Gå til innhold

Hvorfor går ting så forbanna tregt her i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter å leser om den evigvarende studentboligmangelen. Noen plasser har det blitt lovet i flere ÅR om at bygging snart skal starte, uten at en spade har blitt satt i jorda.

Så har man veiutbygging. Eller andre bygg.

På den tiden vi Nordmenn bruker fra planlegging til start av Prosjekt, greier Kineserne å bygge en splitter ny milionby.

Hva er rota til at ting går så jæva tregt her i Norge? For mye byråkrati? Ekstremt ineffektive arbeidere/politikere i kommune og stat?



Anonymous poster hash: 66150...10d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel etter 70 år med AP diktatur så har Norge blitt slik.



Anonymous poster hash: 426bb...35e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker ned til alt for mye byråkrati.

Planlegging tar tid, særlig byggesaksbehandling hos kommunene. Så kommer nabovarsling og ankemulighet i hue og ræva. Så må finansiering ordnes før man i det hele tatt kan legge byggingen ut på anbud. Når man endeling nærmer ser graving er reguleringsplanen endret og man må starte på nytt igjen.



Anonymous poster hash: 4483e...f44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de to årene jeg har gått på Høgskole, har jeg sett nye studentboliger ferdig bygget ved omtrent hvert semester, så kanskje det faktisk ligger på kommunen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de to årene jeg har gått på Høgskole, har jeg sett nye studentboliger ferdig bygget ved omtrent hvert semester, så kanskje det faktisk ligger på kommunen?

Det vil jeg absolutt tro. Men så er jo spørsmålet hvor lenge de studentboligene var planlagte, før selve byggingen startet :P Selve byggingen går fort, det er det jo private entreprenører som står for.

Problemet er vell som nevnt over at forarbeidet fort kan ta 5-10 år, hvor det stort sett bare foregår papirflytting, overflødige møter, og mer papirflytting.

Anonymous poster hash: 66150...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg absolutt tro. Men så er jo spørsmålet hvor lenge de studentboligene var planlagte, før selve byggingen startet :P Selve byggingen går fort, det er det jo private entreprenører som står for.

Problemet er vell som nevnt over at forarbeidet fort kan ta 5-10 år, hvor det stort sett bare foregår papirflytting, overflødige møter, og mer papirflytting.

Anonymous poster hash: 66150...10d

Vel, jeg husker det ble diskutert samme året som de startet bygging. Hvor lenge planlegging da hadde pågått vet jeg ingenting om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er forferdelig. Jeg har også lyst til å bare ta meg til rette, men korrupte politikere mener at jeg må søke byggetillatelse, at jeg ikke uten videre kan sperre utsikten for naboen, pluss at jeg må koble meg til kommun(ist)ens avløpsrør og ikke bare la avløpet gå ut i drikkevannet. Det er forferdelig, alle de papirene som må fylles ut blant annet. Hvorfor skal jeg tvinges til å ta hensyn til rester av en steinalderbosetning på min tomt, det er da jeg som eier den, er det ikke? Jeg som ikke bryr meg om historie engang.



Anonymous poster hash: 7ef79...414
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Sitter å leser om den evigvarende studentboligmangelen. Noen plasser har det blitt lovet i flere ÅR om at bygging snart skal starte, uten at en spade har blitt satt i jorda.

Så har man veiutbygging. Eller andre bygg.

På den tiden vi Nordmenn bruker fra planlegging til start av Prosjekt, greier Kineserne å bygge en splitter ny milionby.

Hva er rota til at ting går så jæva tregt her i Norge? For mye byråkrati? Ekstremt ineffektive arbeidere/politikere i kommune og stat?

Anonymous poster hash: 66150...10d

byråkrati og papirmølle uten like
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forferdelig. Jeg har også lyst til å bare ta meg til rette, men korrupte politikere mener at jeg må søke byggetillatelse, at jeg ikke uten videre kan sperre utsikten for naboen, pluss at jeg må koble meg til kommun(ist)ens avløpsrør og ikke bare la avløpet gå ut i drikkevannet. Det er forferdelig, alle de papirene som må fylles ut blant annet. Hvorfor skal jeg tvinges til å ta hensyn til rester av en steinalderbosetning på min tomt, det er da jeg som eier den, er det ikke? Jeg som ikke bryr meg om historie engang.

Anonymous poster hash: 7ef79...414

Men skal det ta flere ÅR å få behandlet slike ting? Det ingen som argumenterer om at byggetillatelser osv skal kastes ut, det er heller det at prosessen for å få godkjent ting går så hinsides tregt.

Anonymous poster hash: 66150...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...