Gå til innhold

Russejenter betalt 150000 kr for tre russesanger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Stjerner og planeter

For å spare den summen må de spare mellom 13 og 26 tusen i året. Det er selvfølgelig mye penger, men i mine øyne absolutt overkommelig. Dugnad gir vel rundt 1000 kr/gangen, og ellers ville det holdt med en sommerjobb med mye jobbing så hadde de tjent inn summen bare på det.

Dei vil nok angre seg når dei oppdagar at det er viktigare ting å spare til som td leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Imaginary

Dei vil nok angre seg når dei oppdagar at det er viktigare ting å spare til som td leilighet.

Enig.

En ting er at det går an å spare seg opp så så mye penger - det er noe ganske annet å kaste dem bort på to uker med fyll.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er galskap, men nå må vi huske på at de vil få endel tilbake når de selger bussen også, så 60 - 80 000 er det de legger ut på bussen, ikke totalkostnaden pr person. Kostnaden blir nok langt lavere.



Anonymous poster hash: 045d5...236
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russetiden ser ut til å være det nye statussymbolet. En har de med rike foreldre, og en har de med vanlige, gjennomsnittlige foreldre.
Hvis ungene mine vil bruke så mye penger på buss og egne låter osv, så får de finne en måte å finansiere det på egen hånd. Det er uaktuelt å kaste så mye penger ut vinduet på noe så latterlig som 3 ukers flatfyll i mai.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør definitivt gjøre det. :kul:

Nå vet jeg ikke om du skal være russ, men jeg tror noen venner av meg var misunnelige og angret på valget over å ha svidd av så mye penger på en kort russetid når jeg lå i en hammock mellom to palmetrær på beachen etter videregående, mens de gikk hjemme å sparket stein.

Å dra ut å reise i den store verden etter videregående synes jeg er en fin måte å feire avsluttet skolegang på. Som førstereis lærte jeg jo også mye på en slik reise.

Jeg var russ i fjor, brukte maks 4000 og hadde det veldig bra på det budsjettet. Er veldig glad for at jeg ikke brukte mer, men kunne i grunn brukt mindre. Kjøpte mye klær, da hettegensre, men de er fortsatt i bruk og det var det som var tanken bak det :)

Jeg tenker å legge ut på en laang backpacker tur etter et par år til med studier, sparing og sommerjobb. Tenker på å reise på sånn work&travel slik at det ikke bare blir strand og taning 24/7. Merker jo hvor mye jeg har "vokst" på dette upanlagte friåret så jeg tviler ikke på at en lærer mye på en slik reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/kultur/bruker-150.000-pa-russelater-1.11677576

Hva synes dere?

25 jenter som har en russebuss sammen, som de har lagt ut til sammen 1 mill kr for, fikk laget 3 låter fra diverse musikere til russetiden deres.

De betalte 150000 kr for de 3 låtene, som skal spilles fra det enorme musikkanlegget de har i bussen sin.

Synes dere dette er vel anvendte penger?

Anonymous poster hash: 16893...df6

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/kultur/bruker-150.000-pa-russelater-1.11677576

Hva synes dere?

25 jenter som har en russebuss sammen, som de har lagt ut til sammen 1 mill kr for, fikk laget 3 låter fra diverse musikere til russetiden deres.

De betalte 150000 kr for de 3 låtene, som skal spilles fra det enorme musikkanlegget de har i bussen sin.

Synes dere dette er vel anvendte penger?

Anonymous poster hash: 16893...df6

Da jeg var russ hadde jeg hverken buss, sang eller annet luksus. Jeg var ikke en gang på arrangementer (jo, Tusenfryd den ene dagen...) Jeg gikk blakk nesten hele tiden og ble "edru russ". Nå, 9 år senere, angrer jeg ikke ett sekund på å ikke ha sløst bort en formue på en feiring som uansett går i arkivet så kjapt den er over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

For min del ville det vært helt bortkastede penger som kunne blitt brukt på helt andre, nødvendige, mest sannsynlig livsviktige saker og ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør definitivt gjøre det. :kul:

Nå vet jeg ikke om du skal være russ, men jeg tror noen venner av meg var misunnelige og angret på valget over å ha svidd av så mye penger på en kort russetid når jeg lå i en hammock mellom to palmetrær på beachen etter videregående, mens de gikk hjemme å sparket stein.

Å dra ut å reise i den store verden etter videregående synes jeg er en fin måte å feire avsluttet skolegang på. Som førstereis lærte jeg jo også mye på en slik reise.

Helt enig, og det er vanlig i Tyskland og Østerrike i hvert fall. Skole og eksamen først, så en velfortjent ferie.

Det er greit nok å kose seg i den siste tiden på videregående, men russefeiringen slik den er blitt, er jo helt hinsides.

Anonymous poster hash: d7528...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svi av 40-50000 på to ukers russefeiring? neppe.. Flesteparten av disse har mamma og pappa som sponser.

Anonymous poster hash: 16893...df6

Eh, jo. Jeg har selv gått på Eikeli og jeg kan med trygghet si at det er de færreste foreldrene som sponser dette. Mange jobber fra første gym for å ha råd.

