt :) Hadde jo vært veldig greit om jeg kunne fått øvelseskjørt før/etter vakt i praksis :) Takk for tipset ^^

ts

Det kan hende det hjelper :)

Bare vent, plutselig kjører du helt automatisk. Det kommer den tid hvor du skal hjem fra jobb, og plutselig er du hjemme uten at du helt husker hvordan du kom deg dit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det hjelper :)

Bare vent, plutselig kjører du helt automatisk. Det kommer den tid hvor du skal hjem fra jobb, og plutselig er du hjemme uten at du helt husker hvordan du kom deg dit :P

Gleder meg til jeg kommer dit hvor det skjer automatisk, hadde vært så herlig. Når jeg kjører nå bruker jeg sikkert mye mer tid på å tenke enn det jeg trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gangen på grunn av sinnsyk nervøsitet. På forsøk nr. 2, foreslo kjørelæreren min at hun kunne sitte i baksetet mens jeg kjørte. Det roet meg veldig ned å vite at hun var der, så da gikk det veldig fint :) Kanskje du kunne gjort noe slikt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til jeg kommer dit hvor det skjer automatisk, hadde vært så herlig. Når jeg kjører nå bruker jeg sikkert mye mer tid på å tenke enn det jeg trenger :)

Trøst deg med at de aller fleste har det sånn. Ei av dem jeg hadde med på langkjøring var så utslitt at hun gråt da hun var ferdig. Under opplæring var det særdeles tungt, for man ble jo vurdert hele tiden. Jeg syntes det var uendelig mye bedre å kjøre alene, hadde ikke det presset lenger. Den dag i dag liker jeg best å kjøre alene, og jeg har hatt lappen i 7 år :P

Men jeg tenkte veldig mye i begynnelsen, av typen "hvem kjører først her", "var jeg for sen?", "gav jeg tydelig nok tegn?", "herregud det er mange folk her!".. Det gikk over det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøyk 2 ganger, 3 gangen tenkte jeg jaja jeg står jo ikke uansett og "gav blaffen" da sto jeg!

Tror kanskje du må bare prøve og glemme at det er oppkjøring og tenke på det som en vanlig kjøretime, selv om det er veldig vanskelig ;)

Ingen er 100% trygge på seg selv når de får lappen. Og de som tror de er eksperter når de får lappen er ofte de som kræsjer fordi de overvurderer sine egne evner som sjofør. :)

Lykke til! Pust med magen så går det nok kjempe fint!

Anonymous poster hash: 1614f...dfa

Denne metoden benyttet jeg meg av da jeg sleit med teorien, da gikk det helt strålende :) Pust rolig, du får det til, TS! :hug:

Anonymous poster hash: 0b0e2...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du føler det sånn, det gjør nok de fleste :( men prøv å slappe av, og øv masse masse, hjemme også med familie eller venner. Og plutselig har du lappen!! Du kan mer en du tror :) masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier det jo litt selv her; det er jo ikke at du er en dårlig sjåfør i seg selv, men emosjonelt sett tviler du på deg selv og da blir man utrygg bak rattet og det får konsekvenser. Har en venninne som er litt sånn; jeg vet hun får til X, alle vennene hennes vet hun får til X, foreldrene vet det, kollegene vet det. Den eneste som ikke gjør det er hun selv, og det er strengt tatt bare det som teller. Hun har rett og slett ikke troen på at hun klarer det hun skal gjøre, og jeg tror det kanskje kan være litt det samme hos deg. Så jeg tror ikke det er flere kjøretimer du trenger, men heller å booste selvfølelsen.



Anonymous poster hash: f4d0f...73a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler med deg! jeg har ikke hatt oppkjøring enda, men hvis jeg får time innen de neste par-tre mnd, så kommer jeg ikke til å gjøre det.
Jeg er veldig redd for å kjøre.

endte opp med å kjøre automat for å gjøre det lettere for meg. Forstår ikke folk som synes kjøring er barnemat. jeg synes det er kjempe stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta oppkjøring på bygda, der er det jo nesten umulig å stryke! :)

Anonymous poster hash: e6e2f...a93

Det skal du ikke være for sikker på. Det var"på landet" jeg strøk, uten at jeg valgte oppkjøring der fordi jeg trodde det var lettere.

Anonymous poster hash: c75a5...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper jeg kommer dit du er! Føler selv på kjøretimene at det er så altfor mange tanker i hodet, og hvis jeg prøver å holde fokus på å ha riktig fart til forholdene, og å bruke pedalene riktig så det ikke blir så humpete kjøring, så glemmer jeg plutselig noe annet. Det er vel fordi jeg ikke er trygg nok, så så snart jeg blir det vil det vel gå greiere :) Skal gjøre som deg, og lese teorien :) Neste kjøretime (om ca 1 uke) skal jeg overraske kjørelærer ^^ føles så mye bedre etter kjøretimen når han sier at jeg har blitt bedre, enn når jeg føler jeg bare har blitt verre. Så takk for tips ^^

Høres ut som du ikke har fått kjørt nok da, når du ikke er trygg på den tekniske biten av kjøringen. Det å bremse, gasse, clutche, ha jevn fart etc. er jo noe som må ligge i bunnen uansett, det må automatiseres. Om du fortsatt sliter med disse tingene, så er du ikke klar for oppkjøring, vil jeg si. Husker min første kjøretime besto av å kontrollere bilen i oppoverbakke kun ved hjelp av clutchen - vi holdt på til jeg hadd full kontroll og det luktet svidd :fnise:

Anonymous poster hash: 8ca3a...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gangen på grunn av sinnsyk nervøsitet. På forsøk nr. 2, foreslo kjørelæreren min at hun kunne sitte i baksetet mens jeg kjørte. Det roet meg veldig ned å vite at hun var der, så da gikk det veldig fint :) Kanskje du kunne gjort noe slikt? :)

Har tenkt en del på om jeg vil ha med kjørelærer eller ikke, men er fortsatt litt usikker på hva jeg skal velge. På de to første oppkjøringene satt kjørelærer igjen og ventet på trafikkstasjonen, for jeg tenkte det var nok med 1 som skulle følge med og bedømme meg, hehe. Men nå tenker at det kanskje er greit å ha han med, hvis det gjør at jeg slapper mer av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det jo litt selv her; det er jo ikke at du er en dårlig sjåfør i seg selv, men emosjonelt sett tviler du på deg selv og da blir man utrygg bak rattet og det får konsekvenser. Har en venninne som er litt sånn; jeg vet hun får til X, alle vennene hennes vet hun får til X, foreldrene vet det, kollegene vet det. Den eneste som ikke gjør det er hun selv, og det er strengt tatt bare det som teller. Hun har rett og slett ikke troen på at hun klarer det hun skal gjøre, og jeg tror det kanskje kan være litt det samme hos deg. Så jeg tror ikke det er flere kjøretimer du trenger, men heller å booste selvfølelsen.

Anonymous poster hash: f4d0f...73a

Ja, det kan godt være mulig. Føler jeg står litt på stedet hvil, fordi kjøringen er på en måte bra nok, men usikkerheten min kommer i veien og ødelegger. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk selv to ganger, og kjenner folk som strøk tre ganger før de stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...