Gå til innhold

Bare vikarer i bhg. i ferien, er det vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I barnehagen vår er det bare vikarer på jobb i flere uker, og flere av barnehagene i kommunen er sammenslått i vår bhg. Dvs. masse ukjente unger og voksne, og ingen faste ansatte som ungene kjenner godt.

Vi har et barn som er avhengig av rutiner, forutsigbarhet og kjente fjes for å trives, og vi har heldigvis fått sydd det sammen slik at han får laaang ferie og la han være hjemme. Har fått flere reaksjoner på at dette ikke er brukbart, og umulig kan være vanlig.

Hvordan er det i deres barnehage?

(Vi måtte bestemme ferie før planen for sammenslåing og bemanning var i orden, så vi tok ferie før sammenslåingene og vikarinnrykket kom. Urutinert ja, neste år er vi bedre forberedt.)



Anonymous poster hash: c3c9f...252
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er alle småbarns og alle storbarnsavdelinger sammenslått i juli. Det er alltid minst en ansatt fra hver avdeling på jobb.

Bommet litt på dette første året vi hadde barn i barnehagen, og merket at den uken det gjaldt likte han seg ikke(men det var nok også fordi de bare var 3 stk fra hans avdeling). Har timet det bedre de siste årene, så de har ferie de ukene avdelingene er sammenslått



Anonymous poster hash: e1148...bfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår har jeg vel aldri sett en vikar engang. Og i sommerferien er flere barnehager i kommunen slått sammen, så det er sånn at de bytter på å ha minst 2 voksne fra vår avdeling/barnehage hver uke. Ca. 10 går på rundgang, så alle får litt ferie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe man bør ta opp med barnehagen om man synes det er dårlig at det bare er vikrarer på jobb i flere uker? Vurderer det, men vet ikke hva jeg kan forvente. :vetikke:

TS



Anonymous poster hash: c3c9f...252
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage er stengt i ferien.



Anonymous poster hash: edd19...173
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har barnehagen 2 uker stengt om sommeren. Og vi får ferieønsket hvis det går opp med antall barn. Som regel får vi ferieønsket innvilget, men noen ganger må noen flytte ferien .

Så der er det sjeldent vikarer i bruk om sommeren. Men alle avdelingene er sammen om sommeren da.

Og det skal også minst være en pedagog der.

Og i den barnehagen der mitt barn slår de også sammen avdelingene. Men sjeldent jeg ser det er vikarer der i ferien. Trur ikke jeg hadde likt selv hvis jeg skulle levert barnet mitt i barnehagen til kun vikarer.



Anonymous poster hash: 2a981...198
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I barnehagen vår er det bare vikarer på jobb i flere uker, og flere av barnehagene i kommunen er sammenslått i vår bhg. Dvs. masse ukjente unger og voksne, og ingen faste ansatte som ungene kjenner godt.

Vi har et barn som er avhengig av rutiner, forutsigbarhet og kjente fjes for å trives, og vi har heldigvis fått sydd det sammen slik at han får laaang ferie og la han være hjemme. Har fått flere reaksjoner på at dette ikke er brukbart, og umulig kan være vanlig.

Hvordan er det i deres barnehage?

(Vi måtte bestemme ferie før planen for sammenslåing og bemanning var i orden, så vi tok ferie før sammenslåingene og vikarinnrykket kom. Urutinert ja, neste år er vi bedre forberedt.)

Anonymous poster hash: c3c9f...252

Det er akkurat det samme i vår kommune. Her blir alle barnehagene slått sammen til en og vi får beskjed før ferien at de ikke garanterer noen kjente fjes i forhold til de ansatte. Vi har også et barn veldig likt deres så vi har valgt og ta han ut fra slutten av juni til midten av august da nytt barnehageår starter nettopp for å unngå denne usikkerheten hos han. Jeg har ikke reagert på det direkte til barnehagen, men jeg synes det er litt merkelig at de ikke klarer å ha noen kjente fjes der til enhver tid. Alle skal få ferie selvfølgelig, men de må da kunne rullere litt? Såpass mange ansatte er de at de burde få til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår er det bare vikarer på jobb i flere uker, og flere av barnehagene i kommunen er sammenslått i vår bhg. Dvs. masse ukjente unger og voksne, og ingen faste ansatte som ungene kjenner godt.

Vi har et barn som er avhengig av rutiner, forutsigbarhet og kjente fjes for å trives, og vi har heldigvis fått sydd det sammen slik at han får laaang ferie og la han være hjemme. Har fått flere reaksjoner på at dette ikke er brukbart, og umulig kan være vanlig.

Hvordan er det i deres barnehage?

(Vi måtte bestemme ferie før planen for sammenslåing og bemanning var i orden, så vi tok ferie før sammenslåingene og vikarinnrykket kom. Urutinert ja, neste år er vi bedre forberedt.)

Anonymous poster hash: c3c9f...252

Bor dere i liten kommune?

Hos oss (hovedstaden) så har de slått sammen vår avdeling med en annen, og det er koselig det. Jeg har sett ett ukjent fjes, og det er en av de voksne som kommer inn som vikar.

Anonymous poster hash: 3be82...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnehagen åpen hele ferien? De som jobber vil jo ha ferie, så isåfall er det vel naturlig at det blir vikarer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at deres barnehage fungerer som sommerbarnehage for stengte barnehager et par uker i ferien. Da blir flere barnehager sammenslått og det er ulike voksne fra ulike barnehager som jobber. Dersom dette er tilfellet må man beregne dette om man velger å ha barnet sitt i en sommerbarnehage.



Anonymous poster hash: 98045...77f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere i liten kommune?

Hos oss (hovedstaden) så har de slått sammen vår avdeling med en annen, og det er koselig det. Jeg har sett ett ukjent fjes, og det er en av de voksne som kommer inn som vikar.

