Gå til innhold

Bruke handicap-toalett fordi man har med seg barnevogn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Funksjonsfriske kan normaltmholde seg en stund, noen minutter... Funksjonshemmede kan ha manglende fysisk mulighet til å holde seg og dermed vente i noen minutter når de først må. Det er ikke noe hyggelig å oppleve uhell fordi folk med barnevogn eller en fullstappet handlevogn synes det er praktisk å benytte seg av handicapwcen.

Når en har pose på magen, eller rupa foran i stedenfor bak, og posen enten er full eller lekker, så er noen få mintters venting avgjørende for hvor stor katastrofen blir før lekkasjen blir ryddet opp i.

Mange kjøpesentre låser av denne grunn av HC toalettet med nøkkel som man må gå og spørre etter for å få bruke HC WC. Enkelte steder må vi og svare på om det er en

handicapet som skal bruke wcen. Anonymous poster hash: d5b37...425

ok, så dersom de må vente på å komme inn fordi en annen HC er der inne, så er det ikke så ille da? Om de må akutt på do, er det jo ingen bedring for deres situasjon om det er en funksjonsfrisk eller hemmet som er der inne.

Anonymous poster hash: e37ae...249

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Funksjonsfriske kan normaltmholde seg en stund, noen minutter... Funksjonshemmede kan ha manglende fysisk mulighet til å holde seg og dermed vente i noen minutter når de først må. Det er ikke noe hyggelig å oppleve uhell fordi folk med barnevogn eller en fullstappet handlevogn synes det er praktisk å benytte seg av handicapwcen.

Når en har pose på magen, eller rupa foran i stedenfor bak, og posen enten er full eller lekker, så er noen få mintters venting avgjørende for hvor stor katastrofen blir før lekkasjen blir ryddet opp i.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Ja, og da spør man om å få lov til å komme foran i køen (hvis det er kø), og håper at den som allerede er der inne ikke bruker unødig lang tid.

Trådstarter her brukte to-tre minutter, og selv om det kan være hardt å vente så lenge (til tider umulig i min situasjon), så er det ikke mer enn man må forvente.

Uhell blir ikke mer pinlig om man må vente på en barnevogn i stedet for en rullestol.

Anonymous poster hash: 6b44b...ab4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utenkelig at noen hadde sagt ja til å passe en baby mens du skulle på do, de hadde garantert bedt deg om å bruke handikapdoen. Her har vi faktisk felles stellerom og handikaptoalett, så her er det heller ingen valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så dersom de må vente på å komme inn fordi en annen HC er der inne, så er det ikke så ille da? Om de må akutt på do, er det jo ingen bedring for deres situasjon om det er en funksjonsfrisk eller hemmet som er der inne.

Anonymous poster hash: e37ae...249

Poenget er vel at det vil være større sannsynlighet for at toalettet er ledig på et gitt tidspunkt dersom det kun er andre funksjonshemmede som bruker det, og ikke alle andre som måtte reke forbi. Er det først opptatt så er det opptatt, det tror jeg alle forstår...

Anonymous poster hash: 047c2...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til dårlig samvittighet TS. Er bedre for alle parter at man tar med en vogn dit enn et trangt toalett (dametoalettene kan være trange). Det hender jeg også går på handicapdoen, har heller ikke dårlig samvittighet for det, men slipper selvsagt andre foran meg dersom de har et større behov enn meg. Det er ikke alle ting som kan sees på utsiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det vil være større sannsynlighet for at toalettet er ledig på et gitt tidspunkt dersom det kun er andre funksjonshemmede som bruker det, og ikke alle andre som måtte reke forbi. Er det først opptatt så er det opptatt, det tror jeg alle forstår...Anonymous poster hash: 047c2...65b

Dersom alle med barnevogn, handlevogner med handleposer på vei til bilen skal begynne å bruke handicaptoalettene så vil der til slutt ikke være muligheter for handicapede å slippe inn der.

Kan ikke folk med barnevogn begynne å kreve barnevogntilpasset toalett?

Mange i disusjonen her er temmelig korttenkte og mangler helt innsikt i hva ulike funksjonsnedsettelser innebærer.

Dette minner meg om en diskusjon om andre enn de som har barnevogn kan bruke heisen.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom alle med barnevogn, handlevogner med handleposer på vei til bilen skal begynne å bruke handicaptoalettene så vil der til slutt ikke være muligheter for handicapede å slippe inn der.

Kan ikke folk med barnevogn begynne å kreve barnevogntilpasset toalett?

Mange i disusjonen her er temmelig korttenkte og mangler helt innsikt i hva ulike funksjonsnedsettelser innebærer.

