Gå til innhold

Kommer aldri til å få lappen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt i hvilken kategori jeg skulle plassere dette, så beklager om noen mener jeg har plassert den helt feil.

Men uansett.. Jeg har et problem.

Jeg er nå 22 år, driver med kjøretimer og håper på oppkjøring snart. Jeg har strøket to ganger på oppkjøring, første gangen var jeg egentlig ikke helt klar, og andre gangen hadde jeg kun noen småfeil, men helhetlig sett var det ikke bra nok, ifølge sensor. Etter jeg strøk sist, flyttet jeg til en ny by pga studier, og fikk dermed ny kjørelærer. Har lært mye av han, og han har sett feil jeg har gjort som tidligere kjørelærer ikke har sett. Så jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte hos han. Han satte opp oppkjøring for meg sent i fjor høst, men så fant vi ut like før oppkjøring at jeg ikke var klar likevel. Og jeg har sagt til han at han ikke får lov til å sende meg på oppkjøring før jeg er 100% klar, for jeg vil ikke stryke en 3. gang.... Jeg vet det ikke er en menneskerett å ha lappen altså, men det som er, er at jeg rent teknisk er bra nok, det er "bare" usikkerheten min og nervøsitet som kommer i veien..hele jævla tida.. Noen kjøretimer går bra, men så plutselig har jeg en time hvor jeg ikke klarer å gjøre noe riktig føler jeg. Kjørelærern min har sagt at jeg kan jo dette her, men at jeg blir så usikker så jeg ødelegger for meg selv. Og jeg får ikke kjørt noe særlig privat heller, av praktiske/idiotiske årsaker.. Så det sier seg jo kanskje selv at jeg ikke får nok mengdetrening og dermed ikke blir trygg nok på meg selv...

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre nå.. Jeg gruer meg så sykt til oppkjøring (har ikke fått dato enda), at jeg nesten bare vil droppe hele greia... men så vil jeg jo ha lappen, og dessuten har det blitt lagt mye penger i dette, så det ville bare være idiotisk å drite i alt..

Det jeg lurer på er om det er noen andre som har/hadde det sånn? Jeg har prøvd å roe meg selv ned før kjøretime, og prøve å se på det som en vanlig kjøretur, men så snart jeg sitter i bilen med en som skal bedømme kjøringen min, blir jeg så hinsides nervøs at jeg etter kjøretimen bare har en tanke; "jeg kommer ALDRI til å få lappen" .. Så hva gjør jeg nå? . føler meg helt håpløs og at jeg skuffer alle rundt meg som spør om jeg ikke snart skal ha oppkjøring.. blir så stressa av dette, og det er rett og slett bare en belastning for meg nå..

What to do? :(



Anonymous poster hash: 29e3e...6eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går bra! Jeg strøk 2 ganger og klarte det på 3. :)



Anonymous poster hash: 3c0a3...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt i hvilken kategori jeg skulle plassere dette, så beklager om noen mener jeg har plassert den helt feil.Men uansett.. Jeg har et problem. Jeg er nå 22 år, driver med kjøretimer og håper på oppkjøring snart. Jeg har strøket to ganger på oppkjøring, første gangen var jeg egentlig ikke helt klar, og andre gangen hadde jeg kun noen småfeil, men helhetlig sett var det ikke bra nok, ifølge sensor. Etter jeg strøk sist, flyttet jeg til en ny by pga studier, og fikk dermed ny kjørelærer. Har lært mye av han, og han har sett feil jeg har gjort som tidligere kjørelærer ikke har sett. Så jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte hos han. Han satte opp oppkjøring for meg sent i fjor høst, men så fant vi ut like før oppkjøring at jeg ikke var klar likevel. Og jeg har sagt til han at han ikke får lov til å sende meg på oppkjøring før jeg er 100% klar, for jeg vil ikke stryke en 3. gang.... Jeg vet det ikke er en menneskerett å ha lappen altså, men det som er, er at jeg rent teknisk er bra nok, det er "bare" usikkerheten min og nervøsitet som kommer i veien..hele jævla tida.. Noen kjøretimer går bra, men så plutselig har jeg en time hvor jeg ikke klarer å gjøre noe riktig føler jeg. Kjørelærern min har sagt at jeg kan jo dette her, men at jeg blir så usikker så jeg ødelegger for meg selv. Og jeg får ikke kjørt noe særlig privat heller, av praktiske/idiotiske årsaker.. Så det sier seg jo kanskje selv at jeg ikke får nok mengdetrening og dermed ikke blir trygg nok på meg selv... Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre nå.. Jeg gruer meg så sykt til oppkjøring (har ikke fått dato enda), at jeg nesten bare vil droppe hele greia... men så vil jeg jo ha lappen, og dessuten har det blitt lagt mye penger i dette, så det ville bare være idiotisk å drite i alt.. Det jeg lurer på er om det er noen andre som har/hadde det sånn? Jeg har prøvd å roe meg selv ned før kjøretime, og prøve å se på det som en vanlig kjøretur, men så snart jeg sitter i bilen med en som skal bedømme kjøringen min, blir jeg så hinsides nervøs at jeg etter kjøretimen bare har en tanke; "jeg kommer ALDRI til å få lappen" .. Så hva gjør jeg nå? . føler meg helt håpløs og at jeg skuffer alle rundt meg som spør om jeg ikke snart skal ha oppkjøring.. blir så stressa av dette, og det er rett og slett bare en belastning for meg nå.. What to do? :(Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

