Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre hva du jobber med og hva du ligger på i dag?

Jeg er revisor. Har en total inntekt på omtrent 550 000..

Er fortsatt under utdanning på sett og vis ved siden av. Dvs, høyere enn bachelor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er revisor. Har en total inntekt på omtrent 550 000..

Er fortsatt under utdanning på sett og vis ved siden av. Dvs, høyere enn bachelor :)

Du har som mål å bli partner altså.

Du skal være rimelig flink om du blir tatt opp som partner før du er 30 år, men masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Jeg føler at hvor mye man tjener har lite å si om du har penger til det du trenger og litt til overs til ting du måtte ønske deg. Mange vil nok si at jeg har fått en god start i livet, med en far som har tjent opp mot 11-12 mill. årlig og en mor med 700 000 årlig. Det er ikke dårlig, men jeg ser venner som har foreldre som tjener 500 000 til sammen årlig og de har det helt fint de også! Til tross for at mine foreldre tjener veldig bra, har jeg vært veldig opptatt av sparing fra jeg har vært i begynnelsen av ungdomsårene! Jeg begynte å jobbe som 14åring i en kinokiosk med en utrolig stusselig lønn, men om jeg så bare tjente 2000 kr en måned sparte jeg 1500 av dem.

Som attenåring hadde jeg spart opp 600 000 (uten noen som helst hjem fra mine foreldre) og jeg kjøpte en fin passelig stor leilighet til 3,2 mill. i Oslo. Jeg sier dette før jeg sier hva jeg tjener den dag idag fordi veldig mange har fordommer og tror at foreldrene mine har gitt meg alt. Idag er jeg 20 år, har kommet meg gjennom første året av bachloren til sommeren og skal fullføre deg (fast bestemt!). Jeg var heldig å møte mennesker som skulle vise seg å være gode kontakter gjennom mine første arbeidsår. Jeg jobber nå med web design and marketing i en stor internasjonal bedrift. Jeg har tatt sjanser, flere av dem heelt uten å tenke på konsekvenser og jeg har lært mine lekser, men du kommer ikke noe sted uten å satse. I 2011 tjente jeg min høyeste lønn hittil, 1,2 mill, og jeg hadde aldri den forventningen i utgangspunktet! Jeg er fremdeles opptatt av å spare, og har mer enn de fleste andre på sparekontoer rundt omkring i de fleste banker. Døm meg gjerne, men jeg cvet selv hvor mye innsats og arbeid kan gi.

Nå blir jeg veldig interessert hva du gjør hvis du, uten utdannelse, kan tjene det samme på 1 som jeg gjør på 3 med bachelor og 5 års erfaring i IT. Hvor har jeg tråkket feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har som mål å bli partner altså.

Du skal være rimelig flink om du blir tatt opp som partner før du er 30 år, men masse lykke til! :)

Takk skal du ha! Det er viktig med mål!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg veldig interessert hva du gjør hvis du, uten utdannelse, kan tjene det samme på 1 som jeg gjør på 3 med bachelor og 5 års erfaring i IT. Hvor har jeg tråkket feil?

Du vet at om man er virkelig flink til noe og har de rette kontaktene, så har man flere muligheter enn med en ordinær bachelorutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at om man er virkelig flink til noe og har de rette kontaktene, så har man flere muligheter enn med en ordinær bachelorutdanning.

Nå var ikke det svar på spørsmålet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakter kan bety dag og natt enten det gjelder å tjene penger eller om du ønsker å date modeller fra Ralph Lauren. Du må begynne å henge på Aker brygge og vanke med fiffen. Få noen pengesterke venner som også har gode kontakter som de kan dele med deg. ;)

EDIT: Ellers kan du hyre folk som har kompetansen du mangler for å iverksette dine ideer og visjoner.

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg veldig interessert hva du gjør hvis du, uten utdannelse, kan tjene det samme på 1 som jeg gjør på 3 med bachelor og 5 års erfaring i IT. Hvor har jeg tråkket feil?

Spør Kjell Inge Røkke hvaslags utdannelse han har, så ser du fort at det er liten sammenheng mellom inntekt og antall år på skolen i mange tilfeller.

Hvis man er villig til å jobbe hardt er mulighetene mange i de aller fleste bransjene.

