Gå til innhold

Fly med baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ta med meg babyen på ca 3 mnd på en kortere innenlands flytur for å besøke familie som ikke er like mobile. Er snakk om under en time flytid og uten mellomlandinger.

Skal selvsagt sørge for at baby er mett, tørr bleie og ikke overtrøtt. Tenker også å amme ved opp- og nedstigning for å hjelpe babyen å utligne trykket.

Er det andre ting jeg bør tenke på i forhold til baby og medpassasjerer? Skal selvsagt ikke skifte bleie i setet ol, men andre gode råd? Skal ha med bæresjal til bruk på flyplassen og til å amme i under turen, men kan baby sitte i sjalet under opp- og nedstigningen, eller må den sitte fastspent med ryggen mot meg i selen man får utdelt? Hvordan får man i såfall til å amme?

Jeg bestiller også flex-billetter så skjærer ting seg utsetter vi turen uten problemer :) setter pris på om dette kan være en tråd om tips og råd fremfor en debatt om hvorvidt man skal fly med barn eller ikke ;)

Anonymous poster hash: 54a15...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den må sitte på fanget ditt med ryggen mot deg med en sele du fester i din under opp/nedstigning så amming er ikke så lett akkurat da. Tar barnet smokk? Det kan hjelpe ganske mye.

Anonymous poster hash: c5d44...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt får mme, så vi gjorde klar flasken og ga han mat på vei oppover. Ta med dyna inn på flyet slik at han kjenner igjen den trygge dyna(hjalp for oss) ellers så storkoste vår seg på flyet! Tror han likte den bråkete lyden :-) men barne er jo forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lov til å ha babyen liggende i ammestilling på fanget under opp- og nedstigning. Så lenge hun hadde beltet rundt seg.

Ellers synes jeg du virker godt forberedt! :) Å reise med så små er peanuts i forhold til 1-2-3-åringer. :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Ingen problem å la ungen ligge i fanget ditt med eigen sele på. Min son var 6 veker første gong me flaug. Han kunne ikkje sitje med ryggen til i den alderen.

Ha med nokre "rasle"-leiker så ungen blir aktivisert litt. Og be flyvertinnene om hjelp om ting dett på gulvet og slikt. Og ver forberedt på dikkedikkedikk frå sidemannen, spesielt om det er ei dame i 50-60 års alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En times flytur er ikke noe problem. Du rekker vel ikke noe annet enn å amme før dere har landet, så det går bra :)

Og barnet kan lett ligge i fanget ditt med beltet på, så da sovner han vel på vei opp tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle dere :) tror det skal gå bra, skal i alle fall legge alt til rette for at det blir en behagelig flytur for alle! Hun tar smokk også så da har jeg en backup hvis hun er mett og ikke vil ha puppen ;)

Ts

Anonymous poster hash: 54a15...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er godt forberedt. Tipset om trygg dyne liker jeg.



Anonymous poster hash: eb9cf...52f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ingen problem å la ungen ligge i fanget ditt med eigen sele på. Min son var 6 veker første gong me flaug. Han kunne ikkje sitje med ryggen til i den alderen.

Ha med nokre "rasle"-leiker så ungen blir aktivisert litt. Og be flyvertinnene om hjelp om ting dett på gulvet og slikt. Og ver forberedt på dikkedikkedikk frå sidemannen, spesielt om det er ei dame i 50-60 års alderen ;)

Mens jeg fløy med mi første gang da hun var 7 uker, og måtte ha med ryggen opp..

Tror dette er ganske forskjellig fra flyvertinne til flyvertinne, på en flyvning kunne jeg ha på bæresele med baby i, nummer to kunne jeg ha på bæresele så lenge baby ikke satt i, på tredje måtte bæresele helt av og vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Mens jeg fløy med mi første gang da hun var 7 uker, og måtte ha med ryggen opp..

Tror dette er ganske forskjellig fra flyvertinne til flyvertinne, på en flyvning kunne jeg ha på bæresele med baby i, nummer to kunne jeg ha på bæresele så lenge baby ikke satt i, på tredje måtte bæresele helt av og vekk.

Ja, eg og har erfart mykje ulikt. Ein gong kunne eg ha bilstolen oppi setet (det var eit ledig sete ved siden av meg) og ungen oppi der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ja, eg og har erfart mykje ulikt. Ein gong kunne eg ha bilstolen oppi setet (det var eit ledig sete ved siden av meg) og ungen oppi der....