for all del ikke gi deg. Alle gode ting er 3. Jeg strøk og de to første gangene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er fullt mulig å stå på 3. forsøk, broren min blant annet gjorde det :) Men føler meg likevel som et håpløst tilfelle.. Nesten så jeg tenker jeg må drikke for å roe nervene, men DET skal jeg jo så klart ikke gjøre.. :laugh:

ts



Anonymous poster hash: 29e3e...6eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk på teorien 2 ganger og på oppkjøringen 3 ganger. Klarte det med et nødskrik 4 gangen. Stå på, du klarer det!!



Anonymous poster hash: 10f56...b64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøyk 2 ganger, 3 gangen tenkte jeg jaja jeg står jo ikke uansett og "gav blaffen" da sto jeg!

Tror kanskje du må bare prøve og glemme at det er oppkjøring og tenke på det som en vanlig kjøretime, selv om det er veldig vanskelig ;)

Ingen er 100% trygge på seg selv når de får lappen. Og de som tror de er eksperter når de får lappen er ofte de som kræsjer fordi de overvurderer sine egne evner som sjofør. :)

Lykke til! Pust med magen så går det nok kjempe fint!

Anonymous poster hash: 1614f...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøk på teorien 2 ganger og på oppkjøringen 3 ganger. Klarte det med et nødskrik 4 gangen. Stå på, du klarer det!!

Anonymous poster hash: 10f56...b64

Takk ^^ Håper hvertfall selv at det går neste gang.. Tror ikke selvtilitten min klarer enda en stryk :/

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøyk 2 ganger, 3 gangen tenkte jeg jaja jeg står jo ikke uansett og "gav blaffen" da sto jeg!

Tror kanskje du må bare prøve og glemme at det er oppkjøring og tenke på det som en vanlig kjøretime, selv om det er veldig vanskelig ;)

Ingen er 100% trygge på seg selv når de får lappen. Og de som tror de er eksperter når de får lappen er ofte de som kræsjer fordi de overvurderer sine egne evner som sjofør. :)

Lykke til! Pust med magen så går det nok kjempe fint!

Anonymous poster hash: 1614f...dfa

Takk :) Skal prøve på det. Det var faktisk en kjøretime hvor jeg ga blaffen egentlig, fordi jeg var syk og tenkte at jeg kom til å kjøre dårlig uansett. Så jeg slappet helt av og bare "gjorde det", ville bare bli ferdig og dra hjem til senga mi... og når kjøretimen var slutt sa kjørelærern at det var den beste kjøringen jeg hadde hatt så langt. Så kanskje jeg skal prøve å pådra meg en skikkelig forkjølelse før oppkjøring.. :laugh:

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme som deg. Har ikke prøvd meg på oppkjøring enda. Sliter med å stole på meg selv, og at de valgene jeg tar i trafikken er det rette. Jeg må alltid høre med kjørelærer om jeg gjør feil.