Og ikke minst må man være villig til å ta noen sjanser.

Det er for øvrig vanskelig å se hvor du har "tråkket feil", når du ikke forteller noe om hvor du har tråkket :fnise:

Endret av Alva_E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakter kan bety dag og natt enten det gjelder å tjene penger eller om du ønsker å date modeller fra Ralph Lauren. Du må begynne å henge på Aker brygge og vanke med fiffen. Få noen pengesterke venner som også har gode kontakter som de kan dele med deg. ;)

EDIT: Ellers kan du hyre folk som har kompetansen du mangler for å iverksette dine ideer og visjoner.

For enkelte er dette noe som rett og slett ikke lar seg gjøre i praksis.

Man kan nå toppen uten å kjenne så mye som èn av Armanigutta på Frogner, men det er mulig man må jobbe litt hardere enn de som åler seg frem via gode kontakter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingenting er umulig. Men det gjelder å utnytte alle de fordeler man har og kan dra nytte av. Ingen tjener seg rike uten å tråkke flere på tærne.

Endret av Pene sko...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke det svar på spørsmålet mitt

Er nok ingen her som kan svare deg på jvor du har tråkket feil uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BamseB

Ja, ingenting er umulig. Men det gjelder å utnytte alle de fordeler man har og kan dra nytte av. Ingen tjener seg rike uten å tråkke flere på tærne.

Nettopp, har en mistanke om at de som stiller finansielt sterkest her i landet (for ikke å nevne "uttabygds") har tråkket over et og annet lik.

Når alt kommer til alt handler dette jaget om penger strengt tatt mest om din egen samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere lese det jeg skriver folkens. Jeg spurte ham hvordan han klarte å tjene så mye innen for en gitt bransje, altså hva han driver med. At han er 20 år, ikke har utdannelse innenfor feltet og likevel tjener 1,2 mill på et år må vel være grunnlag nok til at man får stille et slikt spørsmål. Jeg spør ikke fordi jeg vil sette ham fast men fordi jeg lurer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør Kjell Inge Røkke hvaslags utdannelse han har, så ser du fort at det er liten sammenheng mellom inntekt og antall år på skolen i mange tilfeller.

Er godt lei Kjell Inge Røkke eksemplet. Det er i alle tilfeller ett ytterpunkt i en slik diskusjon og det er nok langt flere av dem som tjener bra som har utdannelse enn dem som ikke har det. Det kreves som kjent ingen utdannelse for å jobbe for seg selv, men er drømmen å borre olje i Nordsjøen er det et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt lei Kjell Inge Røkke eksemplet. Det er i alle tilfeller ett ytterpunkt i en slik diskusjon og det er nok langt flere av dem som tjener bra som har utdannelse enn dem som ikke har det. Det kreves som kjent ingen utdannelse for å jobbe for seg selv, men er drømmen å borre olje i Nordsjøen er det et must.

Ok, Steve Jobs da...

Det er ikke gitt at man får høy lønn automatisk i det øyeblikket man har fullført høyere utdanning. Hardt arbeid fra den dagen du setter dine føtter i arbeidslivet er nok koden uansett hvor mange år du har på skolebenken, i tillegg bør man velge rett bransje.

Jeg tviler på at det er slik at flertallet av de som tjener godt har høyere utdanning.

Se for eksempel på alle sykepleiere, politifolk og førskolelærere som tjener dårlig i forhold til for eksempel en gruvearbeider som kun har gått videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Steve Jobs da...

Det er ikke gitt at man får høy lønn automatisk i det øyeblikket man har fullført høyere utdanning. Hardt arbeid fra den dagen du setter dine føtter i arbeidslivet er nok koden uansett hvor mange år du har på skolebenken, i tillegg bør man velge rett bransje.

Jeg tviler på at det er slik at flertallet av de som tjener godt har høyere utdanning.

Se for eksempel på alle sykepleiere, politifolk og førskolelærere som tjener dårlig i forhold til for eksempel en gruvearbeider som kun har gått videregående.

