Gå til innhold

Tyrkia i november?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en stor gjeng som skal på sydentur i november. Alternativene ift temperatur er ikke så mange, og reiselengden er begrenset av kun en uke til rådighet og av økonomi. Tyrkia har kommet opp som det klare alternativet, da kanariøyene viste seg å være en del dyrere. Men er det bare meg, eller tar man ikke en risiko ved å reise ned dit nå i disse tider ift kriging og terror i nærområdet? Har dere noen flere gode argumenter i mot, eventuelt for?

Anonymous poster hash: c52ed...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo hvor dere skal da, og hvilket formål. Så lenge dere holder dere til på nordvest-, vest- og sydvestkysten, burde det ikke være noe problem, unntatt de vanlige plageåndene og innpåslitne selgere.

 

Har selv 7 dager ferie til overs og vurderer å ta en tur til Istanbul i oktober. Spørs om billettprisene synker til overkommelig nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Antalya i Tyrkia i juli, som er ganske langt unna terroren. Jeg tenker at terror kan skje overalt, et eksempel på dette er jo London-bombene, eller i Madrid for den saks skyld. Eller Oslo. Terror kan skje overalt, man kan ikke la terroristene få lov til å styre dette, tenker jeg. Så jeg reiser som vanlig, men holder meg selvsagt unna nærområder som er ekstra utsatt, og følger reiserådene til UD.

 

Synes forøvrig ikke det er noe verre i Tyrkia enn andre steder i typiske "sydenland" med tanke på selgere og innkastere. Tyrkerne har roet seg ned ganske kraftig de senere årene, ihvertfall etter min erfaring. 

 

Da jeg var i Tyrkia i juli følte jeg meg egentlig ekstra trygg fordi det var ekstra høy sikkerhet. Jeg ville ikke vært redd for å reise dit i november.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere "erfarne" tyrkiareisende som droppet turen i år pga terrorfare... Dette er mennesker som ofte er i tyrkia flere ganger i året og som ikke reiser for "turens del" men for å besøke venner, kjærester og bekjente i lokalbefolkningen - altså ikke typiske sydenturister. De hadde iallefall blitt anbefalt av venner og bekjente å bli hjemme. 

 

Var det ikke noe drit i Alanya tidligere i år også, eller husker jeg helt feil? Syntes jeg leste noe om det i en av de store avisene.



Anonymous poster hash: 99178...0e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner flere "erfarne" tyrkiareisende som droppet turen i år pga terrorfare... Dette er mennesker som ofte er i tyrkia flere ganger i året og som ikke reiser for "turens del" men for å besøke venner, kjærester og bekjente i lokalbefolkningen - altså ikke typiske sydenturister. De hadde iallefall blitt anbefalt av venner og bekjente å bli hjemme. 

 

Var det ikke noe drit i Alanya tidligere i år også, eller husker jeg helt feil? Syntes jeg leste noe om det i en av de store avisene.

Anonymous poster hash: 99178...0e9

 

 

Har selv flere tyrkiske venner, samt familie med hus i Tyrkia, ingen av dem har sett noen grunn til å avlyse turene sine. Så det er nok veldig individuelt tenker jeg. ;)

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det snakk om Alanya. Er klar over at terror kan ramme hvor som helst, som vi selv så smertelig har fått erfare. Men det virker bare i mot all logikk å faktisk oppsøke et land som jevnlig blir rammet.

TS

Anonymous poster hash: c52ed...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det snakk om Alanya. Er klar over at terror kan ramme hvor som helst, som vi selv så smertelig har fått erfare. Men det virker bare i mot all logikk å faktisk oppsøke et land som jevnlig blir rammet.

TS

Anonymous poster hash: c52ed...622

 

Alanya er jo ganske langt unna der det har vært terror. Men med en slik tankegang bør man heller ikke besøke f.eks Spania, som jo også blir rammet, dessverre, av terror titt og ofte. 

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Har nettopp kommet hjem fra en 2 ukers tur til Tyrkia (Antalya) og skal reise igjen om en måned. Er overhodet ikke engstelig :) Det er jo såpass langt unna der terroren skjedde, og så lenge UD sier det er trygt så er det nok det.

 

Bare dra ned og kos deg. Hvis du skal gå rundt og bekymre deg for terrorangrep tror jeg det bare vil ødelegge mye av kosen på ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat komt hjem fra Alanya. Vi merket ikke noe til uroligheter, norske aviser overdriver til de grader. Har også snakket med tyrkiske venner som bor der nede og skjønner ikke hvor folk får for seg at det er terror i Alanya. Jeg hadde reist ned og kost meg!! :)

Anonymous poster hash: 3bd7b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe sted i Tyrkia som først rammes av terror mot turister, så er det nok Alanya. I tillegg koker det under overflata når det gjelder tyrkere og kurdere. Om det "koker over", så blir det nok merkbart for turistene også.

 

Mannen min, som jobber ganske høyt oppe i Forsvaret og har litt bedre innsikt i sånne ting enn meg, vil IKKE at vi (eller noen i familien) reiser til Tyrkia nå. Selv om UD sier det er greit. Og særlig ikke til Alanya, som er det mest kjente turistmålet. En er tryggere om en reiser til f.eks Marmaris, som er vest i Tyrkia, eller til mindre steder.

 

At en ikke har merket noe til terror eller uroligheter når en har vært på ferie, betyr ikke at det er trygt for andre å dra dit. De som dro til Sousse i Tunisia, mente vel også det var trygt, helt til mange ble skutt ned på stranda.

 

Det er derimot helt trygt for sånne ting mange andre steder i "syden", så hvorfor ikke satse på det trygge? Spania, Kroatia, Italia osv.

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe sted i Tyrkia som først rammes av terror mot turister, så er det nok Alanya. I tillegg koker det under overflata når det gjelder tyrkere og kurdere. Om det "koker over", så blir det nok merkbart for turistene også.

Mannen min, som jobber ganske høyt oppe i Forsvaret og har litt bedre innsikt i sånne ting enn meg, vil IKKE at vi (eller noen i familien) reiser til Tyrkia nå. Selv om UD sier det er greit. Og særlig ikke til Alanya, som er det mest kjente turistmålet. En er tryggere om en reiser til f.eks Marmaris, som er vest i Tyrkia, eller til mindre steder.

At en ikke har merket noe til terror eller uroligheter når en har vært på ferie, betyr ikke at det er trygt for andre å dra dit. De som dro til Sousse i Tunisia, mente vel også det var trygt, helt til mange ble skutt ned på stranda.

Det er derimot helt trygt for sånne ting mange andre steder i "syden", så hvorfor ikke satse på det trygge? Spania, Kroatia, Italia osv.

Min far er tyrker og jeg velger å stole på han i hvertfall.

Anonymous poster hash: 3bd7b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...