Gå til innhold

Hvordan får dere tid til husarbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er jeg arbeidsledig og på jobbjakt, 2 åringen er i barnehagen noen timer og da får jeg tid til husarbeid. Rent og ryddig hus vær dag. Når jeg var i jobb rakk jeg så vidt å støvsuge, og huset var igrunn kaos. Noen tips til effektiv husarbeid som ikke går utovet tiden med barna?? ☺

Anonymous poster hash: 0f87f...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Rydde bort med en gang man er ferdig med noe, og ta med barna på husarbeidet.

Vi rydder alltid bort med en gang vi har spist middag. Da hjelper alle til ( Til og med toåringen), også rydder vi alltid opp leker når vi er ferdig med de. Støvsuging kan ungene være med på, det samme med vasking. Ungene her syns det er stas når de får en fille til å tørke støv med hver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen sånne våtservietter, en pakke beregnet på bad (F.eks speil) og en på andre steder, har også en sånn "støvtørkekost" (?). Du kan jo la ungen hjelpe til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna på ett og tre år elsker å "bli jaget" med støvsugeren, det tar jo dobbelt så lang tid men da blir hvert fall jobben gjort. Ellers har de lært seg til å leke en del selvstendig slik at jeg får unna middagslaging og klesvask/oppvask. Åpner gjerne en spennende kjøkkenskuff for ett-åringen, jeg klarer å rydde dobbelt så fort som han klarer å rote så jeg kommer i mål til slutt... Men det krever mye energi og jeg er temmelig blåst når ungene er i seng på kveldene. Mannen rydder aldri når han er sammen med ungene, han roter vel egentlig mest av alle tre... Men han er mye flinkere til å leke med barna da så da får det heller være slik.



Anonymous poster hash: 3daa6...399
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem sier at det ene utelukker det andre?

Gjør husarbeid mens ungen er våken. La h*n være med



Anonymous poster hash: 8f8c7...b21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å fikse opp hjemmet etter at barnet har lagt seg. Kjøkkenet tar jeg gjerne etter middag, ettersom at det bråker med klirrende lyder. Utover det går det veldig fort. :)

Det kan også hjelpe å rydde litt og litt i løpet av dagen. :)



Anonymous poster hash: da29d...27c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter alltid av søndager til vasking og rydding.

Prøver å få gjort ting sånn litt i farten, men er ikke alltid tiden strekker til nei.

Lært meg til at det faktisk ikke er så farlig med litt rot, ingen som dør av det :fnise:

Klapper meg på skuldra når jeg i dag fikk tatt oppvasken, skulle gjort myyye mer som klesvasken+++ men nå ble det gjort vertfall. Man får være flink til å sette pris på det man får gjort.

Jeg er student og alenemor 50% til en sønn på 7. Så døgnet har aldri nok timer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha mer ting ute enn nödvendig. Med andre ord,ikke la det hope seg opp med gamle aviser, masse pynteting overalt osv.

Rydd opp med en gang dere er ferdige med noe, altså etter måltider, etter aktiviteter. Går du fra soverommet til badet - ta med skittentöy, går du fra stua til kjökkenet- ta med det som evnt skal dit.

Rydd kjökkenbenken för du legger deg, törk stöv når du har 5 minutter, vask dusjen mens du dusjer, törk over baderomsbenken/vasken mens du pusser tennene.

La barnet väre med på ryddingen, eller om barnet er for lite så kan det jo sitte og leke mens du gjör litt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg arbeidsledig og på jobbjakt, 2 åringen er i barnehagen noen timer og da får jeg tid til husarbeid. Rent og ryddig hus vær dag. Når jeg var i jobb rakk jeg så vidt å støvsuge, og huset var igrunn kaos. Noen tips til effektiv husarbeid som ikke går utovet tiden med barna?? ☺Anonymous poster hash: 0f87f...342

Gjør det når de har lagt seg her i huset.

Anonymous poster hash: 0ae87...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha for mange ting. Kast ting med en gang det er ødelagt. Gi bort ting du ikke bruker som andre kan ha bruk for. Ting som ikke brukes ofte kan pakkes inn i et skap el.l. Ha kun ting fremme som brukes.

Ikke irriter deg over rot og flekker, ta det med det samme du ser det. Ikke gå tomhendt ut av et rom.

