Gå til innhold

Hvordan stoppe gratisaviser?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Bor i Oslo, og avisene er mange.

Men situasjonen er akkurat som du beskriver, her òg! :kjefte:

ok, endrer, har funnet ut avis navnene nå: Østkantavisa, Aften Sagene og Nordre Aker, Bolig og Eiendom-avis fra et eller annet eiendomsmegler, og masse reklame aviser som følger med. Jeg skjønner jo at her på Sagene bor vi ikke "midt i byen", og ingen regler fungerer. :icon_razz: Men hva kan jeg gjøre for å bli kvitt de?

Det eneste vi får er Østkantavisa og den får vi i postkassa.

Ansvarlig utgiver for denne med flere er Lokalavisene Oslo AS, sentralbordet der når du på 22 63 91 00. Om du finner ut av noe så gi gjerne beskjed her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste vi får er Østkantavisa og den får vi i postkassa.

Ansvarlig utgiver for denne med flere er Lokalavisene Oslo AS, sentralbordet der når du på 22 63 91 00. Om du finner ut av noe så gi gjerne beskjed her. :)

Lokalavisene styrer ikke dette, det er posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ex-telefonselger
Hvor står det at man må reservere seg hvert år? Har aldri hørt om dette, reserverte meg for flere år siden og det har heldigvis stoppet. Bortsett fra meningsmålinger da, de får lov å ringe uansett hvor tåpelig emnet for undersøkelsen er :kjefte:

Helt riktig det opprinnelig "gjest" skriver: at du må reservere seg hvert år da det ikke skjer automatisk. Dette vet jeg, da jeg har vært telefonselger i flere år!

Det folk ikke forstår, er reserveringen gjelder kun 1 år om gangen. Du er selv ansvarlig å fornye den. Mange nekter å reservere seg, da det kreves at du oppgir personnummeret.

Du kan selv reservere deg mot alt. Du haker av hva du vil ha.

Sjekk linken selv. Det er det enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det opprinnelig "gjest" skriver: at du må reservere seg hvert år da det ikke skjer automatisk. Dette vet jeg, da jeg har vært telefonselger i flere år!

Det folk ikke forstår, er reserveringen gjelder kun 1 år om gangen. Du er selv ansvarlig å fornye den. Mange nekter å reservere seg, da det kreves at du oppgir personnummeret.

Du kan selv reservere deg mot alt. Du haker av hva du vil ha.

Sjekk linken selv. Det er det enkleste.

Reservert meg for flere år siden, og slipper unna det meste av både reklame og telefonsalg-oppringninger. Har aldri hørt at man må reservere seg på nytt hvert år, og så vidt jeg kan se står det heller ingen steder at reservasjonen skal fornyes, eller at den bare er gyldig i et år: "Din reservasjon blir registrert i et sentralt register. Alle som sender ut reklame rettet mot deg som kunde, plikter å oppdatere sine lister mot Reservasjonsregisteret senest tre måneder før bruk. Det betyr at når du har registrert din reservasjon mot direkte adressert reklame i Reservasjonsregisteret, skal du ikke motta reklame til din adresse etter at tre-månedersfristen har gått ut."

https://w2.brreg.no/reservasjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det opprinnelig "gjest" skriver: at du må reservere seg hvert år da det ikke skjer automatisk. Dette vet jeg, da jeg har vært telefonselger i flere år!

Det folk ikke forstår, er reserveringen gjelder kun 1 år om gangen. Du er selv ansvarlig å fornye den. Mange nekter å reservere seg, da det kreves at du oppgir personnummeret.

At man må fornye reservasjonen hvert år er bare tull! Jeg la inn min reservasjon for over sju år siden og den er fremdeles gyldig uten at jeg noen gang har fornyet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man må fornye reservasjonen hvert år er bare tull! Jeg la inn min reservasjon for over sju år siden og den er fremdeles gyldig uten at jeg noen gang har fornyet den.

Det var det jeg også trodde. At ikke alle telefonselgere eller firmaer respekterer det er en annen sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Infralove

Om man velger reservere seg mot "direkte adressert reklame" i Brønnøysundregistrene. Kva reklame er det snakk om då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man kan slippe motta de hersens bladene fra HM og La Redoute? Vil fortsette å handle fra disse kjedene, men trenger ikke reklameblad fra de med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man kan slippe motta de hersens bladene fra HM og La Redoute? Vil fortsette å handle fra disse kjedene, men trenger ikke reklameblad fra de med jevne mellomrom.

Vet ikke ang. de bladene, men på Ellos fikk jeg stoppet katalogene. Det tok lang tid da de tydeligvis pakket slikt lenge på forhånd. Men nå er de borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Noen som vet hvordan man kan slippe motta de hersens bladene fra HM og La Redoute? Vil fortsette å handle fra disse kjedene, men trenger ikke reklameblad fra de med jevne mellomrom.

Send en mail til de aktuelle postordrebladene og si du vil reservere deg mot å få katalogene i postkassa.

Dette har jeg selv gjort og de har respektert ønsket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det opprinnelig "gjest" skriver: at du må reservere seg hvert år da det ikke skjer automatisk. Dette vet jeg, da jeg har vært telefonselger i flere år!

Det folk ikke forstår, er reserveringen gjelder kun 1 år om gangen. Du er selv ansvarlig å fornye den. Mange nekter å reservere seg, da det kreves at du oppgir personnummeret.

Du kan selv reservere deg mot alt. Du haker av hva du vil ha.

Sjekk linken selv. Det er det enkleste.

Er du en av telefonselgerne som bryter reglene?

