Gå til innhold

Kjøpe bil eller fortsette med buss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ferdig som student i sommer, og fått fast jobb (hurra!)

Hjemme har vi enbil med kun to seter som samboer kjører til jobb. Den nye jobben min ligger ca. 10 minutters kjøretur hjemmefra. Vi lurer på om vi skal kjøpe en bil til med 5 seter, da vi ofte savner dette, og bruker min nye jobb litt som unnskyldning.

Dersom jeg tar buss, tar dette minst 30 minutt. Da er det også nesten en km å gå fra busstoppet til jobben min. Bor på vestlandet, her er det for det meste alltid regn. Kjenner jeg er lei av å ta bussen, har alltid gjort det, i både 1 og 2 timer om dagen gjennom kø og i vær og vind..

Hva hadde du gjort? Vi har råd til å skaffe oss en bil til, men jeg vet ikke om jeg heller skal ta bussen.

(Miljøhensyn skal jeg ta, men det er ikke dette jeg ønsker å diskutere i denne tråden..)

Så - bil eller ikke bil? Hva hadde du valgt?



Anonymous poster hash: a94db...1a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke dele på bilen dere har? Samkjøre?

Trenger du bilen til andre ting enn jobb?

Hva med en hybrid/el-bil?



Anonymous poster hash: 35dca...2a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke dele på bilen dere har? Samkjøre?

Trenger du bilen til andre ting enn jobb?

Hva med en hybrid/el-bil?

Anonymous poster hash: 35dca...2a7

Min samboer jobber i andre enden av byen enn det jeg gjør, og er avhengig av bilen da det ikke går buss.

Bilen kommer også til å bli brukt til å dra hjem til min mor (4 timer kjøring), og til ærender som butikken og i helgene ol.

Men jeg er kjip av natur, så det frister med bare 700 kr i mnd til busskort. Men - det frister også å bare kunne hive seg i bilen og kjøre hjem..

Anonymous poster hash: a94db...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Du vet nok best selv om det er verdt det for deg å betale ekstra for den luksusen :)

Jeg er i samme situasjon, er 28 og klart meg med busskort i alle år. Nå må jeg bruke over en time hver vei med kronglete kollektiv til jobb og jeg setter ned foten og kjøper bil. Den friheten bilen gir meg er verdt alle pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bil og drit i hva andre synes du. Er ikke verdt det å ta buss på vestlandet. Buss er noe man tar i store byer når den stopper der du skal og går når du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en slik?

ruby6.jpeg

Kommer litt an på hvor på vestlandet du bor, men du kan sykle de fleste dagene i året.

Noen fordeler med sykkel er:

- Man vet hvor lang tid det tar

- Man slipper å irritere seg over kø (aldri rushtrafikk)

- Man får trening

- Man får frisk luft

- Mye billigere

- Man forbrenner fett, og ikke bensin

- Man slipper eu-kontroll, veiavgift, parkeringsbot, fartsbot, dyre reparasjoner..

Ulemper:

- Regn (løses ved å ta på regnklær)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Ulemper er også at man kommer på jobb svett og fæl og sliten. Ikke alle jobber det passer seg. Det kan være farlig å sykle i trafikken. Og sykler kan også bli ødelagt. Også er det ikke alle værforhold som passer til sykkel.

For all del, jeg har syklet til jobb i flere år jeg også. Men unner meg bil nå. Det er uansett uaktuelt å sykle 6 mil til jobb.

Endret av lillagubban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper er også at man kommer på jobb svett og fæl og sliten. Ikke alle jobber det passer seg. Det kan være farlig å sykle i trafikken. Og sykler kan også bli ødelagt. Også er det ikke alle værforhold som passer til sykkel.

For all del, jeg har syklet til jobb i flere år jeg også. Men unner meg bil nå. Det er uansett uaktuelt å sykle 6 mil til jobb.

Ulemper er også at man kommer på jobb svett og fæl og sliten

Man kan sykle rolig til jobb, eller dusje på jobb. Jeg vil heller kalle det våken enn sliten :)

Det kan være farlig å sykle i trafikken.

Det er minst like farlig å kjøre bil.

Og sykler kan også bli ødelagt.

Biler kan også bli ødelagt. Det koster mye mer å reparere.

Også er det ikke alle værforhold som passer til sykkel.

Klær.

TS bruker 10 minutter med bil. Tipper hun kan sykle på under 30.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper er også at man kommer på jobb svett og fæl og sliten

Man kan sykle rolig til jobb, eller dusje på jobb. Jeg vil heller kalle det våken enn sliten :)

Det kan være farlig å sykle i trafikken.

Det er minst like farlig å kjøre bil.

Og sykler kan også bli ødelagt.

Biler kan også bli ødelagt. Det koster mye mer å reparere.

Også er det ikke alle værforhold som passer til sykkel.

Klær.

TS bruker 10 minutter med bil. Tipper hun kan sykle på under 30.

