Gå til innhold

Ut på tur med barn - hva skal man gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne å ta med barna mine (4 og 6 år) ut på tur i skog og mark. Men, siden vi ikke har gjort noe spesielt av det tidligere vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre på en slik tur.

Ser stadig vekk bekjente som legger ut på facebook om at de har hatt en kjempefin tur med barn, det var så koselig, så gøy etc. etc.

Men jeg vet ikke hva man skal ta med på en slik tur? En vanlig skogstur på noen timer? Hvor langt skal man gå, hvordan får man tiden til å gå? Tar dere med leker, koker/lager mat med fullt stormkjøkken og det hele?

Hva er hemmeligheten til alle dere som har så supre turer med barna? Hva gjør dere? Jeg mener altså konkrete ting, ikke "vi liker å være ute" etc. etc.



Anonymous poster hash: 1ce6e...cb3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg et turmenneske egentlig. Men her lager vi matpakke så går vi på tur. Noen ganger pølse på termos andre ganger skiver og kakao, alt ettersom hva vi har lyst på. Vi går så lenge vi orker, noen ganger blir det ikke lange turen fordi det er så mye å se på så tiden går mens vi studerer fugler, makk og kongler :)

Pleier ikke å ta med leker, pleier å ha med bøtte og spade, i tilfelle vi skulle finne på å ha noen utgravninger på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk en del bøker på biblioteket om å være ute i naturen med barn! :)

Da jeg var barn pleide vi å ha med varmtvann og toddy eller kakaopulver, og evt en termos med varmtvann og wienerpølser på tur, og så lette vi etter fine blader vi limte på ark eller gjorde andre ting med når vi kom hjem, laget kongledyr, hørte etter fugler og fant insekter under steiner og lignende. Tok oss god tid og var gjerne ute i en tre, fire timer. Vet dessverre ikke hvor lange rundene er. Broren min og jeg fant alltid pinner og sånt underveis, unger er som oftest flinke til å underholde seg selv litt om de får lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med småturer på en time og se hvor lenge barna er "trent" til å holde ut med å gå på tur. Se på ting i naruren, vær spørrende og undrende over det dere ser rundt dere. Øk på etterhvert som du ser hvordan barna har det i skog og mark.

Barnas Turlag har masse flotte tilbud til barn og voksne om du har slikt i ditt nærmiljø. Da får du både tips, kart og turvenner.

Anonymous poster hash: db9bc...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på barna (og deg selv) gode klær så de holder seg tørre og varme, ta med varm og kald drikke, og la barna finne på ting selv!

Det fine med å være ute i naturen er at man ikke trenger å begrense ungene så mye. Det er ingen biler man må passe seg for, ingen naboer man må unngå å forstyrre, ingen varme kokeplater og skarpe sakser man kan skade seg på. Hold et våkent øye med dem, og sørg for at de lærer å ikke ødelegge maurtuer og fuglereir, og se hva ungene selv finner på. Samle pene løv, bygge hus av pinner, grave i lyngen og studere insekter, finne spor av dyr og forsøke å finne ut hvilke fugler som synger, ligge musestille under en busk og spionere på en kråke, klatre i trær, bruke sansene. La barna bruke kreativiteten sin selv.

Anonymous poster hash: e98ca...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel nr 1. Er at det er viktigere å være på tur enn å gå på tur. Dette betyr at du kan begynne med korte turer, som går til et område dere har som base for lek, utforsking, lek mm, slik at barna får leke rundt i naturen og dere kan se på ting sammen. Det er også greit å bare gå då langt dere gidder og slå dere ned når dere finner et interessant sted eller bare er leie av å gå.

Selv synes jeg det er viktig at man tar mat rimelig fort etter at man har kommet frem, fordi barn blir så mye blidere og flinkere til å leke med mat innabords. Jeg varierer hva jeg har slags mat med, alt etter om jeg har bål, stormkjøkken eller bare matpakke og termos.

Man bruker det som er der som bakgrunn for lek og utforskning. Ser man rypebæsj, så snakker man om det, ser man beinrester etter smågnagerem så snakker man om hvordan den har havnet der og hva som kan ha skjedd. Det er også fint å samle naturmaterialer til å lage ting hjemme - feks julepynt eller steintroll. Plukke sopp og bær er jo alltid fint.

Det som helt konkret ofte har foregått på slike turer etter at vi har kommet frem, så slår vi leir, lager bål/ setter opp stormkjøkken eller bare leker litt før vi spiser. Så er at jeg/ vi voksne slapper av med kakao/ kaffe, mens barna leker og så ser vi på ting, bygger hus av kvister, finner ting o.l. Vitsen er å være ute, få rørt på seg og ha det bra. Det har skjedd at jeg har storkost meg med en bok, mens barna har lekt og vi alle har hatt en super dag.

Har erfaring med at jo mindre styr man lager, jo bedre blir turen ( men mat er viktig).

