Gå til innhold

Medisinstudiet


allama

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner som jobber på Ullevål Universitetssykehus sier de ikke er så interesserte i å ta inn leger utdannet i de østeuropeiske landene, til tross for at det kan se slik ut i mediene. Men jeg vet ikke i hvor stor grad dette stemmer. Du kan jo kontakte et av de store sykehusene i Norge og høre hvordan de mener det fungerer, og søke rundt på nettet. Selv skal jeg gå psykologi profesjon, men satser på norsk utdanning. Med 5,1 i snitt er du ganske nærme snittet hvis du jobber noen år med å ta opp fag etterpå.

Anonym poster: 072ffc4e542ad99367429e14c1ff0a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som vurdere medisinstudiet bør tenke på:

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet i Oslo etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker (nå stortrives jeg i et helt annet studie). Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Jeg synes ikke studentmiljøet på medisin er så bra, har vært på andre utdanningsinstitusjoner, og man ser helt klart at det er en bestemt mennesketype som dominerer på medisin.

i tillegg:

Stor vaktbelastning. Mye kvelds/helgejobbing. Utvidet arbeidstid. Og i tilfelle du lurer: Årsaken til høy lønn er IKKE at grunnlønna er høy, for det er den ikke... Det er mange arbeidstimer per uke + tillegg for helg/kveld/natt som gjør at lønna ser ok ut på skattelistene.

Du har sikkert rett i at legeyrket ikke er en dans på roser, men hvem er 200% sikker på sitt yrkesvalg? Legeyrket er tradisjonelt, et yrke mange har kjennskap til fra tidlig alder, og kan brukes til mye forskjellig. Dessuten er det en trygg og godt betalt vei å gå, og virker vanvittig spennende (skulle ønske jeg forstod det tidligere, slik at jeg kunne jobbet meg inn der). Det er ikke vanskelig å forstå at dette er et populært studie. Når du ser at også ernæringsstudiet, psykologstudiet og tannlegestudiet er populære studier, er det ikke vanskelig å forstå at interessen er høy også for medisinstudiet. Dessuten reflekterer de høye poenggrensene også at få studieplasser.

Nesten alle jobber har fordeler og ulemper. Det er en grunn til at leger tjener mye; dette skal kompensere for vanskelige studier, arbeidstider og ansvar. Slik er det også om man jobber som for eksempel leder - den høye lønnen veier opp for at det kreves mye av en. Så har man de jobbene hvor inntektsnivået er under gjennomsnittet, men også utfordringene er det.

At legeyrket ikke var noe for deg betyr ikke at det er likt for alle andre.

Anonym poster: 072ffc4e542ad99367429e14c1ff0a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg er 43år og har jobbet som assistentlege i Danmark, og senere som overlege ved et lite norsk sykehus. På dette norske sykehuset var det alltid søkere

med både utenlandsk utdannelse og norsk utdannelse,

til ulike asslegestillinger og overlegestillinger, og det aldri

på noen måte slik at de utenlandsutdannede ble silt ut,

eller rangert lavere enn de norskutdannede. Denne

myten lever kun i små kretser i fagmiljøene, blant de

norske medisinstudentene, og (spesielt) i forumer på

internett. Det er nok mest norske medisinstudenter som

skulle ønske det var slik, heller enn at det er sånn. Det

man så mest på i ansettelsprosessen var søkerens

tidligere erfaring med helsevesnet, evt tillegsutdanning

og resultatoppnåelse. For eksempel kan jeg huske en

ung lege som hadde studert i Romania, men som

hadde en norsk bachelor i biologi, som trumfet mange

norskutdannede uten annen erfaring enn turnustjeneste

og praksis fra studiet. Hun (og de fleste

utenøandsutdannede) hadde forresten hatt praksis rundt

omkring på norske sykehus og legekontorer i de

somrene mellom semestrene i utlandet. Dessuten er mitt

inntrykk av utenlandsutdannede at de brenner mer for

yrket, flørter mindre med sykepleierene, og ikke så

opptatt av makt og penger. Selv er jeg utdannet i

Danmark med helt middels gode prestasjoner. Anser

meg selv som en dyktig lege, og en helt grei

menneskekjenner.

Og det er absolutt heller ingenting i veien med de

norske studentene, bortsett fra dette grusomme hatet

mot utenlandsutdannede. Dessuten blir dere jo gjennom

studiet også programmert til å tenke at dere er eliten i

Norge. Lang tradisjon for det på feks UiO. De fleste ler

litt av dette som arbeidende leger i ettertid, mens noen

tar dette veldig til seg og blir parapsykotiske narsissister.

Anonym poster:

ec1a1dd9d56b07966caf7a025db0ba6e

He he..veldig bra skrevet :-) Har samme erfaring som deg. Har ikke til dags dato sett at utenlandsmedisinere blir rangert lavere i jobbsøkerprosessen enn de som studerer i Norge. Som du sier har man litt erfaring fra sykehus i.o vil det telle positivt ut for utenlandsmedisinerne. Er nok mest de norske medisinstudentene som skulle ønske det var slik :-)

Åja, jeg husker godt mitt første møte med det medisinske fakultet i Oslo, da stod en professor og talte: "dere er kremen av kremen, de beste i landet, dere vil tilhøre eliten.." bla bla :-)

Anonym poster: f206c5555e686c0669f553db36f97676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...