Gå til innhold

HVA I ALL VERDEN


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har jeg gått sykmeldt og da har man god tid til å fundere på forskjellig. Jeg så forleden dag et TV program om en religiøs sekt fra en lite samfunn i USA som heter Colorado City. Det var en utbrytergruppe fra mormonerkirken. De giftet bort døtrene sine til gamle menn, som hadde flere koner fra før. 14 - 15 årige jenter som fikk barn med menn tre ganger så gamle som dem selv. Jeg sjekket litt rundt på internett og fant et annet slikt samfunn som kalles Hilldale. Også en haug med tullinger. Det finnes slike grupperinger i Norge, kanskje ikke som driver med polygami, men som legger restriksjoner på hvordan medlemmer kan gå kledt, og hva de kan se på TV osv. Og det er jo ikke så lenge siden vi hadde den saken fra Sverige, han nordmannen som tok livet av kona si.

Hva skjer i hjernen til disse menneskene. Jeg har selv døtre, og ingen i verden, ikke engang min gudstro ville fått meg til å giftet dem bort til gamle menn. Hva er det mennesker mangler av selvtillit som gjør at de blir tiltrukket av slike syke samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår meg heller ikke på slike grupperinger, eller sekter. Men det er en kjensgjerning at mennesker er villige til å ofre mye for å føle tilhørighet og nærhet til en gruppe. Derfor er det kanskje lett for ulike sekter å plukke opp nye medlemmer som er innflyttere til et samfunn hvor sekten er utbredt, eller som rett og slett søker andre mennesker de kan identifisere seg med.

Videre tror jeg også det må være vanskelig for medlemmer å bryte ut av sekten, kanskje av redsel for å bli alene og ikke lenger ha noe sted de kan betrakte som deres. Også tror jeg det er vanskelig å forkaste en tro og oppfattelse en har lært seg til å være sann. Det er kanskje vanskelig å skulle rokke ved og tvile på sannheter en alltid har tatt for gitt? Eller rett og slett det å bryte tilhørighet til familie og venner i en gruppering.

Mange mennesker vil sette gruppens ønsker og behov foran egne individuelle ønsker. Kanskje det er en grunn til at de gjennomfører handlinger som i resten av samfunnet ikke sees på som normalt? Det viktigste for dem er å gjøre slik gruppen ønsker, siden gruppen står dem nærmest sammenlignet med resten av samfunnet. Dette gjelder også for andre samfunn som ikke defineres som sekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i hvertfall ingenting med religion å gjøre, men en forvridd manns syn på hvordan kvinner skal innrette seg i et mannsdominert samfunn. Et perverst samfunn er det, men verst er at politi og lokal myndighet ikke griper inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...