Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

På Ringnes er det også i selve senteret som på Ullevål - men de har hvertfall egne løpetimer ikke miks som Ryen har.

Jeg tror ikke det gjør noe at man er i selve senteret for man blir nok ganske fokusert på sin egen løping.

På CB er jeg usikker på hvordan det er.

Ryen er veldig bra for styrketrening - tør nesten ikke skrive det for jeg er redd for 'innvasjon' :-)

Ulempen er jo at det ikke er kjempestort der - har ikke vært problem til nå men kan bli fullt.

Der har de mange 'racks' for knebøy - også 3 plattformer hvor man kan trene olympiske løft og vanlige markløft.

Også godt utstyrt med 'stativer' for å trene pullups samt mange strikker (minus den jeg ødela i forrige uke)

Col. har vel mange racks men der har de ikke så mange eleikolignende vekter som har større diameter - de er fine å bruke til markløft.

Ullevål har 3 knebøyracks - har også fått seg en plattform for OL.

Ringnes Park skal være ok men der er det ofte veldig fullt. Samme tror jeg gjelder Bjørvika.

Colosseum sitt mølleområde lå greit nok til, tror det var noen som ikke fulgte timen som løp der også. Greit nok, som du sier så har man nok med seg selv.

Ryen høres jo ut som en drøm for styrketrening, bare så synd det ligger så ute av vei for meg at det ikke er aktuelt å trene der. Nå har jeg jo EVO også da, som er veldig stille og rolig klokka 5 om morgenen, men det er ikke ideelt å trene styrke der. Gulvet er veldig glatt og jeg er allergisk mot stengene der. :P

Må finne ut når folk trener på Ringnes og Colosseum, det var veldig fullt rundt racks osv. på Colosseum nå, men hvor mange trener egentlig klokka 6 om morgenen? Litt synd at så få SATS/Elixia har skikkelig utstyr (les: Eleiko) til styrketrening. Jeg fikk "sjarmert" meg til 10 kgs skiver med diameter som funker til markløft på Bislett ettersom jeg hadde en kontakt der, men ellers funker 15 kgs skiver fint selv om jeg er svak til meg å være og de er jo noenlunde store nok.

Likte godt dagens intervalløkt 5x3, presset meg ganske greit, lå ikke langt under maxpuls på siste intervallet og da skal jeg si meg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har måttet endre litt på programmet for uka. Jeg har morgensjekk omtrent på den tida jeg kunne trent, så indoor running i morgen tidlig utgår. Shapetimen derimot går som planlagt. Torsdag skal jeg prøve å få presset inn en kort styrkeøkt på morgenen, på kvelden blir det en indoor running-time.

I dag ble det 45 min rolig langkjøring, puls mellom 70 og 80% hele veien, med unntak av 24 sek. :P Skal kjøre rolig langkjøring 2-3 ganger pr. uke og passe på å ligge mellom 70 og 80% hele veien Målet er å kunne ligge der i 45-60 min uten å måtte gå slik jeg måtte i dag for å holde meg under 80%. Ekstraordinær morgensjekk i dag, så ingen trening på morgenen. Droppet styrkeøkt nå på kvelden så jeg slipper å være støl hos fysio i morgen.

Generelt synes jeg sånn langkjøring som i dag er forferdelig hvis jeg skal jogge, for det går så tregt. Det går greit på sykkel, da er det også lettere å holde pulsen jevn og lav, men jeg har så utrolig godt av denne typen trening også, så det er bare å bite tenna sammen og gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på Col. så tidlig men kan ikke tenke meg at det er så fullt da - det du kan prøve er Ullevål , leier å være litt mindre folk der.

Jeg er ikke flink til å løpe så der får jeg fort høy puls. Jeg sykler mest men synes løping er mer allsidig og 'bra' trening siden man bruker mer av kroppen der. Er jo sånt sett derfor man gjerne ligger høyere i puls også.

Pleier du å ro ?? På Col. har de dårlige romaskiner men det er jo bra trening. Ullevål har 2 nye.

Kettlebell er jo en time du må prøve hvis du ikke allerede har gjort det. Husker ikke om det er noe SATS har hatt. Da bør du gå på Col. - Hilde er fin instruktør. Christian er veldig bra men han tror jeg har sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på Col. så tidlig men kan ikke tenke meg at det er så fullt da - det du kan prøve er Ullevål , leier å være litt mindre folk der.

