Gå til innhold

Nynorsken er for vanskelig for oss folk flest!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Så det du ikke behersker, det gir du opp? Hva er det for en innstilling, da? Eru en quitter el? Dække noe en vil ha på sæ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La de som føler for det snakke grautmål alt de orker, men ikke tving meg til å være med å betale for idiotien.

Hvem er det som betaler folk for å prate grautmål og hvilke mål er det som er grautmål? Hvis mitt mål faller under grautmål, hvor kan jeg i så fall henvende meg for å få betalt for å prate mitt mål?

Anonymous poster hash: 6fea9...a88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med mitt nyestenorsk å gjøre? Kunstige skriftspråk støttes av staten, så det er bare å bruke presedensen Ivar Aasen og hans nynorsk har skapt.

Hva i alle dager har presedens med dette å gjøre? Ikke bruk ord du ikke kan…

Anonymous poster hash: 96208...fb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 6 i sidemål (nynorsk) i hine hårde dage, men skåret ikke spesielt bra på testen. Det er rett og slett flaut at jeg er bedre i engelsk og fransk enn i et morsmål.

Du sier noe. Jeg endte opp med 6 i norsk, engelsk og tysk, og 2 -to- i nynorsk. Henger jo ikke på greip.

Antakelig er problemet manglende motivasjon hos de fleste som ikke takler å lære nynorsk. Og det kommer jo av at det åpenbart er fullstendig høl i huet å bruke tid og penger på å opprettholde to skriftspråk i Norge.

Ja til folkeavstemming!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis du ikke klarer å lære deg et sett med enkle grammatikalske regler, bør du ikke studere videre. At elever som tar studiespesialiserende linje, synes nynorsk er "for vanskelig", er et faresignal.

2. I andre land kjemper man for å lære mest mulig på skolen. Det er kun i Norge, at de mest engasjerte elevene jobber for å lære minst mulig. Det er bare skremmende.

3. Jo mer du lærer av grammatikk, jo større språkforståelse får du - generelt. Elever som er dyktige i sidemålet sitt, er oftest dyktige også i hovedmålet.

4. Vi kan selvsagt ikke legge opp alle linjer etter de svakeste elevene. Vi bør satse på et mangfold av mer praktisk rettede linjer etter videregående, for de elevene som er dårligere i teori, og bedre i praktisk arbeid.

Hilsen lærer.



Anonymous poster hash: eec92...33f
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis du ikke klarer å lære deg et sett med enkle grammatikalske regler, bør du ikke studere videre. At elever som tar studiespesialiserende linje, synes nynorsk er "for vanskelig", er et faresignal.

2. I andre land kjemper man for å lære mest mulig på skolen. Det er kun i Norge, at de mest engasjerte elevene jobber for å lære minst mulig. Det er bare skremmende.

3. Jo mer du lærer av grammatikk, jo større språkforståelse får du - generelt. Elever som er dyktige i sidemålet sitt, er oftest dyktige også i hovedmålet.

4. Vi kan selvsagt ikke legge opp alle linjer etter de svakeste elevene. Vi bør satse på et mangfold av mer praktisk rettede linjer etter videregående, for de elevene som er dårligere i teori, og bedre i praktisk arbeid.

Hilsen lærer.

Anonymous poster hash: eec92...33f

Du lærer, du syns ikke vi heller bør fokusere på realfag og utbredte internasjonale språk fremfor å trøkke nynorsk ned over huet på ungdommen da?

Nynorsk er et konstruert behov her i landet, og ikke noe vi har bruk for å lære over hodet. Hvis man fjerner kravet om å svare nynorsk med nynorsk i staten vel og merke. Det er ikke verre enn det. Vips, så har vi atskillige timer i året som kan brukes på noe laaaangt mer fornuftig.

Nytenkning. ;)

Endret av la Flaca
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at nynorsk skal bli et valgfag.

