Gå til innhold

Innekatt-hold burde blitt forbudt


sunSpring

Anbefalte innlegg

En innekatt som ramler nedfor verandaen, forandrer personlighet og vil være redd til og med sin egen eier. De tror jo de har havnet på mars eller på månen.

Det er også vanskelig å fange de inn igjen. De blir ville, endrer personlighet, redd for alt.

Hva KAN man gjøre for å unngå dette?

Holdningskampanjer har vist seg at de ikke duger.

dyresertifiktat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Hva var det du prøvde å få frem her nå?

Var det krav om å sikre verandaer?

Krav om å ikke la innekatter oppholde seg på verandaer?

Krav om å holde ekstra oppsyn med katt på veranda?

Krav om at katt på veranda skal være bekreftet tam og komme til sin eier?

Eller mener du bare at enhver katt som f.eks. har synsproblemer skal avlives slik at de slipper å leve inneliv med veranda, fordi de ville omkomme raskt som utekatter.

Sertifikat kunne være greit ja, men mener du ett av kravene skal være en plikt til å kun holde utekatt?

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til her annet enn å erte på deg dem som har funksjonshemmede katter i sin husholdning.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde innekatt i flere år, som nå er ute/inne-katt. Var innekatt de første årene pga geografisk beliggenhet, nærhet til bl.a motorvei. Hadde veranda. Katten falt ned fra verandaen en gang, og var nysgjerrig og redd, men kom rett til oss når vi gikk ut for å hente den. Katten er habil musejeger og passer territoriet sitt (som er meget lite, og stort sett innskrenket til vår lille hage) selv om han bodde sine første 4 år i leilighet.

Katten går inn og ut som han selv vil når vi er hjemme på dagen, vi stenger mulighet for å gå ut når vi er bortreist eller sover/jobber. Og han tilbringer ca 99% av tiden sin inne, sittende på trappa ved hovedinngangen, eller på verandaen, i eller under diverse hagemøbler. Hadde han ikke trivdes så hadde han vel gått lengre turer nå, eller 7 år med "frihet"?

Katter trives som innekatter, om de har nok tumleplass, får nok oppmerksomhet og nok aktivisering. De fleste katter sover opp mot 18 timer i døgnet, og med nok lek, kos, mulighet for å se ut, klore/klatre-muligheter...... så har de det som plommen i egget.

Så du "Kattens hemmelige liv" på NRK? De fleste hannkatter går maks 100 meter bort fra hjemmet, hunnkatter går i snitt maks 50 meter bort fra hjemmet... At katter trenger mulighet til å streife rundt i skogen for å være lykkelige, er med andre ord tøv. Dette var katter som kom og gikk fritt med katteluke åpen døgnet rundt....

Og hva med handikappede puser, som Lille-pus nevner? Skal man bare avlive dem først som sist, fordi de ikke kan leve gode og trygge (og kjærlige liv?)



Anonymous poster hash: 5a3f0...b17
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville det blitt vanskelig for de fleste nakenkatter i norden å overleve vinteren, gitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Det er faktisk enkelte katter som trives fint som innekatter, og enn så lenge så er det langt verre ting å henge seg opp i når det gjelder katteholdet i Norge, enn innekatter. Greit at man kan tenke på flere ting på en gang, men folks manglende evne til å kastrere utekattene sine er så graverende at jeg tror de få innekattene skal prise seg lykkelige.

Det er akkurat nå 528 annonser på finn.no om "katt gis bort". Av disse er flere annonser for kull med 3-6 kattunger, så man kan anta at det er rundt 1500 katter som trenger et hjem, som har så desperate eiere at de må gis bort, og som blir annonsert på finn.no. Og et utall kattunger til som bare gis bort i nabolaget, annonseres i lokalavisa eller får et kakk i bakhodet... Dyrebeskyttelsen renner over av hjemløse katter og friske, unge katter leveres til avliving.

Innekattene kan vi vurdere når vi har fått kontroll på overproduksjonen av katter.



Anonymous poster hash: f7a87...700
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre innekatter. Alle med ulike "feil" som gjør at de ikke kan være ute, men bare inne. Vi har bygd flere klatrestativer og flere ting som stimulerer dem. Vi har fått dem alle fra dyrebeskyttelsen og fått dem under det at de MÅ være innekatter.

Jeg syntes langt ifra det er dyremishandling eller hva du enn vil ha det til å være.

Skam deg. Jeg er glad for st folk tar imot katter.

Anonymous poster hash: 29098...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville det blitt vanskelig for de fleste nakenkatter i norden å overleve vinteren, gitt.