Jeg er ikke flink til å løpe så der får jeg fort høy puls. Jeg sykler mest men synes løping er mer allsidig og 'bra' trening siden man bruker mer av kroppen der. Er jo sånt sett derfor man gjerne ligger høyere i puls også.

Pleier du å ro ?? På Col. har de dårlige romaskiner men det er jo bra trening. Ullevål har 2 nye.

Kettlebell er jo en time du må prøve hvis du ikke allerede har gjort det. Husker ikke om det er noe SATS har hatt. Da bør du gå på Col. - Hilde er fin instruktør. Christian er veldig bra men han tror jeg har sluttet.

Ullevål er utelukket på morgenen i forhold til hvor jeg bor og jobber, men takk for tips! :)

Nja, joda, jeg ror litt, men siden jeg løper og sykler mye så er poenget mitt å få tilbake løpeformen igjen. :) Er helt enig i at roing er fin trening, og jeg bruker det gjerne som oppvarming før styrketrening eller for å tyne det siste ut av meg etter en overkroppsøkt, men veldig rolige løpeøkter hører også med til løpetreninga enten jeg liker det eller ikke. SATS har concept2-romaskiner, og de er jeg godt fornøyd med, samme har EVO, så da får jeg kjøre rotreninga mi der. Den burde jeg forresten også komme i gang med. Trenger nok et lite spark bak der. :P

Kettlebell har jeg tenkt litt på, så da skal jeg teste Hilde sine timer. Kjenner jeg er litt skeptisk, ettersom jeg ikke egentlig er så glad i saltimer, men akkurat kettlebell kan muligens passe meg. Jeg er ekstremt kresen på instruktør, så da er det jo helt supert at jeg kan få tips! :)

Denne uka har det jo omtrent vært umulig å få booke timer, siden man bare kan booke 6 timer, og 6 dager i forveien. Jeg kunne først booke fra mandagen, og allerede da var det en del ventelister. Jeg har liten fleksibilitet når det gjelder jobbtider, og tar jeg bilen til og fra jobb er jeg avhengig av å være hjemme innenfor en bestemt tidsperiode for å få parkeringsplass (gateparkering). T-bane og buss begrenses av hva som går eller krever bytter, så det er ikke bare å hive seg på en hvlken som helst time på et hvilket som helst senter og buss unngår jeg helst fordi jeg blir dårlig. Jeg har jo også så mange sentre som ligger praktisk til, at jeg ikke gidder å prøve ut de som ligger litt mer uttafor. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet Elixia Shape i går og stod på crosstraineren i stedet. En av grunnene til det var at jeg trengte å få løst opp i låra etter fysiotorturen, det er et sant helvete, og jeg blir rett og slett sliten og på grensa til støl i låra under og umiddelbart etter behandlingen. Musklene får skikkelig juling. En annen grunn var at jeg hadde jobbintervju tidlig på morgenen i dag, og trengte å gå gjennom presentasjonen jeg skulle holde mentalt. Jeg hadde ikke hatt tid til å øve noe særlig tidligere, og det begynte å bli seint, så da stod jeg på crosstraineren med en puls på mellom 70 og 80% av maks, og holdt presentasjonen i huet. :P

I kveld står indoor running på planen igjen, har ikke rukket noe styrketrening så langt denne uka, så jeg tar nok en lett økt etter løpetimen i dag, også får jeg en tung økt på lørdag. Det får holde, det er ikke ideelt, men skal øke mengden styrketrening utover høsten. Denne uka ble jo også litt annerledes enn først tenkt ettersom jeg ikke kunne melde meg på timer før på mandag og jeg ville teste flest mulig timer denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet noen flere timer. Shape med Michael synes jeg bare var stressende og ensformig i går. De samme øvelsene gang på gang med 10 sek pause elns. Veldig stressende time, visstnok pga. noen som hadde kommet med ønsker til øvelser eller noe sånt, så da straffet han hele timen. :rolleyes: Sånne ting har jeg lite sans for. Dessuten, en time full av bare forskjellige måter å ta crunch på er for meg lite konstruktivt. Jeg skal gi Michael en sjanse til og gå på noen andres Shape-time og se hva jeg synes, men tviler på at dette blir en time jeg prioriterer.

