Gå til innhold

Får ikke fri til å dra i begravelsen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En slektning av meg er død, en slektning jeg var veldig glad i, men dessverre ikke fikk sett så ofte da han bodde et helt annet sted i landet. På jobb er det mange som har ferie (jobber i butikk), og jeg fikk beskjed om at de ikke kunne gi meg fri til å dra i begravelsen fordi det rett og slett ikke er noen andre som kan jobbe for meg. Jeg trenger fri en hel dag, for jeg må jo reise opp og ned, men det var ingen som kunne jobbe for meg...

Jeg er knust.., jeg bare gråter og gråter, og nå får jeg ikke tatt skikkelig farvel heller :(



Anonymous poster hash: 4e20c...393
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig merkelig ut. De må jo ha flere som har mulighet til å jobbe selvom det er ferie. De kan jo ikke bare regne med at du kan jobbe, du kan jo bli syk f.eks og da må de jo ha en som kan ta over. Hadde jeg vært i den situasjonen, så ville jeg nok dratt i begravelsen. Syns de virker veldig lite forstålelsesfull, for det er klart at du skal få si farvel! Hvis ikke du drar så tror jeg det er noe som du vil angre på senere... Håper det ordner seg på en eller annen måte :) Lykke til!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli sykemeldt. Gå til legen din og forklar greia, og jeg trur du ikke vil få noe problem med å få fri en dag.

Sjefen får stille opp og jobbe om han ikke klarer å skaffe noen andre. Det at du skal få gå til en begravelse er en menneskerett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så knust at du bare griner så gå og få noen dagers sykemelding!

Da må arb.g. finne en løsning.

Feriedag får du vel heller ikke ta ut?

Anonymous poster hash: 73068...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sykemelding for å gå i begravelse, men fodi man er ute av stand til å jobbepga. Sorgknyttettil dødsfall, forå presiseremeg selv og den over her.

sykemeldingen må ha en diagnose, ikke fri til begravelse går ikke!

Anonymous poster hash: 73068...06c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arbeidsplasser gir fri til rett oppgående g nedgående linje (dvs. foreldre og barn), noen gir også fri til søsken. Du har altså ikke krav på å få fri og å få sykemelding for å tuske til seg en fridag er noe arbeidsgiver kan etterprøbe - dvs. at arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen din og du må til en annen lege for å sjekke om årsaken til sykemeldingen er reell.

Det er dessverre hårda bud i arbeidslivet.



Anonymous poster hash: 3d127...ade
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli sykemeldt. Gå til legen din og forklar greia, og jeg trur du ikke vil få noe problem med å få fri en dag.

Sjefen får stille opp og jobbe om han ikke klarer å skaffe noen andre. Det at du skal få gå til en begravelse er en menneskerett.

Det er det nok ikke. Å få fri til begravelse er ikke nedfelt som en menneskerett og det er heller ikke noe arbeidsgiver plikter å gi.

Anonymous poster hash: 3d127...ade

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok ikke. Å få fri til begravelse er ikke nedfelt som en menneskerett og det er heller ikke noe arbeidsgiver plikter å gi.

Anonymous poster hash: 3d127...ade

Skulle presisert at jeg ikke mente en håndskreven lov, men at man er en idiot om man ikke forstår problemet og gir personen fri når årsaken er at noen har dødd og man ønsker å dra til begravelsen. Det må da være en av de beste grunnene til å kunne få fri én dag. Vi snakker om en butikk her, ikke ei jente som jobber på en oljeplatform som må ha helikopter på firmaets regning og det som verre er for å komme seg frem og tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange på ferie og alle de som ikke har ferie har full uke, alle som ikke har ferie har jobb den dagen jeg trenger fri, så går liksom ikke å bytte heller, så om jeg ikke jobber må en annen jobbe dobbelt. Det er et søskenbarn som er død, så jeg kan ikke kreve fri heller, men dette er et søskenbarn som jeg har hatt mye med å gjøre oppigjennom oppveksten og vi hadde god kontakt selv om vi de siste årene har bodd et stykke fra hverandre.

Jeg vurderer å bare dra i begravelsen uansett, kan de sparke meg av den grunn?

Jeg trenger å si farvel, jeg vil også gjerne treffe resten av slekten i begravelsen.., jeg kommer sikkert bare til å gråte om jeg må være på jobb..:(



Anonymous poster hash: 4e20c...393
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arbeidsplasser gir fri til rett oppgående g nedgående linje (dvs. foreldre og barn), noen gir også fri til søsken. Du har altså ikke krav på å få fri og å få sykemelding for å tuske til seg en fridag er noe arbeidsgiver kan etterprøbe - dvs. at arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen din og du må til en annen lege for å sjekke om årsaken til sykemeldingen er reell.