Sykling er mye mer farlig enn bilkjøring. Sykling på vestlandet er idiotisk med tanke på veistandarden som ødelegger mer dekk enn noe annet. (Selger dekk i fleng til folk som sykler til jobb).

Været på vestlandet er ustabilt. Det å sette seg i en tørr og varm bil istede for på en sykkel du garantert blir våt +50% av året er jo strengt tatt ikke en vurderingssak engang.

Anonymous poster hash: 93eff...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Det hjelper ikke med klær hvis det er en halvmeter med snø. Eller ennå verre, masse slaps med is under, som det ofte er på vestlandet. Som sagt, jeg syklet til jobb i et par år jeg, men jeg kan ikke skrive under på at det er problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Kjøp deg en ny bil. Da kan du bruke bilen når det trengs, og eventuelt sykle eller ta buss når det passer/du har lyst. Når du kjører selv har du en mye større frihet, da slipper du å være avhengig av andre hele tiden og kan dra akkurat når og hvor du vil. Med bussen slipper du og kjøre, sparer miljøet for litt forurensing, kan ta deg en dupp på veien og spare bilen for litt slitasje. Med sykkelen får du trimmet deg litt på vei til ulike ting, du får frisk luft, koster ikke en krone i bensin eller bussavgift og du kommer deg frem på en mer smidig måte i rushtrafikken (så fremt det er mulig) og det skader ikke miljøet overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å kjøpe bil som er ca 10 år gamle til rundt 50000kr. Finn gode, men sære biler du kan prute masse på (f.eks. Honda Civic). Se etter bil som nylig har fått skiftet ting som koster mye: Dekk, kløtsj osv. Les (!) servicehefte. Ta med en bilkyndig venn på prøvekjøring.

Månedlige kostnader med kapitaltap, forsikring, avgifter og skatt, vedlikehold, bompenger og drivstoff vil ligge på ca 2-2500kr/mnd ved 17000km/år og bensinbil med forbruk 0,7-0,9l/mil over en periode på 3-4 år. Dyrere enn buss, men imho absolutt verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier å kjøpe bil som er ca 10 år gamle til rundt 50000kr. Finn gode, men sære biler du kan prute masse på (f.eks. Honda Civic). Se etter bil som nylig har fått skiftet ting som koster mye: Dekk, kløtsj osv. Les (!) servicehefte. Ta med en bilkyndig venn på prøvekjøring.

Månedlige kostnader med kapitaltap, forsikring, avgifter og skatt, vedlikehold, bompenger og drivstoff vil ligge på ca 2-2500kr/mnd ved 17000km/år og bensinbil med forbruk 0,7-0,9l/mil over en periode på 3-4 år. Dyrere enn buss, men imho absolutt verdt pengene.

Hvor lenge har du en slik bil? Altså hvor lenge kan man regne med å ha en bil man kjøper som 10åring og koster rundt 50.000kr før den må vrakes?

Anonymous poster hash: 35dca...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 2-3 EU kontroller, altså rundt 5-6 år er gjerne perspektivet mitt. Selger du da til 25-30000kr har du bare tapt 3-4000kr kapital i året. Min nåværende bil har jeg hatt i tre år, prutet den ned fra 79000kr på FINN til 51000kr og måtte da skifte bremser (8000kr hos forhandler for 4 skiver + klosser) og jeg kjøpte nye s-dekk (4000kr).

Tanken er å ha bilen til det kommer en uforutsett stor utgift som girkasseskade (typisk ca 30000kr). Venter ingenting slik nå, da bilen er i tip top stand. Over tid blir også rust et problem, men jeg tok faktisk en Mercasolbehandling på denne også (4000kr).

I dag er en ti år gammel bil gjerne noe som har 15-20 år levetid igjen. Men da er det greit å velge nøye. Hondaen jeg har nå var privatbilen til en eldre håndverker som gjorde all småkjøring med firmabil. Baksetene så helt nye ut på denne...

Siden jeg nevner Honda for andre gang: De har svært dyre deler, men til gjengjeld er de mer pålitelige og bedre å kjøre enn Toyota. Har også hatt en del Volvo og Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det hjelper ikke med klær hvis det er en halvmeter med snø. Eller ennå verre, masse slaps med is under, som det ofte er på vestlandet. Som sagt, jeg syklet til jobb i et par år jeg, men jeg kan ikke skrive under på at det er problemfritt.

Men dei dagane kan ein jo ta bussen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hjelper ikke med klær hvis det er en halvmeter med snø. Eller ennå verre, masse slaps med is under, som det ofte er på vestlandet. Som sagt, jeg syklet til jobb i et par år jeg, men jeg kan ikke skrive under på at det er problemfritt.

Kjem du deg fram med bil om det er 1/2 m snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i en by. Ville jeg kjøpt el-sykkel, ATV, moped eller lign. Så kan dere bruke bilen til langturer osv.
Går du for el-sykkel. Bør du kjøpe typen som tåler regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...