Ellers kunne jeg ikke fordra gårsdagens Indoor running-instruktør, noe som virkelig er synd for den timen er helt ideell på lørdager. Det fungerer veldig bra med tidspunktet og siden det ikke er noen time på fredag som passer er det kjekt med en time på lørdag. Instruktøren i går er for øvrig også på den timen jeg hadde tenkt å følge mandag morgen, så da blir det mandag kveld i stedet. :P Skal prøve å overleve lørdager med henne, men faen til mas altså. Blablabla gjennom hele timen, og jeg fikk litt sånn "selvgod instruktør og dere er bare noen late jævler som ikke aner noe om trening og hadde vært hjelpeløse uten meg"-vibber. Grøss og gru!

Nå er det straks på tide å komme seg av gårde på ukas spinningøkt. Ikke voldsomt motivert egentlig, men jeg får nå komme meg av gårde i det minste. Motivasjonen kan fortsatt komme mens jeg sitter i salen, eller så blir det en slapp time der jeg bare gjennomfører. Å dra er uansett bedre enn å bare late seg på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michael kan godt kjøre den smme øvelsen flere ganger hvis han ser noen sluntre unna - det er kanskje litt drøyt men jeg liker stort sett instruktører som pisker litt.

Kan stemme at det noen ganger blir litt for mange like øvelser leeenge - da har man ikke sjangse til å klare å utføre de etterhvert. Sist jeg var der var det ganske varierte øvelser så det varierer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael kan godt kjøre den smme øvelsen flere ganger hvis han ser noen sluntre unna - det er kanskje litt drøyt men jeg liker stort sett instruktører som pisker litt.

Kan stemme at det noen ganger blir litt for mange like øvelser leeenge - da har man ikke sjangse til å klare å utføre de etterhvert. Sist jeg var der var det ganske varierte øvelser så det varierer litt.

Det er fint å piskes, men jeg har lite utbytte av å kjøre 3 forskjellige versjoner av crunch i 25 minutter, det er bare tåpelig. Unnasluntring eller ikke, crunch er ikke den beste mageøvelsen uansett, så jeg var skikkelig skuffet over timen. Når jeg skal kjøre en core-time så vil jeg ha skikkelige øvelser, mageøvelser er for øvrig lite poeng å "piskes" på i form av flest mulig reps uten pause. Jeg skal som sagt gi ham en sjanse til, men denne timen her var direkte bortkasta og helt elendig.

Rolig langkjøring på mølla i dag, tilbake på EVO etter en lang pause pga. ventilasjonsanlegg som har vært ute av funksjon. Testet ut Fresh fitness, men var lite fornøyd med utstyret der og disse virtuelle timene deres var bare irriterende. Mye bedre temperatur og luft enn på EVO, men savnet etter EVO ble rett og slett for stort. Ikke fantastisk luft der i dag heller, selv om de har fjerna skiltet om dårlig luft. Mistenker nesten at de bare har fjerna det for å slippe flere klager, eller at ventilasjonsanlegget nå er i gang igjen, så da venter de til de mottar klager før de gjør noe mer. :P

Ellers denne uka står både ny Shape-time med Michael og med en Peter, Indoor Running, TRX og Kettlebell på planen. Greit å få testet ut timer så kjapt som mulig, så jeg enten kan legge det inn i planen for høsten, eller droppe dem om jeg ikke liker dem. Ellers skal jeg prøve å få testet ut noen sykkeltimer etter hvert også, de passer ikke så godt inn i planen denne uka, men neste uke vet jeg jo litt mer om hvilke saltimer jeg likre/ikke liker så da kan jeg prøve å få inn noen sykkeltimer også for å finne ut hvilke instruktører jeg liker.