Dette minner meg om en diskusjon om andre enn de som har barnevogn kan bruke heisen.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Så lenge de med fysisk handikap får gå foran funksjonsfriske i køen, er det jo likegyldig for dem hvor lang køen er.

Da er det jo de funksjonsfriske som må vente, siden de må slippe de med prioritet foran seg.

Anonymous poster hash: 6b44b...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det med disse som mener at kun de med synlige handikap skal få bruke handikaptoalettet? :klo: Heldigvis er det ikke så mange av dem, dog.

Handikapforbundet uttaler seg klart og tydelig:

http://www.nhf.no/index.asp?id=68777

"- Vi har ingen ønsker om at disse toalettene bare skal være for funksjonshemmede. Det ideelle hadde vært om alle toaletter hadde vært utformet slik at alle kunne bruke dem. Akkurat som at det ideelle hadde vært at innganger blir laget slik at alle kan bruke den samme inngangen, sier Skei. (...) Bruk doen, men ta gjerne litt hensyn"



Anonymous poster hash: 00abe...2f3
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de med fysisk handikap får gå foran funksjonsfriske i køen, er det jo likegyldig for dem hvor lang køen er. Da er det jo de funksjonsfriske som må vente, siden de må slippe de med prioritet foran seg. Anonymous poster hash: 6b44b...ab4

Hvordan definerer du da "folk med fysisk handicap"?

Se du ikke selv at den definisjonen ikke holder mål?

Skal vi da måtte fremlegge journal og sykehistorie når enkelte påståelige barnevognskjørere SKAL inn først? Og har bestemt at det haster mer for dem enn for alle andre.

Det er heller ikke stellerom beregnet for friske småbarn på Handikap toalettet, stellebordene på HK doen er

beregnet på barn med spesielle behov. Prøv å bytte bleie i rullestol på en 4 - 5 åring.

Jeg ser ingen forskjell på å ta seg tilrette på et Handikap do og å parkere på en handikapplass, uten handikaptillatelse fra kommunen, fordi handikap plassene står jo alltid ledig likevel. Like tankeløst begge deler.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan definerer du da "folk med fysisk handicap"?

Se du ikke selv at den definisjonen ikke holder mål?

Skal vi da måtte fremlegge journal og sykehistorie når enkelte påståelige barnevognskjørere SKAL inn først? Og har bestemt at det haster mer for dem enn for alle andre.

Det er heller ikke stellerom beregnet for friske småbarn på Handikap toalettet, stellebordene på HK doen er

beregnet på barn med spesielle behov. Prøv å bytte bleie i rullestol på en 4 - 5 åring.

Jeg ser ingen forskjell på å ta seg tilrette på et Handikap do og å parkere på en handikapplass, uten handikaptillatelse fra kommunen, fordi handikap plassene står jo alltid ledig likevel. Like tankeløst begge deler.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Hvis du leste tråden jeg linket til tidligere i denne tråden, og mine tidligere innlegg i denne tråden, ser du at jeg selv har behov for å bruke handikaptoalettet med jevne mellomrom.

Men jeg har likevel ingen problemer med at funksjonsfriske benytter seg av toalettet så lenge det ikke på noen måte går ut over de toalettet er tiltenkt - mennesker med en fysisk funksjonshemming, som har behov for spesiell tilrettelegging av en eller annen karakter.

Anonymous poster hash: 6b44b...ab4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som viser til en uttalelse fra handicapforbundet, den er ike særlig reprensentativ, da handicapforbundet er liten og en organisasjon for folk med et synlig handicap.

Har vært og kikket raskt på FFO, som er en stor samle organisasjon for mange mindre forbund. Der er ingen uttalelser. Men jeg skal ta dette opp med FFO og få en uttalelse fra dem. Eventuelt så må alle som har ekstra behov skaffe seg et dokort som vises frem når vi har hastverk.

Skal og fo3høre meg med likestillings og diskrimineringsombudet.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så må alle som har ekstra behov skaffe seg et dokort som vises frem når vi har hastverk.

Skal og fo3høre meg med likestillings og diskrimineringsombudet.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Medlemmer hos LMF kan i alle fall få dette.

Anonymous poster hash: 6b44b...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en merkelig reaksjon. Jeg har ingen problemer med å stå i do-kø, det må jo alle andre også. Det eneste jeg synes er litt kjipt er at ganske mange bruker HC-doen til å gjøre nummer to, og etter en dag med mange besøkende stinker det. Når funksjonsfriske kommer over en stinkende do eller en do full av spy på setet, kan de som regel gå på en annen do. Den friheten har ikke vi som må bruke HC-doen.

