Gå til innhold

Kan man nekte noen å komme i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en tragisk og kinkig situasjon. Kjæresten min døde brått nylig mens vi var på en dykkeferie(det var ikke en direkte dykkeulykke, men hun fikk blodpropp i hjertet mens vi var under vann). Noe som gjorde at hjerte og lunge reddning kom i gang for sent og hun døde i luftambulansen.

Saken er at ektemannen hennes som ikke viste om vår affere skjønte jo at det var noe når sykehuset ringte han for å informere om hva som hadde skjedd(når hun "egentlig" var på en arbeidsrelatert reise i Utlandet), så jeg forklarte han like godt ståa. At hun skulle gå fra han og flytte inn med meg og at vi hadde vært sammen i godt over et år.

Nå har han og resten av hans familie sagt til meg at de ikke ønsker meg i begravelsen. Dette synes jeg er helt urimelig da jeg trossalt er kjæresten til den avdøde.

Vet noen om de har lov til å nekte meg å gå i den begravelsen? Kan jeg bare møte opp og forbli der selv om de ber meg gå derifra? Jeg virkelig elsket den kvinnen og det ville bety så mye for meg å ta et siste farvell.

NB: De som kommer med moralprekener om utroskap, karma og alt det der er jeg helt uinteressert å ha i denne tråden.



Anonymous poster hash: 407ec...b81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel var du kjæresten hennes, men hun har også andre nære pårørende. Ikke vær den som gjør deres siste farvel vanskeligere. Du kan vel ta ditt farvel på en annen måte?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pårørende kan velge en lukket begravelse og da har de anledning til å vise bort uvedkommende.

Selv om jeg forstår ditt ønske om å være tilstede, må du respektere de pårørendes ønsker i denne saken. Du kan oppsøke graven i ettertid og lage din egen avskjed, og på denne måten få en avslutning uten at du ødelegger begravelsen for de pårørende.

http://www.norgeskristnerad.no/index.cfm?id=101986

I § 16 er det fastsatt at kirken skal være åpen for alle. (Personer som forstyrrer arrangementer og krenker kirkens verdighet kan bortvises). Videre heter det at: "ved bruk av kirken til vigsler eller begravelser kan likevel forrettende prest, på anmodning fra brudeparet eller de etterlatte, bestemme at handlingen skal foregå for lukkede dører". Dvs at en begravelse kan foregå i stillhet, dersom de etterlatte anmoder om det. Dette er ikke å forstå som en rettighet for de etterlatte, men en hjemmel for presten til å lukke dørene.

Endret av zellica
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en offentlig begravelse som annonseres i aviser, sammen med alle andre begravelser så kan man vel strengt tatt ikke nekte noe.

Jeg ville snakket med presten på forhånd, sagt alt som det er og bedt om råd. Dette er neppe første gangen presten er oppe i en lignende situasjon.

Vi er i en annen situasjon, der vi ikke ønsker en dømt pedofil i begravelse, om det ikke blir respektert vil vedkommende bli vist bort, om nødvendig tilkaller vi politiet.

Anonymous poster hash: 271ec...370

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du å møte opp i begravelsen, og overvære den, selv om du blir anmodet om å gå?

Tenk på de etterlatte, og ikke la begravelsen handle om deg og dine behov. La de etterlatte sørge i fred.



Anonymous poster hash: 70a53...fac
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er jo også en av de pårørende. Dessuten er det ikke bare en familie som kommer ditt. Den avdøde sin datter og familie av henne kommer ditt også. Hun er ikke datter av den avdødes enkemann heller. De har jo selvsagt ingenting imot at jeg kommer.

Begravelsen kommer nok ikke til å foregå lukket heller da det blir mange mennesker som kommer(det blir veldig vanskelig å ha kontroll på hvem som går inn døra). Alt jeg vil er å kunne sitte stille å rolig på bakerste benk og se på begravelsen og jeg lurer på om det er noe hjemmel i lovverket som tilater ektemannen hennes å få meg kastet ut av kirken. Hvis det ikke er det, så skal jeg garrantert gå i den begravelsen.



Anonymous poster hash: 407ec...b81
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold deg vekke fra en begravelse du ikke er ønsket i!



Anonymous poster hash: 6a0a8...a5e
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at de velger en lukket begravelse, det hadde jeg gjort.



Anonymous poster hash: 1cd0c...8ed
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og mannen hennes er de eneste av alle som kjente henne som nå er i en "rar" situasjon, men jeg antar mannen hennes har hatt et lengre liv med henne enn du har hatt. Synes absolutt du burde vike.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og mannen hennes er de eneste av alle som kjente henne som nå er i en "rar" situasjon, men jeg antar mannen hennes har hatt et lengre liv med henne enn du har hatt. Synes absolutt du burde vike.

