Gå til innhold

Hull i ørene: Hvordan rense dem?


Gjest nysgjerrigp

Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrigp

17 år gammel jente her. Tok hull i ørene hos frisøren i går. Hun sa at jeg måtte rense dem med q-tips og pyricept morgen og kveld. Hun sa også at jeg IKKE måtte skru på dem, da det visstnok skulle forlenge grotiden med mangfoldige uker. Når jeg renser, kommer jeg borti øredobbene slik at de rører litt på seg.

- Er det meningen at jeg skal rense helt innmed hullet, eller bare rundt om på øreflippen.

- Etter hvor lang tid merker man en eventuell infeksjon?

- Hvor lang tid tok det før hullet ditt grodde?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, dumt at du gjorde det hos frisøren, men gjort er gjort.

Grotid kan være alt fra noen uker til noen måneder. Rens med pyrisept og ikke ta på øreflippen mens de gror. Rens så du får bort alt av gugg og skorpe rundt hullet.

Anonym poster: 7ffc38dbebe8b4270bae7eab599e888c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Du skal rense helt innmed hullet. Og det gjør ingenting at øredobbene rører litt på seg når du renser hullet.

-En innfeksjon merker du når den evt. kommer. Øreflippen blir varm, det blir vondt og det verker fra hullet når det er betent.

-Husker ikke hvor lang tid det tok før det grodde, er så lenge siden jeg tok hull i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta for mye på de. Du skal helst bruke saltvannsløsning når du renser, pyrisept er litt for sterkt og kan føre til at det gror saktere og kan bli sårt.

Dumt å ta hos frisør, men gjort er gjort. Får satse på at det går bra. Moren min fikk tatt hull i mine ører hos frisør når jeg var 4 år, de verker fortsatt og hovner opp med jevne mellomrom selv om det er 20 år siden. Til tross for at jeg ikke har hatt noe i de på 5 år.

Anonym poster: 2c005ac7d9f273b21cd1114eca4714d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Du skal rense helt innmed hullet. Og det gjør ingenting at øredobbene rører litt på seg når du renser hullet.

-En innfeksjon merker du når den evt. kommer. Øreflippen blir varm, det blir vondt og det verker fra hullet når det er betent.

-Husker ikke hvor lang tid det tok før det grodde, er så lenge siden jeg tok hull i ørene.

Signerer. Vask deg alltid godt på henda før du renser. Får du infeksjon så behandler du med bacimycin i 2-3 dager morgen og kveld (fåes kjøpt på apoteket). Jeg tok hull i ørene hos piercing studio og lot dobbene sitte i 10 uker før jeg byttet. Jo lenger de sitter i jo bedre i forhold til allergi og infeksjonsfare.

Jeg fikk beskjed om å vri på dobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 10 hull hos frisør og har ikke hatt noen varige plager pga det. Hullene har det bare bra! Men ville selvsagt ikke tatt hull andre plasser på kroppen hos en frisør :P De første 2 hullene fikk jeg som 4 år og jeg er 30 år nå, de andre tok jeg i tenårene.

Jeg har alltid brukt pyrisept, men du kan også bruke saltvann (kjøpt på apoteket). Rens forsiktig og nøye på hullet og smykket, vask hendene først, og ikke ta på hullene/smykkene uten å ha vasket hendene først. Jeg rullet på alle smykkene en gang per dag de første ukene da jeg ble anbefalt det, om det gjorde noe med grotiden vet jeg ikke, men så lenge man ikke ruller på de stadig vekk så øker de neppe grotiden med massevis av uker.

Jeg hadde smykkene i ca i 1-2 mnd før jeg byttet de ut. Hvor lang tid det tar før du kanskje får en infeksjon er umulig å vite da det varierer fra person til person, du merker det iløpet av de første timene pga det gjør vondt. Jeg har hatt infeksjon et par ganger, men det gikk fort over for meg.

Anonym poster: e27e24e5ef4571de131b6a6bf94db52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Huff, dumt at du gjorde det hos frisøren, men gjort er gjort.

Grotid kan være alt fra noen uker til noen måneder. Rens med pyrisept og ikke ta på øreflippen mens de gror. Rens så du får bort alt av gugg og skorpe rundt hullet.

Anonym poster: 7ffc38dbebe8b4270bae7eab599e888c

hvorfor var det dumt? jeg gjorde det hos frisøren og det gikk da fint..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Ikke ta for mye på de. Du skal helst bruke saltvannsløsning når du renser, pyrisept er litt for sterkt og kan føre til at det gror saktere og kan bli sårt.

Dumt å ta hos frisør, men gjort er gjort. Får satse på at det går bra. Moren min fikk tatt hull i mine ører hos frisør når jeg var 4 år, de verker fortsatt og hovner opp med jevne mellomrom selv om det er 20 år siden. Til tross for at jeg ikke har hatt noe i de på 5 år.

Anonym poster: 2c005ac7d9f273b21cd1114eca4714d8

Samme her, mine har aldri grodd, og de verker fortsatt og hovner opp sånn som hos deg. Kan ikke ha noenting i det øret hvor jeg har tatt med frisørpistol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Samme her, mine har aldri grodd, og de verker fortsatt og hovner opp sånn som hos deg. Kan ikke ha noenting i det øret hvor jeg har tatt med frisørpistol.

jeg smurte på en sånn antibskteriell salve på øreflippene når jeg fikk betennelse etter hull i ørene. husker ikke hva den heter. men ble bedre etterpå og har ikke hatt problemer siden. Spør på apoteket om de har noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

jeg smurte på en sånn antibskteriell salve på øreflippene når jeg fikk betennelse etter hull i ørene. husker ikke hva den heter. men ble bedre etterpå og har ikke hatt problemer siden. Spør på apoteket om de har noe for det.