Ellers blir det bare en gåtur hjem fra jobb i dag, ingen skikkelig trening. Dagen blir stressende, har tatt morgensjekk, må innom Brann- og redningsetaten og levere en rapport angående rømningsvei ved brann, så er det workshop på jobb fra 08:30 til 16:30, gåtur hjem og så ekstraordinært årsmøte i sameiet ettersom både styreleder og forretningsfører de siste 20+? årene døde av kreft i sommer. Jeg sitter i styret, og ny styreleder ble valgt av styret tidligere i sommer, men vi ønsker godkjenning av resten av sameiet. Tviler på at noen har noen motforestillinger, ettersom resten av de som bor her skyr styrearbeid som pesten, men vi ønsker å gjøre ting på en ryddig måte, så da blir det møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen i dag med en styrkeøkt og gåtur til jobb. Etter jobb går jeg til treningssenteret også kjører jeg en Easy Xycling-time og en Shapetime. På tide å komme inn i de gode rutinene igjen, både med å gå til og fra jobb så ofte som mulig, stå opp for en treningsøkt på morgenen og ta en treningsøkt på kvelden. Jeg sitter skremmende mye i løpet av et døgn, så her er det bare å sparke seg selv bak for å komme litt mer i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xycling og Shape avlyst, må jobbe med brannrapport i stedet, men går i det minste hjem også, så alt i alt får jeg en godkjent dose aktivitet.

Ellers ser uka ut som følger:

Onsdag morgen:

Gå til jobb

Onsdag ettermiddag og kveld:

Gå hjem

Indoor running progression

Kettlebell

Torsdag:

Styrketrening

Gå til og fra jobb

Elixia Shape med en instruktør jeg ikke har testa ut enda

Fredag:

Gå til og fra jobb

TRX

Lørdag:

Styrketrening

Shape med Michael, gir ham en ny sjanse

Indoor running 4x4

Søndag er jeg usikker. Spinningtimen jeg foretrekker har blitt flyttet og går en time senere og dessuten med en instruktør jeg ikke er så begeistra for. Kunne tenkt meg å prøve Hatha yoga, men timen begynner 9:30 og er dessuten 90 min lang. Tenker det kan være greit å teste ut en 55 min versjon, tilfelle jeg ikke er fan. :P Får se an litt, ikke så mye som frister, så kanskje jeg bare går en 15km tur hvis været blir så fint som det er spådd foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett joggetur i rolig langkjøringstempo hjem for å kompensere for den avlyste treninga seinere i kveld. Betraktelig bedre enn samme type økt på mølla, og ikke så vanskelig å kontrollere pulsen når jeg jogger hjem fra jobb som hvis jeg jogger en av mine faste ruter som er litt mer opp og ned og dessuten innbyr til mer fart. Mer inspirerende å småjogge hjem enn å gå hjem er det også. To fluer i en smekk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Jogging hjem er jo absolutt en god ide, fremfor å gå hjem. :nigo:

Jepp! Siden jeg haaaater rolig langkjøring hvis jeg skal jogge og hjemveien egentlig innbyr litt til fart den også så har jeg ikke testet rolig langkjøring hjem før. Men med sekk på ryggen, og en del folk + lyskryss så passer det egentlig veldig bra, og da jeg først prøvde å være bevisst på pulsen så gikk det helt greit. Veien hjem er jo like lang enten jeg går eller jogger, og har jeg først tatt beina fatt så kan jeg like gjerne utnytte muligheten til å få inn en økt jeg egentlig ikke er noe glad i.

Uansett veldig deilig å være i gang igjen med å bruke beina til og fra jobb. Ekstra aktivitet og mer "frisk" luft. Får sørge for å fortsette nå da, så lenge været er ok og jeg ikke skal noe annet før/etter jobb. Målet er at jeg i alle fall bruker beina én av veiene hver dag, å lenge det ikke regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Siden jeg haaaater rolig langkjøring hvis jeg skal jogge og hjemveien egentlig innbyr litt til fart den også så har jeg ikke testet rolig langkjøring hjem før. Men med sekk på ryggen, og en del folk + lyskryss så passer det egentlig veldig bra, og da jeg først prøvde å være bevisst på pulsen så gikk det helt greit. Veien hjem er jo like lang enten jeg går eller jogger, og har jeg først tatt beina fatt så kan jeg like gjerne utnytte muligheten til å få inn en økt jeg egentlig ikke er noe glad i.

Uansett veldig deilig å være i gang igjen med å bruke beina til og fra jobb. Ekstra aktivitet og mer "frisk" luft. Får sørge for å fortsette nå da, så lenge været er ok og jeg ikke skal noe annet før/etter jobb. Målet er at jeg i alle fall bruker beina én av veiene hver dag, å lenge det ikke regner.

