Gå til innhold

Utgifter på moped?


Alja

Anbefalte innlegg

Jeg er tjuetre år, holder på å ta billappen og har konkludert med at som student vil det være for dyrt å eie bil. Jeg er derfor inne på tanken å kjøpe meg moped, som tilsynelatende er mye mer rimeligere.

Spm:

1. Hvor mye koster det i året med moped? (årsavgift, forsikring, bensin) Skal da bruke den til og fra universitetet som er en strekning på 2 mil pr vei ca tre-fire ganger i uken.

2. Går det an å kjøre moped på vinterstid?

3. Er det superlamet å kjøre moped som 23 år og jente? (scootermoped)

Endret av Alja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde å regne ut hva bensin ville kostet pr mnd. Blir dette riktig ?

Har da beregnet at en moped i snitt bruker ca 0,5 l på milen.

(til og fra skole 4 ganger i uken, 4 mil til sammen hver dag)

8 liter pr uke, ca 120 kroner vist bensinprisen er 15 kr pr liter.

da blir det vel ca en 500 lapp i mnd på bensin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tjuetre år, holder på å ta billappen og har konkludert med at som student vil det være for dyrt å eie bil. Jeg er derfor inne på tanken å kjøpe meg moped, som tilsynelatende er mye mer rimeligere.

Spm:

1. Hvor mye koster det i året med moped? (årsavgift, forsikring, bensin) Skal da bruke den til og fra universitetet som er en strekning på 2 mil pr vei ca tre-fire ganger i uken.

2. Går det an å kjøre moped på vinterstid?

Årsavgift ca 400 kr, forsikring kommer an på, men ca 1500 - 2000 kr året, bensin kommer an på hvor mye du kjører, men 200-400 kr mnd(?)

Det går an å kjøre moped på vinterstid med riktig dekk, men det er iskaldt.

Anonymous poster hash: 6d67c...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgift ca 400 kr, forsikring kommer an på, men ca 1500 - 2000 kr året, bensin kommer an på hvor mye du kjører, men 200-400 kr mnd(?)

Det går an å kjøre moped på vinterstid med riktig dekk, men det er iskaldt.

Anonymous poster hash: 6d67c...ce5

Takk for svar! Tenker jo at det ikke er fuuuult så ideelt å kjøre på vinteren da. Men denne vinteren var det kun 1 mnd det var skikkelig kaldt da. (februar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører moped hele året zundapp gts 50 1982 modell. Og den er god og stabil på glatta og. Ville aldri kjørt en scooter på glatt føre da... Ang. penger: kjører 2 mil til dagen og fyller for en hundrings hver 2/2,5 uke. Utenom kommer årsavgift og forsikring som er ca 750kr i året(for meg med veteran moped og er 34år gammel) ;-)

Hvis det er scooter og den går 45km/t er det lamt ja... Min veteran går 60km/t og er lovlig og helt orginal ;-)

Endret av Neidu!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg fjerner plomberingen😂 kom frem til at det vil koste ca 700 kr mnd med bensin, forsikring og årsavgift.

Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du den bruker så mye som 0,5 på mila da? Jeg hadde en såkalt "homserakett" selv, og den brukte ikke mer enn omlag 0,25 på mila. Fylte tanken for ca 200kr maks 2 ganger mnd, med mindre jeg hadde kjørt veeeeldig mye. Og jeg bodde 35km fra skolen. Dersom du bare kjører noen få dager av uka slipper du sikkert unna med mindre enn det også.

I forsikring spørs det jo veldig hvordan forsikring du skal ha. Jeg hadde bare en gammel scooter som ikke var verdt så mye, så trukke den kosta meg mer enn rundt en femtilapp i mndmed ansvarsforsikring. Årsavgiften er jo bare 435kr, så hvis du vil spare på det månedlig er det bare 36kr. Tror du slipper unna med rundt en femhundrelapp i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også scooter da jeg gikk på skole, men det eneste jeg tenker på er at det kommer til å bli veeeeldig kaldt på vinteren, da er det plutselig langt hjem. Kan du ikke ta bussen på vinteren og heller bruke scooteren resten av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgift 435. Forsikring ansvar 670. Dette på en helt ny scooter. Når det gjelder bensin blir det umulig å si noe om mengden og pris, da scootere bruker ulike mengder bensin og ulike førere kjører forskjellig.

Og ikke tukle med plombene. Det er innmari kjedelig når du blir tatt, noe det er stor sannsynlighet for.

Vinterkjøring kan gå fint med rette dekk og riktig utstyr, men jeg ville nok foretrukket en firehjuling da med tanke på sikkerhet.

Og nei det er ikke rart å kjøre scooter selv om man ikke lenger er 16-18 år. Jeg tar scooteren når det passer og jeg blir aldri sett rart på selv om jeg er godt voksen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Tok baren grovregnet på 0,5 pr mil (gjennomsnitt). Uansett blir det myyyyyye mer økonomisk med moped istedenfor bil! Buss kommer jeg til å ta den kaldeste måneden. Bor på Sørlandet, så det er ikke særlig til vinter her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her på sørlandet må du bare passe deg for glatt før, siden det bare er regn, regn, regn. :P

Moped kontra bil blir nok rimeligere naturligvis, både på forbruk og forsikringer, om du da ikke går for en relativt gammel bil med liten motor. :P

Det med alder syns jeg også du IKKE skal tenke på, mange eldre der ute som fortsatt bruker moped og scooter til sine ærender. Selv jeg som er over 30, vurderer å anskaffe meg en moped nå, siden MC-drømmen gikk i vasken og jeg vil så gjerne kjøre en to-hjuling.



Anonymous poster hash: 159e0...8e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...