Gå til innhold

Flytte til et sted med vanskelig språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig så ulovlig å påpeke at dialekter kan være vanskelig å forstå, er ikke det helt naturlig da? Har språkøre til tusen jeg og er trønder attpåtil, men enkelte dialekter forstår jeg mindre av enn svensk og dansk. Kan godt forstå at særlig østlendinger har trøbbel med å henge med i svingene. Sånn er det jo faktisk i alle land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet fra en vanskelig dialekt til en annen. Bruker å si det slik, forsto ikke bæret de første 3 månedene, men etterhvert gikk det bra. største "problemet" for meg, var at jeg parkerte mange av mine egne dialektord.

Skal vedgå at jeg kan ha store problemer med å forstå endel sørlands og østlandsdialekter, men godtar ikke å bli betegnet som et dårlig menneske likevel.

Hvis mannen din skal jobbe der, så kan dere vel prøve først? Trenger vel ikke selge huset med det samme? Eller har dere det så trangt økonomisk at det er enten eller?

Alle jeg kjenner fra Vågå-distriktet er trivelige folk. Legger du av deg holdningen om pent og mindre pent språk, så vil de fleste forklare deg vanskelige ord og uttrykk uten problem.

Men, flytter du dit med ovenfra-nedad-holdning, så tror jeg du kommer til å slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du av deg holdningen om pent og mindre pent språk, så vil de fleste forklare deg vanskelige ord og uttrykk uten problem.

Men, flytter du dit med ovenfra-nedad-holdning, så tror jeg du kommer til å slite.

Mulig det er et gammeldags uttrykk, men "pent språk" bruker man om bokmåls og riksmåls-språk. Dialekter som er rett frem og mest mulig likt skriftspråket. Har ingen ting å gjøre med ovenfra-nedad-holdning og at man snakker penere i betydningen "vakrere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er et gammeldags uttrykk, men "pent språk" bruker man om bokmåls og riksmåls-språk. Dialekter som er rett frem og mest mulig likt skriftspråket. Har ingen ting å gjøre med ovenfra-nedad-holdning og at man snakker penere i betydningen "vakrere".

Jeg vet dette. Men vet også at folk ofte er litt nærtakende når det kommer til dialekten sin. Så holdningene bør være på plass før man flytter til et sted, der man i utgangspunktet mener dem ikke snakker "pent"

Med gode holdninger kommer man langt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette. Men vet også at folk ofte er litt nærtakende når det kommer til dialekten sin. Så holdningene bør være på plass før man flytter til et sted, der man i utgangspunktet mener dem ikke snakker "pent"

Med gode holdninger kommer man langt

Joa, men akkurat det der går jo ikke på holdninger. Man snakker ikke "pent" i Trondheim, selv om man kan synes trøndersk er en pen dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er de nordmenn, det er bare jeg som er klønete til å formulere meg.

Anonymous poster hash: 9252c...1bb

Ja, og det er tydelig at det faktisk ikke hjelper å snakke "pent" som du sier. Dette går på holdninger og vilje til å forstå.

Er det virkelig så ulovlig å påpeke at dialekter kan være vanskelig å forstå, er ikke det helt naturlig da? Har språkøre til tusen jeg og er trønder attpåtil, men enkelte dialekter forstår jeg mindre av enn svensk og dansk. Kan godt forstå at særlig østlendinger har trøbbel med å henge med i svingene. Sånn er det jo faktisk i alle land.

Nei, men det er ganske drøyt å omtale enkelte dialektbrukere som om de skulle være mindreverdige representanter for morsmålet.

Trøndere jeg kjenner har for øvrig større problemer med dialekter, blant annet bergensk og stavangersk, enn jeg er vant til at folk fra Oslo har. For øvrig er jeg enig i at svensk generelt er mye lettere å forstå enn mange norske dialekter, og jeg foretrekker ærlig talt å snakke dansk med dansker. Hadde jeg flyttet til Danmark, skulle jeg likevel klart å lære meg dansk skikkelig og gjøre meg forstått. I TS' sitt tilfelle vil jo hun bli forstått av lokalbefolkningen, så jeg ser ikke helt problemet annet enn at det er en ovenfra og ned-holdning og en god del snobberi med i bildet.

Da jeg leste overskriften på innlegget, trodde jeg det var snakk om å flytte til Kina eller Georgia eller et annet land hvor språket er vanskelig å lære. Det er helt på viddene at man skal være redd for å flytte innenfor Norges grenser pga språket.

Anonymous poster hash: a0745...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Valle-dialekten (jf. lenken om bonden)er kjent som Norges vanskeligste, og det er helt sikkert mange av oss som vil ha problemer med enkeltord derfra hvis vi ikke har noen sammenheng å sette dem i. I tillegg har de beholdt mange grammatiske trekk som er utdødd i de fleste andre dialekter, med kasus og bøyninger.

Så ille er ikke dialektene i Nord-Gudbrandsdalen. Likevel: uansett hvor man flytter, vil det være trekk ved dialekter som en ikke kjenner til fra før. Eksempelet fra Facebook var vanskelig å lese, men det synes jeg gjelder alle dialekter, også min egen. Det er mye enklere å forstå når man hører det bli sagt. Da får en i tillegg gjerne en større sammenheng.

Man kommer for øvrig langt ved å legge vekk en del av fordommene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Joa, men akkurat det der går jo ikke på holdninger. Man snakker ikke "pent" i Trondheim, selv om man kan synes trøndersk er en pen dialekt.

Tja, hvis de kommer fra Øvre Singsaaaker så :fnise:

Forøvrig - jeg kommer fra Asker og snakker derfor etter TS sin definisjon "pent". Jeg jobber i Setesdal, ikke langt fra Valle. Det tar for det første veldig kort tid å lære seg å forstå en dialekt, og for det andre er det utrolig sjarmerende med alle disse vakre dialektene vi har i Norge. Skulle ønske jeg hadde en kulere dialekt enn det jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis de kommer fra Øvre Singsaaaker så :fnise:

Det er sant, men da heter det ikke trøndersk men riksmål.

Jeg kommer fra Øvre Singsaker faktisk :fnise: , og snakket meget pent og pyntelig bokmål helt til fjerde klasse omtrent. Da ble føttene og bilen byttet ut med fotan og bila. Riksmålsforkjemperne i familien nektet å forstå hva jeg sa i lang tid, sånn var det jo bare slumfolk som snakket :laugh: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...