Jeg mener kvalitetstid trumfer kvantitetstid. Vi hadde så god kjemi og gjorde ting vi faktisk synes var gøy og interessant sammen. Hun hadde en kontorotte til ektemann som aldri dro på slike aktivitetsturer som vi gjorde.

De hadde heller ikke vært gift lenger enn litt under tre år. Det er heller ingen barn i bildet mellom dem så jeg føler jeg absolutt ikke har noen grunn til å være skånsom.

Anonymous poster hash: 407ec...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Om din tilstedeværelse gjør det ubehagelig for de pårørende, så bør du vike. Ikke på grunn av ektemannen, men på grunn av hennes familie. De har ikke fortjent at begravelsen skal bli noe annet enn en verdig avskjed.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg alt bør legges til side, og at alle som vil skal gå i begravelsen. Det viktige er jo tross alt at det blir en verdig begravelse for den avdøde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kvalitetstid trumfer kvantitetstid. Vi hadde så god kjemi og gjorde ting vi faktisk synes var gøy og interessant sammen. Hun hadde en kontorotte til ektemann som aldri dro på slike aktivitetsturer som vi gjorde.

De hadde heller ikke vært gift lenger enn litt under tre år. Det er heller ingen barn i bildet mellom dem så jeg føler jeg absolutt ikke har noen grunn til å være skånsom.

Anonymous poster hash: 407ec...b81

Hun giftet seg med ham av en grunn, hva i all verden vet du om kvaliteten på tiden deres sammen før hun innledet et forhold til deg på si? Du høres rett og slett ufyselig og arrogant ut, håper familien har vett til å velge lukket begravelse, evt at de tar deg i nakkekragen og sleper deg ut.

Anonymous poster hash: 6a0a8...a5e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om din tilstedeværelse gjør det ubehagelig for de pårørende, så bør du vike. Ikke på grunn av ektemannen, men på grunn av hennes familie. De har ikke fortjent at begravelsen skal bli noe annet enn en verdig avskjed.

En verdig avskjed blir det så lenge det ikke noen lager en scene i kirken. Jeg håper virkelig ektemannen og svigerforeldrene hennes er modne nok til å unngå gå det når jeg setter meg ute av synet i andreetasjet i kirken.

Jeg tror den avdøde hadde ønsket meg tilstede.

Anonymous poster hash: 407ec...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anstendighetens navn, og av hensyn til de pårørende bør du holde deg unna. Deres forhold var privat, det kan din sorgprosess også være. Å på død og liv møte opp syns jeg er skikkelig ufint, og et hån mot hennes ektemann og øvrige familie. Du kunne like gjerne spyttet mannen hennes i ansiktet.

Anonymous poster hash: 8a0d4...634

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En verdig avskjed blir det så lenge det ikke noen lager en scene i kirken. Jeg håper virkelig ektemannen og svigerforeldrene hennes er modne nok til å unngå gå det når jeg setter meg ute av synet i andreetasjet i kirken.

Jeg tror den avdøde hadde ønsket meg tilstede.

Anonymous poster hash: 407ec...b81

Enig med deg, ts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

En verdig avskjed blir det så lenge det ikke noen lager en scene i kirken. Jeg håper virkelig ektemannen og svigerforeldrene hennes er modne nok til å unngå gå det når jeg setter meg ute av synet i andreetasjet i kirken. Jeg tror den avdøde hadde ønsket meg tilstede. Anonymous poster hash: 407ec...b81

Du kan ikke garantere hvordan de vil reagere, altså bør du av hensyn til hennes familie holde deg unna. Sorg blandet med sjokket av å finne ut om en affære er ikke en kombinasjon du bør utfordre. Begravelser er først og fremst for de levende, ikke for de døde. Og du bør tenke deg nøye om før du gjør noe som kan bety at du ødelegger for hennes familie.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da, ha litt ære. Du rappa en gift kvinne fra en gift mann. Greit, det kan være mye forskjellig som ligger til grunn for det. Men så skal du på toppen av det hele insistere på å dukke opp i begravelsen hennes og gni det inn i ansiktet på den forsmådde ektemannen hennes på en dag som den? Det er bare veldig narsisistisk av deg, enten du sørger eller ei.

Endret av evnukken
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med presten så får du tid alene med avdøde enten før eller etter bisettelsen. Dette kan også ordnes på begravelseskontoret.

Anonymous poster hash: ca758...c4d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Jeg tvier sterkt på at du ville hatt 'kjæresten' til din kone i begravelsen hennes!

Sett deg inn i de pårørendes situasjon. Dersom du hadde vært dame, hadde du blitt kalt 'home wrecker'.

Dere hadde en affære, thats it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...