En venninne har en tilstand som gjør at hun ikke kjenner at hun må på do før det er helt akutt. Hun sitter i rullestol. Det hun pleier å gjøre er og banke på og rope at det er helt akutt og at hun hadde blitt veldig takknemlig om vedkommende var kjapp. Hun har bare møtt sure miner en håndfull ganger, og flere har visst sagt at de synes det var fint hun sa fra.

Anonymous poster hash: 99111...38d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan definerer du da "folk med fysisk handicap"?

Se du ikke selv at den definisjonen ikke holder mål?

Skal vi da måtte fremlegge journal og sykehistorie når enkelte påståelige barnevognskjørere SKAL inn først? Og har bestemt at det haster mer for dem enn for alle andre.

Det er heller ikke stellerom beregnet for friske småbarn på Handikap toalettet, stellebordene på HK doen er

beregnet på barn med spesielle behov. Prøv å bytte bleie i rullestol på en 4 - 5 åring.

Jeg ser ingen forskjell på å ta seg tilrette på et Handikap do og å parkere på en handikapplass, uten handikaptillatelse fra kommunen, fordi handikap plassene står jo alltid ledig likevel. Like tankeløst begge deler.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Nei, det er ikke det. De fleste steder som har stellebord på HC doen har IKKE stellebord andre steder.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at HC-doen er forbeholdt de med handikap? Det er krav om tilrettelegging, ikke enerett! Vil man ha enerett, slik som ved HC-parkeringsplasser får man begynne å kreve at man får offisielle bevis man må vise frem.

Anonymous poster hash: f7eaf...8ea

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som viser til en uttalelse fra handicapforbundet, den er ike særlig reprensentativ, da handicapforbundet er liten og en organisasjon for folk med et synlig handicap.

Har vært og kikket raskt på FFO, som er en stor samle organisasjon for mange mindre forbund. Der er ingen uttalelser. Men jeg skal ta dette opp med FFO og få en uttalelse fra dem. Eventuelt så må alle som har ekstra behov skaffe seg et dokort som vises frem når vi har hastverk.

Skal og fo3høre meg med likestillings og diskrimineringsombudet.Anonymous poster hash: d5b37...425

Føler det passe diskriminerende å måtte fortelle folk i do-kø hvorfor jeg bruker hc-doen. Men vi er forskjellige.

Anonymous poster hash: 5fd67...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det passe diskriminerende å måtte fortelle folk i do-kø hvorfor jeg bruker hc-doen. Men vi er forskjellige.Anonymous poster hash: 5fd67...8ce

NOKLUS har kort, vet ikke hvordan de ser ut.

Da er det enklere i stedenfor å måtte krangle og argumentere seg inn på wc.

Uansett, jeg ser at dette er et problem mange handikapede sliter med, og de med barnevogn.....

Anonymous poster hash: d5b37...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dette virkelig ett stort problem? Har per dags dato aldri sett en handikapet person i toalett kø. Vil tro de aller fleste ha vett nok til å slippe de med spesielle behov forann seg i køen.

Du gjore ingen ting galt TS! Hadde gjort det samme selv.

Anonymous poster hash: 17547...538

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mange handicap er vanskelige å se, så er der også dumt å dømme...

Jeg har (som mange ande her) mageproblemer, og i gode perioder gjør det meg ingenting å gå på dame-doen, eller å stå i kø der...

Mens andre ganger er det utvilsomt best for både meg (og de som skal på do 'samtidig') at jeg går på et seperat handicap-do. Om 'alt' er opptatt, men ledig på herre, har jeg også sett meg nødt til å ta dette...

I dårlige perioder går jeg ikke på steder hvor jeg vet det er båser inne på toalettene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig ett stort problem? Har per dags dato aldri sett en handikapet person i toalett kø. Vil tro de aller fleste ha vett nok til å slippe de med spesielle behov forann seg i køen.

Du gjore ingen ting galt TS! Hadde gjort det samme selv. Anonymous poster hash: 17547...538

Kan du forklare meg hvordan en handicapet person ser ut?

Hvordan skiller en slik person seg ut i køen?

Noen steder er dette et stort problem.

Anonymous poster hash: d5b37...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ca. 153 millioner foreldreløse barn i denne verden. Bare i Norge trengs det hvert år over 1000 fosterhjem. Velger man å få barn selv, er man altså, om ikke mentalt handicapet, så ihvertfall følelsesmessig og medmenneskelighetsmessig handicapet. Så det er helt greit at du brukte handicap-toalettet.

Det er ikke 153 millioner barn som blir frigitt for adopsjon til Norge. Hvert år er det kun ca 500 som blir frigitt til Norge.

Anonymous poster hash: e0f8e...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...