Gå til innhold

Italia i oktober (Roma, Venezia, Capri osv). Trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal muligens til Roma i midten av oktober for å møte en venn der. Jeg tenkte at siden jeg først var der kunne jeg likeså godt kommet meg rundt til andre interessante steder i nærheten. Jeg har lyst til å oppleve Venezia, og kanskje ta en tur til Capri.

 

Burde jeg kanskje heller først reist rett fra Oslo til Venezia og så tatt tog ned til Roma? Er det noen interessante stopp på veien kanskje?

Begynte å tenke at kanskje Oslo - Venezia nedover er best, og så Roma-Oslo hjem.

Men er ikke sikker (alternativet er jo Oslo-Roma tur/retur og at jeg kommer meg til Venezia fra Roma). Vil se og oppleve så mye som mulig. Er der rundt 1 uke +. Noen som kan guide meg litt rundt hvordan jeg burde legge det opp?
Og hvordan er tempen på den tiden av året? :)

 

På forhånd; TAKK!



Anonymous poster hash: febda...ba9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Italia i oktober er jo fantastisk. 

På 1 uke ville jeg personlig konsentrert meg om å tilbringe nettene fordelt på kun 2 steder, men det er fullt mulig å ta en verdifull dag i en 3. by. 

 

Du tenker helt rett i å fly inn til én flyplass og fly hjem fra en annen. Togbilletten fra Venezia til Roma bør kjøpes på forhånd for å unngå skuffelser på pris. 

 

Typiske stopp langs veien er f.eks. Firenze eller Bologna. Du kan ta et tidlig tog, ta en dag i Firenze, og dra videre til Roma på kvelden. 

 

Jeg personlig ville nok ikke delt opp tiden min mer enn det. 3-4 netter per by synes jeg er "minimum". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italia i oktober er jo fantastisk. 

På 1 uke ville jeg personlig konsentrert meg om å tilbringe nettene fordelt på kun 2 steder, men det er fullt mulig å ta en verdifull dag i en 3. by. 

 

Du tenker helt rett i å fly inn til én flyplass og fly hjem fra en annen. Togbilletten fra Venezia til Roma bør kjøpes på forhånd for å unngå skuffelser på pris. 

 

Typiske stopp langs veien er f.eks. Firenze eller Bologna. Du kan ta et tidlig tog, ta en dag i Firenze, og dra videre til Roma på kvelden. 

 

Jeg personlig ville nok ikke delt opp tiden min mer enn det. 3-4 netter per by synes jeg er "minimum". 

Tusen takk for svar :)

 

Du har nok helt rett i det. Jeg tror jeg går for å lande i Venezia og reise hjem fra Roma. Tenkte et par netter i Venezia, så togtur med stopp i Firenze og så videre igjen på kvelden eller i verste fall 1 overnatting. Kan man med 1 togbillett gå av toget i Firenze og så gå på igjen senere med samme billett?

 

Jeg tenker litt på Capri også. Hadde vært utrolig moro å fått opplevd det også...

Må kanskje ha 8-9 dager for å få det til? Sliter litt med å få fri, men en uke pluss minus burde gå.

 

Takk!

Anonymous poster hash: b44a1...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

 

Tusen takk for svar :)

 

Du har nok helt rett i det. Jeg tror jeg går for å lande i Venezia og reise hjem fra Roma. Tenkte et par netter i Venezia, så togtur med stopp i Firenze og så videre igjen på kvelden eller i verste fall 1 overnatting. Kan man med 1 togbillett gå av toget i Firenze og så gå på igjen senere med samme billett?

 

Jeg tenker litt på Capri også. Hadde vært utrolig moro å fått opplevd det også...

Må kanskje ha 8-9 dager for å få det til? Sliter litt med å få fri, men en uke pluss minus burde gå.

 

Takk!

Anonymous poster hash: b44a1...fb1

 

Forhåndskjøpt togbillett er for én spesifikk avgang. Så da er det nok bedre å kjøpe billett til strekningene hver for seg. 

Jeg ville nok personlig ikke tatt en dagstur til Capri, men har du 8-9 netter å ta av bør nok Venezia, Roma og Capri være høyst gjennomførbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du reiser mellom ulike steder i Italia kommer vel veldig anpå deg selv og personlige interesser.

Jeg tror (vet vel egentlig) at jeg ville fått det vanskelig med å være kun noen få dager i Roma, og siden jeg enda ikke har sett Venezia ville jeg planlagt å ha god tid der. Men så elsker jeg Italia og kunsthistorie.

Så alt er vel relativt den enkelte, jeg ville ikke ha "stresset" med å reise til Capri på en tur som inkluderer Venezia og Roma. Jeg har det for meg at det er lite å få ut av det. Om man skal overnatte der er det vel fryktelig dyrt, og jeg tror ikke det er så morsomt å dra dit på dagsbesøk med en masse andre turister.

Fly til Venezia, tog til Roma og fly hjem fra Roma høres ut som en god reiserute. Jeg ville nok ha stoppet i Padova for å se Scrovegnikapellet til Giotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde heller spare ferie og ta en hel uke på Capri! Fantastisk øy. Ville heller satset på noen dager i Roma, et par dager i Firenze f.eks. og så tilbake. Med mindre du får mer enn en uke, ville jeg satset på to byer, ikke tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...