Anonymous poster hash: 3be82...c75

LIten kommune ja, 3 barnehager.

Er barnehagen åpen hele ferien? De som jobber vil jo ha ferie, så isåfall er det vel naturlig at det blir vikarer

Det må da gå an å planlegge slik at noen av de faste er på jobb? Slik det er nå er alle de faste borte i flere uker.

Vil tro at deres barnehage fungerer som sommerbarnehage for stengte barnehager et par uker i ferien. Da blir flere barnehager sammenslått og det er ulike voksne fra ulike barnehager som jobber. Dersom dette er tilfellet må man beregne dette om man velger å ha barnet sitt i en sommerbarnehage.

Anonymous poster hash: 98045...77f

Vi har barnet i den bhg. vi fikk plass i, er ikke slik at vi kan velge og vrake. Eneste småbarnsavdelingen, og alle de andre samles der om sommeren. Jeg synes at sammenslåing er ok, men reagerer på at de faste er borte.

TS

Anonymous poster hash: c3c9f...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnehagen åpen hele ferien? De som jobber vil jo ha ferie, så isåfall er det vel naturlig at det blir vikarer

Barnehagen vår er hvertfall oppe hele sommerferien, og de ansatte får jo ferie der også, etter som 8-10 voksne bytter på å være der. Så alle får sikkert 3-4 uker sammenhengende ferie i løpet av de åtte ukene. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storforlangende og krevende foreldre gitt. Selvfølgelig er det vikartid i sommerferien, det gjelder alle steder. Sykehus, sykehjem, fødeavdelinger, barnehager, sfo. SFO stenger som regel 4 uker og det burde egentlig alle landets barnehager også gjøre, men da blir det jo ramaskrik, for ikke alle foreldre jobber på likt. Så ingen sympati fra meg. Skjønner ikke problemet med vikarer de få ukene på sommeren, det er da fremmede folk som mottar 1 åringene deres ved oppstart, så tror dere DET er så mye bedre da?? Kortisolnivåene er skyhøye lenge etter barnet er startet i bhg som 1 åring, så hvis de da som 2-3 åring ikke tåler noen ukjente fjes de få sommerukene dette pågår, så er ikke barna rustet til å gå i en barnehage!

Man opplever dette som gammel også, man får vikarer i hjemmesykepleien, på sykehjemmet, på sykehuset. Slik er det bare. Så lenge det er NOK folk, så får vi/de godta at barna blir passet på!!! :)



Anonymous poster hash: 9a45a...6a7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har vi stengt i fire uker. Ingen sommervikarer. Privat barnehage.

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det hadde vært bedre med stengt barnehage enn at det settes inn bare vikarer uten at vi fikk beskjed i forkant. Kommunikasjon er vel problemet her, vi voksne må jo også planlegge feriene våre.



Anonymous poster hash: c3c9f...252
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Storforlangende og krevende foreldre gitt. Selvfølgelig er det vikartid i sommerferien, det gjelder alle steder. Sykehus, sykehjem, fødeavdelinger, barnehager, sfo. SFO stenger som regel 4 uker og det burde egentlig alle landets barnehager også gjøre, men da blir det jo ramaskrik, for ikke alle foreldre jobber på likt. Så ingen sympati fra meg. Skjønner ikke problemet med vikarer de få ukene på sommeren, det er da fremmede folk som mottar 1 åringene deres ved oppstart, så tror dere DET er så mye bedre da?? Kortisolnivåene er skyhøye lenge etter barnet er startet i bhg som 1 åring, så hvis de da som 2-3 åring ikke tåler noen ukjente fjes de få sommerukene dette pågår, så er ikke barna rustet til å gå i en barnehage!

Man opplever dette som gammel også, man får vikarer i hjemmesykepleien, på sykehjemmet, på sykehuset. Slik er det bare. Så lenge det er NOK folk, så får vi/de godta at barna blir passet på!!! :)

Anonymous poster hash: 9a45a...6a7

Tilvenningen i fjor høst var godt planlagt med fast særkontakt, i barnets tempo og gjennomført av faste, voksne, utdannede ansatte. En morgen i juli møtes vi av ungjenter med friår fra skolen som tilfeldigvis hadde tid til å være i barnehagen mens de venter på noe mer spennende å gjøre.

Og beskjeden er at slik skal det være i flere uker, med stadige utskiftinger av vikarer. Nei, jeg synes ikke det er brukbart. Jeg forstår at det er vikar på legekontoret, en 2-åring forstår ikke at han plutselig skal være sammen med vilt fremmede mennesker. En beskjed hadde vært greit, så kunne vi i det minste planlagt ferien i denne perioden.

Anonymous poster hash: c3c9f...252

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen hvor jeg jobber skal det alltid være minst en fast ansatt på hver avdeling hver dag (om ikke sykdom hindrer det), to og to avdelinger er slått sammen.



Anonymous poster hash: e65f0...f7c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe "bare vikarer", men ansatte fra de andre sommerstengte barnehagene.



Anonymous poster hash: 62683...0ee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det hadde vært bedre med stengt barnehage enn at det settes inn bare vikarer uten at vi fikk beskjed i forkant.

Anonymous poster hash: c3c9f...252

Det er det garantert mange foreldre som er uenige i ;)

Jeg synes du kan etterlyse en oversiktsplan til neste år, med hvilke avdelinger/ansatte/nabobarnehager som er i funksjon i løpet av sommeren. Det får vi i forkant av ferien hvert år, og det kan umulig ta så lang tid å fikse det, det er jo selve planleggingen som tar tid. Å informere burde være en smal sak, så spør om de ikke kan fikse noe slikt til dere :)

Anonymous poster hash: 9acac...d66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...