Akkurat som for oss jo.... ;)

#CatsArePeopleToo

Anonymous poster hash: e1b6c...ff8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har tre innekatter. Alle med ulike "feil" som gjør at de ikke kan være ute, men bare inne. Vi har bygd flere klatrestativer og flere ting som stimulerer dem. Vi har fått dem alle fra dyrebeskyttelsen og fått dem under det at de MÅ være innekatter.

Jeg syntes langt ifra det er dyremishandling eller hva du enn vil ha det til å være.

Skam deg. Jeg er glad for st folk tar imot katter.

Anonymous poster hash: 29098...618

Deg vil jeg gjerne snakke med.

Det er ofte ikke så lett å samle erfaringer med funksjonshemmede katter så klarer vi å samle noe så vil det komme andre til nytte.

Kudos for å ha vært like dum/modig/overmodig/tøff som meg.

- det er disse kattene ingen vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innekatt er helt ok ;)

Anonymous poster hash: 55ba9...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig mye mer sannsynlig at en utekatt skader seg der ute i verden. Der finnes det både høyder, biler og slemme mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du sier at katter som faller ned fra verandaen blir sånn.... Vet av erfaring at de ikke blir det.



Anonymous poster hash: b0974...5dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe galt med innekatter. Blir de aktivisert nok, og stelt bra nok med, så har de det minst like godt som utekatter. Man kan jo alltids ta de med ut i bånd hvis det er ønskelig?

Min katt er utekatt, men det er så mye skummelt der ute, trafikk, rovdyr, kattemordere osv, at jeg skulle nesten ønske jeg hadde holdt henne inne hele tiden. Men nå er hun for gammel til å plutselig måtte være inne hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg vil jeg gjerne snakke med.

Det er ofte ikke så lett å samle erfaringer med funksjonshemmede katter så klarer vi å samle noe så vil det komme andre til nytte.

Kudos for å ha vært like dum/modig/overmodig/tøff som meg.

- det er disse kattene ingen vil ha.

Tviler sterkt på at det er funksjonshemminger i den forstand det er snakk om i innlegget du siterte.

Anonymous poster hash: b04cf...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville det blitt vanskelig for de fleste nakenkatter i norden å overleve vinteren, gitt.

Akkurat. Har selv meksikansk nakehund som selvfølgelig aldri får gå ut, pga kulda her i nord. Har dokasse til den og tredemølle.

Anonymous poster hash: b04cf...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det er funksjonshemminger i den forstand det er snakk om i innlegget du siterte.

Anonymous poster hash: b04cf...799

Jeg har svart Lille-pus jeg. Har to døve katter og en som mangler et øye og har mistet synet på det andre. Så der tar du nok feil ;)

De må være innekatter av andre grunner også, men er du veldig interessert så får du si ifra så skal jeg sende PM :)

Anonymous poster hash: 29098...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange innekatter :catmilk: :catmilk: :catmilk: :catmilk: har det mye bedre enn mange utekatter :)



Anonymous poster hash: 54f55...e71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er ikke så vanlig å være dum nok til å la seg adoptere av mer eller mindre funksjonshemmet pus i Norge heller.

Så de av oss som har havnet i den situasjonen kan ha nytte og glede av å vite at vi er flere.

Jeg fant ingen da vetrinæren gav meg status på synet til min funksjonshemmede hjertevenn.

Det nærmeste jeg fant var amerkanske Gwen Cooper og hennes Homer, så jeg tok kontakt med henne, og ble innlemmet i det som nå er en stor, stor mengde mennesker med spesielt katter uten øyne, av andre årsaker blinde, døve eller med manglende lemmer.

- for hvor i huleste skulle man finne noe fornuftig her hjemme om temaet "Living with a blind cat"?

Ikke engang vetrinærene har så mye praktisk erfaring.

Edit: Foreløpig ser han, min funksjonshemmede hjertevenn, og synet er ikke optimalt, men stabilt. Men når/hvis/dersom linsene fortsetter å falle bakover inne i øyelegemene så er det fort et spørsmål om tid. Vi går til kontroll hos en av distriktets spesialister en gang i året.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pus er livredd for ute han, noe som passer perfekt siden vi bor i en by. Han har det supert som innekatt med masse leker, klorestaiv og masse å klarte på (døra er en favoritt). Aktivitet har han masse av, både på egenhånd og ved hjelp av matmor. Tar han ofte i å løpe rundt i leiligheten. For tiden har jeg ikke veranda, men da jeg hadde det gikk begge pusene (eksen har den andre) ute der uten at de datt ned (greit å sikre verandaen).

Katten min er en lykkelig katt selvom han går inne. Får all den kjærlighet han fortjener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...