Røkke/Jobs, poteto-potato. Nå har begge de laget sin egen arbeidsplass så det er ikke lønnen de mottar/mottok som har gjort dem rik. For hver eksempel du kommer med i den enden av skalaen går det sikkert 1000 av andre uten utdannelse på andre siden av skalaen, så det er heller ikke slik at å prioritere bort utdannelse på magisk vis er et smart valg. Bare for å rette opp stillingen kan jeg ta to som har (nesten) utdannelse ved Harvard for å vise at det lønner seg (selv om det ikke var utslagsgivende for dem): Bill Gates og Mark Zuckerberg.

Jeg er er ikke uenig i ditt andre avsnitt, utdannelse er ikke garanti for materiel rikdom, men det gjør det antageligvis lettere å få et økonomisk trygt liv.

Du kan tvile så mye du vil på at det er vanligere blant de lønnsledende å ha en utdannelse, men slik er det nå en gang allikevel. Hvis høy lønn er over 1 mill som arbeisdtager vil du nok se at brorparten av disse har utdannelse (men da hjelper det ikke å jobbe i kommunen). De som tjener aller mest skaper som regel noe selv og har noe ved personligheten som ikke kan læres bort.

Hva ville du rådet dine barn til? Ta en utdannelse eller prøv å skap noe selv? Hvilket råd hadde du vært mest komfortabel med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, Steve Jobs da...

Både Kjell Inge Røkke og Steve Jobs er enkelttilfeller. De viser at det er mulig å komme langt uten høyere utdannelse, men det er de aller, aller færreste som tjener som dem, både med og uten høyere utdannelse.

Det er ikke gitt at man får høy lønn automatisk i det øyeblikket man har fullført høyere utdanning. Hardt arbeid fra den dagen du setter dine føtter i arbeidslivet er nok koden uansett hvor mange år du har på skolebenken, i tillegg bør man velge rett bransje.

Jeg tviler på at det er slik at flertallet av de som tjener godt har høyere utdanning.

Se for eksempel på alle sykepleiere, politifolk og førskolelærere som tjener dårlig i forhold til for eksempel en gruvearbeider som kun har gått videregående.

I motsetning til deg tror jeg de fleste som tjener godt har høyere utdanning. Hvem tjener godt? Leger, siviløkonomer, revisorer, personer innen finans, farmasøyter, IT (mange med høyere utdanning der)

Ja, det er mange i Nordsjøen som tjener bra, og også en del med eget firma innen div. håndverkstjenester, men den grupper er da ikke større enn de med høyere utdanning.

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Jeg har tydligvis litt lavere standard enn normalen, for jeg syns en startlønn fra 400.000 vil være en normalt god lønn etter fullført master. Alt fra 500.000 syns jeg er ikke bare god, men høy lønn, over 600.000 veldig høy lønn (= rik i mine øyne).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Kjell Inge Røkke og Steve Jobs er enkelttilfeller. De viser at det er mulig å komme langt uten høyere utdannelse, men det er de aller, aller færreste som tjener som dem, både med og uten høyere utdannelse.

Det er jeg enig i, men dette har ikke bare med at det er få som lykkes, men også med at det er mange som rett og slett ikke tør. Og hvorfor tør de ikke, kan man jo spørre seg. Jo, fordi man får tutet ørene fulle om at høyere utdannelse er den eneste veien å gå helt fra slutten av barneskolen til man er ferdig med videregående, men dette er ikke nødvendgvis den beste veien for alle.

I motsetning til deg tror jeg de fleste som tjener godt har høyere utdanning. Hvem tjener godt? Leger, siviløkonomer, revisorer, personer innen finans, farmasøyter, IT (mange med høyere utdanning der)

Ja, det er mange i Nordsjøen som tjener bra, og også en del med eget firma innen div. håndverkstjenester, men den grupper er da ikke større enn de med høyere utdanning.