Teituser, burde være like regler overalt så man visste hva man måtte forholde seg til :P digg med bilstol på fly da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også ammet på vei opp, ingen som sa noe på det. Ta ting litt på sparket, blir nok ikke sånn man planlegger at det skal bli uansett ;) Det går nok veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine

Syns du virker veldig godt forberedt:-) Min erfaring er også at barna tar etter foreldrene i oppførsel og humør. Bare vær rolig, og vis barnet at du har det bra, så er jeg rimelig sikker på at dette smitter over på barnet også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at babyer ikke merker noe til dette med trykk i ørene på samme måte som større barn og voksne. Det er noe med at ting inni der ikke er ferdig utvikla før i toårsalderen.

Om det stemmer aner jeg ikke, jeg har imidlertid flydd med datteren flere ganger, og det har aldri vært noe problem.

Kan være greit å tenke igjennom ulike scenario som kan skje, men med barn er det omtrent umulig å planlegge. Bare still med åpent sinn så går det stort sett bra :) God flytur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fløy med barnet mitt når han var 3 mnd. Jeg forberedte meg godt. (Det virker som om du har gjort det samme). Jeg sørget for å time søvn og sult. Jeg ga mme, og lagde klar en flaske når jeg ventet ved gaten og pakket inn flasken i min hjemmestrikka "flaskesokk", så den holdt seg varm.

Sørget også for å ha alt lett tilgjengelug i vesken som stod på gulvet på flyet. At jeg visste hvor alt lå, så jeg kunne få tak på det fort. Gulpeklut, ekstrasmokk (i tillegg til den på smokkesnoren), bite giraffen Sophie, og favorittleken..

Jeg fløy også nå nylig når barnet mitt var 6 mnd. Her hadde jeg også klar tutekopp med vann, og noe som knitrer..

Beltet som de sitter i på fanget er ganske tøyelig og "kan snues" i flere retninger. Derfor vil du fint kunne amme på opp og nedturen. Vær obs på at luften på flyet først er veldig varm, og så blir det kaldt. Så det er en ganske fort temperatur forandring på flyet, så for å unngå sykdom, så vær ekstra obs på babyens temperatur. La ikke baby bli for varm/ svett inni sjalet når dere sitter der og venter på takeoff. Ting blir ofte litt stress pga. idioter som sperrer hele gangen fordi de på død og liv skal ha opp bagasjen skikkelig sagte, stående sentralt i gangfeltet i flyet. Min erfaring er at det blir VARMT før flyet letter. Og når flyet har lettet blir det FORT kaldt. Så vær forberedt med en lue og et pledd også. Til etter takeoff selvfølgelig. Det var uunværlig for meg når barnet var 3 mnd. Plutselig ble det innmari kaldt.

Og om du pleier å synge for barnet, så kan du jo nynne litt lavt om barnet blir urolig. Man hører jo ikke så godt oppi luften med alt støyet.. Øresus etc.. Men barnet vil kjenne de kjente tonenes vibrasjoner.

Og mest av alt så er det viktig at du slapper av. Da gjør barnet ditt det sikkert også. Tenk på flyturen som en helt vanlig kort busstur eller noe.. :)

Og så hørte jeg engang om noen som delte ut godteri til de nærmeste medpassasjerer, om ungen begyndte å skrike. Ta med en pose med dumle karameller kanskje og del ut .. Just in case? ? Haha.. Så om det blir dårlig stemning, så blir det iallefall karamellfest i tillegg. :P

Endret av Sotra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har flydd innenriks med baby mange ganger og det har vært helt knirkefritt. Blir verre når de blir litt større før de får eget sete igjen. Amming med belte på er null problem. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg fløy med mi første gang da hun var 7 uker, og måtte ha med ryggen opp..

Tror dette er ganske forskjellig fra flyvertinne til flyvertinne, på en flyvning kunne jeg ha på bæresele med baby i, nummer to kunne jeg ha på bæresele så lenge baby ikke satt i, på tredje måtte bæresele helt av og vekk.

Vi fikk beskjed da lille var 2 måneder gammel at hun måtte sitte med ryggen mot oss. Dette fordi dersom flyet skulle treffe en luftlomme eller lignende kunne barnet knekke ryggen. Så det ble ingen amming på oss. Gikk fint uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...