Jeg tror at mye av grunnen til at elevene, inkludert meg selv, er så dårlig i nynorsk er at skolen ikke legger opp til opplæring i nynorsk. Så å si alle norsktimene jeg har hatt på både ungdomsskolen og VGS (jeg går i VG3) retter seg mot selve pensumet eller bokmålsundervisning, altså ikke selve nynorsken. Hvordan i alle dager skal en lære seg et skriftspråk når en ikke får undervisning og oppfølging i det? Dersom det skal fortsette å være et obligatorisk fag på skolen burde det også innføres obligatoriske nynorsktimer. Uansett er jeg, som skrevet, for at nynorsk skal bli et valgfag.



Anonymous poster hash: f915b...4aa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer, du syns ikke vi heller bør fokusere på realfag og utbredte internasjonale språk fremfor å trøkke nynorsk ned over huet på ungdommen da?

Nynorsk er et konstruert behov her i landet, og ikke noe vi har bruk for å lære over hodet. Hvis man fjerner kravet om å svare nynorsk med nynorsk i staten vel og merke. Det er ikke verre enn det. Vips, så har vi atskillige timer i året som kan brukes på noe laaaangt mer fornuftig.

Nytenkning. ;)

Hvilke timer er det du snakker om? Nynorsktimer på skolen er ikke-eksisterende.

Anonymous poster hash: f915b...4aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer, du syns ikke vi heller bør fokusere på realfag og utbredte internasjonale språk fremfor å trøkke nynorsk ned over huet på ungdommen da?

Nynorsk er et konstruert behov her i landet, og ikke noe vi har bruk for å lære over hodet. Hvis man fjerner kravet om å svare nynorsk med nynorsk i staten vel og merke. Det er ikke verre enn det. Vips, så har vi atskillige timer i året som kan brukes på noe laaaangt mer fornuftig.

Nytenkning. ;)

Det blir brukt minimalt med tid til nynorsk allerede. Noen minutter her og der i vanlige norsktimer. Og et par vurderinger hver termin. Det bedrer språkfølelsen til de som lærer seg å beherske det. Om det er så vanskelig å slå opp i en ordbok for å se hva substantivkjønnet er, er det kanskje ikke mastergrad man bør sikte mot, uansett? Realfag og språkfag bør selvsagt styrkes. Kan ikke se motsetningen, men så vet jeg jo hvordan undervisning av nynorsk foregår i skolene. Kanskje ikke du gjør det?

Det er en utbredt misforståelse at jo mindre vi lærer, jo mer lærer vi. Elever generelt bruker svært lite tid til å pugge nynorskregler. Det vet vi som retter dem :-)

Ellers mener jeg som sagt at langt færre burde gå på studiespesialiserende linjer, og at vi bør styrke yrkesfagene.

Anonymous poster hash: eec92...33f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at nynorsk skal bli et valgfag.

Jeg tror at mye av grunnen til at elevene, inkludert meg selv, er så dårlig i nynorsk er at skolen ikke legger opp til opplæring i nynorsk. Så å si alle norsktimene jeg har hatt på både ungdomsskolen og VGS (jeg går i VG3) retter seg mot selve pensumet eller bokmålsundervisning, altså ikke selve nynorsken. Hvordan i alle dager skal en lære seg et skriftspråk når en ikke får undervisning og oppfølging i det? Dersom det skal fortsette å være et obligatorisk fag på skolen burde det også innføres obligatoriske nynorsktimer. Uansett er jeg, som skrevet, for at nynorsk skal bli et valgfag.

Anonymous poster hash: f915b...4aa

Det er grammatikkundervisningen som burde styrkes. Kan du basal grammatikk, lærer du nynorsk på en-to-tre.

Anonymous poster hash: eec92...33f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir brukt minimalt med tid til nynorsk allerede.

Flott da. Og du ser fortsatt ikke hvor idiotisk det er å tviholde på nynorsk når det er så dårlig stelt? For minimalt med tid er det over hele fjøla.