Er iblant " på tur" et par ganger om dagen. Har en ivrig toåring og bor nært havet. Når vi er på slike turer, betyr det at vi tusler rundt i fjæra. Han kaster stein, leker med tang, hopper på steiner og jeg kaster flyndre, tenner kanskje et bål, ser utover havet og slapper av. Denne " slappe" turformen, er ikke til hinder for at barna helst skulle gått tur i fjæra enda oftere.

Obs. En ting som er nyttig er å lære barna god bålskikk fra de er små.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Jeg har lyst til å begynne å ta med barna mine (4 og 6 år) ut på tur i skog og mark. Men, siden vi ikke har gjort noe spesielt av det tidligere vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre på en slik tur.

Ser stadig vekk bekjente som legger ut på facebook om at de har hatt en kjempefin tur med barn, det var så koselig, så gøy etc. etc.

Men jeg vet ikke hva man skal ta med på en slik tur? En vanlig skogstur på noen timer? Hvor langt skal man gå, hvordan får man tiden til å gå? Tar dere med leker, koker/lager mat med fullt stormkjøkken og det hele?

Hva er hemmeligheten til alle dere som har så supre turer med barna? Hva gjør dere? Jeg mener altså konkrete ting, ikke "vi liker å være ute" etc. etc.

Anonymous poster hash: 1ce6e...cb3

Av det jeg har erfart,så liker barn å bare være ute,spesielt med voksne. Ikke alle barn liker å gå i skogen da,men ta en kort tur uten å være innstilt på så mye annet enn å rusle sammen?

Ta helst med kakao eller noe lettvint første gang,for unger liker det.

Hvis de liker seg i skogen,så er det plenty å finne på for unger på dine sin alder.

Klatring,balansere på trestammer som har blåst ned,finne kongler osv.

Da går tiden :-) Med et måltid så har dere brukt et par timer eller mer på en ok måte(og slitne unger som er i friluft,sovner fortere og bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss (barn på snart 3 år) fungerer det helt fint å bare gå. Tar gjerne med litt mat, men mesteparten av tiden brukes rett og slett på å gå. Så lenge stien er utfordrende, men overkommelig holdes motivasjonen oppe i flere timer. Noen pauser på skuldrene blir det, men jeg er overrasket over hvor mye krefter en finner i en 3åring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på alt fra flere dager lange teltturer til korte turer som varer under en time. Og det viktigste er å legge opp turen etter ungene. Jeg planlegger f.eks. at vi skal gå til et mål, men det er aldri noen krise om vi ikke kommer dit. 4-åringen min orker noen dager å gå 2 km, andre dager en hel mil.

Mat er ofte viktig, men hvor avansert vi gjør det avhenger veldig. Noen ganger har vi med et par kjeks og en flaske saft, andre ganger lager vi middag på tur og når vi telter blir det selvsagt enda mer avansert. Stormkjøkken med gass er veldig ok å ha og er veldig enkelt å bruke. Favoritten til ungene her er ostesmørbrød på stormkjøkkenet og det er superenkelt å gjøre klart hjemme, ta med litt margarin til stekinga og fikse ute på tur. Det blir veldig godt. Når vi er på tur over flere dager, fryser jeg ostesmørbrødene ned og pakker inn sammen med fryseelement, så holder de noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten aldri med leker, men det hender jeg har med eventyrbok. Det er ekstra spennende å høre eventyr om tusser og troll når man sitter ute i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jegnog barna vært på tur. Hadde.med termos kakao, en matboks med.noen skiver og sitteunderlag. Isni skogen så morsomt å skli på stiene. Vi gikk til et fjellvann ca 1.7 km fra veien. Lettntilgjengelig! Ungene drev å sklei på isen og kastet pinner og steiner utover og lekte en slags curlinglek de fant på selv. Kpselig! Trenger ikke være så avansert:-)

Anonymous poster hash: 569e4...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man tar tiden til hjelp og ikke har tidspress, kan man godt ta en lengre tur.

Var alene på telttur ved et fjellvann ca 4 kilometer fra veien, med nest minste da han var to år og 4 måneder. Med pauser tok det vel ca 4 timer å gå dit vi skulle. Var en fin tur, helt til vi skulle hjem dagen etter og det striregnet. Små bekker ble små elver, gutten syntes det var ta forferdelig å bli våt og skitten på fingrene og hylte den siste timen, før jeg kunne putte ham i vogna som ventet nærmere veien.

Til tross for all hylingen og ubehaget, så maste han om at vi skulle dra på fisketur med telt senere og fortalte gledesstrålende alle han møtte på hjemreisen om at vi ikke hadde fått fisk og at jeg datt i bekken. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke et turmenneske, men når vi går turer med barna, så tar vi med oss litt nistemat og drikke. I området rundt nabolaget vårt så kan man mate ender, gå tur på fjellet, dra på sykkeltur, og det går stier hit og dit. Vi mater ender, plukker blomster, studerer insekter som vi finner, ungene plukker steiner som de synes er fine osv.

