Gå til innhold

Et verdig liv


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette blir postet i riktig forum,men flytt meg hvis det er feil.

Jeg lurer på hva dere der ute legger i begrepet "et verdig liv"? Må man ha alle funksjoner inntakt? Kunne føle og oppleve? Eller er det nok å bare eksistere for andre?

Innspill? Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil definere et verdig liv som det å leve som man ønsker (som sagt over). Dersom man ikke kan gjøre dette selv, må man få hjelp til å ha et verdig liv. (Ex. gamle på sykehjem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil definere begrepet et verdig liv som et liv der en får levd livet slik en ønsker, uansett hvilke håp og drømmer en har om livet. For meg er det en menneskerett å få bestemme over sitt eget liv og egen kropp.

Ikke alle som bor på pleieinstitusjoner opplever å leve et verdig liv, dette være seg at de ikke får bestemme når de skal få gå på toalettet, hva de skal spise, stå opp eller ta andre avgjørelser som vi regner for å være en rett. Det ble svært mørkt dette her. Men etter noen uker hvor jeg var i praksis på en pleieinstutisjon for eldre mennesker, må jeg si jeg ble overrasket over hvor lett det er å bruke tvang eller ignorere de eldres ønsker. Dette betrakter jeg som uverdige leveforhold. Jeg vet at det er mange eldre som trives i slike pleiehjem, men dessverre er det noen som lever under uverdige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Tror det er ganske forskjellig fra hvor man står. Har tenkt endel på at mange av oss hadde tatt abort om vi kom på ultralyd og så at barnet vi hadde i magen ikke hadde armer og ben. En kinne fra Tromsø som ble født før ultralyden ble innført har hatt et #"fantastisk" liv uten armer og ben, hun har reist masse, hun maler med munnen osv osv. Har hatt noen ekle diskusjoner om dette med menn, de har som oftest mer bestemt syn på at barnet skal bort om det er noe i veien med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...