Jeg har barn på skolen, og vet godt hvor enormt lite ressurser norske skoler har. Man snur på hver krone og har knapt lærere med utdanning som står for undervisningen. Tidspress og halvveis hele veien. Da må det da gå an å innse at man heller bør konsentrere seg om fag som faktisk har en betydning for videre utdanning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grammatikkundervisningen som burde styrkes. Kan du basal grammatikk, lærer du nynorsk på en-to-tre.

Anonymous poster hash: eec92...33f

Javel? Jeg slet aldri med grammatikken, men å finne ut hva som var tillatte former på nynorsk og hva som ikke var det. Jeg måtte altså pugge ord, verken mer eller mindre. Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Jeg slet aldri med grammatikken, men å finne ut hva som var tillatte former på nynorsk og hva som ikke var de. Jeg måtte altså pugge ord, verken mer eller mindre.

Jeg fikk aldri til det med å velge de riktige variantene av de tillatte formene konsekvent. Altså ikke blande blod-nynorsk "grautmål" uttrykk med den nyere mer moderate nynorsken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorsk i seg selv er nok ikke vanskelig, men jeg opplevde det som knotete og unødvendig å skulle lære to skriftspråk som er såpass like at man fint kan forstå det ene selv om man bare bruker det andre. Det samme gjelder normert nynorsk (pluss diverse dialekter) brukt på TV. Man skjønner jo hva som blir sagt, selv om man har en annen dialekt.

Det som irriterer meg med nynorskundervisning er at det fokuseres på at man selv skal kunne bruke det, samt at man får karakter i faget. Det jeg mener man bør fokusere på, er at man skal kunne forstå det bedre. Da kan det heller brukes litt tid på gjennomgang av ordene som skiller seg ut og ikke nødvendigvis gir mening ved første øyekast , som f.eks: høve, førebels og hugleik.

Jeg husker vi fikk i oppgave å skrive stil om en sommerdag i ferien, hvor jeg presterte å fortelle om den fine rumpejolla mi (skrev rau istedenfor raud, gitt :laugh: ). Det har jo egentlig ingenting å si om jeg ikke vet at det staves r-a-u-d, så lenge jeg forstår hva som menes når jeg leser/hører det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer meg at ingen så langt har brukt nynorsk i denne tråden. Uansett hvor forsvarende enkelte har vært for å beholde nynorsken har de altså brukt bokmål for å formidle budskapet...

Det sier sitt! :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig.

Hadde nynorsk på ungdomsskolen. Så gikk jeg på vgs i 3 år og hadde ikke noe nynorsk. Gikk påbygg 4. året og der hadde vi nynorsk, og det var forventet at vi skulle kunne det skikkelig bra. Men jeg hadde jo ikke hatt det siden ungdomsskolen, og det var også fler i klassen som hadde jobbet noen år før de skulle fullføre vgs og heller ikke hadde hatt nynorsk på flere år.

Skal man lære seg et "språk" så må man bruke det jevnlig, eller så lærer man det aldri.

Etter jeg begynte på lærerstudiene, hadde jeg praksis på en nynorsk-skole. Igjen; flere år siden jeg hadde hatt nynorsk sist. Jeg glemte ofte å skrive nynorsk på tavlen, og fikk kjeft av praksislærer :P Jeg skrev mye feil og. Stakkars elever. Fant heldigvis et bra oversettelsesprogram på internett som funka ganske bra, så slapp jeg å sitte en time ekstra med å oversette oppgaver!!

Jeg har liksom aldri lært nynorsk helt, og da er det jommen vanskelig å bare plutselig begynne å bruke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nynorsk i seg selv er nok ikke vanskelig, men jeg opplevde det som knotete og unødvendig å skulle lære to skriftspråk som er såpass like at man fint kan forstå det ene selv om man bare bruker det andre. Det samme gjelder normert nynorsk (pluss diverse dialekter) brukt på TV. Man skjønner jo hva som blir sagt, selv om man har en annen dialekt.