Anonymous poster hash: a8030...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russetiden ser ut til å være det nye statussymbolet. En har de med rike foreldre, og en har de med vanlige, gjennomsnittlige foreldre.

Hvis ungene mine vil bruke så mye penger på buss og egne låter osv, så får de finne en måte å finansiere det på egen hånd. Det er uaktuelt å kaste så mye penger ut vinduet på noe så latterlig som 3 ukers flatfyll i mai.

Det nye? Det var akkurat på samme måte da jeg var russ i 97.

Anonymous poster hash: a8030...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Eh, jo. Jeg har selv gått på Eikeli og jeg kan med trygghet si at det er de færreste foreldrene som sponser dette. Mange jobber fra første gym for å ha råd.

Anonymous poster hash: a8030...3a6

Hmm. ja da så. Da vil jeg være så frekk å si de er dumme. Hvor lang tid tar det å tjene inn 50000? Jobber annenhver helg i to år? Alle de timene med å flippe burgere på macern...for to uker fyll i en buss. Så vasted. Må da være bedre med en laaang feriereise etter endt videregående. Menmen, vi tenker alle forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. ja da så. Da vil jeg være så frekk å si de er dumme. Hvor lang tid tar det å tjene inn 50000? Jobber annenhver helg i to år? Alle de timene med å flippe burgere på macern...for to uker fyll i en buss. Så vasted. Må da være bedre med en laaang feriereise etter endt videregående. Menmen, vi tenker alle forskjellig.

Ja, det kan du si. Jeg valgte vekk buss av den grunn, men det bryr meg fortsatt ikke en tøddel at andre bruker så mye på russetiden.

Anonymous poster hash: a8030...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det sto 15 tusen, men så var det jaggu en null til der.. 150 tusen, litt i overkant syns jeg. Men hvis bussen kommer på en million så er vel musikkpengene bare småpenger. Må si jeg er sjokkert over beløpet som brukes over så kort tid, og som mange har brukt så lang tid på å jobbe for å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg klarer å tenke er "jamen... egenkapital... BSU..."

Så mye man kunne gjort med de pengene fremfor å lage en harrybuss og produsere elendig popmusikk.



Anonymous poster hash: 5105b...457
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye? Det var akkurat på samme måte da jeg var russ i 97.

Anonymous poster hash: a8030...3a6

Ok. Da kan jeg sikkert konkludere med at jeg heldigvis bor på "feil" kant av landet for akkurat det hysteriet der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dei vil nok angre seg når dei oppdagar at det er viktigare ting å spare til som td leilighet.

Ja om de vil angre kan jeg ikke si noe om, jeg selv prioriterte pengene annerledes i russetiden. Poenget mitt var bare at ungdom fint kan få til å betale dette uten at "pappa betaler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det hardt arbeid og gleding og planlegging og kreativitet som gjaldt fra vi fikk venner i 1 klasse på vgs, og helt til slutten.

Tror ingen syns det ikke var verdt det, for det er ikke bare russetiden som gjelder. Det er hele prosessen og det sosiale rundt det.



Anonymous poster hash: cf5ed...0d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres ut som en liten tiltaksløs drittunge nå; så ser jeg faktisk noe positivt med å være med på buss. For min del har jeg (pinlig nok) jobbet flere timer for vanen min enn for meg selv i løpet av videregående. Ja, det er jo supert at noen greier å jobbe seg opp egenkapital, makse BSU og gudene vet hva, men sannheten er at de fleste ungdom jeg kjenner synes det er mer gøy med hurra enn å bruke pengene sine fornuftig uansett. Endel jeg kjenner og vet om har jobbet for russetiden ved å selge dopapir, rydde søppel og gudene vet hva siden midten av ungdomsskolen. Tviler på at disse hadde gjort det samme for å tjene litt ekstra til BSU'en eller til fattige barn i Afrika. På den måten er det nok mange som opplever verdien av arbeid og hvor mye man faktisk må jobbe for å tjene det antall penger. Om pengene kun kommer direkte ifra foreldrenes lommebok, bryr jeg meg ikke. Da har de mest sannsynlig tilstrekkelig til å hjelpe ungdommen senere i livet uansett, men dette blir en annen sak. Noe annet å tenke på er at russetiden faktisk ikke bare varer i 3 uker, men over en mye lengre periode med arbeid, planlegging og festing. Trist nok at såpass mye skal dreie som om noe så unyttig som en buss, men tviler på at norsk ungdom flest vil begynne med u-landsarbeid med det første.

Men uansett, ja, det er utrolig unyttig bruk av penger! Sannheten er trist nok, at ungdom generelt sett er for bortskjemte og at faktisk mange lærer verdien av jobbing gjennom dugnader osv. til bussen.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt trist at den måten ungdommer skal lære hvordan man tjener penger på er å sløse bort flere millioner på 2 ukers fyll. Russetiden er moro det, men hva er det som tilsier at det skal koste masse å feste og kose seg sammen med venner og feire at man er ferdig med 13 års skolegang?

En ting er å spare opp og gjennomføre et prosjekt som en russebuss er, men det er disse meningsløse tingene som egendesignet sanger osv. som er med på å hype en fullstendig usunn bruk av penger. Det er ikke rart at flere unge i dag ender opp med inkassovarsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...