Har hatt de i 15 år, har fått det sett på av leger og hele hurven, men det er bare sånn det er. Har fått tilbudet om å få de sydd igjen hos legen, men kan ikke tenke meg at det resultatet vil bli vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt de i 15 år, har fått det sett på av leger og hele hurven, men det er bare sånn det er. Har fått tilbudet om å få de sydd igjen hos legen, men kan ikke tenke meg at det resultatet vil bli vakkert.

Jeg har samme problem med mine hull i ørene som ble skutt med pistol. De gror aldri igjen og de hovner opp innimellom.

Har blitt fortalt at det kan hjelpe å stikke dem opp igjen, men ikke gjort det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du ikke tar på dem uten at du har vasket hendene dine svært, svært nøye. Ellers kan infeksjoner lett oppstå (det er jo åpne sår, ikke sant, og tenk på alt du sikkert tar på ila. en dag - du vil ikke ha støv, skitt og bakterier fra ting og andre mennesker inni der)..

Jeg har tatt alle mine ørehull (lol) med frisørpistol. Har skutt opp igjen samtlige minst én gang. Anbefaler det ikke, nei, men jeg kan skylde på at jeg var ung og dum :fnise:

For øvrig har jeg selv prøvd å få to av hullene til å gro - det ene har grodd så å si helt igjen, mens det andre fortsatt er åpent (og her snakker vi flere år!). Og egentlig bør jeg stikke opp igjen to av de øvre hullene nå, men jeg orker ikke å sove med noe i ørene + at det blør så inni granskaugen når jeg gjør det.. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg smurte på en sånn antibskteriell salve på øreflippene når jeg fikk betennelse etter hull i ørene. husker ikke hva den heter. men ble bedre etterpå og har ikke hatt problemer siden. Spør på apoteket om de har noe for det.

Har brukt det opp til flere ganger, men det kommer dessverre alltid tilbake. Må nok bare leve med det. Hullene er i tillegg helt skjeve og stygge, ser stygt ut å ha øredobber der. Har fått andre hull hos piercer, og de er helt fine.

Man kan selvfølgelig få fine hull hos frisør også, sier ikke at det alltid går alt, men det er større sannsynlighet for å få et godt resultat hos en proff piercer.

Syns det er så merkelig at folk (ikke spesielt rettet mot deg BettyBoop) skal gå sånn i forsvarsposisjon så fort noen kritiserer metoden frisører bruker for å ta hull i ørene bare fordi de har tatt hos frisør selv og det har gått fint.

Det er ganske bra dokumentert at det er dårlig metode som i mange tilfeller går galt. De har også i mange tilfeller dårlig peiling på hvordan hullene skal behandles i ettertid, og pistolen er generelt et mindre hygienisk verktøy enn engangsnålene en piercer bruker.

For ikke å snakke om at smykkene er dårlig formet og hullene for trange. Vil du være sikker på et godt resultat så går du til en piercer med godt rykte.

Som sagt så går det ikke altid galt, og det er jo greit. Men jeg syns egentlig frisører skal holde seg til det de er utdannet for (klippe hår) eller lære seg å pierce. For de kan faktisk det. Kjenner personlig to frisører som har tatt det skrittet å lært seg å pierce (samt tatt kurs i hygiene på dette området) for å kunne ha et forsvarlig tilbud i salongen sin. KJEMPEBRA!!

Anonym poster: 2c005ac7d9f273b21cd1114eca4714d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forresten, dere som sliter med sånne hull som meg, som aldri gror og stadig verker etter flere tiår: Gå til en ordentlig piercer. Om hullene sitter på en plass som dere er fornøyd med så kan mest sannsynligvis piercern fikse hullene ved å pierce de på nytt akkurat der hvor hullene er og fikse problemet :) Bare et tips! Så slipper man å sy de igjen for å fikse problemet.

Har fått gjort dette på det ene hullet mitt, og det er helt normalt nå.

Anonym poster: 2c005ac7d9f273b21cd1114eca4714d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, mine har aldri grodd, og de verker fortsatt og hovner opp sånn som hos deg. Kan ikke ha noenting i det øret hvor jeg har tatt med frisørpistol.

Jeg hadde store problemer med de hullene jeg hadde fra yngre dager tatt hos frisør. Måtte la det gro igjen, selv da samlet det seg verk og skapte problemer, 20 år etter. Gikk til piercingstudio og piercet på nytt. Hun forklarte at grunnen til at de verket var at verket aldri klarte å komme ut fordi hullet var grodd igjen. Ble en del verk (det som var igjen fra gammelt av) etter jeg tok nye hull, men passet på å rense godt og smøre på med bacimycin. Etter 10 uker byttet jeg til en annen type titan-dobb (fra frisør), og har vært fri for verk siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

En piercer kan vel ikke akkurat fikse et hull allerede er åpent, det har ikke grodd liksom. Jeg kan helt fint putte inn en øredobb uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En piercer kan vel ikke akkurat fikse et hull allerede er åpent, det har ikke grodd liksom. Jeg kan helt fint putte inn en øredobb uten problemer

Jeg ville tatt meg en tur til et piercingstudio og fått de til å ta en titt og høre hva de mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...