Jeg registrerte meg for litt over et år siden. Da jeg i dag skrev inn fødselsnummeret mitt får jeg opp at jeg fremdeles er registrert med den typen reservasjon jeg la inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel holde å reservere seg en gang, ja. Nå har jeg nettopp funnet ut at Aftenposten har reservasjonsordning mot gratisavisene. Skal bli spennende å se om det fungerer, foreløpig kommer avisa som før. Men de sa det kunne ta litt tid før det trer i kraft. Skjønner ikke helt hvorfor det, hvis man bestiller abonnement så tar det vel ikke lang tid før de klarer å levere? Så det motsatte burde også funke bra. Krysser fingerne, og oppfordrer andre også til å reservere seg. Selv om jeg mener det heller burde vært forbud mot å kaste på døra ting man ikke har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får minst to ganger i uka gratisaviser på døra som jeg ikke ønsker. Har prøvd å sette opp nei til reklame på døra, men de kommer likevel. Er det noen som har erfaring med om det hjelper å kontakte avisene direkte? Og hva med annen reklame som kommer på døra? Her blir merket respektert på postkassa, men ikke på døra. Og det er jo verre å få det på døra, da ser jo alle tyver når man er bortreist pga all søpla på dørstokken. En dag hørte jeg et kraftig dunk på døra, da jeg kikket ut lå en murstein av en katalog der, budet hadde slengt den så hardt at den laget hakk i døra. :kjefte:

Har du ringt inn og sagt i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste som fungerer når det gjelder å kvitte seg med reklame i postkassa er å få på en lapp om at du ikke vil ha uadressert reklame. Det blir respektert. Men da får du ingen ting. Skriv fra kommunen skal uansett leveres i postkassa. det får de som går med reklame beskjed om. I allefall her jeg bor. En kan få klistremerker å sette på postkassa også.

Les mer på grønn hverdag

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1264

Endret av mmmSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ok, nå var det lenge siden jeg postet her, men det er veldig lite som forandret seg siden sist. Jeg har ringt postens kundeservise, men dama der var veldig lite behjelpelig, hun mente at det ikke var posten feil. Da har jeg skrevet klage-email til forbrukerombudet og sendte kopien til postens kundesenter. Jeg fikk svar fra posten om at de skal ordne i situasjonen og jeg skal slippe å få reklamen. Vel, nå har det gått 1,5 måned siden, og jeg får fortsatt massevis av reklameaviser på døra, og har også fått noen i postkassa, tross "Nei takk.." merkene på begge. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre noe mer her!

Tror noe mer sentrale tiltak trenges, som å forby å dele ut reklame/gratis aviser til alle, og innføre "Ja, takk"-merkene istedenfor "Nei, takk.." (som ikke blir respektert her hvor jeg bor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får minst to ganger i uka gratisaviser på døra som jeg ikke ønsker. Har prøvd å sette opp nei til reklame på døra, men de kommer likevel. Er det noen som har erfaring med om det hjelper å kontakte avisene direkte? Og hva med annen reklame som kommer på døra? Her blir merket respektert på postkassa, men ikke på døra. Og det er jo verre å få det på døra, da ser jo alle tyver når man er bortreist pga all søpla på dørstokken. En dag hørte jeg et kraftig dunk på døra, da jeg kikket ut lå en murstein av en katalog der, budet hadde slengt den så hardt at den laget hakk i døra. :kjefte:

Kanskje du ved siden av "nei takk til reklame"-merket kan skriver en lapp og henge opp der det står" Ønsker heller ikke gratisavisa( evt. avisens navn).?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det med folka som bare leser den første posten og ser ikke på datoen engang? :eeeh:

Men, by the way, idéen er jo bra, jeg vurderte å henge opp en A4-ark på døra med pill til "Nei, takk.."-klistremerke og teksten "Hvilken del av "nei, takk" du ikke skjønner?!".. Arg, blir bare så irritert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gratis aviser regnes ikke som reklame så ring selskapet å bestill klistremerker...jobber selv for slavedriverne byavisa i trondheim...JEEZ det kalles GOOGLE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt kritikk til deg RedFox81; Du skriver jo selv at problemet ikke er løst- så da kan jeg da vitterlig ikke forstå hva som er galt med at folk svarer deg selvom det har gått en stund siden du postet tråden. Kan jo hende at de rett og slett ikke har sett tråden før (eller som her- du blir feilinformert i svarene du får- og noen prøver å rette opp dette)...

Men nok om det- skal jammen meg svare jeg også. Jeg jobber i en slik gratis avis- og vet at det ikke nytter å ringe posten dersom du ikke ønsker vår avis i postkassen. Vi distribuerer ikke gjennom posten- så avisen vår ligger i postkassa di lenge før postmannen har gnidd søvnen ut av øynene!

Her må du enten ringe distribusjonsselskapet (som ofte brukes av en eller flere aviser), evt til avisens egen distribusjonsavdeling. Du kan også ringe direkte til avisen- som vil ta henvendelsen videre. Men jeg gjør deg oppmerksom på at det enn så lenge ikke er reservajonsmuligheter mot gratis aviser (se avsnitt lengre ned)...

Her har du en slik sak fra forbrukerrådet/markedsrådet- hvor du selv kan lese reslutatet av en slik klage- og hvilke lovparagrafer vedtaket er gjort i henhold til:

Her kan du finne endel paragrafer i denne sammenheng.

Denne saken er fra 2005- men står med dagens gjeldene lovverk.

Nå er derimot ny markedsføringslov behandlet (litt usikker på om den er vedtatt)- og vil tre i kraft i løpet av 2009. Dette kan du lese mere om her: ny markedsføringslov

Så snart vil du kunne reservere deg i mot gratis aviser- og denne reservasjonen skal respekteres av utgiver/distribusjon.

Endret av Reveal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...