Det som irriterer meg med nynorskundervisning er at det fokuseres på at man selv skal kunne bruke det, samt at man får karakter i faget. Det jeg mener man bør fokusere på, er at man skal kunne forstå det bedre. Da kan det heller brukes litt tid på gjennomgang av ordene som skiller seg ut og ikke nødvendigvis gir mening ved første øyekast , som f.eks: høve, førebels og hugleik.

Jeg husker vi fikk i oppgave å skrive stil om en sommerdag i ferien, hvor jeg presterte å fortelle om den fine rumpejolla mi (skrev rau istedenfor raud, gitt :laugh: ). Det har jo egentlig ingenting å si om jeg ikke vet at det staves r-a-u-d, så lenge jeg forstår hva som menes når jeg leser/hører det.

Hmm. Du sier først at vi forstår begge målformer, men deretter at man bør lære å forstå nynorsk? Det minner vel om en form for sirkelargumentasjon du..

Medlem : jeg behersker begge målformer, men bruker sidemålet mitt her, for å holde det i hevd :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Du sier først at vi forstår begge målformer, men deretter at man bør lære å forstå nynorsk? Det minner vel om en form for sirkelargumentasjon du..

Medlem : jeg behersker begge målformer, men bruker sidemålet mitt her, for å holde det i hevd :-)

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg skrev at vi fint kan forstå det ene selv om vi bruker det andre. Deretter skrev jeg at fokuset ikke bør være på å kunne bruke det, men på å forstå det bedre. Du la kanskje ikke merke til "bedre" på slutten av setningen der?

Jeg la altså trykk på "forstå det bedre", fordi jeg mener det ikke er et reelt behov for å kunne skrive korrekt nynorsk dersom man selv er bokmålsbruker. Det bør kun være en del av undervisningen for å forstå de som faktisk bruker nynorsk (i skrift eller tilnærmet tale) enda bedre .

Vi forstår begge målformer godt fordi det stort sett er veldig likt, men enkelte dagligdagse ord skiller seg altså ut, så derfor bør man heller bruke tid på å pugge nettopp disse ordene enn å kunne skrive en stil på perfekt nynorsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Jo mer du lærer av grammatikk, jo større språkforståelse får du - generelt. Elever som er dyktige i sidemålet sitt, er oftest dyktige også i hovedmålet.

Kaaaanskje for at de har bedre anlegg for språk i utgangspunktet? Korrelasjon =/= kausalitet. De hadde vært enda bedre i hovedmålet sitt hvis de hadde blitt undervist i dette i stedet for nynorsk, og attpåtil ville dette vært noe av viktighet. Hvor mange her har fått bruk for nynorskferdigheter etter VGS i situasjoner hvor det ikke har vært lovpålagt?

2. I andre land kjemper man for å lære mest mulig på skolen. Det er kun i Norge, at de mest engasjerte elevene jobber for å lære minst mulig. Det er bare skremmende.

Det handler ikke om å lære minst mulig, det handler om å lære noe som er av viktighet. Når du lærer noe som du aldri vil få bruk for i praksis eller ikke på noen måte forbedrer din evne til å reflektere/forstå verden, kan du like godt la være. Timene brukt på nynorsk hadde vært like godt brukt i senga hjemme - det er nettopp dette elevene her klager på, ikke at de må lære ting. Hadde dette vært tilfellet hadde de også klaget på engelsk og matte, det skjer knapt til tross for at dette er enda vanskeligere å lære seg.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som betaler folk for å prate grautmål og hvilke mål er det som er grautmål? Hvis mitt mål faller under grautmål, hvor kan jeg i så fall henvende meg for å få betalt for å prate mitt mål?

Anonymous poster hash: 6fea9...a88

Så du har ikke fått med deg at nynorsk holdes kunstig i live?

Hva tror du f.eks. det koster å måtte trykke alle offentlige formularer og sirkulærer på to språk?

Tror du det er gratis å lage offentlige nettsteder på nynorsk i tillegg til bokmål?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...