Gå til innhold

Istanbul...skummelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i Istanbul og vil fortelle om opplevelsen? Hvordan er folk...er det sånn stirring og du får aldri gå i fred som kvinne? hvordan er det akseptabelt å gå kledd der?



Anonymous poster hash: 49deb...463
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, det har bare vært litt snakk om å dra dit med et par venner.. når jeg sa det til mamma...ble hun nesten litt.. ja "nei dit skal du ikke" "kunne dere ikke funnet et annet sted?" "er så redd for is gruppen" 
jeg er 24 år...så vet ikke om hun er litt over gjennomsnittet bekymret.



Anonymous poster hash: 49deb...463
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen muslimske byer er vel fine? 



Anonymous poster hash: c4d9c...7e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "nye" og moderne delen er ganske europeisk, men i den gamle delen (i områdene rundt Den Blå Moske) var det mange som var veldig ufine. Jeg gikk med skjørt som var rett over knærne, og en topp med halve ermer, men fikk mange blikk og ble en gang bedt om å kle på meg. Så jeg oppfattet de som ganske ekstreme, men de aller fleste var jo veldig hyggelig. Det er jo bare til å gå videre uten å svare... 

 

Når det gjelder IS/terror er jeg ikke sikker. Vi opplevde ingenting tidlig i sommer, men hvem vet. Er andre byer jeg heller ville dratt til :)



Anonymous poster hash: 63a48...6a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i Istanbul en gang. Husker ikke hvordan det var med tanke på klær; det var ganske kaldt da vi var der og jeg har aldri vært av typen som kler meg spesielt utfordrende. Om du skal besøke moskeer der bør du dekke deg litt til uten likevel å miste din egen identitet helt samtidig.

 

Husker mest at hotellet vi var på holdt på å bli pusset opp mens vi var der. Rommet som foreldrene mine fikk utdelt holdt på å bli malt (på veggene inne) da de kom inn der. Så da ble det rombytte for de. Litt uorganisert hotell virket det som. Husker dessverre ikke navnet på hotellet. 

 

 



Anonymous poster hash: c1f90...205
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

nei, det har bare vært litt snakk om å dra dit med et par venner.. når jeg sa det til mamma...ble hun nesten litt.. ja "nei dit skal du ikke" "kunne dere ikke funnet et annet sted?" "er så redd for is gruppen" 

jeg er 24 år...så vet ikke om hun er litt over gjennomsnittet bekymret.

Anonymous poster hash: 49deb...463

 

Jeg tror nok Istanbul er bedre enn Tunisia for å si det slik.

Anonymous poster hash: c1f90...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ranet der engang på 90 tallet :tristbla:

Og en annen gang ble jeg rett og slett matforgiftet der.

Og Taxisjåførene er helt gale.

Og en gang var jeg ute å labbet langs et fortau, og vet du.... Noen hadde spydd rett på fortauet  :kvalm:

 

 

Og til deg som var blitt tilsnakka, hvorfor i alle dager kledde du deg slik?

Litt respekt må du ha, og det forundrer meg ikke om du er en av dem som reagerer på at folk går tildekket her i Norge.

 

TS. Jeg hadde ikke reist til Istanbul nå. Rett og slett fordi den politiske situasjonen er littegranne anspent. Presidenten har gjort noen mindre smarte trekk og det kan lett bli opptøyer. Og vil du egentlig støtte en facistisk regjering. Det gjelder forøvrig alle som reiser til Tyrkia i disse dager.



Anonymous poster hash: 4dca7...fd7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

This one "Ingen muslimske byer er vel fine? "

This is Bullshit! Get a grip!

Endret av Try2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei...muslimske byer....

Selv om det er skille mellom religion og stat i Tyrkia, altså sekulært. Så styr unna.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde Istanbul som veldig hyggelig og "vestlig" - men med spennende orientalsk arkitektur. Jeg reiste med en venninne, og vi hadde pakket kjoler som gikk langt ned og som ikke hadde noe utringing. Husker at vi følte oss som to bestemødre på tur, tilkneppet og tildekket, mens alle andre unge jenter vi så der i byen gikk i vanlige klær, korte skjørt, slik som her hjemme.

 

Men når vi skulle inn i moskeer og slikt, dekket alle seg til, selvfølgelig.

 

Dette var for 10 år siden ca. Mulig det har blitt litt mindre trygt nå, i lys av ting som har skjedd i det siste.



Anonymous poster hash: 46212...a02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Store deler av arkitekturen er faktisk antikk (som i Venezia, som stort sett er bygget på tyvegods fra Istanbul (Bysants/Konstantinopel). Men for ola nordmann ser vel alt sørøst for alpene orientalsk ut ;)
 

 

Jeg opplevde Istanbul som veldig hyggelig og "vestlig" - men med spennende orientalsk arkitektur. Jeg reiste med en venninne, og vi hadde pakket kjoler som gikk langt ned og som ikke hadde noe utringing. Husker at vi følte oss som to bestemødre på tur, tilkneppet og tildekket, mens alle andre unge jenter vi så der i byen gikk i vanlige klær, korte skjørt, slik som her hjemme.

 

Men når vi skulle inn i moskeer og slikt, dekket alle seg til, selvfølgelig.

 

Dette var for 10 år siden ca. Mulig det har blitt litt mindre trygt nå, i lys av ting som har skjedd i det siste.



Anonymous poster hash: 46212...a02

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Istanbul er favorittbyen min. I den moderne delen/shoppingdistriktet er det som hvilken som helst annen storby, det kommer ikke folk bort til deg og maser, og du får gå i fred i butikkene (de kan spørre om du trenger hjelp, men sier du at du ikke trenger det trekker de seg tilbake) - akkurat som hjemme. Shoppingen synes jeg forøvrig er veldig god, om man er interessert i det. 

 

Jeg er mest interessert i historie, og de to gangene jeg har vært i Istanbul har jeg tilbragt mesteparten av tiden i Sultanahmet /gamleby-området. Her kan man blaa besøke den blå moske, Hagia Sofia , Topkapi-palasset og sisternen. Det er så mye å finne på og se i Istanbul, at det er umulig å "gå tom". I den gamle delen er det en del "gateselgere" (selger feks flasker med vann), de kan rope etter deg/spørre om du vil kjøpe, men sier du nei takk eller bare ignorerer dem og går videre lar de deg være i fred. Grand bazaar - et gigantisk innendørs marked med flere tusen butikker - er også litt sånn, butikkeierne kan være litt masete når du ser på ting, men det er gøy å oppleve. Du har også kryddermarkedet som er morsomt å besøke.

 

Maten er helt fantastisk. Det ottomanske kjøkken har utrolig mye godt å by på, sjekk tripadvisor for gode forslag (styr gjerne unna de restaurantene som ligger midt i "turiststrøkene", med mindre dere har funnet at de har fått gode omtaler). 



Anonymous poster hash: 3dc7f...40f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...