Gå til innhold

Nær død opplevelser


Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke om dette er blitt spurt før, men jeg lurte på om det er noen her som har opplevd en nær dø opplevelse? Hvis ja, hvordan føles det? Jeg lurer så fælt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet jo naturligvis ikke nøyaktig hvordan det føles å dø, siden jeg sitter her lys levende og skriver dette, men jeg har vært svært nær to ganger; Første gangen holdt jeg på å drukne og den andre gangen var jeg utsatt for en alvorlig bilulykke.

Begge gangene opplevde jeg at tiden nærmest sto stille og selv om livet ikke akkurat passerte i revy, så rakk jeg å tenke mye på mine nære og kjære. Selv om jeg må ha opplevd smerte begge gangene, er ikke det noe jeg husker. I stedet for smerte husker jeg en enorm indre ro og et slags "lys" etter at jeg hadde registrert at "Nå dør jeg!". Jeg opplevde heller ingen redsel før etterpå, så selve opplevelsen av å være så nær døden var i seg selv ikke ubehagelig.

Har snakket med flere andre som sier de har oppleved mye av det samme ved lignende hendelser, så jeg tror naturen har forberedt oss på å dø og at vi har mekanismer i kroppen som hindrer det i å bli en så forferdelig opplevelse som vi gjerne tror det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg har vært nær ved å dø to ganger. Jeg har heller ikke sett livet passere i revy, men rolig konstantert at nå dør jeg. Ingen redsel noen av gangene.

Dette var i forbindelse med store blodtap, en gang etter fødsel og en gang ved svangerskap utenfor livmoren.

Det rare har vært at jeg hørte og så alt rundt meg, mens jeg ble erklært bevisstløs av sykehuspersonalet. Jeg klarte ikke å bevege lemmene mine og heller ikke snakke.

Jeg tok dette opp med en lege etter en av disse opplevelsene og han sa at det var veldig vanlig at man følte seg helt rolig i det man skjønte at dette var i ferd med å gå fryktelig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med nær-døden opplevelser er egentlig ganske interessant. Uten at det har klart å fjerne meg fra min agnostikerposisjon har jeg lest endel om "ndo'er" og folk opplever mye rart. Leo var inne på noe av det, men mange opplever at de kommer over på den "andre siden". Det ser for eksempel legene prøve å redde dem utenfra sin egen kropp. Noen få har "helvetesaktige" skremmende opplevelser, men disse er i kraftig mindretall, de aller fleste opplever ro og en ubeskrivelig "kjærlighet" mens de svever mot et lys, kanskje treffer igjen nære avdøde og andre ånder og får innsikt i hvordan livet og universet er skrudd sammen. Noen får et valg om de vil dra tilbake til jorden eller bli, andre blir sendt tilbake fordi de har oppgaver der. De opplever gjerne at tiden løses opp og at de ikke aner hvor lenge de var der, ofte føles det veldig lenge.

Masse info og historier her:

http://www.near-death.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da godt å vite at de fleste opplever døden som en behagelig opplevelse... Jeg bare tenker at i det øyeblikket en dør så føler en seg ganske ubehagelig med hensyn til at en prøver å puste osv... Men kanskje døden ikke er så skremmende likevel... Jeg skal huske på å sveve mot lyset når jeg dør og ikke mot noe svart! :ler:

Det er bare å fortsette å dele historier her! Alltid interessant å vite hvordan overgangen fra det å leve til å dø føles som! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...