Gå til innhold

Førerkort og anmerkning av klasser


Devilheart

Anbefalte innlegg

Var inne på Min sider på Statens vegvesen her om dagen. Ja, for de som ikke har fått det med seg, så kan man logge inn med MinID og BankID bl.a. og se på egen info om førerkort, kjøretøy, søknader, osv.

Jeg tok lappen for bil i 2004 og når jeg fikk det, var det kun kl. B som var merket på baksiden. Så i alle år har jeg trodd det var kun bil jeg kunne kjøre, men inne hos SV sine sider så jeg at førerkortet mitt tillegg gjelder for moped (AM), traktor og snøscooter. Rimelig frustrert over å ha funnet den infoen først nå for å si det mildt. Men gjort er gjort.

Men spørsmålet er: bør jeg fornye førerkortet ASAP så jeg får de klassene angitt, eller spiller det ikke noe rolle siden de allerede er regulert under kl. B og jeg kan fortsatt kjøre moped. f.eks uten store konsekvenser?

Og et spørsmål til de som er mer teori- og MC-kyndige: kan jeg kjøre en Yamaha TZR50 uten problemer så lenge toppfart ikke overstiger 45 km/t? Den er klassifisert som en moped såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke nytt førerkort. Før, da du tok klasse B, fikk man automatisk de klassene du nevner. Det gjør man ikke lenger (nå får man bare AM). Neste gang du bytter ut førerkortet, vil det stå alle klassene påført. Men altså - du har lov til å kjøre, selv om de ikke står påført.

Hvis det nevnte kjøretøyet er registrert som kjøretøygruppe moped, kan du kjøre den. Sjekk vognkortet.

Anonymous poster hash: 2b7b5...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er godt å høre, men bør kanskje få en skriftlig bekreftelse fra SV, så politiet ikke lager trøbbel hvis jeg skulle evt. bli stoppet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på Min sider på Statens vegvesen her om dagen. Ja, for de som ikke har fått det med seg, så kan man logge inn med MinID og BankID bl.a. og se på egen info om førerkort, kjøretøy, søknader, osv.

Jeg tok lappen for bil i 2004 og når jeg fikk det, var det kun kl. B som var merket på baksiden. Så i alle år har jeg trodd det var kun bil jeg kunne kjøre, men inne hos SV sine sider så jeg at førerkortet mitt tillegg gjelder for moped (AM), traktor og snøscooter. Rimelig frustrert over å ha funnet den infoen først nå for å si det mildt. Men gjort er gjort.

Men spørsmålet er: bør jeg fornye førerkortet ASAP så jeg får de klassene angitt, eller spiller det ikke noe rolle siden de allerede er regulert under kl. B og jeg kan fortsatt kjøre moped. f.eks uten store konsekvenser?

Og et spørsmål til de som er mer teori- og MC-kyndige: kan jeg kjøre en Yamaha TZR50 uten problemer så lenge toppfart ikke overstiger 45 km/t? Den er klassifisert som en moped såvidt jeg kan se.

Hvilke kjøretøy du har lov å kjøre med førerkort klasse B (eller andre) har vært pensum i teorien i alle år, så her er det du selv som har hatt manglende kunnskap og ikke gjort hjemmeleksa di.

Anonymous poster hash: 081d6...42f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert i mot, er ikke det tråden handler om. Jeg lurte på om det har noe å si at de ikke er angitt på det fysiske kortet. Les HI før du kommer med anklagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er godt å høre, men bør kanskje få en skriftlig bekreftelse fra SV, så politiet ikke lager trøbbel hvis jeg skulle evt. bli stoppet. :P

Politiet vet såklart dette! I motsetning til hva mange tror så er politiet bare ute etter å gjøre jobben sin og verne borgere, ikke å lage trøbbel for lovlydige mennesker

Anonymous poster hash: 8a1ad...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...