Ja, nettopp! Hadde jeg hatt avstand til skolen som gjorde det mulig å jobbe til/fra, så hadde jeg nok gjort det jeg også. :jepp:

Høres bra ut, da gjelder det bare å tvinge seg litt til tanken "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Mtp kulde osv nå på høsten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp! Hadde jeg hatt avstand til skolen som gjorde det mulig å jobbe til/fra, så hadde jeg nok gjort det jeg også. :jepp:

Høres bra ut, da gjelder det bare å tvinge seg litt til tanken "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Mtp kulde osv nå på høsten. :P

Jeg har deilig sportsullundertøy, så så lenge det bare er kaldt så skal det gå greit, og om det snør gjør det meg heller ingenting, men regn og bløtt sludd DET er ikke aktuelt. Da blir både klær og sekk vått, så det synes jeg er gyldig unnskyldning. Vurderer å finne noen bra brodder, til snø og småisete føre. Blankholke og under -10 skyr jeg også, så det er klart utover blir det vanskeligere å få til, men krysser fingra for en fin høst og vinter nå som sommeren har bevist at den kan være fin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deilig sportsullundertøy, så så lenge det bare er kaldt så skal det gå greit, og om det snør gjør det meg heller ingenting, men regn og bløtt sludd DET er ikke aktuelt. Da blir både klær og sekk vått, så det synes jeg er gyldig unnskyldning. Vurderer å finne noen bra brodder, til snø og småisete føre. Blankholke og under -10 skyr jeg også, så det er klart utover blir det vanskeligere å få til, men krysser fingra for en fin høst og vinter nå som sommeren har bevist at den kan være fin. ;)

Ja, da satser vi på at du får det til så lenge det er tørt vært. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iiik! Jeg bruker denne til egenmassasje om dagen, fordi denne ikke tar ordentlig. Jeg sliter med mye bindevev så jeg trenger noe som går litt dypere, men herregud som låra mine ser ut i dag. Nå har jeg brukt Rumble rolleren en stund, men så mye blåmerker som det jeg hadde i dag har jeg ikke hatt før altså, ikke etter fysiotimene heller. Jeg har sikkert nærmere 50 små blåmerker nedover hvert av låra. :P Jeg ser jo helt mishandla ut!

Deilig gåtur på morgenen i dag, ikke for varmt og ikke for kaldt. Usikker på om det blir joggetur eller gåtur hjem i dag. Skal løpe intervaller i kveld, og være med på Kettlebells, så burde vel kanskje ta det med ro på hjemveien, får se litt hva jeg er i humør til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, den har jeg også. Nesten for vond til å bruke enkelte steder, for det er vanskelig å ikke legge for mye tyngde på den. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, den har jeg også. Nesten for vond til å bruke enkelte steder, for det er vanskelig å ikke legge for mye tyngde på den. :laugh:

Den er virkelig for vond enkelte steder, derfor er jeg veldig glad for å ha trigger-point grid-rolleren i tillegg. Da kan jeg bruke den der det gjør for vondt eller om jeg er for støl, og det var også den jeg begynte med da jeg begynte med egenmassasje fordi selv det var mer enn vondt nok. Nå bruker jeg rumble rolleren mest, fordi jeg har fått løst opp mye og fordi jeg nå er veldig fornøyd med noe som virkelig kommer til på klumpete muskulatur og triggerpunkter. Har to massasjeballer i tillegg, så jeg virkelig kan behandle meg selv.

Har lyst på en sånn rulle jeg også, men den rumble rolleren så jo bare brutal ut! :sjokkert:

Hehe, den er ganske brutal ja, jeg ser jo som nevnt mishandla ut. Låra mine er fulle av blåmerker, riktignok får jeg fort blåmerker, men jeg har hørt at det ikke akkurat er en uvanlig effekt når man bruker den. Det som er veldig bra med rumble roller er at den kommer til på alle triggerpunkt og når dypt inn i muskulaturen slik at du virkelig får løst opp. På rygg og nakke er den helt genial, for der kommer sjelden en vanlig rulle til skikkelig. Det finnes jo masse forskjellige typer, fra de forholdsvis myke foamrollerne (noen av disse er så myke og av dårlig kvalitet at de ikke holder særlig lenge), via trigger-point grid-roller eller de som ligner på den til rumble roller. Rumble roller kommer også i flere varianter, den blå er den snilleste, også har de en sort som er hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...