Ja, men dette (borsett fra IT) er stillinger med beskyttede titler, og som har et relativt regulert lønnsnivå gjennom sine fagorganisasjoner. Det er drøssevis av studenter som ikke ender opp med beskyttede titler, f. eks mer eller mindre vage samfunnsvitenskapelige utdanninger og som ikke nødvendigvis får seg noe relevant jobb i etterkant. Her er det mange som ender opp med et nettotap med tanke på investering i egen utdanning sett i sammenheng med den inntekten de greier å oppnå etter endt utdanning kontra det de hadde fått uten utdanning og selvsagt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkke/Jobs, poteto-potato. Nå har begge de laget sin egen arbeidsplass så det er ikke lønnen de mottar/mottok som har gjort dem rik. For hver eksempel du kommer med i den enden av skalaen går det sikkert 1000 av andre uten utdannelse på andre siden av skalaen, så det er heller ikke slik at å prioritere bort utdannelse på magisk vis er et smart valg. Bare for å rette opp stillingen kan jeg ta to som har (nesten) utdannelse ved Harvard for å vise at det lønner seg (selv om det ikke var utslagsgivende for dem): Bill Gates og Mark Zuckerberg.

Jeg er er ikke uenig i ditt andre avsnitt, utdannelse er ikke garanti for materiel rikdom, men det gjør det antageligvis lettere å få et økonomisk trygt liv.

Du kan tvile så mye du vil på at det er vanligere blant de lønnsledende å ha en utdannelse, men slik er det nå en gang allikevel. Hvis høy lønn er over 1 mill som arbeisdtager vil du nok se at brorparten av disse har utdannelse (men da hjelper det ikke å jobbe i kommunen). De som tjener aller mest skaper som regel noe selv og har noe ved personligheten som ikke kan læres bort.

Hva ville du rådet dine barn til? Ta en utdannelse eller prøv å skap noe selv? Hvilket råd hadde du vært mest komfortabel med?

Jeg vet ikke helt hvem som misforstår hvem nå. Jeg hadde ikke tatt meg en utdannelse av høyere grad dersom jeg mener det er bortkastet. Selvfølgelig ville jeg rådet mine barn til å gå på skole.

Dine sammenlikninger i første innlegg gikk på antall år på skolebenken og lønn, og jeg prøver å fortelle at det ikke er gitt at dette har noen sammenheng, og det sier du deg jo enig i selv også?!

JA, jeg skal være enig i at flertallet med veldig høy inntekt kanskje har en god utdanning på papiret, MEN i den andre enden av skalaen finner vi lavt lønnede med like lang utdannelse som de som tjener godt. (førskolelærere, sykepleiere og politi, som jeg allerede har nevnt)

Forstår du sammenhengen jeg prøver å sette ord på?

I motsetning til deg tror jeg de fleste som tjener godt har høyere utdanning. Hvem tjener godt? Leger, siviløkonomer, revisorer, personer innen finans, farmasøyter, IT (mange med høyere utdanning der)

Ja, det er mange i Nordsjøen som tjener bra, og også en del med eget firma innen div. håndverkstjenester, men den grupper er da ikke større enn de med høyere utdanning.

Jeg må si det igjen; hva med den gruppen jeg nevnte med like lang utdannelse som de du mener tjener godt, som tjener like mye lite(?) som en butikkansatt? Førskolelærere, sykepleiere og politi utgjør en stor del av befolkningen og vi kan ikke glemme de, kan vi vel?

Ellers må jeg nevne at NEI, det er ikke nødvendigvis slik at pengene raser inn i det øyeblikket man kan kalle seg en lege, siviløkonom, revisor eller IT-et-eller-annet.

Hele denne diskusjonen startet først og fremst fordi pressplay, som er ansatt i IT-bransjen, tjener langt mindre enn en med mindre utdannelse, og mindre ansiennitet.

Jeg kjenner flere siviløkonomer, og av de tjener få/ingen over 500 000. Noen av de har ikke fått seg en relevant jobb en gang, til tross for HØYT karaktersnitt.

Jeg selv er revisor, og hadde det ikke vært for at jeg er et stabeist uten like hadde jeg tjent mellom 300' og 350'.

En lege jobber gjerne døgnet rundt for å tjene såppass som de gjør, så det skulle da bare mangle.

Når det er sagt mener jeg, som sagt, at en god utdannelse er svært viktig, og mer eller mindre nødvendig å ha nå i 2012. I tillegg er det faktisk viktig at man trives med det man gjør også.

Det var et langt innlegg for å få frem at jeg mener at en kopp utdannelse, og en kopp hardt arbeid og god innsats er oppskriften på høyere lønn. *phew*

Endret av Alva_E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...