Det jeg har lært, er å pugge teorien! du må ha få det banket inn i hodet. Helt til du ærlig kan si "jeg vet hva jeg gjør, jeg kan dette!". Når det er på plass, så kommer du til å stole mer på deg selv. For du kan teorien ut og inn. Om jeg får en tanke "er det det eller det som er rett".. så sitter jeg ikke å grubler på det, eller bare gjetter, jeg sjekker det opp i boken.

Om jeg sitter på bussen å ser at noen gjør en feil, så sjekker jeg det opp i boken. For å være 110% sikker på at det jeg tenkte var feil, og det personen egentlig skulle ha gjort er rett.

Til og med mamma blir usikker, å hun har hatt lappen i 20 år!

Hun kan spørre meg "hva skal jeg gjøre i den og den situasjonen", og da vet jeg det. for jeg har pugget alt, jeg tenker ut forskjellige situasjoner og jeg har alltid kjøring i bakhodet.

Når du er helt trygg på teorien, så kommer selvtilliten bak rattet av seg selv.

Det sier seg selv, om du sitter der i trafikken og bare gjetter og prøver deg frem, så blir du utrygg og usikker på deg selv. Det er ikke snakk om "jeg fikk 5 feil på teoriprøven, så jeg kan det". du må kan det 99,9%, helt til du føler deg trygg på teorien.

Det er ikke snakk om å vite hvordan du fikser en havarert motor, eller hvordan du sjekker oljen. Men alt som har med lover og regler, og det å være ute i trafikken.



Anonymous poster hash: 494d7...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve, øve og øve! Jo mer du øver, desto bedre blir det. Du trenger bare mengdetrening :)

Du sier jo selv at du er nervøs, og det er jo ikke så rart, oppkjøring er kjipe greier.

Men ikke gi opp! Kan du få kjørt mer på fritiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg. Strøk akkurat på første oppkjøring selv, og er egentlig helt knust. Særlig fordi jeg ikke skjønner hvorfor jeg strøk, begrunnelsen var temmelig tynn og uten eksempler. Samt at læreren min overhodet ikke var enig...

Privat kjører jeg med god flyt, har oversikten og gir tydelige tegn. Frustrerende at jeg tydeligvis ikke fikk vist det på oppkjøring. Nå vet jeg ikke om jeg tør å prøve igjen, fordi det er så stort sprik mellom hva lærerne mine og sensor sier.

Anonymous poster hash: c75a5...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke gi opp!! Tenk på at om du gir opp så har du kasta bort myye penger! Var nær med å gi opp jeg og. Men du må bare prøve til du klarer det :)



Anonymous poster hash: 3c0a3...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 20 minutter på min første teori-prøve. Jeg var dritnervøs! Men jeg klarte det, heldigvis. Gikk glimrende på første oppkjøring også.

Noen år senere tok jeg C1. Der brukte jeg et kvarter på teoriprøven.

Nei nei, det er ikke relevant, jeg er bare stolt av meg selv for at jeg er så flink! :nigo:

Og lykke til!



Anonymous poster hash: c01ff...e8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte 20 minutter på min første teori-prøve. Jeg var dritnervøs! Men jeg klarte det, heldigvis. Gikk glimrende på første oppkjøring også.

Noen år senere tok jeg C1. Der brukte jeg et kvarter på teoriprøven.

Nei nei, det er ikke relevant, jeg er bare stolt av meg selv for at jeg er så flink! :nigo:

Og lykke til!

Anonymous poster hash: c01ff...e8a

Hva skulle du med C1? Måtte du ta yrkesprøve også?

Anonymous poster hash: 622bd...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme som deg. Har ikke prøvd meg på oppkjøring enda. Sliter med å stole på meg selv, og at de valgene jeg tar i trafikken er det rette. Jeg må alltid høre med kjørelærer om jeg gjør feil.

Det jeg har lært, er å pugge teorien! du må ha få det banket inn i hodet. Helt til du ærlig kan si "jeg vet hva jeg gjør, jeg kan dette!". Når det er på plass, så kommer du til å stole mer på deg selv. For du kan teorien ut og inn. Om jeg får en tanke "er det det eller det som er rett".. så sitter jeg ikke å grubler på det, eller bare gjetter, jeg sjekker det opp i boken.

Om jeg sitter på bussen å ser at noen gjør en feil, så sjekker jeg det opp i boken. For å være 110% sikker på at det jeg tenkte var feil, og det personen egentlig skulle ha gjort er rett.