Det er dessverre hårda bud i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 3d127...ade

Vel, om du som leder skilter med "hårda bud i arbeidslivet" og står og spytter på meg når jeg har mistet noen så vil du måtte regne med en lite fleksibel arbeidstaker i fremtiden. En ting er hva som er skrevet ned i loven, en annen er hva som er lurt å gjøre for å fremme et minimum av arbeidsinnsats i fremtiden.

Og det er dårlig personalpolitikk å ha null backup. Man kan bli akutt syk eller hardt skadet selv også. Men der mener du vel også at den ansatte skal ta støyten...

Anonymous poster hash: a9c64...302

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange på ferie og alle de som ikke har ferie har full uke, alle som ikke har ferie har jobb den dagen jeg trenger fri, så går liksom ikke å bytte heller, så om jeg ikke jobber må en annen jobbe dobbelt. Det er et søskenbarn som er død, så jeg kan ikke kreve fri heller, men dette er et søskenbarn som jeg har hatt mye med å gjøre oppigjennom oppveksten og vi hadde god kontakt selv om vi de siste årene har bodd et stykke fra hverandre.

Jeg vurderer å bare dra i begravelsen uansett, kan de sparke meg av den grunn?

Jeg trenger å si farvel, jeg vil også gjerne treffe resten av slekten i begravelsen.., jeg kommer sikkert bare til å gråte om jeg må være på jobb.. :(

Anonymous poster hash: 4e20c...393

Da kan de vel gi deg sparken eller ihvertfall en advarsel ja. Men er det ingen som er villig til å jobbe dobbelt for deg da? Jeg hadde jobbet dobbelt om det var krise og en kollega måtte i begravelse.

Men arbeidslivet er nå en gang slik at det er et dyr som spiser deg uten at du kan stoppe det. Jeg vet om flere som ikke har kunnet gå i begravelse fordi de rett og slett må jobbe. Hadde to venninner som jobbet på butikk, og de var de eneste ansatte i butikken. En felles kamerat av de døde, og da måtte rett og slett hun som var satt opp på jobb den dagen jobbe, selv om hun ønsket å gå i begravelse. Sånn er det bare. Veldig leit.

Anonymous poster hash: e2e25...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig for en mindre bedrift å ansette nok folk til å sikre seg for alt som kan skje. Man har ikke krav på fri til begravelser (utenom de aller, aller nærmeste), men de fleste steder godtar man det om man man har mulighet. Selv om det ikke er familie i det hele tatt.

Man kan snakke om personalpolitikk og at det er dårlig gjort, men sannheten er vel heller at ikke alle bedrifter har flust med muligheter.

Ja, du kan få sparken om du er borte fra jobb uten gyldig grunn.



Anonymous poster hash: da214...b71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig for en mindre bedrift å ansette nok folk til å sikre seg for alt som kan skje. Man har ikke krav på fri til begravelser (utenom de aller, aller nærmeste), men de fleste steder godtar man det om man man har mulighet. Selv om det ikke er familie i det hele tatt.

Man kan snakke om personalpolitikk og at det er dårlig gjort, men sannheten er vel heller at ikke alle bedrifter har flust med muligheter.

Ja, du kan få sparken om du er borte fra jobb uten gyldig grunn.

Anonymous poster hash: da214...b71

Hun har da en gyldig grunn. Hun sier hun griner som en foss med tanke på at hun nå vil miste denne muligheten for å vise støtte.

Hun må rett og slett dra til en lege for å få legeerklæring på det. Akutt psykisk lidelse grunnet dødsfall, eller lignende vil være nok til å ikke kunne sparke henne. Om hun så må gå til en annen lege for å bekrefte det om arbeidsleder nekter, så får hun da bare gjøre det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har da en gyldig grunn. Hun sier hun griner som en foss med tanke på at hun nå vil miste denne muligheten for å vise støtte.

Hun må rett og slett dra til en lege for å få legeerklæring på det. Akutt psykisk lidelse grunnet dødsfall, eller lignende vil være nok til å ikke kunne sparke henne. Om hun så må gå til en annen lege for å bekrefte det om arbeidsleder nekter, så får hun da bare gjøre det.

Det er ikke gyldig grunn UTEN sykmelding. Det er stadig snakk om at man kan "ta" en sykmelding, men det er vel ikke helt riktig. Man kan gå til legen og fortelle hvordan det er og evt få en sykmelding og de får man ikke sparken.

TS skriver:

Jeg vurderer å bare dra i begravelsen uansett, kan de sparke meg av den grunn?

Det er noe helt annet...

Anonymous poster hash: da214...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har da en gyldig grunn. Hun sier hun griner som en foss med tanke på at hun nå vil miste denne muligheten for å vise støtte.

