Gå til innhold

Liberale Religiøse


Gjest King James VI

Anbefalte innlegg

Gjest King James VI

Burde vi få mer relgiøse som er mer Liberale og ikke så konservative og fanatiske som mange Kristne og Muslimer og fra andre religioner og sekter og tro sammsfun er ?

Jeg mener nå at religøse burde bli mer Liberale og åpne for andre muligheter en akkurat den troen de har,

For det er jo ingenting som tyder på at er en sann tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er åpen for andre muligheter så er du jo ikke kristen i utgangspunktet, og da blir det jo helt feil. Jeg synes nå "kristne" i Norge er altfor liberale allerede, du skal lete lenge for å finne en som faktisk følger Guds ord.

Derfor er svaret på spørsmålet ditt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man bli mer liberal for å tekkes andre som ikke tror ? Da forsaker man sin egen tro gjør man ikke ??? Men det er stor forskjell på å ha en tro og ty til voldelige metoder som nå foregår i Midtøsten for det er vel det denne tråden handler om er det ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man bli mer liberal for å tekkes andre som ikke tror ? Da forsaker man sin egen tro gjør man ikke ??? Men det er stor forskjell på å ha en tro og ty til voldelige metoder som nå foregår i Midtøsten for det er vel det denne tråden handler om er det ikke ?

Når de tyr til vold følger de ikke sin religion i utgangspunktet. Vold og mord er ikke akseptert i noen religion. De som sier annet er enten hjernevasket eller prøver å hjernevaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de tyr til vold følger de ikke sin religion i utgangspunktet. Vold og mord er ikke akseptert i noen religion.  De som sier annet er enten hjernevasket eller prøver å hjernevaske.

Akkurat - der er jeg 100% enig :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James

tja jeg synnes iverfall de burde bli mer liberale. Ihvertfall når det gjelder og holde muligheten oppe for at det kan være andre veier til Gud en Jesus,

men det kan jo ha med og gjøre at jeg er liberal at jeg synnes at det.

Jeg er uenig i din påstand men skal til min død forsvare din rett til og si det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja jeg synnes iverfall de burde bli mer liberale. Ihvertfall når det gjelder og holde muligheten oppe for at det kan være andre veier til Gud en Jesus,

men det kan jo ha med og gjøre at jeg er liberal at jeg synnes at det.

Men kaller du deg selv kristen? For om du gjør det, hvordan kan du kalle deg kristen og ikke tro på Jesus? Jeg bare fatter det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vi få mer relgiøse som er mer Liberale og ikke så konservative og fanatiske som mange Kristne og Muslimer og fra andre religioner og sekter og tro sammsfun er ?

Jeg mener nå at religøse burde bli mer Liberale og åpne for andre muligheter en akkurat den troen de har,

For det er jo ingenting som tyder på at er en sann tro.

Hm... en interessant diskusjon. Både ja og nei. Poenget mitt er ikke i hvilken grad de bør bli liberale eller ei. Som noen misforstår, som jeg ser, er ikke poenget med å være liberal at man ikke skal tro på Gud eller ikke tro på Jesus. Det handler om å anerkjenne at andre tror det finnes andre veier til Gud, at det finnes andre himmeler og at noen ikke tror på noe. Du kan tro 100% at din tro er den rette vei til frelse, men en bør også innse at man ikke er den eneste i den tro.

Men i den grad man snakker om liberale religiøse, er vel i hvilken grad man har blitt sekularisert. I kristendommen er det stort sett greit at kvinnene har like stor plass og rettigheter som menn. Og samboerskap og homofili og skilsmisse har blitt mer og mer akseptert. Problemet blir all diskusjonen på hva er en "ekte" kristen? Det samme tror jeg kommer mer og mer blant muslimene. Noen blir ikke sett på "ekte" muslimer. F.eks. gifter de seg uten familiens velsignesle, de drikker, har sex før ekteskapet, ber ikke fem ganger daglig og kvinnene går ikke tildekket.

Når flere og flere sekulariserer seg, og det blir "normen", hvorfor fortsetter man å kalle seg liberal? Og hvem skal bestemme hvem som er ekte og ikke? Kan det finnes noen som er ekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er åpen for andre muligheter så er du jo ikke kristen i utgangspunktet, og da blir det jo helt feil. Jeg synes nå "kristne" i Norge er altfor liberale allerede, du skal lete lenge for å finne en som faktisk følger Guds ord.

Derfor er svaret på spørsmålet ditt nei.

Hvordan forklarer du dette til alle de kristne som mener at Jesus var kun guds sønn i en billedlig forstand? De er jo åpne for at religioner er som et åndelig språk; Det finnes mange forskjellige men de sier det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja jeg synnes iverfall de burde bli mer liberale. Ihvertfall når det gjelder og holde muligheten oppe for at det kan være andre veier til Gud en Jesus,

men det kan jo ha med og gjøre at jeg er liberal at jeg synnes at det.

Å være liberal må vel bety at en gir sine tanker, sin tro og sine gjerninger en god del slingringsmonn, slik at en lett kan miste fokuset på det en opprinnelig hadde tenkt og hatt i sikte, og derved etterhvert helt miste retningen som var utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan forklarer du dette til alle de kristne som mener at Jesus var kun guds sønn i en billedlig forstand? De er jo åpne for at religioner er som et åndelig språk; Det finnes mange forskjellige men de sier det samme.

Blir litt teit å kalle seg kristen hvis du ikke tror på Kristus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt teit å kalle seg kristen hvis du ikke tror på Kristus.

Man tror jo på Jesus. bare ikke bokstavelig på allt som står om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tror jo på Jesus. bare ikke bokstavelig på allt som står om ham.

Det er greit, men skal du kalle deg kristen så bør du se på Jesus som Gud (treeningheten er essensen i kristendommen). Ellers blir det litt mer mot New Age.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...