Man trenger ikke å gjøre på mye ut av det. Det enkle er ofte det beste. Pakk en liten sekk med litt mat og drikke, ta med en liten pose i tilfelle barna vil ta med seg små steiner, greiner, blomster o.l. som de finner, ta med litt brød hvis det er et sted dere kan mate ender osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på tur med ungene (og hundene) flere dager i uka, og vi gjør det veldig enkelt. Kjører til et sted der vi har lyst til å være, og så tusler vi så langt som vi gidder. Eller vi er bare på samme sted, på stranda for eksempel. Har noen ganger med en sekk med matpakke og drikke, men mine barn er store så det er ikke så viktig.

Når barna er små skal man ikke sikte så høyt. Ikke legg noen planer om å gå noe særlig, men la dem oppleve naturen i sitt eget tempo og på sin egen måte. Ha alltid med en matbit, kanskje rosiner eller noe annet som løfter blodsukkeret litt og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jevnlig på tur, og veksler mellom korte turer på 1-2 timer og lengre turer. Vi har en på 2,5 og en baby. Vi har aldri hatt med leker, da skogen/fjellet i seg selv innbyr til lek. Vi går litt før vi tar pauser, dvs tar heller noen lengre pauser framfor å stoppe absolutt hele tiden. Men det er muligens lettere for oss å styre enn med eldre barn (?), da vi enten har med vogn eller bæresele som eldstemann også kan sitte i, sånn at han får hvilt seg når han blir sliten.

Sønnen min elsker å være på tur, både fordi han liker å leke i skogen, hvor han klatrer på steiner, leter etter spennende ting i skogbunnen, leker med kongler osv, og fordi han syns det er gøy at vi alle gjør noe sammen. Og så har vi med noe godt å spise. Enten enkle matpakker eller stormkjøkken hvor vi steker fiskekaker eller koker suppe, samt kakao el varm saft på termos. Og litt nøtter eller tørket frukt som snacks underveis.

Kjempedeilig å være ute på tur med barn. :)

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jegnog barna vært på tur. Hadde.med termos kakao, en matboks med.noen skiver og sitteunderlag. Isni skogen så morsomt å skli på stiene. Vi gikk til et fjellvann ca 1.7 km fra veien. Lettntilgjengelig! Ungene drev å sklei på isen og kastet pinner og steiner utover og lekte en slags curlinglek de fant på selv. Kpselig! Trenger ikke være så avansert:-)

Anonymous poster hash: 569e4...7e4

Er det ikke litt tidlig å la barna leke på isen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som har med pølser i thermos, er det en spesielt vid thermos, eller en helt vanlig? Dere koker pølsene først, og så legger dem oppi den tomme thermosen - eller har dere varmt vann oppi thermosen? Sorry for sikkert teite spørsmål :)

Når vi er på tur, TS, kjører vi til et sted der det er ettellerannet konkret å se på/gjøre. F.eks. et lite vann, en lekeplass eller noe annet i skogen. Barna springer rundt og leker, og vi har kakao og brødskiver med. Vi går ikke så langt, det viktigste er vel å være ute i skogen så de får sett den.

Vi er bymennesker og går i byen stort sett hver helg. Barnevennlige museum, teaterforestillinger eller lekeplasser i byen, mate ender i parkene, spise bolle på kafé, lese bøker på biblioteket, det er alltid mye som skjer. Men vi prøver å komme oss ut i naturen i ny og ne.



Anonymous poster hash: f6258...99d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt tidlig å la barna leke på isen?

Jo, det er ALTFOR TIDLIG å la ungene leke på isen. Er jo bare så vidt vært kuldegrader! Så der hadde moren nesten mer flaks enn fortjent, en eller begge ungene kunne fort ha gått igjennom...

Anonymous poster hash: ed6ba...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er ALTFOR TIDLIG å la ungene leke på isen. Er jo bare så vidt vært kuldegrader! Så der hadde moren nesten mer flaks enn fortjent, en eller begge ungene kunne fort ha gått igjennom...

Anonymous poster hash: ed6ba...a1d

Nå er det forskjell på nord og sør, og på havnært og høyfjell.

Anonymous poster hash: e98ca...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har med pølser i thermos, er det en spesielt vid thermos, eller en helt vanlig? Dere koker pølsene først, og så legger dem oppi den tomme thermosen - eller har dere varmt vann oppi thermosen? Sorry for sikkert teite spørsmål :)

Når vi er på tur, TS, kjører vi til et sted der det er ettellerannet konkret å se på/gjøre. F.eks. et lite vann, en lekeplass eller noe annet i skogen. Barna springer rundt og leker, og vi har kakao og brødskiver med. Vi går ikke så langt, det viktigste er vel å være ute i skogen så de får sett den.

Vi er bymennesker og går i byen stort sett hver helg. Barnevennlige museum, teaterforestillinger eller lekeplasser i byen, mate ender i parkene, spise bolle på kafé, lese bøker på biblioteket, det er alltid mye som skjer. Men vi prøver å komme oss ut i naturen i ny og ne.

Anonymous poster hash: f6258...99d

Finnes egne termoser til pølser men vanlige fungerer også. Har kokende vann i termosen og har i pølsene. De er da gjennomvarme når vi skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...