Hun må rett og slett dra til en lege for å få legeerklæring på det. Akutt psykisk lidelse grunnet dødsfall, eller lignende vil være nok til å ikke kunne sparke henne. Om hun så må gå til en annen lege for å bekrefte det om arbeidsleder nekter, så får hun da bare gjøre det.

dette er misbruk av sykelønnsordningen. Dette kvalifiserer ikke til akutt psykisk lidelse

Anonymous poster hash: b475f...cf6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver til TS bryter loven om velferdspermisjon (det er ulik praksis om arbeidsgivere gir velferdspermisjoner MED lønn eller uten lønn, så det er ikke sikkert TS har rett på lønn. Men har definitivt rett til fri). Ordlyden i lovverket begrenser faktisk ikke slektskapet, det er opptil den ansatte selv å bedømme hvor nær avdøde er...

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-07-18-973

Paragraf 5-1 d):

d) Det kan gis permisjon i inntil 3 dager i forbindelse med dødsfall i nær familie/vennekrets. Samboer og samboers familie likestilles i dette tilfelle med ektefelle og ektefelles familie. Det kan i tillegg gis permisjon med introduksjonsstønad på eventuelle nødvendige reisedager mellom tjenestested og det sted hvor begravelse/bisettelse/urnenedsettelse finner sted.



Anonymous poster hash: aac64...6d3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dette er misbruk av sykelønnsordningen. Dette kvalifiserer ikke til akutt psykisk lidelse

Anonymous poster hash: b475f...cf6

Og det kan du si med stor sikkerhet? Selvfølgelig kan et dødsfall kvalifisere til å få fri fra jobb en dag eller to. Jeg fikk det selv i en jobb der jeg kontrollerte store og farlige maskiner. Jeg fikk fri pga risikoen for å skade andre mennesker var større under den perioden enn ellers. At man rett og slett ikke er konsentrert nok til jobben hvis man tenker på andre ting, noe jo et dødsfall med høy sannsynlighet vil gjøre. Jeg ville uansett fått fri fra den jobben selv om jeg ikke jobbet med farlig maskineri. Man er en komplett idiot om man som arbeidsgiver ikke tenker på trivsel i denne situasjonen.

Denne jenta vil yte mye bedre i sin jobb om hun får tillit nok fra sin arbeidsgiver til å få kunne sørge over dødsfallet på lang sikt.

Endret av Timza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Arbeidsgiver til TS bryter loven om velferdspermisjon (det er ulik praksis om arbeidsgivere gir velferdspermisjoner MED lønn eller uten lønn, så det er ikke sikkert TS har rett på lønn. Men har definitivt rett til fri). Ordlyden i lovverket begrenser faktisk ikke slektskapet, det er opptil den ansatte selv å bedømme hvor nær avdøde er...

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-07-18-973

Paragraf 5-1 d):

d) Det kan gis permisjon i inntil 3 dager i forbindelse med dødsfall i nær familie/vennekrets. Samboer og samboers familie likestilles i dette tilfelle med ektefelle og ektefelles familie. Det kan i tillegg gis permisjon med introduksjonsstønad på eventuelle nødvendige reisedager mellom tjenestested og det sted hvor begravelse/bisettelse/urnenedsettelse finner sted.

Anonymous poster hash: aac64...6d3

Hun har selvsagt ikke rett til fri med lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver til TS bryter loven om velferdspermisjon (det er ulik praksis om arbeidsgivere gir velferdspermisjoner MED lønn eller uten lønn, så det er ikke sikkert TS har rett på lønn. Men har definitivt rett til fri). Ordlyden i lovverket begrenser faktisk ikke slektskapet, det er opptil den ansatte selv å bedømme hvor nær avdøde er...

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-07-18-973

Paragraf 5-1 d):

d) Det kan gis permisjon i inntil 3 dager i forbindelse med dødsfall i nær familie/vennekrets. Samboer og samboers familie likestilles i dette tilfelle med ektefelle og ektefelles familie. Det kan i tillegg gis permisjon med introduksjonsstønad på eventuelle nødvendige reisedager mellom tjenestested og det sted hvor begravelse/bisettelse/urnenedsettelse finner sted.

Anonymous poster hash: aac64...6d3

Stikkordet her er: "kan".

Man kan gi, men plikter det ikke.

Anonymous poster hash: 3d127...ade

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å dra nærmeste fridag du har og lage en " sermoni" på egenhånd eller sammen med andre i familien.

Det viktigste høres ut for å være at du får tatt farvel og det trenger ikke være i kirken sammen med alle andre, kan like gjerne være på grave aleine eller sammen med noen som står deg nær og evt. Med presten fra begravelsen.

Skriver dette fordi jeg har vært i situasjonen selv og har prøvd denne måten. Uten å ville gå nærmere inn på mine omstendigheter.

Anonymous poster hash: 73068...06c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...