Vi har noen bokser i hver etasje hvor vi samler opp f.eks. leker eller andre ting som ikke hører hjemme der. Og så tar vi med boksen opp/ned når vi likevel skal dit. Før vi hadde boksene, så tenkte vi gjerne at "jeg plukker det opp når jeg skal opp på badet". Og så glemte vi det når vi skulle opp, og så ble det liggende til neste ryddeøkt.

Gris og flekker tar vi med det samme. Og kjøkkenet og spisebord ryddes helt etter hvert måltid. Om vi har middagsgjester, rydder vi det inn på kjøkkenet og setter på en oppvaskmaskin om vi har tid, og sparer resten til gjestene har gått. Vasker holdes rene (inspirert av flylady), og i, på og rundt toalettet, selvsagt. Passer alltid på at sofagruppen er ryddig og innbydende til neste dag.

Ut med søpla hver dag.

Ta med pant når én pose er full. Vaske minst en maskin med klær om dagen, så lenge vi har skittentøy.

Lær opp ungene til å hjelpe til, og å holde rommene sine noenlunde ryddig. Og snakk om hvor koselig og kjekt det var nå når de hjalp til å rydde. Nå ble det jammen fint og koselig. Oj, nå fant vi jo den gøye leken når vi ryddet rommet. Det er jammen lurt å rydde rommet. Da er det lettere å finne yndlingslekene, osv. Så fint det ble i gangen når dere hang opp jakkene på rett plass og satte skoene fint på plass (har hengt opp bilde på knaggene deres).

Endret av Jade
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke tid til husarbeid, har derfor vaske/ryddehjelp.

Anonymous poster hash: e65e2...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen sånne våtservietter, en pakke beregnet på bad (F.eks speil) og en på andre steder, har også en sånn "støvtørkekost" (?). Du kan jo la ungen hjelpe til :)

Våtservietter til vask og speil er tull. Kjøp en mikrofiber klut på Rema eller Europris og bruk på speil og vask. Sleng den i vaskemaskina sammen med håndklærne. Bra for miljøet og for hendene dine.

Anonymous poster hash: fb600...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

Brødskiver/banan like etter heimkoming fra jobb/barnehage, en halvannen/to timer med rengjøring deretter (mens poden aktiviserer seg selv) og så middag, og vaske opp etter den med en gang man er ferdig. Da har man fri når barna har lagt seg og kan gå på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke ha for mange ting. Kast ting med en gang det er ødelagt. Gi bort ting du ikke bruker som andre kan ha bruk for. Ting som ikke brukes ofte kan pakkes inn i et skap el.l. Ha kun ting fremme som brukes.

Ikke irriter deg over rot og flekker, ta det med det samme du ser det. Ikke gå tomhendt ut av et rom.

Vi har noen bokser i hver etasje hvor vi samler opp f.eks. leker eller andre ting som ikke hører hjemme der. Og så tar vi med boksen opp/ned når vi likevel skal dit. Før vi hadde boksene, så tenkte vi gjerne at "jeg plukker det opp når jeg skal opp på badet". Og så glemte vi det når vi skulle opp, og så ble det liggende til neste ryddeøkt.

Gris og flekker tar vi med det samme. Og kjøkkenet og spisebord ryddes helt etter hvert måltid. Om vi har middagsgjester, rydder vi det inn på kjøkkenet og setter på en oppvaskmaskin om vi har tid, og sparer resten til gjestene har gått. Vasker holdes rene (inspirert av flylady), og i, på og rundt toalettet, selvsagt. Passer alltid på at sofagruppen er ryddig og innbydende til neste dag.

Ut med søpla hver dag.

Ta med pant når én pose er full. Vaske minst en maskin med klær om dagen, så lenge vi har skittentøy.

Lær opp ungene til å hjelpe til, og å holde rommene sine noenlunde ryddig. Og snakk om hvor koselig og kjekt det var nå når de hjalp til å rydde. Nå ble det jammen fint og koselig. Oj, nå fant vi jo den gøye leken når vi ryddet rommet. Det er jammen lurt å rydde rommet. Da er det lettere å finne yndlingslekene, osv. Så fint det ble i gangen når dere hang opp jakkene på rett plass og satte skoene fint på plass (har hengt opp bilde på knaggene deres).

Gud så heldig du er som har en mann som samarbeider!! Her roter mannen mer enn barna og han blir oppgitt når jeg blir stressa fordi huset ser ut som et kaos...

Anonymous poster hash: 3daa6...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeee

Her hjelper frøkna til med det hun klarer, og resten tar jeg på kvelden :)

Dessuten trenger det ikke være skinnende rent hele tiden! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...