Til og med mamma blir usikker, å hun har hatt lappen i 20 år!

Hun kan spørre meg "hva skal jeg gjøre i den og den situasjonen", og da vet jeg det. for jeg har pugget alt, jeg tenker ut forskjellige situasjoner og jeg har alltid kjøring i bakhodet.

Når du er helt trygg på teorien, så kommer selvtilliten bak rattet av seg selv.

Det sier seg selv, om du sitter der i trafikken og bare gjetter og prøver deg frem, så blir du utrygg og usikker på deg selv. Det er ikke snakk om "jeg fikk 5 feil på teoriprøven, så jeg kan det". du må kan det 99,9%, helt til du føler deg trygg på teorien.

Det er ikke snakk om å vite hvordan du fikser en havarert motor, eller hvordan du sjekker oljen. Men alt som har med lover og regler, og det å være ute i trafikken.

Anonymous poster hash: 494d7...557

Takk for tips :) har dessverre bare latt teoriboka støve ned etter jeg bestod teorien, men nå skal jeg virkelig ta den frem igjen :) På kjøretimene er det jo litt det med lover og regler jeg blir usikker på. Så da skal jeg virkelig pugge teorien, og se om det hjelper! Takk igjen :)

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve, øve og øve! Jo mer du øver, desto bedre blir det. Du trenger bare mengdetrening :)

Du sier jo selv at du er nervøs, og det er jo ikke så rart, oppkjøring er kjipe greier.

Men ikke gi opp! Kan du få kjørt mer på fritiden?

Gi opp skal jeg hvertfall ikke :) Situasjonen min per dags dato er egentlig veldig ugunstig, jeg er i praksis i nabobyen i en måned til, så det å få satt opp kjøretimer er litt utfordrende med tanke på at både jeg og kjørelærer har ganske fullstappa timeplaner. Kjørte tidligere med faren min, men så mistet han lappen for noen få år siden, og da hadde jeg ingen å kjøre med, så det ble dessverre en lang pause i kjøringa. Jeg har egentlig bare broren min nå til å kjøre med privat, men han har jo ikke all verdens med tid han heller. Vi prøver å få til å kjøre sammen, men det blir dessverre veldig lite.. :/

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje litt alternativt, men du er i praksis. Er det noen der du kan øve med?

Jeg har vært barnevakt i bytte mot kjøretimer, det er utrolig hva man kan få til hvis man er litt kreativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg. Strøk akkurat på første oppkjøring selv, og er egentlig helt knust. Særlig fordi jeg ikke skjønner hvorfor jeg strøk, begrunnelsen var temmelig tynn og uten eksempler. Samt at læreren min overhodet ikke var enig...

Privat kjører jeg med god flyt, har oversikten og gir tydelige tegn. Frustrerende at jeg tydeligvis ikke fikk vist det på oppkjøring. Nå vet jeg ikke om jeg tør å prøve igjen, fordi det er så stort sprik mellom hva lærerne mine og sensor sier.

Anonymous poster hash: c75a5...f86

Føler med deg også :( Etter min første oppkjøring var kjørelærern min overrasket over at jeg strøk, og det var så klart veldig frustrerende siden jeg følte jeg gjorde akkurat det samme på oppkjøring som på kjøretimene.

Det er veldig dumt at sensor og kjørelærer har så forskjellig mening om hva som er riktig :/ men lykke til videre! Vi får nok begge lappen neste gang ^^

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke gi opp!! Tenk på at om du gir opp så har du kasta bort myye penger! Var nær med å gi opp jeg og. Men du må bare prøve til du klarer det :)

Anonymous poster hash: 3c0a3...7ea

Takk :) er det jeg tenker selv også. Gir jeg opp nå er det bare bortkasta penger og en sint pappa jeg får hehe.

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 20 minutter på min første teori-prøve. Jeg var dritnervøs! Men jeg klarte det, heldigvis. Gikk glimrende på første oppkjøring også.

Noen år senere tok jeg C1. Der brukte jeg et kvarter på teoriprøven.

Nei nei, det er ikke relevant, jeg er bare stolt av meg selv for at jeg er så flink! :nigo:

Og lykke til!

Anonymous poster hash: c01ff...e8a

så bra :) og takk! :)

ts

Anonymous poster hash: 29e3e...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...